Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini 1000 -75 Turbo (ny ägare) | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (35233 totalt) |
Jag har gjort det mesta själv, men har dessutom fått lite hjälp att gjuta av "pluggen" hos kompisar i plastbranchen. Själva gjutandet tar inte särskilt lång tid, det är att tillverka pluggen och bli nöjd med formerna som tar grymt lång tid... Och springa mellan sidorna och jämföra så de är precis lika...
Ska man "bara" gjuta av sin front och göra flippfront av den så är det ju i princip att spackla alla skarvar mellan huv och skärm mm innan gjutning... Sen gäller det ju att det går bra att kapa bort plåtskärmarna och ersätta med en plast dito... det kanske är svårare, framförallt om man skär i bärande kaross... _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
||
Kollade på din sida, snyggt... ursäkta, jag såg att det var väldigt seriöst redan, det är klart att du ska ha flippfront!!
Man blir ju alldeles drarrig av dina fälgar... VILL HA!! tyvärr blir det aldrig mer än 13-14" på kojan... tror inte de finns i de dimensionerna... _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
Igentligen var jag ute efter 15" men de där bromsarna lockade för mycket och de krävde tyvärr 16", alternativt ett fåtal 15" men isf med extrem ET (negativ). Största anledningen till jag inte byggt flip än att jag isf måste bygga rörram, och ska ja bygga rör vill ja bygga dubbla Aarmar och till det har jag inte kommit på någon lösning jag är nöjd med än... |
||
Det var nog jag som sa
Angående effekt och vikt, så är det nog så att turbon kommer att vara begränsande faktor för effekten. Runbag på zatzy, har en suzuki swift med 285hk, dock med större turbo då... dessutom vill jag ha den mera driftsäker och vill spara lite på lådorna... Jag vägde bilen i ett tidigare skede, med stora delar av motor och bakdelar monterade och vägde bilen på 6 st badrumsvågar från biltema á 49kr ( mycket tillförlitligt ) då vägde bilen totalt 517 kg, men sen tillkommer ju alltid mycket mer än man tror, så 650kg är väl en rimligt mål. Vet inte var begränsningen i turbon finns på en GT17, men låt säja 220hk det ger ca 3 kg/hk. Borde ju bli ganska rappt _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
ja, garaget är perfekt, faktum är att jag har förmånen att ha men egen plats på jobbets verkstad, med tillgång till en ganska bra manskinpark och materialkontakter inom både plast och stålindustri!! Inte värt att skriva för mycket... man kanske måste ta upp det i deklarationen...
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
Nu har jag äntligen haft tid några timmar till bilen så har kommer lite bilder...
Växelspak med längage, detta är mitt tredje test och jag tror att det börjar bli riktigt bra, tajta lägen. Givetvis är infästningen bara på prov... Luftfilter k&n och rostfritt rör för vattenkylning av turbon monterat på innerskärmen "Hasplåten" i aluminium är nu tillbockad och anpassad, den ger en slät undersida och stagar upp framvagnen. oljekylen fick inte plats någon annanstans än på hasplåten, men ett skyddsnät är monterat under som skydd för stenskott, den hamnar ju ca 12cm över marken. _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
Har tittat lite på motorstyrning nu, och kommit fram till att NIRAs system ser mycket intressant ut. Det mappas med ett windowsbaserat program som verkar grymt användarvänligt!! Det får nog bli ett sånt om man kan få det till ett bra pris...
http://www.niramotorsport.com/index. _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
Kul att det går framåt...
Fortsätt med bilder. vill se.. Skulle va kul att veta vad ett sånt system går löst på?? /Ted |
||
Andreas Lidström här på rejsa håller väl på att lösa lite finurliga saker med Megasquirt om jag inte fattat fel! Ta och prata lite med honom, Jag ska för övrigt starta min bil med Megasquirt PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||
Tjena!! Denna tråd har jag totalt missat Skitkul bygge!! Önskar dej allt gott i fortsättningen.
Som jag alltid säger - VILL SE MASSVIS MED BYGGBILDER _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
|
||
Pris för box, manual, semifärdig, kabelmatta, pc kabel och mjukvara; 14800:- inkl moms. ohlalala.. megasquirt here i come _________________ //Pierre Broberg Mercedes C180K |
||
|
||
Väldigt snyggt!!
Sådana frigolitskivor som du använder när du bygger upp pluggarna - var hittar man sådana? Vilken sorts lim använder du sen för att limma dessa? Jag kommer nämligen också att göra ett liknande jobb. _________________ William Ekström |
||
Jag har inte provat själv än men jag fick några skivor vanlig frigolit av Micke Fredriksson och jag tänkte limma fast dessa med montagelim köpt på en vanlig bygghandel.. Jag måste också instämma, helhäftigt projekt. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Våra race- och banåkarbilar Mini 1000 -75 Turbo (ny ägare) | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (35233 totalt) |