Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för hjulvinklar?
2470 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602


Trådstartare
Har hittils inte brytt mig om vilka hjulvinklar jag har eftersom jag har haft större problem...

Nu skall jag däremot fixa lite under vintern och tänkte därför passa på att trixa lite med vinklarna. Det är naturligtvis svårt att säga nåt generellt i detta ämne man jag kan ju lista förutsättningarna så kanske det går att höfta fram nåt som man kan utgå ifrån.

Bil: Alfa 75
Väger 1350Kg körklar inkl. förare, 50/50 vikfördelning, bakhjulsdriven, diffbroms, inget servo, dubbla triangellänkar fram och de-dion bak.
Förmodligen Pirelli PZero C 205/50-15 till sommaren.

Det går alltså att ställa de vanliga hjulvinklarna fram (toe, camber och caster) men bak är det svårare eftersom det är en svetsad konstruktion, jag har dock tillgång till en jigg som ger 1.9-2 grader camber, osäker på om det blir nån ändring på toe men det skall kollas.

Nån som har några ideér? std är t ex lite toe-out... caster har jag höftat lite och den är satt på "max innan dämparen går emot övre bärarm" efter tips från andra Alfa förare, de är inte så hemma på R-däck tyvärr så jag vet inte hur mycket de (däcken) påverkar..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



1350kg????

Jag vet var jag hade börjat

Skämt åsido så mår de flesta R-däck (alla) bra av lite camber, de är styva i sidorna och anpassar sig inte lika mycket som vanliga däck. Tänk på att ökad camber ger minskat grepp i inbromsningar osv..

2-3 grader camber fram är inte dumt med R-däck, mer än så brukar vara svårt att uppnå på något som skall rulla på gatan (vet dock _inget_ om Alfor.)

Bak så skall du inte ha för mycket camber om det är så att du har lite pulver i maskinen och ett behov av få ner kraften i backen - men återigen, det är kompromissar. Det man vinner i karusellen förlorar man på gungorna...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lite snabbt tror jag du är på rätt väg.

Mer caster för mer "cambergain by turn". Detta ger inte samma behov till mkt statisk camber, men du får lite extra då du svänger. Särskillt på innerhjulet, som lutar med i kurvan och ger possitiv camber. (och det vill man ju ha på just innern...)
Mkt caster KAN ge lite sämre turn in, men det kan man avhjälpa genom att, som du redan gör, köra ngn mm toe out.

2 grader bak är väl vad bannissarna med GTV:er osv brukar åka så det är nog inte fel. men hur det funkar på gata vet jag inte.
Fram skulle jag nog testa med runt 2 grader och sedan tempa fram det som funkar bra. Tillverka "slide in plattor" till nedre infästningen fram.
Gör dom ngn/nga mm tjocka och ta med ett gäng. Borde gå att ändra ganska fort på plats om man vill ha lite mer camber på bana... Bara att lossa lite på bultarna och skjuta in dom.

Tja...thats it! Hoppas det hjälper lite iaf...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602


Trådstartare
Jooo, back on topic...

Men om vi är riktigt snälla så kanske MagnusT splittar tråden och startar en ny tråd som heter "Budgetbanbilar - finns de?" eller nåt likande och klipper in den här diskussionen där eftersom ni verkat tycka att det är mycket mera intressant än mina hjulvinklar...

MangusT: Snääääälla? kolla... hundvalpsögon->

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602


Trådstartare
AL: tackar, det var ungefär som jag trodde då alltså. Jag skall nog bulla upp med lite kaffebröd och åka till garaget och locka hemligheterna ur tävlingsgrabbarna. Tänkte att det var lika bra att fråga lite här först eftersom det lätt blir lite "inavel" i ett garage om det inte kommer in ny info utifrån...
Johan Moberg går ju rätt bra i Road-/Modsport också, skall se om jag kan få nån info därifrån.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Jag tror att camber fram är dryga 1,5 grad fram _original_ på E36 M3 men jag kan numera ställa mellan exakt -2 och -3. Med Corsadäcken i år så funkade ingenting, det blev fel vad jag än gjorde. Med PZero C så var det bra med -2 men bettade finare just i turn in med -3. Hade inga problem med extra sneslitage på gatan. När jag hade -3 fram så var det bra att öka lite till bak där vi satte en liten anings över maxvärdet enligt "boken" för M3'an. Minns tyvärr inte nu på rak arm men jag tror det blev -2,1 bak.... lite osäker...

om det funkar bra med några andra däck nu nästa år så skulle jag vilja labba lite med toe för o se vad som händer o hur det känns... har kört med nära noll toe fram tidigare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för hjulvinklar?
2470 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande