Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Caster?
1 besök senaste veckan (6622 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Håller för tillfället på och klurar lite på justerbara topplagringar....

Ökad cambern förstår jag effekterna av men inte castern... har sökt å läst men fastnar i all teknisk mumbojumbo....

OM man ökar castern några grader, hur påverkar det bilens uppförande?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:
Håller för tillfället på och klurar lite på justerbara topplagringar....

Ökad cambern förstår jag effekterna av men inte castern... har sökt å läst men fastnar i all teknisk mumbojumbo....

OM man ökar castern några grader, hur påverkar det bilens uppförande?


Normalt sett så används caster till att få bilen at själmant gå rakt fram. Man liknar det vid ett tevangshjul eller en sån där vagn som finns på varuhusen där hjulen släpar efter så att dom ställer sig i åkriktningen.
(Fast dom vagnarna går aldrig rakt fram). Nu är sådana hjul konstruktionsmässigt att betrakta som "trial"
caster på en bil. Alltså, i stället för att luta spindeln så är den förflyttad framför hjulets centrum.
Spindeln lutar altså bakåt högst upp. Det innebär att förutom att hjulet släpar efter styrcentrum så beskriver det en lutande svängbana. Det hjul som går i innersväng vil LYFTA bilen med lika mycket som betingas av castervinkeln. Motsattsen sker på andra sidan, så bilen vil vicka lite fram när man svänger.
Det gör att även biltyngden vill hålla hjulen rakt fram, och de stillastående krafterna utjämnas via kuggstången. På en framhjulsdriven bil kan man tänka sig en vis instabilitet i ratten vid hårt gaspådrag med överdriven caster.
Caster ger bidrager till kursstabilitet, och självåtergång av ratten efter sväng. Kan bli lite mer tungstyrt.
Min rekomendation, inte mer caster än vad som behövs. Är du nöjd me ovanstående så öka inte.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Rätta mig om jag är ute och cyklar men är inte en stor del av fördelen med mycket caster är att man kan få mer camber när man svänger.. Alltså att cambern ökar ju mer man svänger..


/Ted

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Med MacPeston med spindelvinkel på ca 12-15grd så behövs det caster för att inte camben skall gå åt de possetiva hållet.

Jag skulle vilja ha ca ca ca 5grd caster på en MacPeston framvagn.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det behövs MYCKET caster för att få den negativa cambern man behöver i en böj.

Normalt verkar vara under 10grd. De flästa std bilar ligger runt 0 till 3grd caster.
BMW verkar ha mer ca ca 8grd.


tex med 12grd spindelvinkel och 5grd caster och 5grd vriding av ytterhjulet ger ca -0,4grd camber.
Går vi upp till 10grd caster ger det -0,8grd camber osv se tabell.

Skall vi upp i den camber vi behöver ca -1 till -5
Caster Camber
5 ----> -0,4
10 ---> -0,8
15 ---> -1,2
20 ---> -1,7
25 ---> -2,1

I normalfall på en bana så sväner man ej mer än 5grd.

Spåntat utan att riktigt veta varför så käns 5grd caster en bra vinkel för de flästa aplikationer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ted.brink skrev:
Rätta mig om jag är ute och cyklar men är inte en stor del av fördelen med mycket caster är att man kan få mer camber när man svänger.. Alltså att cambern ökar ju mer man svänger..


/Ted


Det vi definierat som "spindelvinkeln" jobbar mot caster för att ändra lutningen av hjulet när man svänger. Fuling har dock gjort det konkret genom tabellerna thumbs up

Mycket caster gör ju att ratten (om man inte har servo och sånt "krafts") vill tillbaka till mittenläget under kurvtagning - vilket ökar känslan, eftersom man tydligare känner när slipvinkeln under framhjulen ökar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Sorry, glömde cambercompensationen. Bara för detta misstags skull så gick jag in i garaget och vred hjulet 5gdr och mätte. Det gjorde -2,2mm i överkant på 15"fälg. gdr=0,32.
Alltså, spindeltappslutning 7 gdr och caster 6 gdr ger en negativ camber av 0,32 gdr när hjulet vrids 5gdr.
Jag är lite osäker på 7 resp 6 gdr men det är mycket nära så.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



fuling skrev:
Det behövs MYCKET caster för att få den negativa cambern man behöver i en böj.

Normalt verkar vara under 10grd. De flästa std bilar ligger runt 0 till 3grd caster.
BMW verkar ha mer ca ca 8grd.


tex med 12grd spindelvinkel och 5grd caster och 5grd vriding av ytterhjulet ger ca -0,4grd camber.
Går vi upp till 10grd caster ger det -0,8grd camber osv se tabell.

Skall vi upp i den camber vi behöver ca -1 till -5
Caster Camber
5 ----> -0,4
10 ---> -0,8
15 ---> -1,2
20 ---> -1,7
25 ---> -2,1

I normalfall på en bana så sväner man ej mer än 5grd.

Spåntat utan att riktigt veta varför så käns 5grd caster en bra vinkel för de flästa aplikationer.


Volvo 240 har 1-2grd caster och 0,8-1 positiv camber
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Marcus Jansson skrev:
fuling skrev:
Det behövs MYCKET caster för att få den negativa cambern man behöver i en böj.

Normalt verkar vara under 10grd. De flästa std bilar ligger runt 0 till 3grd caster.
BMW verkar ha mer ca ca 8grd.


tex med 12grd spindelvinkel och 5grd caster och 5grd vriding av ytterhjulet ger ca -0,4grd camber.
Går vi upp till 10grd caster ger det -0,8grd camber osv se tabell.

Skall vi upp i den camber vi behöver ca -1 till -5
Caster Camber
5 ----> -0,4
10 ---> -0,8
15 ---> -1,2
20 ---> -1,7
25 ---> -2,1

I normalfall på en bana så sväner man ej mer än 5grd.

Spåntat utan att riktigt veta varför så käns 5grd caster en bra vinkel för de flästa aplikationer.


Volvo 240 har 1-2grd caster och 0,8-1 positiv camber


Som en gammal saab 900 med andra ord... fast den har +0,5 grader camber.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



ThomasT skrev:
Håller för tillfället på och klurar lite på justerbara topplagringar....

Ökad cambern förstår jag effekterna av men inte castern... har sökt å läst men fastnar i all teknisk mumbojumbo....

OM man ökar castern några grader, hur påverkar det bilens uppförande?

Bilens uppförande...När jag backar med full gas på min DAF sportcoupé uppför sej bilen mycket spännande.
Ju fortare desto roligare! (vågar inte köra snabbare än 70km/t). Viss instabilitet kan skönjas, 1mm rattutslag blir till våldsamma kast och ohävningsbara retursladdar.
Kan liknas med att åka släpvagn efter Anja Pärson i specialslalom... Undrar vad jag har för castervinkel då?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT:
Har du fått någon känsla av vad castern gör????
om inte fråga på.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
fuling skrev:
ThomasT:
Har du fått någon känsla av vad castern gör????
om inte fråga på.


Sammanfattning: ökad kursstabilitet och ökad känsla i ratten pga högre motstånd. Mao. så inget som man måste ändra på. Jag kollade i mina papper och såg att jag hade 6.5º.


Sedan var det en hel massa teknisk mumbojumbo......

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Göran Malmberg skrev:
ThomasT skrev:
Håller för tillfället på och klurar lite på justerbara topplagringar....

Ökad cambern förstår jag effekterna av men inte castern... har sökt å läst men fastnar i all teknisk mumbojumbo....

OM man ökar castern några grader, hur påverkar det bilens uppförande?


Normalt sett så används caster till att få bilen at själmant gå rakt fram. Man liknar det vid ett tevangshjul eller en sån där vagn som finns på varuhusen där hjulen släpar efter så att dom ställer sig i åkriktningen.
(Fast dom vagnarna går aldrig rakt fram). Nu är sådana hjul konstruktionsmässigt att betrakta som "trial"
caster på en bil. Alltså, i stället för att luta spindeln så är den förflyttad framför hjulets centrum.
Spindeln lutar altså bakåt högst upp. Det innebär att förutom att hjulet släpar efter styrcentrum så beskriver det en lutande svängbana. Det hjul som går i innersväng vil LYFTA bilen med lika mycket som betingas av castervinkeln. Motsattsen sker på andra sidan, så bilen vil vicka lite fram när man svänger.
Det gör att även biltyngden vill hålla hjulen rakt fram, och de stillastående krafterna utjämnas via kuggstången. På en framhjulsdriven bil kan man tänka sig en vis instabilitet i ratten vid hårt gaspådrag med överdriven caster.
Caster ger bidrager till kursstabilitet, och självåtergång av ratten efter sväng. Kan bli lite mer tungstyrt.
Min rekomendation, inte mer caster än vad som behövs. Är du nöjd me ovanstående så öka inte.
Göran Malmberg

Hur påverkar castern bilen vid snabba rattrörelser? Eftersom man både lyfter/sänker och svänger med rattrörelserna tycker jag styrningen borde upplevas rappare, med allt det medför(som att det kanske blir lättare att slänga runt bilen i tighta svängar?). Tänker jag tokigt nu?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Alexi Törnqvist skrev:

Hur påverkar castern bilen vid snabba rattrörelser? Eftersom man både lyfter/sänker och svänger med rattrörelserna tycker jag styrningen borde upplevas rappare, med allt det medför(som att det kanske blir lättare att slänga runt bilen i tighta svängar?). Tänker jag tokigt nu?


Ytterhjulet lättar ju av från marken mer vid ökad caster. Fuling får väl räkna ut hur mycket. Det blir samma sak som förändring av cornerweighten med samma mått. För turn-in vill man ÖKA belastningen på yterhjulet fort. T,ex hårdare K-fjäder, stötdämpare mekaniskt sett. (Geometriskt gäller toe-out). Nu kan detta låta motsägelsefullt men det gäller bara initialt, sedan ger hårdheten understyrning. Eftersom castern lastar av ytterhjulet föreställer jag mig något sämre turn-in.

Men det är klart att det blir kompensation av den ökade negativa cambern, men cambern ger ingen specifik turn-in egenskap. Det kan tom vara så att den allra första delen av turn-in blir sämra med mer camber eftersom bilen cambrar och lättar av hjulet INNAN den börjar svänga. Jag talar om oerhört små förlopp. En viss camber svarar som bekant bara mot en viss sidobelastning.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Caster?
1 besök senaste veckan (6622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande