Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan man ha hjälp av fyrhjulsdrift vid inbromsning?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (3284 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



AndersY skrev:
MaZ skrev:
om man inte har super-duper ABS är det givet bättre att ha 4WD än utan.
Hur många minns inte hur TGB 11 kopplar in framhjulsdriften om man bromsar tillräckligt hårt för att framhjulen inte skall låsa upp?

Vilket var ett rent helvete att köra med på hala vintervägar. Om man t.ex. växlade ner till trean före en kurva för att få bakhjulen att släppa och sladda lite snyggt genom kurvan, så hände en lagom rolig sak om man märke att man körde lite fort och blev tvungen att bromsa lite lätt. Det small till på ett obehagligt sätt och plötsligt stod även framhjulen nästan stilla - ingen höjdare. Nu var det här en TGB 13 som jag körde, men principen är ju densamma även om de fyra drivande hjulen där bak kanske hellre vill tvinga bilen rakt fram på isigt underlag, än för en 11. Förresten upptäckte jag att man inte skall sladda ut på tvären i hög fart ut på torr asfalt - de kan välta...(blev bara en höög tvåhjulare, men det var nära) Hiskeligt hemsk bil att köra fort på hala vintervägar med, stort rattglapp och ingen som helst stabilitet rakt fram, utan det kändes som man ständigt var på väg ner i diket, samtidigt som det var våldsamt understyrt när man väl ville ta en kurva. Men med snökedjor på alla sex hjulen och diffspärrar i överallt, så gick det att köra i ganska branta uppförsbackar i meterdjup snö - helt häpnadsväckande kul.


Är det inte som vanligt? Man får anpassa sig efter verktyget?
Du skulle provat TGB40 med en fralla på släp, den var kombinationen var "intressant" i halka, speciellt med tryckluftsbromsar som tar med lite fördröjning, olika fördröjning på bil och släp också, kul kul.

Magnus: ditto!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Många vittnesmål... jag bidrar själv med ett här; har en Volvo 855 AWD med viskokoppling och helt utan mekaniska diffbromsar/spärrar, istället använder den abs systemet till att bromsa slirande hjul (tracks), inte helt utan funktion faktiskt. Själv tycker jag att den är betydligt mer riktningstabil vid t.ex moddiga vägar än motsvarande fwd-volvo, men ngn skillnad vid bromsning har jag inte noterat.

Det som dock förbryllar mig är alla vittnesmål om att stabiliteten vid inbromsning är större med awd-bilar, i stort sett oavsett vilket system som används. Jag kan föreställa att det blir så om diffbromsar eller diffspärrar finns och är inkopplade, men jag kan inte förstå hur det fungerar i öppna diffar? Kan ngn förklara?

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



Med alla diffar öppna och kopplingen nedtrampad ska det inte finnas nåt mer än trögheten i systemet som förhindrar snabba hastighetsförändrnigar på hjulen. Med motorbroms så ökar trögheten i systemet.

Kanske kan denna tröghet vara tillräckligt för att minska snabba ryckiga förändringar (vad beror den oroliga känslan på egenterligen?)?
Med diffar (visko/lamell/torsen) så ökar ju trögheten ännu mer.

Inbromsning är ju inte nåt statiskt tillstånd så det blir ju så mycket enklare att fundera när allt rör på sig hela tiden
Men det kanske är så enkelt att den extra tyngden ger ett sävligare och tryggare beteende

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



quattro broms

åker bara quattro bilar s2 (torsen) på sommaren och 80 quattro -85 (låsbara diffar) på vintern.
min erfarenhet av 4wd är att det är mycke stadigare i alla läge.
nu på vintern när jag åker runt i gammel bil med låsta diffar så känner man en jätte skillnad vid broms bakbromsarna hjälper till så man känner det, hela bilen suger sig fast istället för att den häver sig över framhjulen.
helt underbart med stum drivlina nu på vintern händer nått när man gaasar och bromsar inte varje dag man är snabbast på motorvägen med en 90hk audi 80 quattro men när vägen är vit så ligger alla nya fina bilar och trycker i högerfilen i 80km/h så kan jag ligga i vänsterfilen i normal motorvägs fart helt odramatiskt
mvh dennis
ps ses i vänster filen

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Glöm inte att i diskussionen skilja på inbromsning i snömodd på gatan (egentligen utanför vad vi snackar om här) och inbromsning på bana, torr eller våt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969


Trådstartare
Snömodd ger bara en förstärkt verkan av samma effekter som våt vägbana ger jämfört med torr, antar jag. Man får ännu mindre massförskjutning vid inbromsning i snömodd.

Fast på det andra forumet "vet" de att fyrhjulsdrift inte hjälper vid inbromsning så nu vet jag inte vad jag ska tro.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



Lennart Mäkinen skrev:


Fast på det andra forumet "vet" de att fyrhjulsdrift inte hjälper vid inbromsning så nu vet jag inte vad jag ska tro.


Det är klart, bromsarna hjälper nog mer än fyrhjulsdriften iof

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



Lennart Mäkinen skrev:
Fast på det andra forumet "vet" de att fyrhjulsdrift inte hjälper vid inbromsning så nu vet jag inte vad jag ska tro.
Bromssträckan vid rak inbromsning lär inte bli kortare med 4wd om alla hjälpsystem fungerar effektivt (ABS+EBD). Stabil trailbräjking är en lite annan femma samt alla de fall när hjälpsystemen inte riktigt är optimala (långsam ABS och avsaknad av vettig EBD).

Kasta samtidigt in alla andra möjlighter till suboptimal balans så kanske en 4wd tillåter fler brister i balans under inbromsning och acceleration än vad 2wd gör.
Personligen gissar jag på ökad tröghet (mer roterande massa) i systemet och kraft kommunikation mellan hjulen (det går inte att ändra hastighet på ett hjul utan att ändra hastighet på en annan komponent (hjul/växellådan/motorn)) som nyckelfaktor.
Är det enklare att undvika upplåsning med tyngre fälgar?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Håller med om just att det är den sista biten från turn-in o vidare som 4WD var kanon (iaf i den bilen enda jag haft med 4wd). Dvs som du skriver trailbraking. Man tog jämnt in ENORMA mängder av meter på framförvarande bilar just i sådana partier.



Men med de bästa absolut senaste elektroniska systemen av tar-hand-om-allt-modell så gissar jag att 4wd eller inte är strunt samma.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Men med de bästa absolut senaste elektroniska systemen av tar-hand-om-allt-modell så gissar jag att 4wd eller inte är strunt samma.
Tyvärr har flera moderna bilar jag kört varit lika inspirerande att ratta som att åka tunneltåg. Tänkande system i bilar ska användas med måtta.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Kan man ha hjälp av fyrhjulsdrift vid inbromsning?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (3284 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande