Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjäderben / Ground Control (splittad Hz-tråd)
1 besök senaste veckan (2239 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Korrfaktorn kan man räkna fram eller mäta sig fram till. det är alltså skillnaden mellan hur mkt hjulet rör sig i förhållande till hur mkt/långt fjädern rör sig. För att få med kraften i det hela så måste man ta denna ofta kallade MR (Motion Ration) gånger sig själv (i kvadrat alltså) för att ha med i beräkningen av Hz.

Dock har du fått in framkorrfaktorn även bak vilket inte stämmer utan på en E30 så är det ca 0,45 på originalplats. Sen ligger man närmre 50/50 med din bil oxå. Gör inte sååå stor skillnad med nga % fram och bak men ska man ändå räkna så. Ska man vara mer petig än så ska man dra ifrån den ofjädrade massan oxå från den fjädrade. 1000 är inte en massa utan bara där för att få rätt värde på slutet.

Då skulle det nog se ut ungefär om vi säger att din bil har 50/50 mellan axlarna och 45kg ofjädrad vikt:

F: (105*1000*0,88/(365-45))^0,5/2/pi= 2,7 Hz
B: (122,5*1000*0,45/(365-45))^0,5/2/pi=2,1 Hz

Lite grovt räknat men det stämmer bra med den fördelning man brukar få med sånna fjädrar på en E30.
Jag säger att det ser lite väl understyrt ut och skulle spontantr gå ner/upp för att inte behöva kompensera med en helt tokigt grov krängare.

oj, det var inte många rätt i min beräkning ! Jättetack för hjälpen/infon! thumbs up
Andreas Lidström skrev:

Vore kul att få höra vilka som du fått dessa värden ifrån...
Vilka dämpare som du ska köra till dom alltså. För det är väl dämpartillverkaren som givit dig fjäderreken?
Fråga mer om det blev för korthugget, jag har lite halvbråttom.

Det jag snöat in på (för tillfället!) är Ground Controls kit:
Citat:
Front
2 externally adjustable, custom valved Koni struts. Choice of Eibach springs, many designed specifically for the e30 chassis.
All hardware needed to convert YOUR strut housings for adjustable ride height without cutting threads into a strut that BMW engineers never intended to be machined thinner. Includes sway bar reinforcements (M3 only, sway bar bracket available for 318 / 325), Trick Ground Control gland nuts, Exclusive German made GC bumpstops, e30 Camber / Caster plates.

Rear:
Custom Valved EXTERNALLY ADJUSTABLE Koni shocks. Machined adjustable height rear spacers, allow 3 inches of height adjustment, choice of springs, exclusive rear upper spring mount that prevents spring noise. Rear bump stops included and is completely assembled with our trick street mounts.
$1449 parts
$1549 parts and labor (on your struts)


http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=540/CA . . . .

Det som ingår är:
E30 Street Coil-over kit, (uses EXISTING M3 housings that are on your car), $1499
2 Koni single adjustable strut inserts, bolted into existing housings
2 Koni single adjustable rear shocks
1 Pair front Camber/Caster Plates
4 Eibach ERS springs, (not pro-kit), with a street spring rate
4 Ground Control bump stops (made in Germany)
2 Rear ride height adjusters
1 Pair rear upper shock mounts (urethane)

Frågade GC om man kunde byta ut "4 Eibach ERS springs, (not pro-kit), with a street spring rate" mot något värre (vet iofs inte hur många lbs/inch som "street spring rate" är, men antog att de var lite klena.
Fick till svars:
Citat:
You may ask for any race springs you want, there is no extra charge. We make a 51mm inside diameter tube, but it does not always fit perfect because the strut housing is not always round. I can supply a 52.5mm that works fine.

Shipping to Sweden is usually US postal service, and costs about US$220.
Please advise if you need TUV style (no papers)
thanks, D


och:
> 1. So if I understand it correctley, there are no problems fitting your
> E30M3 designed kit on an ordinary E30 chassie?
no problem

>>My model does'nt use the M3 housings, instead it uses the
>>M-Technic housings (51mm diameter I believe?). Can they be used?
> "I can supply a 52.5mm that works fine."
>Which means I buy the housing from you as well, or do I use my existing strut houings - or?
Yes, this is onto your existing housing.

> 5. Wich (race)springs would recommend?
roughly 600 front 700-750 rear

Fattar inte riktigt hur han menar med "52.5mm that works fine.". Jag mätte igår och fick benen till 52 mm i diameter, hir ska det få plats med en 52,5 mm insert i de 52mm's (existerande) fjäderbenen

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Nicke_1 skrev:

Fattar inte riktigt hur han menar med "52.5mm that works fine.". Jag mätte igår och fick benen till 52 mm i diameter, hir ska det få plats med en 52,5 mm insert i de 52mm's (existerande) fjäderbenen


Det är väl det gängade röret han pratar om? Det som ska sitta utanpå fjäderbenet.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nja, det sätts nog inga gängade rör utanpå existerande rör om man ska anses så pass seriös som GC ändå gör, men priset antyder ngt ditåt. *försöker minnas om jag inte sett denna lösning från GC trots allt*

Lösningen kallas "svarv"... Man tar ner nederdelen av röret som ska i spindeln till rätt diameter och sen svetsar man.

Sen är dom lite roliga dedär jänkarna på att få ALLT att låta så speciellt...även i de fall det egentligen inte är det.

Bra pris dock. thumbs up

Angående formeln så kan det säker vara jag som har fel korrfaktor eller så är det ngt annat...men vad isf?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Men Andreas har du inte studerat Gustaves hemsida???

http://e30m3performance.com/installs/GC_susp/GC_susp4.htm

Men svetsar på en bricka som håller det gängade röret på plats.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Ekström skrev:
Men Andreas har du inte studerat Gustaves hemsida???

http://e30m3performance.com/installs/GC_susp/GC_susp4.htm

Men svetsar på en bricka som håller det gängade röret på plats.


Skrev ju att jag ville halvminnas att jag ev. sett att de gör så...och det var ju på Gustaves hemsida jag hade det...men för längesedan. Funkar ju...men...

Fortfarande prisvärt anser jag.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Andreas Lidström skrev:
Daniel Ekström skrev:
Men Andreas har du inte studerat Gustaves hemsida???

http://e30m3performance.com/installs/GC_susp/GC_susp4.htm

Men svetsar på en bricka som håller det gängade röret på plats.


Skrev ju att jag ville halvminnas att jag ev. sett att de gör så...och det var ju på Gustaves hemsida jag hade det...men för längesedan. Funkar ju...men...

Fortfarande prisvärt anser jag.


Yepp tycker det är riktigt bra pris. Bara ett coiloverkit (gängade rör och fjädrar) kostar $399. Tittar man på dalhems och deras rör så kostar det ju minst 1500 för bara rör till framdämparna... sen ska du ha fjädrar och rör bak.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Nicke_1 skrev:

Fattar inte riktigt hur han menar med "52.5mm that works fine.". Jag mätte igår och fick benen till 52 mm i diameter, hir ska det få plats med en 52,5 mm insert i de 52mm's (existerande) fjäderbenen

Det är väl det gängade röret han pratar om? Det som ska sitta utanpå fjäderbenet.


Denna alltså?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Nicke_1 skrev:

Denna alltså?


Yepp thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Jag säger att det ser lite väl understyrt ut och skulle spontantr gå ner/upp för att inte behöva kompensera med en helt tokigt grov krängare.


gå upp bak från "roughly 600 front 700-750 rear" till typ 800lbs/inch (3,12 Hz) för bakfjädrarna alltså?

http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=306/CA . . . .

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nja, så mkt skillnad skulle jag nog avstå, nu blir det överstyrt istället.

Nä, ska bilen användas ngt på gata skulle jag nog vilja gå ner lite fram istället för upp bak.
3Hz är hårt, tro mig.

[Viskar lite tips]
Testa vad du får för värden med 80N/mm fram och 120 N/mm bak...eller PM:a mig så fixar jag hela klabbet med dämpare osv åt dig så slipper du grotta ner dig om du inte vill.
[/Viskar lite tips]

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Kapar lite här...

Fördelen med att ha denna http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=121/CA=98 ihop med nån dämpare är väl bara att man kan ställa höjde på bilen?

Lämplig dämpare kan ju tex vara bilstein grupp N eller liknande.

318is gäller det ju såklart

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Daniel Magnusson skrev:
Kapar lite här...

Fördelen med att ha denna http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=121/CA=98 ihop med nån dämpare är väl bara att man kan ställa höjde på bilen?

Lämplig dämpare kan ju tex vara bilstein grupp N eller liknande.

318is gäller det ju såklart


Du kan ju justera corner weight (översättning??) och du har ett stort sortiment av fjädrar att välja på thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Daniel Ekström skrev:
Du kan ju justera corner weight (översättning??) och du har ett stort sortiment av fjädrar att välja på thumbs up


Jo, CW är ju en följd av att man kan sänka och höja.

Fjädrar ja... thumbs up

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Daniel Magnusson skrev:
Daniel Ekström skrev:
Du kan ju justera corner weight (översättning??) och du har ett stort sortiment av fjädrar att välja på thumbs up


Jo, CW är ju en följd av att man kan sänka och höja.

Fjädrar ja... thumbs up


Sen får du ju lite mer frigång till fjädertornet för aggressiva hjulvinklar... nu är jag lite osäker på om det är något egentligt problem.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Ekström skrev:
Daniel Magnusson skrev:
Daniel Ekström skrev:
Du kan ju justera corner weight (översättning??) och du har ett stort sortiment av fjädrar att välja på thumbs up


Jo, CW är ju en följd av att man kan sänka och höja.

Fjädrar ja... thumbs up


Sen får du ju lite mer frigång till fjädertornet för aggressiva hjulvinklar... nu är jag lite osäker på om det är något egentligt problem.


Jodå, lite trångt blir det allt om man ska ha massor med camber osv...med originalfjäder.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Nja, så mkt skillnad skulle jag nog avstå, nu blir det överstyrt istället.
Nä, ska bilen användas ngt på gata skulle jag nog vilja gå ner lite fram istället för upp bak.
3Hz är hårt, tro mig.


Naturligtvis räknade jag fel... -Några 3Hz blir det ju inte bak enligt din formel om man använder 800 lbs/inch fjädrar...
800*0,175=140 N/mm
(140*1000*0,45/(365-45))^0,5/2/PI()=2,23 Hz

Är detta ett OK förhållande mellan fram och bakaxel?
--->
Fram: 600 lbs/inch (105 N/mm) 2,7 Hz
Bak: 800 lbs/inch (140 N/mm) 2,23 Hz

Jag vill ju prioritera väghållningen på bana, men visst, jag planerar att köpa Jahreskarten även 2005, så det kommer nog bli skumpigt att kuska ner de 148 milen till

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Känns inte helt galet som förhållande, det används på div satser...men det kommer nog kräva en lite mer uppspänd/grövre krängare bak för att få riktig ballans i bilen.

Sen känns 2,7 Hz fram lite väl häftigt på en gatbil trots allt. skulle nog gå ner fram tills man låg på liknande värden som bak. Men detta är ju bara startvärden men de borde funka riktigt bra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Fjäderben / Ground Control (splittad Hz-tråd)
1 besök senaste veckan (2239 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande