| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Ska köpa en ny dator...duger denna att spela lite på??
|
3552 besök totalt |
Den datorn du specade här ovan dra runt allt i dagens läge. Inget snack om det. Den lär göra det på rätt bitiga grafikinställningar i tex Doom3 som man får se som det svettigaste i dagens läge. HL2 kommer flyta som klick smör i en varm panna med fullt blås på alla inställningar. om vi tar GTR som jag själv har dålig koll på men som jag antar är tyngst rent grafikmässigt bland racesimulatorna idag så lär det snurra på ohyggligt bra det också. Det jag menar är att du inte behöver oroa dig det minsta över prestandan med detta system. Själv hade jag oroat mig mer för min plånbok ett halvår efter köpet. Då skulle jag troligen enbart titta på vad prylarna kostar då istället för prestandan som iofs fortfarande kommer vara helt ok. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Ska själv byta moderkort och processor på min burk inom en månad eller två. Kommer dock att vänta tills man får tag på moderkort med PCI Express och möjlighet att köra SLI dvs med dubbla grafikkort som delar på belastningen.
Behövs visserligen inte i dagsläget om man inte vill köra väldigt hög upplösning på dom senaste spelen men allt går ju framåt och spelen blir mer krävande. Kan vara skönt att som framtida uppgradering av sitt system kunna köpa ett till grafikkort av samma modell men nu till lägre pris och ändå få en fin prestandahöjning. Men som sagt, märks inte så mycket i dagsläget men kan vara kul att ha för framtida behov. Fast APG kanske hänger kvar ett bra tag till eller vad tror ni? |
||||
SLI är i dagsläget onödigt, har du inte en AMD FX prolle, eller möjligtvis en P4 extreme edition så har du i princip ingen större nytta av SLI om du inte kör 1600* upplösningar. Fast det är klart, det kan inte bli mer prisvärt än att du köper ett 6800GT nu och köper ett till likadant vid senare tillfälle, frågan är bara hur länge 6800serien stannar kvar. Iome den rådande bristen på dessa kort. Nvidia lär nog försöka pumpa fram något med lika mycket/eller mer krut men med en mindre komplicerad och förlegad PCB. Fast det är klart, det finns juh alltid en bagagnadmarknad. Själv kör jag nog AGP ett bra tag till, ska inhandlas ett x800xt pe nästa vecka
Ja, jag vet att jag borde spendera mina surt injobbade pengar på bilen, men nu kommer jag kunna spela bilspel istället, mycket billigare i drift
|
||||
|
om jag väljer en SLI lösning så skulle jag helt klart vänta på ATI och deras lösning.
Enligt en del rykten så pratas det om att man ska få möjlighet att kunna köra två olika kort med deras lösning. Säg tex att man har ett bra kort och ett superbra. Blir billigare framför allt. Sen är SLI i dagens läge äckligt strömkrävande.
Det gäller iofs inte bara grafiken, hela industrin går ju mot härdsmälta och nätaggregaten blir biffigare och biffigare. Fjärrvärme? Nej jag har en speldator hemma...
Tillägg: Jag hade väntat på att fler moderkort får stöd för expressinterface. _________________ /Anton Lillsund |
||||
LOL så sant. Jag har skruvat ner elementet i det här rummet jag har datorn i, blir alltid för varmt när datorn är igång om jag har elementet på samma temp som i de övriga rummen.
_________________ Johan Meissner |
||||
|
Anton Lillsund : tack för svaret..
har inte sååå många uppdateringar att göra på bilen i vinter..bara ett par nya grupp-n bussningar..bur..& nya bromsar bara..så nu får det bli en liten ny dator åxå..
_________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||
Får jag mellanskillnaden om jag fixar en billigare till dig med likvärdiga prestanda?
_________________ Johan Meissner |
||||
Det är inte så farligt som det verkar, bara att en hel del tillverkare speccar sina nätagg helt tokigt. Därför måste grafikkortstillverkare sätta höga siffror. Ett 6800 Ultra drar strax under 100watt vid load, men det är speccat för minimum 350w. Vilket känns lite skummt, eftersom mitt 300w skulle klara av att driva 2st sådana plus min processor (dock inga övriga komponenter som kräver 12v). Men sen så har jag juh också 18a på mitt 12v... Men summa sumarum: Höga siffror != hög förbrukning. |
||||
Sanning. Men, ett 6800 ultra drar nära 100 watt vid belastning. Vad tror du då två 6800 ultra drar vid full load?
Håll med om att det brakar åt fel håll.. Man kan inte bara speca upp effektkraven i nätaggregaten osv hela tiden. Det blir varmt. Fattar dom inte det?
Eller är det vi som är dumma och tror oss behöva dessa extrema värmespridare
Snart får vi grafikkort som vill ha 230 volt.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
För 30 papp kan du få en Dell med dessa prestanda:
3.4ghz P4 1024 RAM 500 gig HDD GeForce 6800 GTo 19" Flatskärm 16x DVD+/-RW och 48x CD-RW Creative Labs Sound Blasterr AudigyT 2 (Dell) digitalt ljudkort, PCI, Dolby Digital 5.1 och IEEE1394 Logitechr diNovOT Media DesktopT Bluetooth tangentbord + mediapad + mus 1 gig nätverkskort 8 USB 2.0 portar _________________ Johan Meissner |
||||
Dell bör man undvika som pesten, de luras bara
Ett 6800GTo är inte någonstans i närheten av ett 6800Ultra prestandamässigt heller. Skillnaden är väll att man slipper vänta i 3tusen år på att få det, iome att det är ett OEM kort... |
||||
Äsch, nu överdriver du lite. Det gäller att handla rätt nätagg så är det inte så farligt, sen rätt chassi o rätt kylning på övriga produkter så är allt kanoners Sen en liten rättelse, ett 6800drar inte 100watt vid load, utan vid burn... dvs konstant fullload
Men sen är juh det som sagt 6800serien som inte är så överdrivet genomtänkt... Onödigt komplicerad pcb = strömätare. |
||||
Voodo2 korten jag körde förut sli på funka fint, mye fps i motorhead
|
||||
Fast det var juh en annan typ av sli, undrar vad jag gjorde av motorhead, tänkte faktiskt på det här omdagens (när jag blev tvingad till att installera mitt Voodo Banshee i min A64 3000 )
|
||||
Säger du det:
Sedan tycker jag Dell funkar super, har en nu och ägt 2 innan. _________________ Johan Meissner |
||||
|
Jag säger som tidigare talare, det är bra specs för spel men du kan få så sjukt mkt mer för pengarna. Ett tips är att köpa en dator för 15kkr nu och sedan en för 15kkr om ett år. Då kommer du få i princip samma spelupplevelse men du kommer att kunna njuta av den längre.
Dessutom finns det numera 19" TFT:er med 8ms för precis över 4200kr om man letar runt lite, vet flera polare som beställt. Själv skulle jag aldrig i livet lägga så mycket pengar på en dator som kanske förhöjjer spelnöjer 2-3% jämfört med en dator för halva priset. Tänk va fint 15kkr skulle vara på sommaren när beläggen och däcken precis tagit slut samtidigt
_________________ 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||
Yes det säger jag, då ett GTo är sämre än ett 6800GT, och ett GT är i sin tur sämre än ett Ultra... http://www.beyond3d.com/misc/chipcom Står klart och tydligt 350mhz core, 450mhz mem, 12pixelpiplines 5vertex shader piplines. Ställt mot ett GT som har mem i 500mhz, 16pixel o 6 vertex. Faktum är att mitt gamla 6800NU presterade bättre än vad ett 6800GTo gör... |
||||
|
det om DELL har jag hört stämmer åxå..har offert från dom åxå & den kostar mer med smäre saker i..har en del DELL här på jobbet & det blir inga mer DElls här..
_________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||
|
Den dator jag fick hem häromdagen har följande spec (och den räcker till riktigt bra), betalar den dock via bruttolönen och då känns det helt ok att ha en dator som kostar +30 000 kr i handeln
:
Fujitsu Siemens SCALEo 800XI Kabinett: Minitower Moderkort: MB ATX P4 i915P PCIe RAID GREEN (775 pin) Processor: ntel Pentium P4 560 3,6 HT 1M 775 Prescott Cache: 1 MB Grafikkort: nVidia GF 6800GT (NV45GT) 256 MB, DVI, TV-ut Ram Minne: 2048 MB (4 x 512 MB,) 400 MHz Hårddisk: 500 GB HDD SATA 7200rpm (2 x 250 GB HDD) Ljudkort: Audigy 2 ZS PCI med frontpanel och fjärrkontroll (Platinum) DVD+RW/R, -RW/R: 4/2,4/8/16/10/40x (Dual Layer) DVD: 16x operativsystem: Windows XP Home edition Gränssnitt: 1st seriell, 6 st USB 2.0 (4 st bak 2st fram), 2 st Firewire (1st+1 st) Diskettstation Ja Skärm : 19" TFT-skärm Kortläsare: SD (Secure digital) MMC (Multi Media Card) CF (Compact Flash) MS (Memory Stick) IBM (Microdrive och kompatibla) SM (Smart Media) Tillval: Högtalare Creative MegaWorks THX 5.1 550 Creativer Decoder DDTS-100 _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
|
Angående Dell. Vi har provat lite olika datorer på jobbet, men inga datorer funkar så problemfritt och tyst som Dell-datorerna. Vi har inte tid att skräddarsy egna datorer och vi behöver ingen spelprestanda. Cpu- disk-, och minnesprestanda är viktigast för oss och då funkar Dell väldigt bra.
Hemmadatorn är en annan sak förstås..
_________________ William Ekström |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
Ska köpa en ny dator...duger denna att spela lite på??
|
3552 besök totalt |