Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Sänkning, felaktig camberkompensation McPherson | 2256 besök totalt |
Jag har hittat lite bilder på hur man kan lösa problemet med att få positiv camber vid nerfjädring.
Men jag har lite problem med att veta hur man ska kunna tillverka en adapter som håller, man vill ju inte att spindelleden ska gå av. Hur ska man kunna ta reda på hur mycket belastning det är på leden, dvs vilket material man kan använda och hur utformingen på förlängaren ska vara ? Bilden nedan är en modell som ett företag i usa tillverkar till golf 1.
Här är ett hemmabygge (också den till golf1): Delar för att vända på konan för att få ner p-änden och för att flytta ner spindelleden. Före Efter Vad som kan hända : _________________ |
||
om du tittar på Bilden "efter" så har de konat om spindeln så det går att montera p-änden upp och ner. Så ja, jag tänkte flytta ner den också. _________________ |
||
Det här är en klassiker på McPherson. Och ska tydligen vara mycket bra för sänkta bilar, har inte provat själv.
Ett vanligt problem är dock att de inte håller, som bilderna visar. Det är den sista delen på en bil som man vill att den ska gå sönder. Garanterad katastrof på banan. En lösning på bumpsteer problemet är att böja styrarmen på spinden. Då kan man samtidigt få lite vassare utväxling på styrningen. Spindlarna brukar vara i gjutgods så viss försiktighet är att föredra. En annan variant för att göra det mer hållbart är som på Björns 968a. Dvs bygga specialdämpare med kompensationen inbyggd. Funkar iofs inte på framhjulsdrivet. Inte första gången jag postar bilder på hans bil, men den är ju så fin _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Snitsig lösning. Hur är "bumpsteeren" korrigerad på Björns bil? Är det gula en kniv krängare? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Skruva banåkabil Sänkning, felaktig camberkompensation McPherson | 2256 besök totalt |