Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Tolkning av reglemente... (bränsletankar) | 2924 besök totalt |
Vilken sorts tank måste jag ha i min bil? Den tillhör Period G.
Saxat ur App.K: 5.5.1 Fuel tanks of all cars in Periods A to E must be standard tanks, homologated tanks or safety tanks. It is recommended to fill standard or homologated tanks with safety foam in conformity with American Military Specification MIL-B-83054 or "D-Stop" anti-explosion foil. 5.5.2 All cars of Period F not using safety (bag) fuel tank must be fitted with standard tank, homologated tank or a tank filled with safety foam in conformity with American Military Specification MIL-B-83054 or "DStop" anti-explosion foil. 5.5.3 Homologated cars of Period G onwards may use homologated tanks, all other cars must use safety tanks. 5.5.4 All safety (bag) tanks must comply with Article 253.14 of current Appendix J (FIA Approved Safety Fuel Tanks). _________________ /Kristian Elisson |
||||
Som jag tolkar det, så OM din bil är homologerad (vilket jag tror den är) så får du använda DEN homologerade tanken som den gjordes med...... men om den inte är homologerad eller du inte vill använda DEN homologerade tanken så måste du använda en SÄKERHETSTANK..... Fast vore jag dig så skulle jag köpa en säkerhetstank ändå..... för dom är bra ifall det händer något och med tanke på vilket stöldpris du har köpt allt för hittills så borde den kostnaden iaf vara rimlig för att höja säkerheten. |
||||
Då tolkar vi reglementet på samma sätt Nu återstår det att se vad den officiella linjen blir...
Givetvis är det klokt och förnuftigt med en riktig säkerhetstank men tankutformningen i en Ve är inte direkt standard om det är ok med befintliga tanken (tankarna) så har man åtminstone möjlighet att själv kunna bestämma när det är dags för byte. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Man kan ju undra hur det blir? Tyvärr lär det ju blir svårt eller omöjligt att få plats med en standard säkerhetstank.
En av Jens Hansen bekanta hade hört efter vad det skulle kosta att specialbygga säkerhetstankar till Hansen bilarna. Verkligen ingen billig historia... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
SBF kommer att komma med en tolkning inom kort.
En måttbeställd tank till en formelbil kostar ca 4500-5000+moms. Det finns minst två firmor i Sverige som fixar. Räcker bara fem år dock... B _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Det låter som ett betydligt bättre pris än det vi fått höra, trots allt goda nyheter i så fall. Fast i de flesta FVee används två tankar så det lär väl ändå dra iväg om man inte kan anpassa bilen...
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Det ska bli intressant. Förhoppningsvis gör dom samma tolkning. Ett reglemente som kan tolkas på flera olika sätt är inte bra...
I min FVe (vet inte hur det ser ut i andras) sitter det två tankar _________________ /Kristian Elisson |
||||
Väntar med spänning på resultatet, tycker iof inte att frågan skulle behöva tolkas eftersom App K klart säger att en homologerad biltyp får gå med orginaltanken. Min RPB har oxå två tankar.... _________________ /Markus Lefors |
||||
Läser man protokollen på SBFs hemsida så hittar man ingenting om detta. Varken i historiska-, säkerhets- eller tekniska kommitéen. Vad man däremot ser i protokollen är att det återkommande temat: App.K gäller... Vem på SBF är det som sitter och klurar på en tolkning _________________ /Kristian Elisson |
||||
Kommer inte ihåg "firma nummer 2" men prisuppgiften kommer från "Corvette-Henry" i Floby 0515-41151 eller 0705-941151.
Tolkning & tolkning, det kanske var lite slarvigt uttryckt, det handlar snarare om att avgöra om nya appendix K skall gälla i Sverige redan från 2005. Kolla RHKs klotterplank på http://www.rhkswe.org/index_sve.html _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Men för oss med klass G-bilar borde det väl i så fall redan vara klart? RHKs klotterplank besöks lite då och då. Förhoppningsvis kan man köpa däcken till bättre priser genom kontakter funna där _________________ /Kristian Elisson |
||||
FVee bytte väl däcktyp för något år sedan (till "modernare" Dunlops)? Har hört lite snack hit & dit om det. Kolla så de inte ändrar igen innan köp... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Det var inför förra säsongen som man beslutade sig för att följa App K även på däcksidan. Tidigare användes uteslutande de äldre Dunlopdäcken enligt ett beslut av Formel Vee Sverige. _________________ /Markus Lefors |
||||
Aha, det låter ju som att de (ni) kommer att hålla er till samma typ under en överskådligt tid framöver då. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Skruva banåkabil Tolkning av reglemente... (bränsletankar) | 2924 besök totalt |