Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ombyggnation av växellänkage?
1 besök senaste veckan (10213 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Ngn som byggt om ett växellänkage från fasta stag till vajer? Ngn som vet ngt?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Ingen som utfört denna operation? Vanligast är väl att göra tvärtom men jag hade lite funderinar runt detta.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Cooper Killen skrev:
Ngn som byggt om ett växellänkage från fasta stag till vajer? Ngn som vet ngt?


En kompis kör med wire i sin golf. Fast vetif*n om det inte är wire från början iof men det är helt ombyggt.
Vi hade tänkt överföra det på min bil oxå, han kör med sellholms spakställ och det går FORT att växla.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Daniel7xQ skrev:
Cooper Killen skrev:
Ngn som byggt om ett växellänkage från fasta stag till vajer? Ngn som vet ngt?


En kompis kör med wire i sin golf. Fast vetif*n om det inte är wire från början iof men det är helt ombyggt.
Vi hade tänkt överföra det på min bil oxå, han kör med sellholms spakställ och det går FORT att växla.


Jag fick detta som idé då mitt projekt super mini som får saab motorn mittmonterad så att säga får växelgaffeln ut bakåt vilket blir galet, iof så går det att bygga om och göra ett nytt lagerläge men om man skulle kunna få till det med vajer så vore det betydligt enklare. Så bilder mm vore fint.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



eftersom jag ska kora med vajer! (inga prickar da jag sitter pa malta)
sa jag har hittat lite pa internet. bygger pa en audi lada som byggs om till vajer!

http://www.lambolounge.com/Chassis/Transmission/Audi-shifter/Audi-Shif . . . .

_________________
jonny strand
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Här är en länk till en ombyggnad av en Lotus Europa. Det finns en mer beskrivande sida av samma ombyggnad, men jag hittar den inte nu.

Killen har använt wire från båtar, sån man har till styrningen av utombordare. Finns i en massa olika längder hos båthandlare.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Kom att tänka på att kanske Opel har det länkage som jag söker. Lådan jag har är en saab 9000turbo och den har ett stag in i lådan som vrider och går fram och tillbaka frågan är om inte Opel har liknande på sina F20 lådor dvs dem i kadett gsi? Eller om ngn vet vart man kan få tag i riktigt kraftig och böjbar vajer att kunna använda till mitt ändamål.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Fick ett tips på STCS hemsida med länk till en kille från nederländerna som mittmonterat en 9000 maskin i en simca och byggt nytt spalställ och vxl länkage. Han har använt spakstället från en Corrado, är det samma spakställ i övriga Vw bilar typ som i golf 3 mm? Jag tänkte nog kopiera hanns länkage relativt direkt då det såg mycket bra ut.

Länk till hanns sida med massor av bilder: http://www.whpracing.nl/index.html




_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Spakstället finns i Passat/Vento/Golf 3 med vajerlåda (beteckning 02A). Enda skillnaden på corrado spakstället är att det är något kortare lägen.

_________________
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 81



Kan väl passa på att nämna att from årsmodell -03 så finns SAAB F35-lådan i vajerutförande. Sitter monterad i SAAB 9-3 SS samt nya Opel Vectra på vissa motorvarianter.

Har för mig att den sålts även tillsammans med 2.2-dieseln vilket innebär att den har en kopplingskåpa som passar på gamla Fam3-motorn. Kolla med www.sdcc.se för tillgång.

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
razer skrev:
Spakstället finns i Passat/Vento/Golf 3 med vajerlåda (beteckning 02A). Enda skillnaden på corrado spakstället är att det är något kortare lägen.


Tackar då ska jag till skroten i veckan och handla! För övrigt vet du om spakstället tas ut uppåt in i bilen eller neråt?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Zoomzoom skrev:
Kan väl passa på att nämna att from årsmodell -03 så finns SAAB F35-lådan i vajerutförande. Sitter monterad i SAAB 9-3 SS samt nya Opel Vectra på vissa motorvarianter.

Har för mig att den sålts även tillsammans med 2.2-dieseln vilket innebär att den har en kopplingskåpa som passar på gamla Fam3-motorn. Kolla med www.sdcc.se för tillgång.


F35 lådan är det den nyare lådan dvs den som finns som 6-vxl? vad jag hört så skall den bara passa de nya kortmotorerna, men skulle dieseln ha det gammla icke GM anpassade bultmönstret så den skulle passa en långmotor? hmm nu fick jag idéer thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Cooper Killen skrev:
F35 lådan är det den nyare lådan dvs den som finns som 6-vxl? vad jag hört så skall den bara passa de nya kortmotorerna, men skulle dieseln ha det gammla icke GM anpassade bultmönstret så den skulle passa en långmotor? hmm nu fick jag idéer thumbs up


Nej F35 är den gamla 5-växlade lådan i 9-3 och 9-5, till nya 9-3 byggdes den om så den fick vajerlänkage. F40 heter den lådan som är 6-växlad och är betydligt hållbarare.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Cooper Killen skrev:
razer skrev:
Spakstället finns i Passat/Vento/Golf 3 med vajerlåda (beteckning 02A). Enda skillnaden på corrado spakstället är att det är något kortare lägen.


Tackar då ska jag till skroten i veckan och handla! För övrigt vet du om spakstället tas ut uppåt in i bilen eller neråt?


Du måste ta det från undersidan om du ska få med hela klabbet.

_________________
David Lindblom
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
ok tackar

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Cooper Killen skrev:
razer skrev:
Spakstället finns i Passat/Vento/Golf 3 med vajerlåda (beteckning 02A). Enda skillnaden på corrado spakstället är att det är något kortare lägen.


Tackar då ska jag till skroten i veckan och handla! För övrigt vet du om spakstället tas ut uppåt in i bilen eller neråt?


Det tas neråt, avgassystem och värmeplåt måste bort. Sen sitter den med fyra skruvar.

EDIT: Missade davids inlägg

_________________
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 81



Angående bultmönster:

From -94 har har Fam3-motorer och 2.2-dieseln samma bultmönster. Eftersom inte varken F40 (6-vxl) eller F35 kabel (5-vxl) har monterats i produktion tillsammans med Fam3-motorn så är diesel-lådor en utväg för dessa.

Har du en motor äldre än -94 finns det inget som passar direkt utan kräver isåfall skarvning av kopplingshus.

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Skruva banåkabil
Ombyggnation av växellänkage?
1 besök senaste veckan (10213 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande