Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fjäderben / Ground Control (splittad Hz-tråd) | 1 besök senaste veckan (2239 totalt) |
oj, det var inte många rätt i min beräkning ! Jättetack för hjälpen/infon!
Det jag snöat in på (för tillfället!) är Ground Controls kit:
http://www.ground-control-store.com/ Det som ingår är: E30 Street Coil-over kit, (uses EXISTING M3 housings that are on your car), $1499 2 Koni single adjustable strut inserts, bolted into existing housings 2 Koni single adjustable rear shocks 1 Pair front Camber/Caster Plates 4 Eibach ERS springs, (not pro-kit), with a street spring rate 4 Ground Control bump stops (made in Germany) 2 Rear ride height adjusters 1 Pair rear upper shock mounts (urethane) Frågade GC om man kunde byta ut "4 Eibach ERS springs, (not pro-kit), with a street spring rate" mot något värre (vet iofs inte hur många lbs/inch som "street spring rate" är, men antog att de var lite klena. Fick till svars:
och: > 1. So if I understand it correctley, there are no problems fitting your > E30M3 designed kit on an ordinary E30 chassie? no problem >>My model does'nt use the M3 housings, instead it uses the >>M-Technic housings (51mm diameter I believe?). Can they be used? > "I can supply a 52.5mm that works fine." >Which means I buy the housing from you as well, or do I use my existing strut houings - or? Yes, this is onto your existing housing. > 5. Wich (race)springs would recommend? roughly 600 front 700-750 rear Fattar inte riktigt hur han menar med "52.5mm that works fine.". Jag mätte igår och fick benen till 52 mm i diameter, hir ska det få plats med en 52,5 mm insert i de 52mm's (existerande) fjäderbenen _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Det är väl det gängade röret han pratar om? Det som ska sitta utanpå fjäderbenet. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Nja, det sätts nog inga gängade rör utanpå existerande rör om man ska anses så pass seriös som GC ändå gör, men priset antyder ngt ditåt. *försöker minnas om jag inte sett denna lösning från GC trots allt*
Lösningen kallas "svarv"... Man tar ner nederdelen av röret som ska i spindeln till rätt diameter och sen svetsar man. Sen är dom lite roliga dedär jänkarna på att få ALLT att låta så speciellt...även i de fall det egentligen inte är det. Bra pris dock. Angående formeln så kan det säker vara jag som har fel korrfaktor eller så är det ngt annat...men vad isf? |
||||||||
Men Andreas har du inte studerat Gustaves hemsida???
http://e30m3performance.com/installs Men svetsar på en bricka som håller det gängade röret på plats. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Skrev ju att jag ville halvminnas att jag ev. sett att de gör så...och det var ju på Gustaves hemsida jag hade det...men för längesedan. Funkar ju...men... Fortfarande prisvärt anser jag. |
||||||||
Yepp tycker det är riktigt bra pris. Bara ett coiloverkit (gängade rör och fjädrar) kostar $399. Tittar man på dalhems och deras rör så kostar det ju minst 1500 för bara rör till framdämparna... sen ska du ha fjädrar och rör bak. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Denna alltså? _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
gå upp bak från "roughly 600 front 700-750 rear" till typ 800lbs/inch (3,12 Hz) för bakfjädrarna alltså? http://www.ground-control-store.com/ _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Nja, så mkt skillnad skulle jag nog avstå, nu blir det överstyrt istället.
Nä, ska bilen användas ngt på gata skulle jag nog vilja gå ner lite fram istället för upp bak. 3Hz är hårt, tro mig. [Viskar lite tips] Testa vad du får för värden med 80N/mm fram och 120 N/mm bak...eller PM:a mig så fixar jag hela klabbet med dämpare osv åt dig så slipper du grotta ner dig om du inte vill. [/Viskar lite tips] |
||||||||
Kapar lite här...
Fördelen med att ha denna http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=121/CA=98 ihop med nån dämpare är väl bara att man kan ställa höjde på bilen? Lämplig dämpare kan ju tex vara bilstein grupp N eller liknande. 318is gäller det ju såklart _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||||
Du kan ju justera corner weight (översättning??) och du har ett stort sortiment av fjädrar att välja på _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Jo, CW är ju en följd av att man kan sänka och höja. Fjädrar ja... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||||
Sen får du ju lite mer frigång till fjädertornet för aggressiva hjulvinklar... nu är jag lite osäker på om det är något egentligt problem. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Jodå, lite trångt blir det allt om man ska ha massor med camber osv...med originalfjäder. |
||||||||
Naturligtvis räknade jag fel... -Några 3Hz blir det ju inte bak enligt din formel om man använder 800 lbs/inch fjädrar... 800*0,175=140 N/mm (140*1000*0,45/(365-45))^0,5/2/PI()=2,23 Hz Är detta ett OK förhållande mellan fram och bakaxel? ---> Fram: 600 lbs/inch (105 N/mm) 2,7 Hz Bak: 800 lbs/inch (140 N/mm) 2,23 Hz Jag vill ju prioritera väghållningen på bana, men visst, jag planerar att köpa Jahreskarten även 2005, så det kommer nog bli skumpigt att kuska ner de 148 milen till _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Känns inte helt galet som förhållande, det används på div satser...men det kommer nog kräva en lite mer uppspänd/grövre krängare bak för att få riktig ballans i bilen.
Sen känns 2,7 Hz fram lite väl häftigt på en gatbil trots allt. skulle nog gå ner fram tills man låg på liknande värden som bak. Men detta är ju bara startvärden men de borde funka riktigt bra. |
||||||||
Skruva banåkabil Fjäderben / Ground Control (splittad Hz-tråd) | 1 besök senaste veckan (2239 totalt) |