Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Wankel-motorer och reglemente
4 besök senaste veckan (6123 totalt)
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Har ändrat rubiken, då det blev en diskussion om wankelmotorer och tekniskt reglemente som jag tyckte var värt ett eget ämne.

/Leif

Helsingborg
Här sen Nov 2002

Hej SSK! Jag undrar varför ni har eller vilken upräkningsfaktorn är på Wankel motorer? "Enligt FIA" står det i ert reglemente, men FIA har tagit bort uppräkningsfaktorn, vad jag förstår är det den gamla faktorn på 1,8 som gäller. Men varför inte göra slag i saken och sänk den en aning så att Wankel motorerna har en möjlighet att vara med på lika vilkor. Vad jag ser så är det ju väldigt få Wankel bilar som racar i Sverige så det kan ju inte vara något hot mot otto motorer eller??
Tack på förhand www.jamahoto.se

Karlskoga
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Jan P skrev:
Hej SSK! Jag undrar varför ni har eller vilken upräkningsfaktorn är på Wankel motorer? "Enligt FIA" står det i ert reglemente, men FIA har tagit bort uppräkningsfaktorn, vad jag förstår är det den gamla faktorn på 1,8 som gäller. Men varför inte göra slag i saken och sänk den en aning så att Wankel motorerna har en möjlighet att vara med på lika vilkor. Vad jag ser så är det ju väldigt få Wankel bilar som racar i Sverige så det kan ju inte vara något hot mot otto motorer eller??
Tack på förhand www.jamahoto.se

Antar att det "Kamasa Tools Cup" som du avser då SSK Klass 3 har en annan beräkning.

Nu är det några år sedan men Janne Walter vann väl dåvarande "Etab Data Cup" (SSK Klass 3) med sin Mazda med vankelmotor så helt fel var det inte då i alla fall, har för mej att det räknades på 1,8 då.

Spontant kan det väl ändå inte vara så att det står en sak i reglementet men något annat tillämpas. Jag kan inte detta tillräckligt bra själv så jag vidarebefordrar synpunkter och frågor till våra tekniker.

Svar kommer

Ha det

/Leif

Vallåkra
Här sen Dec 2004

Det må va hänt att Janne Walter vann serien på sin tid , men jag hoppas att det inte berode enbart på motorn utan även att janne var en bra förare och sen vet jag att bilen som han körde var ett mycket bra chassie. Jag tycker att uppräkningsfaktorn på 1,8 är OK men kanske att man kan jämna ut vikt effekt förhållande, exepelvis så här: Har du en volvo motor på 280 hk är ju det inte mer än 280 hk på en Wankel eller? Vi har en Wankel med alla bästa tänkbara delarna du kan stoppa i en Wankel och får ut ca 290 hk utan turbo. Min kompis Henrik kör en MB 190 med en Volvo Evo motor med tvåventilsteknik på 2,5 liter och har samma effekt utag, redan här har han ett försprång mot Wankelmotorn eftersom det är tvåventilsteknik, och vi har ett såkallat Radiellet insug. Mollin som kör med Walters gammla bil men med mekaniskt sprut kommer kanske upp samma effekt men inte mer. Så kanske skulle det se ut så här!!

Motortyp:
a) 2 ventiler per cylinder
b) Vankelmotorer, volym beräknad enligt SSK= ccmX1,8
c) Fler än 2 ventiler per cylinder
Framhjulsdrivning ger 5% avdrag på motoreffekt.
Motortyp a b c
----------------------------------------------------------------------------------------------
Förgasare/ A=80 hk/l C=90 hk/l
Bränsleinsprutning/ A=85 hk/l C=95 hk/l
Överladdning A=130 C=160
B=Axiellt insug 85 hk/l
B=Radiellt insug 95hk/l
B=Överladdning axiellt 130hk/l
B=Överladdning radiellt 160hk/l
----------------------------------------------------------------------------------------------
Ganska ok eller??
MVH Jamahoto Racing thumbs up

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Jo, nog var det så att Janne både kunde bygga bil och hantera den på banan.

Tyvärr är jag dålig på vankel och hur reglementet stämmer för dessa.

Funderade en stund på det du skrev och förstår det hela men får allt som jag skrev, skicka frågan vidare till den "tekniska avdelningen".

Tyvärr har vi (ännu) ingen av våra tekniker här på Rejsa.

Ha det

/Leif

Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Ständigt denna diskussion...

Håller med om att 290 volvohästar borde vara samma som 290 wankelhästar...
Enda skillnaden är nog att wankelhästarna är något billigare...

//magnus

combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

För att göra det aningens besvärligare så har det nu börjat dyka upp 20B motorer med tre rotorer istället för 2. De är inte många och lär först och främst hamna i bilar som kör rattlåsracing. Dessa motorer har en enorm effektpotential och när de väl etablerats i detta landet så lär säkert en och annan banracerförare få upp ögonen och inse att här finns det en motor som kan krossa i stort sett allt motstånd. 500hk utan turbo är ingen omöjlighet och ett bättre vrid.

Det stör inte mig med en tredje rotor, blir ett trevligare ljud av det. En tredje rotor= wankelns motsvarighet till kolvmotorns volymökning genom borrning och strokning?

Å andra sidan så börjar det tydligen bli svårt att få tag i dessa motorer eftersom de funnits ett tag och använts väl i andra länder. Svensk motorsport ska nog vara glada för att svenska wankelpiloter förlitat sig på 12A och 13B-motorerna i alla dessa år.

Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004

magnusrx7 skrev:
Ständigt denna diskussion...

Håller med om att 290 volvohästar borde vara samma som 290 wankelhästar...
Enda skillnaden är nog att wankelhästarna är något billigare...

//magnus

Måste ju fråga hur mycket skulle du ta betalt för att fixa till en 300hk 13B utan turbo som håller för banåka??
PS:Förlåt om jag splitrat tråden.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Nu vet jag ju inte vad er motor kostar arr bygga/renovera/driva men jag har för mig att ni kör med en fabriksperiferiportad motor i er Modsportbil, eller? Delarna, t ex rotorhus, till dem är väl inte direkt billiga vad jag förstått.
Motorer av denna typ används även av t ex Mohlin och Billy Johansson (Grupp B bilen).

Vad Magnus syftar på är nog snarare en "hemmagjord" periferimotor med modifierat orginalrotorhus, alternativt en bridgeportad motor. Dessa blir ju faktiskt betydligt billigare och håller definitivt för banåka, "vanligt i t ex Rallycross.
Fast hur mycket Blennow eller Lasse egentligen tar för att sätta ihop en motor får de svara på själva! Det lär dock bli billigare än de flesta kolvmotorer.

Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Instämmer med föregående talare!

Jag har bara knåpat ihop motorer till mig själv.

Men om dom siffror jag hört vad det gäller EVomotorer till volvo så är wankelmotorn billig.. men visst går det att spendera hur mycket pengar som helst...

Har för mig att ett litet rykte sa att det ska finnas en 4 skivig motor nån stans i Jamahotos trakter, rätta mig om jag har fel

//magnus

Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004

Jag vet inte vad dom svenska wankeltrimmarna tar för att bygga en 300hk wankel utan turbo,
men jag vet vad en fabrikstrimmad wankel kostar som man själv får skruva ihop!
Med dom rätta husen och bra rotorer och med ett riktigt sprut+ en massa annat små godis hamnar man på en kostnad runt 150.000:- och det är utan torrsump och fabriksoljekåpan (ca:50000:- till)(vår motor). Med detta recept får man ut strax under 300 hk med ett sämre botten vrid men bra mycket mer varvillig än en Volvo 2.5 l Evo motor för ungefär samma kostnad om man själv skruvar ihop den! (Detta är ju också en form av fabriks motor)(Kostar givetvis mycket mer om man beställer en färdig byggd motor men det tror jag att en Wankel motor från USA också skulle göra)
Denna debat kommer aldrig att ta slut så de kan ju kvitta hur många hästar var och en säger att dom har för det är ju faktiskt först över mållinjen som gäller + att igentligen borde hjul effekten vara mer interesant
Nä vi har ingen 4 rotors men skulle gärna vilja ha en men en 3 skivors finns men blir först färdig till 2006, just nu håller Tommy på att prepparera Tezzz Opel inför 2005 (Total ombyggnad)

Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004

Jamahoto skrev:
Jag vet inte vad dom svenska wankeltrimmarna tar för att bygga en 300hk wankel utan turbo,
men jag vet vad en fabrikstrimmad wankel kostar som man själv får skruva ihop!
Med dom rätta husen och bra rotorer och med ett riktigt sprut+ en massa annat små godis hamnar man på en kostnad runt 150.000:- och det är utan torrsump och fabriksoljekåpan (ca:50000:- till)(vår motor). Med detta recept får man ut strax under 300 hk med ett sämre botten vrid men bra mycket mer varvillig än en Volvo 2.5 l Evo motor för ungefär samma kostnad om man själv skruvar ihop den! (Detta är ju också en form av fabriks motor)(Kostar givetvis mycket mer om man beställer en färdig byggd motor men det tror jag att en Wankel motor från USA också skulle göra)
Denna debat kommer aldrig att ta slut så de kan ju kvitta hur många hästar var och en säger att dom har för det är ju faktiskt först över mållinjen som gäller + att igentligen borde hjul effekten vara mer interesant
Nä vi har ingen 4 rotors men skulle gärna vilja ha en men en 3 skivors finns men blir först färdig till 2006, just nu håller Tommy på att prepparera Tezzz Opel inför 2005 (Total ombyggnad)
Jag satt och räknade på en komplett 13B PP motor med fabriks rotorhus torrsumps kåpa utan tänd sprut,jag kan skruva ihop en sådan för ca 125-135000 skr beroende på dollarn.

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Jaha brorsan, det vara raka besked. Om fabriksrotorhus och torrsumpslyxen esätts med fattigmansalternativ såsom Anders Mårtenssons 13B PP med hemgjorda rotorhus och så vidare hur mycket kostar det då?

Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004

combat skrev:
Jaha brorsan, det vara raka besked. Om fabriksrotorhus och torrsumpslyxen esätts med fattigmansalternativ såsom Anders Mårtenssons 13B PP med hemgjorda rotorhus och så vidare hur mycket kostar det då?
Får jag räkna på men jag kan säkert pilla ihop en för runt 50-55 tusen.

Vallåkra
Här sen Dec 2004

För att förtydliga: Torrsumpskåpa och fabriksoljepump ska det vara!!
Edit: om det går att köpa oljepumps kåpan fortfarande vet jag inte!
Tommy hade 2st men sålde tyvärr en för en billig peng!!

Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004

Jamahoto skrev:
För att förtydliga: Torrsumpskåpa och fabriksoljepump ska det vara!!
Edit: om det går att köpa oljepumps kåpan fortfarande vet jag inte!
Tommy hade 2st men sålde tyvärr en för en billig peng!!
Jag kan ta hem nya torrsumps kåpor,priset hamnar runt 25 tusen.

4 besök senaste veckan (6123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande