Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (28843 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har inte följt denna tråden i sin helhet, så min fundering kanske redan är besvarad...
Hur stor del av den rörliga vikten representeras av hjälmen? Hur mycket väger ett ordinärt huvud? 4kg?

_________________

Rice and shine
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tror det rör sig ca. 5 kg.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm om pallet väger 5kg och hjälmen 0,8 e 1 e 1,2 mm så kommer kraften att vara
16% större med 0,8kg hjälmen
20% ---> 1kg hjälm
24% ---1,2kg hjälmen
osv

Detta pga att krafterna brukar vara linjära om vikten, medan axelsratione mm kan vara både ^2 och mera.

Hmm så jag är nog inne på så lätt hjälm som möligt och då gäller det att anpassa innermiljön så att en lätt hjälm pallar trycket.

Vad har man för argument att typ HANS inte får användas enligt SBF???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
fuling skrev:
Vad har man för argument att typ HANS inte får användas enligt SBF???


Alla de hjälmar som är kompatibla (och godkända) för HANS är FIA-godkända hjälmar och dessa är för tunga och flera av dem slutna, så det går inte med dagens reglemente.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Den här tråden är mycket intressant och viktig på många sätt. Tyvärr har det periodvis varit inlägg med trist ton, ibland mellan raderna och ibland i raderna. Bisting var här o hötte lite åt er med all rätta! Men ni verkar alla ha skärpt till er på sistone thumbs up Jag vet att området är bitvis lite minerat för många men en vuxen sansad diskussion kommer man tveklöst längre med. För det intressanta är ju att komma någon vart mha debatten och inte debatt för debattens skull.

-------------------------------------------------------

om man vill få till förändring och få ett öppnare SBF, och kanske även mer dialog med SBF, så är det effektivaste sättet knappast att stå utanför och slänga saker på en stängd dörr och slänga ännu mer saker när de öppnar dörren för att säga nånting. Men om ni fortsätter ta reda på fakta från olika håll, inkl SBF, och kan hålla pajkastningsfria diskussioner med en ton och på en nivå där SBF teoretiskt skulle kunna vara med och diskutera... ja då har vi tagit ett steg närmare just det.

Diskussionen om SBF's nivå av öppenhet kanske man skulle starta en ny separat tråd om? Fokus bör väl isf vara att kika på områden vi skulle vilja se förbättrade och ideer om hur det skulle kunna åstadkommas (dvs lite som redan snackats om här)

-------------------------------------------------------

Gripenland skrev:
johann skrev:


Hur mjukt då?
Så med andra ord om man kör rakt in en mur så blir det mer kraft?

Simulering låter som en kanonidé! thumbs up
Gärna med hjälmar med vikterna 800 g, 950 g 1200 g, 1500 g & 1800 g


En vanlig modern personbil som kör in i en mur i 35 mph (56km/h) brukar nå 40-50g i max puls. Så att nå 45g i en 60mph krock är mjukt. Som att köra in i en annan stillastående bil skulle jag gissa på.

Hjälmvikterna du föreslår verkar vettiga. Vi kör på dom thumbs up



Det här är ju kanon!!! Hoppas det finns tid till detta

En fundering i sammanhanget, är en räserbil baserad på en "vanlig" gatbilsmodell styvare än en gatbil, dvs har den samma krockupptagningszoner eller kan krafterna peaka högre vid identiskt krockscenario?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Magnus Thomé skrev:



Det här är ju kanon!!! Hoppas det finns tid till detta

En fundering i sammanhanget, är en räserbil baserad på en "vanlig" gatbilsmodell styvare än en gatbil, dvs har den samma krockupptagningszoner eller kan krafterna peaka högre vid identiskt krockscenario?


Jag ska se om beräkningskillarna går att muta med en påse bullar. Eller är det kanske bättre med Jolt Cola och en Star Trek DVD?

En räserbil baserad på en "vanlig" gatbilsmodell är generellt styvare en motsvarande på gatan. Främs pga att räcerbilen är lättad. F=m*a. Kraften är konstant i bilens frontstruktur (om den är intakt), m minskar och då ökar a.

Sen har många burar förstärkningar som går fram i fjädertornen vilket också styvar upp.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Resultat från simuleringen

Förutsättningar:

Krockpuls från en relativt styv personbil.
Hastighet 35 mph, 56 km/h.
Stel barriär 100% överlapp (som att köra in i en bergvägg).
Dockmodell av en medelstor man. 80kg 180cm lång.
Trepunktsbälten med bältesförsträckare men utan kraftbegränsare.
Ingen airbag och ingen kontakt med ratten.
Personbilsstol.
Hjälmen och huvudets tyngdpunktscentrum sammanfaller.
Röd linje motsvarar krock utan hjälm.
Jag har suddat ut skalorna på diagrammen av sekretessskäl.

För att ta hänsyn till racingförarnas tåliga natur har jag använt gränsvärden för en riktigt stor man. 200 cm lång och 105kg tung. För alla som inte är av "tålig" natur gäller betydligt lägre gränsvärden.

Mätningen sker vid ryggradens infästning mot skallen. Kraft i två riktningar och ett böjmoment.

Upper Neck Fx ok med alla hjälmar
Upper Neck Fz ok med alla hjälmar upp till 1200g
Upper Neck My ok med alla hjälmar upp till 1200g

Jag redovisar mer resultat när jag får tid!



_________________
//Mattias Gripenland
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Mycket intressant! thumbs up

Hur hade det skilt sig med sexpunktsbälte och med but i bilen?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vad händer i det sista diagrammet? Får man högst moment utan hjälm?
Nu vet jag inte hur skalorna är och hur känsligt det är kring gränsvärdena, men är det inte relativt liten skillnad mellan de olika hjälmarna, eller ser det bara ut så?

Har någon förresten en aning om hur mycket tyngre olika hjälmar blir när man svettas och hur dämpförmågan förändras? Jag har aldrig vägt före och efter, men jag svettas en hel del när jag kör långlopp i sommarvärme, så jag antar att vikten går upp en hel del. I Enduro/Cross-kretsar brukar det anges och där har jag sett 150-250 g viktökning beroende på hjälmfabrikat. Jag såg nån som hade lyckats öka sin hjälmvikt med ett drygt halvkilo, men då hade det ramlat in lera i hjälmen också, liksom utanpå - påverkar förstås ändå.
Men jag har aldrig sett att någon redovisat hur det påverkar skyddsförmågan. Blir det tvärstumt när stoppningen är genomblöt, eller tar det upp mer energi, går sönder lättare, etc.?

Jag antar att hjälmvikten skall understiga 800 g hela tiden under loppet, vilket nog är svårt varma sommardagar eller för oss som kör utan styrservo. Kanske ett tips för de som vill få sina konkurrenter diskade - kör med plastpåse på huvudet och anmäl de andra i slutet på loppet för överskiden hjälmvikt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



För en lekman ser skillnaderna inte ut att vara så värst stora ändå? Svårt att avgöra utan skalorna förstås men ändå...
Vad är Fx, Fz och My? (lekman )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En gissning är att Fx och Fz är krafterna i x- resp. z-riktningarna och My momentet kring y-axeln. För bilar och flygplan brukar x vara i längsriktningen och z i höjdriktningen, med y följdaktligen i tvärsriktningen. X brukar oftast vara positivt bakåt, men z lite olika, dock oftast positiv uppåt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



johann skrev:
Mycket intressant! thumbs up

Hur hade det skilt sig med sexpunktsbälte och med bur i bilen?


Generellt kan man säga att sexpunksbätet ökar belastningen på nacken då överkroppen sitter hårdare fast. Bur och lätt bil gör generellt att retardationen blir kraftigare vilket ger mer belastning på den åkande. Fast retardationen skiljer sig kraftigt mella olika bilmodeller och sexpunktsbältets prstanda kommer att variera med bältesgeometri och hur infästningarna är beskaffade.



AndersY skrev:
Vad händer i det sista diagrammet? Får man högst moment utan hjälm?
Nu vet jag inte hur skalorna är och hur känsligt det är kring gränsvärdena, men är det inte relativt liten skillnad mellan de olika hjälmarna, eller ser det bara ut så?


Ja, tydligen får man högre positivt moment utan hjälm I detta fallet är det dock det negativa momentet som är dimensionerande. Man tål många ggr högre moment när huvudet rullar frammåt än när huvudet rullar bakåt. Det finns god marginal till gränsvärdet för det positiva momentet medans det negativa momentet ligger nära gränsen redan utan hjälm.



BTG skrev:
För en lekman ser skillnaderna inte ut att vara så värst stora ändå? Svårt att avgöra utan skalorna förstås men ändå...
Vad är Fx, Fz och My? (lekman )


Skillnaderna är inte enorma men kan ha mycket stor betydelse. Bara någon procent kan vara skillnaden mellan brott i ett ben och ett oskadat ben. I exemplet ovan ligger den röda kurvan ganska nära gränsvärdet för Fz och på gränsvärdet för -My. När man sen adderar massa i form av en hjälm börjar man leva farligt. Men det är just i det här krockfallet.

Har man de ekonomiska förutsättningarna är det inga större problem att konstruera en bil som ger föraren möjlighet att använda en tung hjälm. Men det kommer att krävas en hel del krockprovning och bilen kommer inte att bli speciellt väl lämpad för bana

I krockbranchen handlar det hela tiden om att skaffa sig marginaler. Visst man kan konstruera en bil för en vis typ av krockar men ingen kan svara på hur krocken, som just din bil eventuellt blir inblandad i, kommer att se ut. Därför måste man bygga marginaler så att man får en hög allroundsäkerhet.

Låg massa på hjälmen minskar riskerna för nacken men det måste balanseras mot risken för huvudislag där en tung hjälm kanske skyddar bättre. Båda riskerna måste reduceras om skyddet ska vara effektivt!

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Stor eloge till Gripenland för införandet av ökad kunskap i vår lekmannadebatt. thumbs up

Betr. styvhet i racerbilar, flaggade vår burleverantör, KBT i Köping, när vi byggde våra 9-3 sportSedankarosser för risken att helsvetsa allt i en modern kaross just pga att med en rikgtig fullbur blir en modern bil så styv att man "far runt som en ping pong boll" i bilen när den studsar in i räcket. Att sätta bilen deformationszoner ur spel kan ju innebära ohälsosamt ökade påfrestningar på kroppen när det inte går som tänkt. Även om väghållningen kanske tjänat lite till på ännu styvare kaross. Säkert går det för de som är tillräckligt kunniga att förstärka vridstyvheten, utanatt tulla för mycket på deformationszoner, men hur många av oss hobbysnickare har den kompetensen?
Nog lättare att sätta upp bilen i dragrikt, än kroppen....

Diskussionens positiva utveckling i den här tråden visar ju tydligt på den komplexa helheten som säkertstänket i en racerbil utgör. Hjälm, bälten, stol bur och bilens grundstruktur både samverkar och påverkar ju varandra. Självklart måste man då kompromissa med de bitbvis motverkande faktorerna för att få en i verkligheten fungerande säkerhet.
Ibland ser man exempel på rätt skrämmande lösningar och utförande i racerbilar i tex bur, svetsfogar, stolsinfästningar, bältesinfästningar etc. (jag har haft det själv på tidigare bilar och råkat ut för brustna stolskonsoler etc.)
Intressant och angeläget ämne detta med säkerhet i våra tävlingsbilar, inte bara betr. hjälmar.

F.ö. kan man ju inte låta bli att notera det ologiska i att HAANS-systmet inte är godkänd i Svedala, pga att det endast är avsett för de hjälmar som är för tunga enligt SBF-regler. Om HANS-systemet eliminerar nackdelen med tung hjälm borde väl i rimlighetens namn dessa hjälmar få användas om det sker i kombination med HANS-systmet! Eller finns det nadra nackdelar som gör att det inte är ok?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Frågan är hur praktiskt det är med HANS i en långloppsbil?
Med det kanske inte ger så mycket extra krånglighet vid förarbyte?

För nackens skull vore det bra om man körde utan hjälm och för ansiktets skull samt ur skyddsynpunkt vore det bra med en tung integralhjälm. Kör man med halvmiljonsbudget så är det kanske inte så jätteviktigt vad kostnaden för den personliga skyddsutrustningen blir, men om man som redovisats i andra trådar kör långlopp för 1500:-/körtimme så spelar det plötsligt en relativt stor roll. Ökade kostnader leder till minskat körande och liksom hårdare burregler och andra säkerhetskrav leder till ökade kostnader så gör även hårda hjälmregler det.

Någonstans måste man hitta en kompromiss bland allt detta, annars skulle vi alla åka omkring i racebilar som hade minst samma krockskydd som F1-bilar och hjälmar samt HANS i samma klass. Då ifrågasätter jag att det finns en absolut gräns vid just 800 g och 950 g om man har radio, eftersom jag inte sett några andra bevis för att just den gränsen är den bästa, än att en eller flera läkare har tyckt att det är en bra gräns (varför de tyckt att man klarar 150 g mer om man pratar i radio är dock för mig helt okänt). Speciellt då den gränsen inte gäller racing i andra länder. Varför inte noggrannt redovisa underlaget, sätta lite friare gränser och sedan låta folk själva få välja vad de tycker är bäst inom de givna gränserna?

Jag sitter av olika anledningar ganska nära ratten och skulle därför gärna vilja ha en integralhjälm då jag anser det vara fullt möjligt att jag kan sopa i ratten med ansiktet ifall jag kör in i nåt tillräckligt stumt i hög fart. Men den avvägningen av min egen säkerhet är jag förhindrad att göra, vilket dock varit möjligt om jag tävlat i nåt annat land. Även om jag tydligen verkar ha svårt att fatta det lilla jag kan läsa, så vore det ändå tacksamt att få reda på exakt varför jag inte har den valmöjligheten och inte bara höra att just SBF vet bättre än andra länders bilsportsförbund.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



AndersY skrev:
Frågan är hur praktiskt det är med HANS i en långloppsbil?
Med det kanske inte ger så mycket extra krånglighet vid förarbyte?
De kör väl med HANS i FIA-GT och Le-Mans? Men där kanske man har andra förarbytarregler så att förarbytet inte blir så tidskritiskt?
HANS sitter ju "på kroppen" och inte i bilen så det enda extra borde vara att passa in det under bältet samt att komma in mellan burrören med nåt extra på axlarna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



NiklasFalk skrev:
AndersY skrev:
Frågan är hur praktiskt det är med HANS i en långloppsbil?
Med det kanske inte ger så mycket extra krånglighet vid förarbyte?
De kör väl med HANS i FIA-GT och Le-Mans? Men där kanske man har andra förarbytarregler så att förarbytet inte blir så tidskritiskt?

HANS blir obligatoriskt i VLN from 2006 så det bör fungera även i långlopp.

_________________
Anders Dauner
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



AndersY skrev:


Jag sitter av olika anledningar ganska nära ratten och skulle därför gärna vilja ha en integralhjälm då jag anser det vara fullt möjligt att jag kan sopa i ratten med ansiktet ifall jag kör in i nåt tillräckligt stumt i hög fart. Men den avvägningen av min egen säkerhet är jag förhindrad att göra, vilket dock varit möjligt om jag tävlat i nåt annat land. Även om jag tydligen verkar ha svårt att fatta det lilla jag kan läsa, så vore det ändå tacksamt att få reda på exakt varför jag inte har den valmöjligheten och inte bara höra att just SBF vet bättre än andra länders bilsportsförbund.


Det här sammanfattar också mina egna funderingar i ämnet ganska bra.

Möjligtvis har jag bara ett problem med auktoriteter, men visst fasen vill man göra avvägningen själv, så länge som
det inte presenteras vetenskapliga bevis eller fantastiska ekonomiska incitament för något annat...

_________________
--
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Bosse L skrev:

F.ö. kan man ju inte låta bli att notera det ologiska i att HAANS-systmet inte är godkänd i Svedala, pga att det endast är avsett för de hjälmar som är för tunga enligt SBF-regler. Om HANS-systemet eliminerar nackdelen med tung hjälm borde väl i rimlighetens namn dessa hjälmar få användas om det sker i kombination med HANS-systmet! Eller finns det nadra nackdelar som gör att det inte är ok?


HANS fungerar bäst vid frontalkrockar. I sidokrockar skyddar inte HANS mot hjälmens vikt. I F1 har man en hög stoppning i sittbrunnen som ska bromsa hjälmen i sidled vid en sidokrock. Stoppningen är 75mm tjock.

Det finns ju racingstolar med huvudskydd för sidokrockar men jag har inte sett några uppgifter på om de fungerar.


Hutchens Device ska visst skydda både i frontal och sidokrockar. Den finns även i en variant som endast är förankrad i kroppen så att snabba förarbyten kan ske thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hutchens Device har visst förbjudits i några serier, bl.a. IRL tror jag, för att det av någon anledning inte ansågs bra.

Angående det där om att sexpunktsbälte skulle höja nackbelastningen. Som jag fattat My-diagrammet så roterar huvudet först bakåt och där ligger tydligen den kritiska momentbelastningen. Borde inte det också påverkas av hur hårt kroppen sitter fastspänd?
Jag vet inte alls hur rörelsen ser ut i detalj, men det känns lite som att huvudet skulle rotera mindre bakåt om kroppen sitter tvärstumt som i ett hårt åtdraget sexpunktsbälte med en relativt stum racestol som huvudstöd, jämfört med ett vanligt trepunktsbälte och friliggande huvud, och framåtrotationen var ju inte lika farlig, eller?
Är verkligen sexpunktsbälten stummare än ett vanligt trepunktsbälte? Båda skall helst stoppa kroppen innan man slår i ratten/rutan/etc och sexpunktsbältet bör ha längre uppbromsningssträcka eftersom det börjar uppbromsningen tidigare. Visserligen löper bältena lite närmare nacken, men samtidigt bör man väl få en vridning vid trepunktsbälte, samt att det stoppar bröstbenet som kan ge med sig mer i ett sexpunktsbälte och därmed kanske nacken kan röra sig mer?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



FredrikÅ skrev:

Möjligtvis har jag bara ett problem med auktoriteter, men visst fasen vill man göra avvägningen själv, så länge som
det inte presenteras vetenskapliga bevis eller fantastiska ekonomiska incitament för något annat...

Det är bara sunt att misstro auktoriteter. Speciellt när de inte redovisar vetenskapligt bevisad fakta som underlag för beslut.
Det vore annars ganska skönt nästa gång jag skicker in en artikel till en vetenskaplig tidsskrift, att bara ange resultaten och inte vad de bygger på eller hur man kommer fram till dem.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



AndersY skrev:

Angående det där om att sexpunktsbälte skulle höja nackbelastningen. Som jag fattat My-diagrammet så roterar huvudet först bakåt och där ligger tydligen den kritiska momentbelastningen. Borde inte det också påverkas av hur hårt kroppen sitter fastspänd?
Jag vet inte alls hur rörelsen ser ut i detalj, men det känns lite som att huvudet skulle rotera mindre bakåt om kroppen sitter tvärstumt som i ett hårt åtdraget sexpunktsbälte med en relativt stum racestol som huvudstöd, jämfört med ett vanligt trepunktsbälte och friliggande huvud, och framåtrotationen var ju inte lika farlig, eller?
Är verkligen sexpunktsbälten stummare än ett vanligt trepunktsbälte? Båda skall helst stoppa kroppen innan man slår i ratten/rutan/etc och sexpunktsbältet bör ha längre uppbromsningssträcka eftersom det börjar uppbromsningen tidigare. Visserligen löper bältena lite närmare nacken, men samtidigt bör man väl få en vridning vid trepunktsbälte, samt att det stoppar bröstbenet som kan ge med sig mer i ett sexpunktsbälte och därmed kanske nacken kan röra sig mer?


Iom att huvudet är en fritt flygande massa och överkroppen bromsas av bältet bildas en vinkel mellan huvud och nacke som ger det negativa momentet. Se röd pil på min oerhört detaljerade skiss. När huvudet bottnat ur mot nacken "bakåt" kommer huvudet att rotera framåt och ge ett positivt moment i slutet av framkastet (blå pil).

Genom att låta överkroppen följa med något frammåt i början av förloppet blir urbottningen "bakåt" mindre våldsam men när man håller överkroppen hårt fastspännd med ett 6p bälte blir urbottningen bakåt kraftig. Hoppas att mitt resonemang går att förstå?



Jag har letat efter uppgifter på bältestöjning hos olika tillverkare av 6p bälten men inte hittat något. Däremot har jag en rapport från VTI där bälten provats och mer töjning i "rallybälten" efterfrågas.

I en modern bil har den pyrotekniska bältesförsträckaren sträckt bältet med en kraft av 70-200kg innan den åkande börjat röra sig frammåt. Den typen av spänning tror jag inte att det är många som sitter med i sitt 6p bälte. Så ett modernt 3p bälte börjar nog bromsa tidigare än ett 6p bälte. Däremot fördelar 6p bältet ut kraften bättre över kroppen och ger minder punktbelastning.

Man har ingen vridning i en fontalkrock med 3p bälte. Då måste det vara fullständigt felkonstruerat.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (28843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande