Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stolsmontering
6 besök senaste veckan (3585 totalt)
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Efter ett par års mognande i frågan "originalutförande eller båge och svängvänliga stolar", har jag nu tagit steget till det sistnämnda. Två st Sparco står och väntar tålmodigt i garaget
Efter ett antal sömnlösa nätter ang monteringen vänder jag mig hit för tips och ideer!
Bilen dom ska monteras i är en Audi S2, och för er som inte vet hur golvet ser ut under originalstolen kan jag säga att det är ju inte direkt....slätt, om man säger så
Alltså-mitt under org.stolen finns det en förstärkning som går tvärs över kupen, som bygger ca 7 cm på höjden. Om jag ska montera stolsfästerna stumt i golvet har jag två alternativ: Svetsa vinkeljärn som bygger så mycket att stolsfästerna hamnar ovanför golvförstärkningen, eller montera distanser med långa skruvar rakt igenom golvet. Har pratat med besiktningspersonalen här i stan, och för deras del är det helt ok att montera stolen stumt, även om det kan innebära vissa problem vid provkörning i samband med bes.(Jag är ju bara 1,72 i strumplästen, tvivlar på att ngn av besiktningsgubbarna överhuvudtaget kommer in bakom ratten om jag monterar stolen så jag sitter "bra", men eftersom jag fått OK så känns det som att det inte är mitt problem )
Vad känns som bästa alternativet? Man vill ju gärna att stolen sitter kvar vid en eventuell vurpa

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag har faktiskt byggt stolsundereden i just en S2:a..

i sport-stolen skruvade jag fast två fyrkantsrör.

jag kapade loss stolen från orignalunderredet.

efter mkt justeringar och provsittningar var polarn nöjd, allt märktes upp. loppades dit, provmonterades.


jag svetsade alla rörliga bitar i orginalunderredet. sedan förstärktes det med plattjärn och fyrkantsrör..

vipps så hade vi ett justerbart stolsunderreda..



om jag monterar det fast så skulle jag vilja ha lite större anligningsyta mot golvet än bara fyra bultar.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Jo, tanken att montera i originalfästerna fanns där, men eftersom bilen är utrustad med tacklucka > så är det väldigt trångt med hjälm på skallen-varvid jag kom fram till att jag skippar originalfästena för att tjäna ett par cm.

om jag bultar dierkt i golvet blir det naturligtvis distanser med rejäla plattor i båda ändar-känns kanske liiite klent med enbart rörstumpar
Jaja, bulta fyrkantsrör är kanske inte så tokigt alternativ till "rörstumpar"?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Tobbe... skrev:
Har pratat med besiktningspersonalen här i stan, och för deras del är det helt ok att montera stolen stumt, även om det kan innebära vissa problem vid provkörning i samband med bes.


är det riktigt säkert? alla bud jag sett/hört är att det måste vara justerbart ...

har ingen lagtext eller sånt att referera till, men therealpinto måste veta ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Folxam skrev:
Tobbe... skrev:
Har pratat med besiktningspersonalen här i stan, och för deras del är det helt ok att montera stolen stumt, även om det kan innebära vissa problem vid provkörning i samband med bes.


är det riktigt säkert? alla bud jag sett/hört är att det måste vara justerbart ...

har ingen lagtext eller sånt att referera till, men therealpinto måste veta ...




Jo-det skavara justerbart, eller rättare sagt: "Stolen skall monteras i för bilen avsedda fästen", eller nåt i den stilen... (Har för mig att det finns en tråd här någonstans där det står utförligt?)
Men jag frågade gubbarna i hallen, och om stolen verkligen var stum, och allt i övrigt såg seriöst monterat så var det inga problem. Om man pratar snällt med dom här i stan, och gör ett seriöst jobb istället för att slarva till ngt-då är det som regel inga problem!
Fördelen med "små" städer är ju att man får en mera personlig relation med alla...

Edit: Hittade texten under sparade trådar:
Jag skickade iväg ett mail till Bilprovningen ang lite frågor vid besiktning med bur, racestol, vinge och om man måste ha i baksättet när man besiktigar.




MAilet::

Jag håller på att renovera en BMW 320i -86. Denna ska jag ha så att jag kan köra på olika banträffar runt om i landet.
Jag har planerat att ha följande i den.

2 st Racingstolar (Inget baksäte men orginal bälte kvar.)
2 st 4-punktsbälten (orginal 3-punkts skall oxå vara kvar)
1 st Skyddsbur ( Bifogar ritning på den)
1 st Bakvinge


Nu till frågorna
Vad gäller angående när jag monterar in Racingstolen?
Måste jag ha något baksätte i när jag besiktigar?
Vad gäller när man besiktigar med skyddsbur?
Vad är det för regler vid montering och utformande av bakvinge?



Tack på förhand.
MVH/
Thobias Ahlbin


Svaret från Bilprovningen:

Framgår inte om du har licens o s v. Utgångspunkt för std-bil dock är att "rallystolen" ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol.

Skyddsbåge; ordinarie bilbältesfästpunkter får inte användas vid montering, ingen passagerare tillåts i baksätet.

Bifogar utdrag ur vår instruktion som berör olika typer av rallyfordon, reglementen mm.



Rallybil "standard" kan godkännas vid registreringsbesiktning utan homologeringshandling från SBF och ges då en särskild kodbeteckning . Bilbälten och säten får bytas och skyddsbur monteras, och ordinarie bilbälten demonterade. Undantag finns även för fordonsbuller. Rimlig bedömning på bullernivå gäller, d.v.s. ljuddämpare ska finnas. På dessa utbytta och monterade detaljer gör vi ingen kontroll över om några vägverksföreskrifter eller SBF:s reglementen är uppfyllda utan endast en subjektiv bedömning att det ser vettigt ut. Ägarens tävlingslicens för rally måste kunna uppvisas för att undantaget ska gälla. Utan giltig licens gäller VV:s föreskrifter fullt ut.



För att uppfylla grundkraven för inre säkerhet kan eftermonterad utrustning behöva kläs in med energiabsorberande material.

Avgörande är placeringen i förhållande till förare/passagerare. Kan onödiga skador uppstå krävs inskyddning.
Utstickande detaljer eller vassa hörn och kanter får inte finnas.

Skyddsbåge, skyddsbur

Med skyddsbåge avses en konstruktion av stålrör eller motsvarande som kan skydda förare och passagerare om bilen slår runt. Skyddsbågen är normalt monterad i anslutning till karosseriets B-stolpe.

Med skyddsbur avses en konstruktion som består av två i längsled förbundna skyddsbågar, en vid A-stolpen och en vid B-stolpen.

Takrör måste följa takplåten väl så att förare och passagerare inte riskerar att komma i kontakt med rören vid normala huvudrörelser. Rören måste dessutom vara inskyddade med energiabsorberande material. Tvärgående takrör måste normalt vara försett med avbärare bakåt - uppåt (se fig) för att en huvudrörelse framåt inte direkt ska bromsas upp av röret. På en öppen bil kan avbärare inte krävas.

Rallybil som registreringsbesiktas med stöd av dispens som baseras på "FISA"- handling får undantas från krav på avbärare och inskyddning av rör (kravet är inte förenligt med "FISA"-villkoren).

om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning.



Förbjudna anordningar

7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1 och 2 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.



1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.


2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar inte spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.



Hälsningar
ola J Bilprovningen

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Det är ingen som har några klämmiga bilder -gärna i färg - på hur andra monterat stolar? Det känns som att S2an knappast är ensam om att ha ett golv som är allt annat än slätt? Det måste ju finnas minst 50st här som åker tävlingsbil, och jag antar att det inte -tvärtemot SBP- är tillåtet med fästen i "befintliga" fästen?(ok, det blev kanske lite taskigt formulerat-men om det är nån som inte förstår vad jag är ute efter så är det ok att skicka ett PM)

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



med "original fästpunkter" menas normalt sett fästpunkterna i golvet. underredet har mindre betydelse...

stolen måste inte vara justerbar men det är förstås ett plus i de flesta besiktningsmäns ögon...

/gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



på min corsa så gjorde jag som så att jag svetsade 2 4kantsrörmellan kardantunneln och innertrösklen några cm ovanför golvet som jag sen skruvar fast sidofästena till stolen i.
Nackdelen med att sätta fast underredet i golvet som jag ser det är att om du skulle få en smäll underifrån så flyttar sig stolen och då sitter du inte fast längre
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



therealpinto skrev:
stolen måste inte vara justerbar men det är förstås ett plus i de flesta besiktningsmäns ögon...

/gustaf


ah! guld! nu har jag ju iofs glidskenor, men de kanske bygger för mycket på höjden ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



-En kompis till mig fick 2a på bilprovningen i Linköping p.g.a. "obekväm körställning"

Lite säkerhet:
-Jag har aldrig förstått varför SBF/FIA har såna enorma krav på bältena när de glatt godkänner 4st M8 inskruvade i plasten i stolens botten? Det borde ju vara kanske 30% risk att man råkar backa in i något när man rejsar.

EDIT: Hittade en länk om just detta: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10874

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Utzon skrev:
-En kompis till mig fick 2a på bilprovningen i Linköping p.g.a. "obekväm körställning"


det ska de väl skita i, de ska ge fan i min bil i vilket fall

det känns som att man behöver skriftligt på att det inte behövs inställningsmöjligheter,
då det finns fler bud?

ska besiktningspersonalen bry sig om obekväm körställning skulle de väl inte godkänna Peugeot 106 XSi, då det är OMÖJLIGT att sitta bekvämt i en sån men sambons går igenom besiktningen då och då ...

förutom det obligatoriska oljeläckaget ifrån motorn då ... fransk variant av vevhusventilation, att allt glipar en millimeter här och där ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
"på min corsa så gjorde jag som så att jag svetsade 2 4kantsrörmellan kardantunneln och innertrösklen några cm ovanför golvet som jag sen skruvar fast sidofästena till stolen i.
Nackdelen med att sätta fast underredet i golvet som jag ser det är att om du skulle få en smäll underifrån så flyttar sig stolen och då sitter du inte fast längre"

Jo, det är inte alls så tokig ide-det enda tråkiga är att jag hade en plan att behålla mattan inne i bilen för att ha lite ljudisolering kvar...
Går ju ändå iofs, det är ju bara att snitta upp mattan längsmed fyrkantsrören
Btw: Hur ofta blir golvet så deformerat vid en eventuell avåkning? På sätt och vis undrar jag om det inte är att vara lite överambitiös-när jag gick i skolan som bilplåtslagare så praktiserade jag hela andra läsåret på det lokala Mercedesåterförsäljaren. Det var en hel del rejäla smällar, men jag kan inte komma på att jag såg nån med kraftigt deformerat golv inne i kupen, med en bur torde sammolikheten vara ännu mindre? Å andra sidan finns det ju ingen anledning att göra något "dåligt" om man kan göra det bättre...

"Lite säkerhet:
-Jag har aldrig förstått varför SBF/FIA har såna enorma krav på bältena när de glatt godkänner 4st M8 inskruvade i plasten i stolens botten? Det borde ju vara kanske 30% risk att man råkar backa in i något när man rejsar. "

Jo-jag tänkte tanken själv när stolarna anlände
En annan tanke som susade förbi i skallen var: Hur hårt törs man dra skruvarna egentligen?
Angående backning så har jag i min ungdom (ja, jag är ju fortfarande ung, men för sisådär tio år sen) så mötte jag en vacker vinterdag en bil på fel sida vägen i en kurva, väjde ner i diket, lyckades ta mig upp men fick en rejäl sladd på köpet. Efter så många returer så jag inte längre visste vart framhjulen pekade blev det en rundpall, och drog ner i diket på fel sida vägen i ca 80 km/h-baklänges... Så visst händer såna olyckor också!

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



skriftligt på att justering "inte behövs" kan du knappast få, mer än att du kan dra ut avsnittet om sätesmontering ur vvfs 2003:22. men en risk om man viftar för mycket med den är att besiktningsmannen kan få klart för sig att stol och infästning strikt sett måste vara krockprovad - och då kan du inte besikta med stolen öht...

balken i golvet ger väl rätt mycket styvhet till hela karossen...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
ok-då ser vi saken som utagerad? Fyrkantsjärn får det bli, använder ju ändå inte biler till semesterresor
Som sagt tidigare-att stolen inte kommer att vara justerbar är inget problem så länge som personalstyrkan på SBP här i stan hålls någolunda intakt, en av killarna som jobbar där var i garaget ikväll och hjälpte till med att få downpipen från turbon att passa efter grenrörsbyte-om vi säger så att det är inte många skruvar kvar under huven som är std vid det här laget och det är ju inte heller godkänt om man ska hårddra det hela

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Citat:

Svaret från Bilprovningen:

Framgår inte om du har licens o s v. Utgångspunkt för std-bil dock är att "rallystolen" ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol.

Skyddsbåge; ordinarie bilbältesfästpunkter får inte användas vid montering, ingen passagerare tillåts i baksätet.




om man inte får använda ordinare bältesinfästning för bågen. Hur fungerar det då med båge till Porsche i clubsportutförande? om jag fattat rätt är det just bältesinfästningen man använder för att slippa göra nya hål

_________________
Henrik
Citera
Skruva banåkabil
Stolsmontering
6 besök senaste veckan (3585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande