Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (29024 totalt) |
Skulle vara intresant att veta vem som är pappa till utfomningen av förslaget......så man kan hålla ett öga på honon.......så han inte kommer vidare i hierarkin.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Så har jag också uppfattat det. Är det någon som kan redogöra för skilnaden på uppbyggnad av en envägs och en trevägs kat ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Man kanske skulle ISo14001 certifiera MOGen redan nu ...för att förebygga.
Blir att skriva ihop en 'Miljöplan' och sätta upp lite 'Miljömål'. -SBF kanske kan byta ut katten mot ett ISo14001 certifikat istället? Låter man bli att tävla kan man sälja sitt certifikat till en tävlingsarrangör som inte fått ihop tillräckligt många för att få sin 'startlicens'. grönt är skönt _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
jag förstår inte vad man ska med en kat till på en räcerbil..
hur många räcerbilar är optimerade för lambda 1? vad händer med katten när man har mkt overlapp och således blåser igenom masssa oförbränt till katten? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Vad blir nästa steg undrar man?
Att SBF-anslutna klubbar bara för släppa ut licensierade förare i katförsedda bilar på banan? Jag som Medlem i BMWSC och förare i BMW-Cup med gatreggad bil får alltså köra till träffen, hela träffen med alla banpass, men inte rejsen... Logiskt? Är måttligt road av SBF. Påstår sig jobba för medlemmarnas intressen, I H-E HELLER!! Vore kul om någon från SBF VÅGADE masa sig hit och kommentera beslutet, men den dagen lär vi väl aldrig få uppleva?! De har väl fullt upp att dricka kaffe och vidarebefordra direktiv med hjärnan avstängd antar jag.. Finns ingen möjlighet att bli medlem i ett annat lands bilsportförbund och sen åka i Sverige med internationell licens? Värt att kolla upp! _________________ Rikard Ahlin |
||||
jo.. varför inte bara skriva bilen med en utländsk vagnbok? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Räcker om bilen är skriven utomlands..... för numera får man ju åka NEAFP tävlingar med EU bilar på nationell licens....... Och då behöver bilen bara uppfylla det landets krav..... EDIT: Fast det kan ju bli svårt med en bil som är inreggad i trafik |
||||
Jag har kommenterat vissa saker kring detta, men eftersom de flesta här inte klarar att ta emot information så hoppar jag över det hädanefter. Med en annan nivå på diskussionerna så hade det kanske fungerat. Nu ska jag tillbaka till mitt kaffe - och fortsätta hålla hjärnan avstängd. Hejdå! _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Det är både synd och tråkigt....... Men en sista fråga till dig personligen .......... Tycker du själv att det är ett bra beslut att föra in katalysatorer på det sättet som har gjorts? |
||||
Jag är inte alls insatt i hur det gått till, så jag kan inte svara på det. Jag har kattar på min räserbil (E30 med 3.6l M5 motor), så jag kan inte säga att jag direkt brytt mig. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Tja om du vill ha lite insatt info i hur det gått till , så kommer här en snabbversion.... I Höstas kom det ett meddelande från SBF att samtliga (utan dispensmöjligheter) skall ha katalysator senast 2008. Utan möjlighet att diskutera om det är ett bra beslut eller ens möjlighet att påverka. Och framförallt utan att ens skicka ut en förfrågan till berörda arrangörer, tävlande eller några andra än en liten krets av människor (som inte ens man vet vilka det är) Så frågan kommer igen..... Tycker du personligen att det är ett bra sätt att komma fram till beslut som rör samtliga oavsett om dom har bilar som passar för katalysator eller inte. |
||||
DETTA VAR MENAT SOM ETT PM........men det går inte att skicka PM nu.... Va'då hej då...??? På hoppet var knappast riktat till dej........men tycker du det är konstigt att folk reagerar med att kalla SBF-folket med hatiska komentarer. Det är ju en maktfullkomlig instans......som skiter i om gräsrötterna kommer i kläm. Själv kommer jag att få skrota min bil........eftersom den härmed är värdelös. Jag ville bygga en motor med lägre utsläpp än vad som krävs i katalysatorförslaget......men jag fick svaret att jag måste ha katalysator ändå. Stanna kvar och lysna på vad gräsrötterna har att säga.....även om språket inte är politiskt korekt. Annars är du ju samma sort mäniska som dom som kritiseras.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är nog herrarna & damen i förbundsstyrelsen, ordf. i racingutskottet, tekniska komitten m.fl som
bör vara lyhörda för gräsrötterna. Daniel & co på kanslit gör väl bara vad de åläggs? Men SBF som organisation...Det kanske trots allt inte är Norge som är den sista Sovjetstaten? _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Vi får inte glömma att Daniel arbetar med datorer på SBF, inte med dessa frågor (hjälmar, katalysatorer etc).
Att han som enda "SBF:are" hamnat mitt i denna debatt är olyckligt. Det skulle däremot vara intressant/nyttigt/lämpligt om rätt personer från SBF tog vid. I vilket forum är mindre intressant, men tydligt är att dessa frågor inte mår bra av hållas bakom stängda dörrar. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Vad har arrangörer för möjlighet att komma undan denna regel som jag antar kommer att ligga under GT? När HMS ordnar klubbmästerskap så slipper man ju t ex vagnbok trots att denna väl finns i just GT?!
Vilken möjlighet finns för klubbarna att undanta "katparagrafen"? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Som jag ser det som arrangör idag....... inga på svenska bilar, däremot utländska bilar slipper ju såklart. |
||||
Helt rätt, men kritiken har på intet sätt riktats emot Daniel heller. Ingen skugga skall således falla över Daniels datorarbete på SBF! Som jag även skrivit i PM till Daniel så tycker jag att detta är ett utmärkt forum för diskussionen där SBF inte bara kan, utan bör, delta. Vet inte något annat forum där så många licensierade förare är samlade på ett ställe. Förutsätter dock att Magnus vill ha den diskussionen i sin soffa.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Vilken tur att man har dyskt Wagenpass då. Fast det förstås, bilen har ju redan kat. |
||||
Absolut, det är inget personmässigt...... inte heller mot dom som beslutat det...... utan det enda jag vill är att man återtar beslutet eftersom det inte är underbyggt med fakta.... Och det kan man göra på precis samma grunder som man införde det........ eller så kan nästa invalda bilsports-styrelse förändra kat-beslutet..... Dvs om jag ska säga min privata åsikt,så visst är inte kat-krav något dumt OM det införs med dispensmöjlighet för äldre bilar som ÄNDÅ inte får någon speciellt positiv miljöeffekt av att ha kat. och skulle jag sitta i påverkbar ställning så skulle jag helt jobba för det. |
||||
Allmänt banåkaforum Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (29024 totalt) |