Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
6 besök senaste veckan (175584 totalt)
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Här följer en historia om hur en liten japanbil blev någonting annat än vad som från början var tänkt.

I första skedet när jag började med bilen så var det egentligen bara en "vanlig" turbokonvertering som skulle ske, men det fortsatte i all hast med skärmbreddning, ny lack, nya fälgar, etc. Resultatet blev detta:


I det fallet med min första turboinstallation så gick inte bilen riktigt "rätt", så det inhandlades lite ny hårdvara till motorn, och projektet fortskred framåt. Nu började det likna något, och prestandan var klart godkänd. Men, nöjd blir man ju aldrig utan en tredje installation skulle till slut ske med ny elektronik, ny turbo osv. Nu hade jag till slut lyckats få ordentlig fart på maskineriet, och det märktes att resten av bilen hade glömts bort då det inte på något sätt gick att tygla effekten. Kul på många sätt, men inte så värst användbart. Efter att pysslat med denna bil sedan år 2000 och den egentligen inte blivit något mer än ett rullande objekt, så blev det då efter mycket funderingar bestämt att bilen till slut skulle bli klar.

Bilen skall nu byggas om med rörchassie och konverteras till bakhjulsdrift. Hjulupphängningar och bromsar kommer att uppgraderas till det bättre, och en drivlina från BMW skall förhoppningsvis borga för hållbarhet. Vikten skall hållas ner så gott det går och hjulupphängningar/chassie skall konstrueras så att det går att modifiera för båda bana och strip. Självklart skall bilen byggas för att kunna genomgå en komplett besiktning hos svensk bilprovning.

operation demontering är påbörjad.


Några dagar senare så var det bara en tom kaross kvar.


Bilen sänktes ner med dom nya hjulen ställda på plats för att kontrollera markfrigång, samt att det kunde vara kul att få en aning om hur det skulle bli.


En stabil ram tillverkades som karossen skulle vila på under själva bygget av det nya chassiet. Ramen mättes under tillverkningen upp med laser för att få den 100% rak, och förseddes sedan med 4 st kraftiga fötter så att den skulle kunna justeras in på plats.


Material till buren är inhandlat.


Till slut när karossen var inmätt och fastsvetsad i ramen så åkte tigersågen fram.


Denna motor levererar idag 285 hk, vilket sätter ordentlig fart på denna lätta bil.


Bakaxeln kommer från BMW 325.


Växellådan, en Getrag 265 skall få sitt svep modifierat för att passa på min motor.


I detta nu så skall då konstruktionen av chassiet att påbörjas, och det kommer säkerligen att spenderas ett antal timmar med att bara titta/fundera/mäta innan bygget sätter igång på allvar.

Fortsättning följer......

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Wow!
Ännu ett spännande bygge att följa här på forumet! thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

vilken dejavu-känsla jag fick nu

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



omg!
Vilket projekt

Ser ju onekligen ruskigt fränt ut, hoppas allt går vägen för dig!
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Shit, har läst lite om bilen på zatzy förut men nu har det ju minst sagt tagit en intressant vändning. du har ju en del jobb framför dig men slutresultatet lär ju bli hur grymt som helst om du får allt att lira

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
racetoffe
Eskilstuna (hållsta)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 92



du säger att "idag motorn levererar idag 285 hk", planerar du på ännu mer ?

_________________
Christoffer Eriksson

#72 KG-Eriksson Motorsport (SLC)

V8 Challenge
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Håller med alla föregående talare...
Ett riktigt tuff objekt, helt klart udda och det krävs nog mycket nogrannhet!
Med andra ord ett projekt som är hur kul som helst!!! thumbs up
(jag skulle aldrig klara det bara )

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



thumbs up

den snyggaste swift jag sett, men det ballaste målet för en swift jag hört om, way to go!

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Kul att ni gillar bilen

Det kommer som sagt krävas mycket noggranhet, och inte minst tid. Jag har aldrig gjort något liknande förut, men har turen att skruva tillsammans med många andra flitiga likasinnade. Så gott om ideer finns alltid till hands.

Jo den lilla 1.3:an är ett riktigt kraftpaket, och visst finns planer på att utveckla den ytterligare. När bilen är klar för provkörning så ska jag se om den fungerar som jag vill, och om så är fallet så bygger jag ihop en ny motor som skall få en hel del extra effekt. Men det är steg två, och ingenting som är planerat ännu.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Öhh, 285 hästar skulle jag vilja veta lite mer om.
Jag kör också med en turbokonverterad Swiftmotor dock med lite annan utformning på resten av plåten runtom. Var finns bilen? Vilken del av Sverige? Är det något man kan besöka?

Kul projekt! Speciellt bakhjulsdriften!

EDIT: om du bygger ny motor så är jag spekulant på din gamla....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Superswift skrev:
Öhh, 285 hästar skulle jag vilja veta lite mer om.
Jag kör också med en turbokonverterad Swiftmotor dock med lite annan utformning på resten av plåten runtom. Var finns bilen? Vilken del av Sverige? Är det något man kan besöka?

Kul projekt! Speciellt bakhjulsdriften!

EDIT: om du bygger ny motor så är jag spekulant på din gamla....


Visst kan du få lite info om motorn.

Givetvis är cylindervolymen bibehållen, annars är det ju inget roligt. Dock är kompressionen sänkt till 8.5:1 med smidda JE-kolvar. Toppen är bearbetad ganska lätt, och ett par orginalkammar slipades om för att passa toppjobbet. Vevstakarna är kulpenade. Jag styr motorn med ett Haltech E6K, och ersatte orginalspridarna med 370-kubikare från Nissan 200 (ganska högt tryck på spridarna krävdes). Turbon är en Garret GT28BB som trycker på med 1.3 bar. Det är i stort sett det hela.

Bilen står i Linköping, och visst får du titta in om du har vägarna förbi.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Fick förmånen att åka med en sväng med bilen förra sommaren då den var framhjulsdriven och den lilla bilen pinnade på som F-N!! thumbs up

Riktigt kul projekt, speciellt nu när den ska få rätthjulsdrift hoppas bara den får smaka på lite banor med kurvor på oxå

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Saknar man motivation för sin egen del är det bara att sitta en stund framför datorn
och kolla in en sida som den här.


... Hur var det nu med oljetråget till min bil - motorkuddarna och det lilla grenröret nu igen ...

/Nicke

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



skit vad tuff bil helt klart en intresant bil thumbs up

_________________
Björn Hansson
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223



Riktigt coolt bygge! Helrätt!

Jag blir riktigt avis när jag ser någon som vågar/kan ge sig på ett sådant projekt!!

Keep up the good work!


_________________
Magnus Sandlund
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Detta kommer att bli mycket intressant att följa! Helt plötsligt ter sig mitt lilla projekt (fixa upp en AE86) som absolut ingenting...

_________________
Mattias Widar
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kanonkul bygge! Fortsätt så! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 307



Helt underbart bygge! Ska bli kul att se räsern på sviestad sen!

_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Är det likadan låda som sitter i Opel Monza 3.0 eller finns den i fler bilar. Letar en 265 eller 226 för fullt

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

runbag:
Det låter som vevstakarna höll

Skall bli kul att se bilen live när den är klar thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Toll
Växjö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 93



Spännande bygge och roligt med en Swift till!

Men min är förstås lite mer "orginal" är din.

Var har du köpt buren eller är det bara rör du har böjt? En bur i en sån här pärla känns nödvändigt, det är ju inte så mycket plåt i dem.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
6 besök senaste veckan (175584 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande