| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fälgar och däck till E30 ?
|
<< 1, 2, 3 >> 5787 besök totalt |
|
Fälgarna var helt okej...
Frågan är ju nu då bara vilka däck i dim 205/50-15 jag ska satsa på ? Ska köra nästan bara banträffar och till och från förstås, vill endast ha en uppsättning hjul, alltså bör däcken fungera hyfsat på våt vägbana också... Prestanda, hållbarhet och pris är förstås viktiga faktorer alla tre.... Kom med tankar och erfarenheter, bilen kommer väl att väga omkring 1050 kg ca...( förhoppningsvis ) !!
EDIT: Det är alltså r-däck som gäller ! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Har sagt det förr och säger det igen: R-däck funkar bra även på blött! Iaf har de Toyo R881 och R888 jag åkt på i samma dimension som du skall ha gjort det. Visst, blir det hällregn så blir det halt, men det blir det med alla däck..
_________________ Rikard Ahlin |
||
Tja, hitta ngt som är bättre vet jag inte om man kan...kanske Michelin PSC då...men dom är ju enkla att få håll på ...så det är klart du är nöjd.
|
||
|
Dunlop super Sport race är ju ett alternativ om man skall åka till och från träffarna på samma däck också, i alla fall om det regnar på vägen. R-däck är ju ingen höjdare på spåriga svenska vägar med vatten i spåren. Eller att ha ett par billiga stålfälgar med "smala" däck för regn som alternativ, till och från banan alltså.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
Har redan tänkt den tanken, men DSSR finns bara från 17 tum och uppåt....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Jag körde Kumho Ecsta V70 med hård blandning på gata och bana nästan hela förra säsongen på min M3:a, och jag hade aldrig problem med dåligt väggrepp. Tyckte däremot det var kul när de blev varma och man fick lite tokryck på kvällarna och drog rundor på småvägarna runt Malmö. Åka fort stol och r-däck på gata = hur kul som helst
|
||
|
Nja , min rek är att undvika R-däck vid svalt eller kallt väder , har tappat greppet på vit markeringarna vid en omkörning i 80-90 km/h 3 ans vxl , och jag har bara en 170 hk , men under högsommaren går det fint , men byt när hösten närmar sig .
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
om man tänker på sin egen säkerhet ( och andras ) så är det en självklarhet att ha bra däck på bilen , är ju inte så kul att lägga sin pärla i diket , pga att däcken inte var dom bästa eller lämpade för förhållandet
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Luuugn , det trodde jag inte om dig , var bara en reflektion på tankar som jag har , sen jag bildade familj så har mitt säkerhets tänkande blivit lite annorlunda
||
|
Hehe, jo det kommer försiktighet med åldern. Det var en av anledningarna till att jag bytte bort min hoj mot Alpina -02:an. Vågade inte köra fort på två hjul längre, satt bara och tänkte på kaniner, stenar på vägen och potthål
. Bättre att sitta i en plåtlåda
|
||
|
Har väl bestämt mig för att ha en uppsättning Bridgestone S-03 Pole Position, det är dock lite surt att det skiljer 400 kr mellan 195-50-15 och 205-50-15 per uppsättning !!
Ska man låta snålheten bestämma eller är ska man lägga till 1600 kr för den där centimetern, hur mycket skillnad gör den.....!?
||
Jag hade inte betalat den mellanskillnaden. Jag må vara snål men det där verkar vara i grövsta laget.. Det är mitt svar baserat på plånboken. Det kanske finns andra parametrar att väga in? _________________ /Anton Lillsund |
||
400kr/däck!!!
Sålänge man inte ska vinna VM i...what ever...så nope! Kör du 195 med gott samvete. |
||
205/55...brukar det stå i instruktionsböckerna till E30... _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
|
Vad gäller BS Potenza S-03 PP och centimetern mellan 195-50-15 och 205-50-15 har jag fått tips om att den spelar STOR roll vid torr vägbana, 205 bredden ska tydligen vara mycket stabilare och inte bli varmt och halt alls lika lätt som 195 däcket, vid våt vägbana funkar det nog dock bra med 195......!?
||
![]() |
Däck för banåka
Fälgar och däck till E30 ?
|
<< 1, 2, 3 >> 5787 besök totalt |