Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Sonett7 - 20XX? Avslutat projekt.
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (26195 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Nu har äntligen arbetet med min Sonett 7 börjats ordentligt. Jag påbörjade min 2 månader långa kompledighet förra måndagen och då hade farsan svetsat ihop konturerna på min ram och nu har jag svetsat vidare på ramen och anpassat den för att min motor och växellåda skall få plats.




Här har jag modifierat ramen för att min bjässe till växellåda (Opel omega) skall få plats och även kunna monteras så långt tillbaka som jag vill ha den. Hade jag haft kvar det tvärgående röret hade slangen till kopplingens slavcylinder hamnat minst 50 mm längre fram.




Har som mål att alla öppna kvadrater i ramen antingen skall trianguleras eller ha svetsad plåt som förstärkning. Tejpen på kardantunneln var bara lite test för att se om jag kunde triangulera denna biten också, men det är för tidigt att göra detta nu eftersom jag inte vet exakt var handbromsen och växelspaken hamnar. Sen fattas det rören som förbinder delen av ramen med transmissionstunneln. Högersidan har detta röret svetsat nu, men vänstersidan har jag väntat med eftersom jag först skall prova med motorn igen så att detta röret inte kommer för nära turbon. När motorn är provmonterad skall jag också avgöra var jag skall lägga motorfästena och därefter triangulera mellan de övre och undre ramrören i motorutrymmet.

Kan också tillägga att tvärröret närmast sittbrunnen bara sitter där som en förstärkning av ramen under tiden jag svetsar!




Sen har jag skaffat mig en hemsida också där jag skall försöka lägga upp ordentligt med bilder och info framöver... Jag är helt grön på detta med att snickra hemsidor så döm mig inte för hårt på den punkten! Sidan hittar ni här: http://sonett7.net

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Äntligen lite bilder Mats

_________________

--VVTS--
Citera
Johannes Ek
Karlstad
Här sen Dec 2002
Inlägg: 45



Fleeer bilder!

Alltid kul med fler 7:or! thumbs up
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Kan bara hålla med! Jobbet har sinkat detta bygget under allt för lång tid, men nu är det 100% bilbyggande som gäller till slutet på januari!


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Då blir du ju klar samtidigt som mig??? till våren

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Fasen va gött det måste vara att kuna koncentrera sig 100& på bygget under två månader med lite jul och nyår i mitten för att kunna koppla av några dagar. thumbs up
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Ser bra ut !!! thumbs up

Kul att du har kommit igång med din bil.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111



En fråga.

Var du tvungen att modifiera motor eller växellåda för att få på omega lådan på Saab-motorn?

Tack på förhand.
/Christofer.

_________________
Christofer de Maré
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läckert! thumbs up

Passar omegalådan ihop med Saabmotorn? I Lådbilen (som numera befinner sig i Peeter Pahvs höghastighetshänder) satt det en omegalåda med riktigt tajt växellänkage och jag måste säga att det var en kalaslösning. I min förvirrade hjärna har det funderats (mycket vagt) över Saabturbo och någon bakhjulsdriftslåda i banbusalfan, så det här kanske tål att tänkas på?

Lycka till!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Saabmotorer från -94 och nyare (så kallade kortmotorer) passar rakt på Opel omega-lådan. Det enda jag hört att man måste modifiera är att flytta slavcylindern till kopplingen 15 mm närmare motorn...


>>Svante
Ha ha ha... knappast! Finns det ett lätt sätt och ett svårt så kan du räkna med att jag väljer det svåraste vilket gör att det tar ganska mycket tid. Förhoppningsvis har bilen hjulupphängningen klar innan jag börjar jobba igen och sedan hoppas jag på att ha fått gjort 1:a byggbesiktningen innan halvårsskiftet.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Behöver du greja med sumpen m h t olja och oljepickup pga längsmontering istället för tvärmontering?

_________________
Pär Hylander
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Första tanken är att göra så lite som möjligt åt oljetråget i början. Det finns ganska vettiga skvalpplåtar i tråget och dessa kommer givetvis att förbättras, men eftersom jag behåller originallutningen på motorn kommer jag inte börja bygga om oljepickupen direkt.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Mats Friberg skrev:
Kan bara hålla med! Jobbet har sinkat detta bygget under allt för lång tid, men nu är det 100% bilbyggande som gäller till slutet på januari!



Fan vad avis jag är på dig , skulle oxå vilja strunta i jobbet helt och ägna mig åt att greja med bilen.

_________________

--VVTS--
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Vad har du för material? Diametrar? Tjocklekar?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
SteQve skrev:
Vad har du för material? Diametrar? Tjocklekar?


Fyrkantsprofilerna jag använder är 25*25*2 eftersom det är vad SFRo tycker att man skall köra med. Vissa trianguleringar är gjorda av 20*20*2 och sedan kommer jag senare att använda både 25 och 20 mm rör på vissa ställen i motorrummet och för "bagageutrymmet".


[OT]Fick ett telefonsamtal från en av cheferna i fredags om ett akutjobb på 1 vecka, men efter ett samtal med en mer insatt person ser det mer ut att vara 2 veckor. Så nu sitter jag alltså på jobbet istället för att vara i garaget och den lugna tiden innan julfirandet ser ut att vara som bortblåst! [/OT]

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Allrajt, jag bygger en bil med rostfritt 30x30x2 så det var därför jag frågade =) Vad har du använt för stål?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Vanligt bonn-järn... enklast att jobba med.

Har du köpt något fancy rostfritt stål som inte kommer att spricka av vibrationerna i ramen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Hm, SS2333 (EN1403 om jag inte missminner mig). Inget särskilt. Men min far använder sådant stål i olika konstruktioner som får ta mycket vibrationer och stryk (ex. klockan på söderhallarna).

Så jag tror det skall gå vägen. Även svetsaren jag pratade med som gör jobbet har använt sådant ståll till att göra saker till bilar som sitter på utsatta ställen. Men mer än så vet jag inte....nu blev jag ju osäker....ush då

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163



Ser bra ut thumbs up
Vilken omega är lådan ifrån?

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Ronald Belford Scott skrev:
Ser bra ut thumbs up
Vilken omega är lådan ifrån?


Den kommer från en omega B 2,5 V6 -97 och har beteckningen R28.


Tyvärr blev jag inkallad till en panik-akutjobb denna veckan så det har inte hänt så mycket med bygget. Har dock upptäckt att ramen slagit sig lite trots att jag försökt att bara punkta ramen tills alla triangueringarna var på plats, så nästa gång jag kommer till garaget blir det till att sätta bågfilen i röret och svetsa om. Som tur är har den bara slagit sig i en riktning och ser inte ut som en kortksruv i alla fall.

Använde tiden på kontoret till lite vettiga saker också. Har beställt länkhuvud till bakvagnen - Rodobals motorsport-serie MTE med tätningar och distanshylsor från MecMove. Visst blev det lite dyrare än en simplare variant, men samtidigt känns det fel att snåla på något så viktigt som hjulupphängningen. Dessutom skall de förhoppningsvis ha längre livslängd eftersom de är designade för att klara av de vibrationer och ryck/slag som blir vid bankörning.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Mats Friberg skrev:
Första tanken är att göra så lite som möjligt åt oljetråget i början. Det finns ganska vettiga skvalpplåtar i tråget och dessa kommer givetvis att förbättras, men eftersom jag behåller originallutningen på motorn kommer jag inte börja bygga om oljepickupen direkt.


Kommer växellådan att luta då också?

Bara att bocka till växelspaken, eller?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Sonett7 - 20XX? Avslutat projekt.
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (26195 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande