Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15831 besök totalt |
Det är tyvärr SBFs bes.man som bestämmer, PCSR har inget att säga till om där. Det är vagnbok för Roadsport som gäller. 2003 (tror jag) när dom nya reglerna på bur kom så var dom nitiska men 2004 var det många bilar som gled igenom utan hjälmkrossare och dubbla rör i dörrarna. Bakre strävorna till bakhjulens lodlinje verkar dock "ej förhandlingsbar". _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Tack! ![]() Så det var dig jag stog flaggvakt med! Både mitt namn- och ansiktesminne är dåliga så jag hade inte koll på att det var du. Var inne i din banåkatråd och kikade lite på alfan du har. Nice! Hoppas att vi ses PÅ någon bana nästa gång och inte bredvid! |
||||
OK. Så det är hela gänget som är Red Devil. Vi ses väl kanske på någon bana så småningom. Fast jag måste erkänna att jag är ganska nyfiken på hur ni har tänkt göra med upphängningen av bakre bärarmarna m.m. när torsionsboxen är fimpad. ![]() Står just nu i valet och kvalet vid fjädervalet bak, huruvida de endast ska vara hjälpfjädrar eller om de ska ta hela bakvagnsbelastningen. Jag har planer på att förr eller senare fimpa torsionsboxen men jag är osäker på om jag har tillräckligt med tid och kunskap för att fixa så hjulupphängningen fungerar utan boxen, före sommaren. För jag vill inte att bilen står nedplockad när sommaren kommer. Vågar man fråga hur ni har tänkt lösa hjulupphängningen utan boxen? Vet du förresten om det finns någon som säljer färdiga delar för att få en fungerande bakre hjulupphängning utan boxen? Något som slog mig just nu är att det kanske går att ta bort torsionsstavarna från boxen men behålla boxen och köra komplett coilover, sålänge. Jag vet inte riktigt hur konstruktionen ser ut så det kanske inte fungerar, men skulle det göra det så är fördelarna för mig att jag då kan vänta med ombyggnationen av hjulupphängningen till nästa vinter + att jag slipper köpa nya fjädrar när jag sedan fimpar torsionsboxen helt. Hm, efter närmare eftertanke så borde nog det nog inte vara möjligt att köra utan torsionsstavarna i boxen, utan någon övrig ombyggnation av boxen, eller? Kan någon bekräfta/dementera? om du borg eller någon annan har svar på mina frågor eller kommentarer så posta gärna! Jag har mycket att lära om transaxelporscharna och deras konstruktioner! Tack på förhand! EDIT: Hittade den här torsionsboxersättaren som Kokeln Racing säljer. http://www.kokeln.com/products/951_8689/rear_suspension.shtml Jag hittade inget pris men den ser dock väldigt dyr ut. Den verkar väl f.ö. vara snarlik Utzons egentillverkade. Jag borde tillverka en själv men då tummen sitter alldeles för centralt placerad i handen så vågar jag inte ge mig på det. ![]() |
||||
Aha. Kinnekulle ligger mig varmt om hjärtat så jag hoppas kunna spendera mycket tid där i sommar. Hoppas självklart att jag träffar dig där i sommar! och jag får nog se mig ifrånkörd isf... ![]() ![]() |
||||
Kan inte svara 100% på dina frågor om bakvagnen. Men som jag uppfattat det så har de som enbart kör med coilover bara plockat bort torsionsfjädrarna och låtit boxen sitta kvar. Men jag kan mycket väl ha missuppfattat detta.
om du söker efter information angående 944 så hoppas jag du hittat till http://www.944sverige.com På min alldeles egen sida finns också en del dokumentation angående 944 och 968 (924 är på G också) under dokument rubriken i menyn. http://porsche931.kicks-ass.net |
||||
OK. Ombyggnation av bur är inget som jag är särskilt sugen på men det låter som att bakre strävorna måste fixas. Jag får helt enkelt ta mig tid att läsa på hur det ska se ut. Enligt uppgiften från förre ägaren så kommer buren från Guss och bilen skulle rulla i ERF så jag trodde att den skulle vara ok. ![]() |
||||
Jag har sett några stycken inklusive dig som verkar ha den uppfattningen att det ska gå bra att ta bort torsionsstavarna och köra med tom box. De flesta verkar dock inte riktigt 100% säkra. Är det tillräckligt många som har den uppfattningen så vågar jag kanske lita på er och satsa på den konfigurationen... ![]() ![]() Vad jag förstått så måste jag ändå förstärka övre och undre stötdämparinfästningen på något vis. I alla fall byta till kraftigare bultar. Jag har kikat en del på http://www.944sverige.com och forumet innehåller mycket bra information! "Verkstadsböckerna" på din sida är ju guld! Måste dock lugna mig med att plocka ner dem tills jag sitter på något annat än modem... ![]() Tack för tipsen! |
||||
944sverige innehåller inte bara mycekt bra information... utan också väldigt bra människor som är väldigt hjälpsamma och villiga att dela med sig av det de vet! Ställ en fråga där angående torsionsstavarna (om du inte redan gjort det) så får du nog säkert mycket nyttigt som svar! ![]() Jo verkstadsböckerna är nog bra att ha... tyvärr har jag inte motsvarande till 924orna ännu (som ju är vad jag har mest nytta av)... men jobbar på det. Bredband rekommenderas för nedladdning... dock har jag "bara" 800kbps som lina ut från min server... ADSL är ju snabbt in men långsammare ut... men snabbare än modem är det ju helt klart iaf... |
||||
En variant till att sätta dit en lös torsionsboxersättare är att montera bärarmana rakt in i karossen. Givetvis måste denna förstärkas och byggas om en aning. Samtidigt kan man passa på att flytta upp infästningspunkterna för att få bättre geometrier på en sänkt bil.
Jag har en bild på hur det ser ut i Björns 968a (eller fd om han lyckats sälja den) ![]() Kokeln kittet finns att köpa på http://www.fast44.com/rearsuskit.htm ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Du kan utan problem plocka bort stavarna, behöver inte bygga om något för den sakens skull. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag kommer att plocka bort stavarna och köra bara på coils utan att förstärka. Mitt intryck är att många kör så utan problem. |
||||
![]() ![]() Det låter som att jag lugnt kan köra utan stavar bak utan någon modifiering. Så får det bli! Skulle jag sedan gå och få 30 timmar per dygn istället för 24 så kan jag ju ge mig på att försöka bygga en infästning för bärarmarna liknande den på Björn's 968. En sådan konstruktion borde ju väga väldigt lite. Nu ska jag bara bestämma mig för hur hårda fjädrarna ska vara, och huruvida jag ska välja till någon typ av uniball i bak. Jag siktar på att så småningom få ner vikten till någonstans runt 950-990kg. Bilen ska ju rulla 99% på bana och resten på gatan så jag har egentligen inget krav på att den ska gå att köra på gatan. Eftersom jag inte är van att köra RWD så vill jag inte att bilen ska vara för överstyrd. Funderar därför på att välja ca 500 lb i fram och ca 460 i bak. Någon kommentar eller rekommendation? |
||||
Skit i alla uniballs, bortplockade torsionsboxar och andra extrema lösningar, ta dig inte vatten över huvudet. Det viktiga är att du får en körbar och lätthanterad bil som du vågar pressa ordentligt och känna gränserna i. 944an är en i grunden mycket snäll bil som man enkelt kan köra runt med bredställ i. Se bara till att den inte blir alltför överstyrd och lynnig. En lätt understyrd bil är enklare att pressa till gränsen. Det är viktigt att man klarar av att hantera bilen i kniviga sitiuationer, för att våga pressa ytterligare lite till, för att lära sig lite till.
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Nej Andreas (säger en icke chassieexpert ![]() ![]() Spana in Dans tråd om fjäderuträkningar här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Du har nog rätt. Antar att man väl vill lite för mycket ibland. Jag ska nog koncentrera mig på att få klart de saker som måste fixas på bilen före säsongen, så jag inte står med en isärplockad bil när säsongen är i full gång. |
||||
Skummade igenom tråden för ett tag sedan men jag hängde inte med något vidare då. Nu börjar det dock trilla på plats lite. (Excel har jag tyvärr inte just nu.) om jag räknat rätt så får jag förhållandet mellan bak och fram på hjulen i % för dina önskade värden på fjädrarna till 83%. Motsvarande för Red Devil's bil är ju enligt Dan's tabell 81%. En hint om att det kanske inte är helt dumt att själv lägga sig runt ca 75-85%. Ska jag köra med 500 Lb/In i fram så är alltså ca 640 Lb/In lämpligare än 460 Lb/In att ha i bak. Hmm... Nu verkar det som att något inte stämmer. Jag använder mig av omräkningsfaktorn 0.56 för fjäder --> hjul bak precis som även Dan skriver att han gör, men när jag försöker räkna fram förhållandet 81% för Red Devil så fastnar jag på att värdet för hjulet inte blir 329 Lb/In som Dan fått fram. Jag hamnar istället på 280 Lb/In vilket skulle ge ett förhållande på 69%. Vad gör jag för fel? Min formel för värdet på hjulet bak lyder: 126+(275*0.56) alt. stav+(fjäder*omräkningsfaktor). Vad är fel??? ![]() En annanfrågeställning i mitt huvud är att om jag nu räknar rätt (bakfjäder*0.56)/(framfjäder*0.9) så hamnar rekommendationen för förhållandet bak/fram på hjulet jag fått från LEDA (som jag ska beställa alltihop från) på ca 57-60% (alternativt 60-63% om man använder omräkningsfaktor 0.6 istället för 0.56). Detta är ju avsevärt lägre än vad tex du önskade. Jag vet att kränghämmare och annat ju påverkar men det är knappast rimligt att det är där förklaringen finns. ![]() |
||||
Vad är anledningen till att du direkt bestämt dig för att köpa nya fjädrar/dämpare? Är de gamla slut eller vill du bara inte ha original (om det nu är det på bilen)?
Även en original 924/944 känns rätt ok på bana tror jag... |
||||
Kunde du inte sagt detta till mig INNAN jag köpte min 968:a ![]() ![]() Så jag håller med Pontus! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Håller med! Man bör se till att ha pengar att köra för också... lite därav jag frågade angående fjädrar/dämpare ovan...
|
||||
Jag tror att det går att köra betydligt snabbare med fjädrar/dämpare anpassade för bankörning än det går med orginalprylarna som är anpassade för gatkörning. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15831 besök totalt |