Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftbox till förgasare
1212 besök totalt
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640


Trådstartare
skulle försöka bygga en box som sitter vid förgasarna så att det går att flytta luftfiltret till en bra placering i fronten.Frågan är hur stor diameter behövs det på slangen som går mellan filter och box så att det inte blir en strypning på vägen.
Motorn är en 2,5L sugmotor med Mikuniförgasare som kommer att lämna 250hk->
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640


Trådstartare
ingen som har en aning???
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Sätt så stor du får plats med.

_________________
William Ekström
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640


Trådstartare
jo det tänkte jag göra men funderingen var mest på slangen/röret som går mellan filtret och boxen så det inte stryps där
För jag antar att motorn vill ha en del luft när den går på fullt
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Lite OT, men vilka Mikuniförgasare kommer du att använda och vad är det för motor? Har du byggt insugen själv? Bilder Tack!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640


Trådstartare
http://www.jpmotorsport.se/ el http://www.evoengine.se där finns bilder det är en polare som håller på att bygga rallybil på en volvo940 motorn blir en 2,5L med 45mm Mikuni jag har blivit ombedd att försöka göra en box som ersätter luftfiltret och flytta fram filtret till fronten det är väl lite halvfärdigt med insug och grejer så jag tror inte att det finns några bilder än
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35



Enligt kg-trimning ska spalten mellan förgasare och filter/luftburk vara minst 15-20mm. Dvs om du har en 44mm förgasare borde nog diameterna på röret vara ungefär 44+20+20=88mm = stupränna!!! Använder mig just av plaströr från stuprännor till folkracebilen... fungerar utmärkt! Nu är ju det i och för sig en nååågot lägre nivå på de bilarna men det fungerar!

_________________
Johannes Andersson
Citera
Skruva banåkabil
Luftbox till förgasare
1212 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande