Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 90 T16 RWD 1986
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
38 besök senaste veckan (144025 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Hejsan!

Tänkte att det var dags att slänga upp lite info och bilder om min bil efter att ha suttit och tjuvläst här ett bra tag.

Fick bilen av min morfar när han bytte bil och jag var sådär förtjust i den. Ganska snabbt kom tanken att montera turbomotor i den, och efter att ha hittat en lämplig donatorbil var bygget igång.

Bilen från början är en Saab90 GL från 1986 med förgasarmotor och 100 friska hästar. Av den återstår inte så mycket förutom karossen.


Motor:

*B202L t16 från 900t16, 175hk 275Nm original, nu mer
*Topp från 9000 2,3 och insug från 900 2,1i
*431-spridare med anpassat chip
*Saab DI elektroniskt tändsystem
*Mitsubishi td04hl16t-turbo med sjuans avgashus
*Intercooler från scanialastbil
*3" avgassystem från turbo

Drivlina:

*4petad växellåda från saab99 med kokillgjutet hus, fast spännhylsa till pinjonglagren, starkare diffhuskåpa
*Sachs Racingtryckplatta -747 ihop med original 228mm lamell

Chassi:

*Lesjöfors Kilenfjädrar 40mm sänkning
*Bilstein racingdämpare runtom
*Framvagnsbussningar i acetalplast
*Nedfrästa spindelleder för ökad caster
*15 alufälgar med Toyo R888 för banan
*16" aerofälgar med falkenpjuks för gatan



Bromsar:

*Bromsar runtom från 900 '91 med 280mm ventilerade skivor fram och handbroms bak
*Stålomspunna bromsslangar
*Trevligare belägg ska monteras, troligen TarOX

Eventuellt byts oken fram ut mot ok från 9000T, något större kolv och billigare belägg.

Kaross:

*hembyggd dubbelljusfront
*Saab original USA-blinkers
*900aeropaket
*hembyggd front i glasfiber/polyester


På "att göra-listan" står mycket nu. Första målet är att få bilen lite mer svängvänlig då det är det som intresserar mig mer och mer.



Lite bilder också...



Innan montering av ny front och kjolar:


efter...klar skillnad




bild på intercooler och mallar till dubbelljusramarna:


Stötfångaren under byggnation


Bromsar, tyvärr bara bild på de bakre. Gulkromaterade ok och stålomspunna slangar än så länge, mer kommer



Mer har hänt sedan detta. Renoverar motor och låda under vintern, samt fixar till chassi med fräsha bussningar mm. Uppdaterar mer mer bilder och info om intresse finns.

Tar gärna emot kommentarer och synpunkter.


Mvh Jonathan Nilsson
Linköping

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



skittuff ruskigt snygg kjolpaket. nog en av dom snyggast saabarna jag har sett har du ryckt ut inteören eller det ska du inte göra? fem tummar av 5 möjliga

_________________
Björn Hansson
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252



Fränt bygge!!
Gillade speciellt att kjolarna och spoilern är svarta och att bilen inte är helt röd!
Släng gärna upp lite fler bilder!!
Vore kul om man kunde få se bilen på någon banträff och lycka till med bygget!
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Din vidsynthet hedrar dig Jonathan thumbs up Tänk att trimma och styla en 90, en bortglömd Saabmodell i sportiga sammanhang. För den modige finns det dock tillfällen till riktigt bra fynd för den som vill ha tag på en robust och billig bil, Saab 90 verkar hålla sig rätt bra fast de ofta lider brist på all sorts omvårdnad. De sena 99orna likaså

På något vis så ger din bil ett mer harmoniskt intryck än vad jag brukar få av Saab 90.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Zolektric skrev:
fem tummar av 5 möjliga


Hur många tummar har du egentligen? :P


Den ser mycket trevlig ut må jag säga. Ser många saabar varje dag men denna slår alla med hästlängder.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



malfunkshun skrev:

Hur många tummar har du egentligen? :P


haha :P

_________________
Björn Hansson
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8103



Tjenare Jonka!
Måste säga att bilen har blivit såååå snygg! thumbs up
Sist jag fick se bilder på den så såg den inte mycket ut för världen...
Det är såna som du som gör att man kan hamna i saabträsket igen
Keep up the good work!
Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



jonka skrev:
*klipp*
*Kammar inte bestämt, men som det ser ut nu originalkammarna från 2,3-toppen

*klipp*

Eventuellt byts oken fram ut mot ok från 9000T, något större kolv och billigare belägg.


Jag har två saabkompisar som har bra erfarenheter av "Mats-kammarna". Finns nog en del info om dom på stcs.

Blir det inte sämre känsla i bromsarna med större kolv i bromsoken? Utväxlingen ökar ju och då måste "svampet" i pedalen öka lika mycket


I övrigt ett roligt bygge du har. Inte bara köpeprylar utan även lite hemmabygge thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



På bilderna se det ut som att du har oxblods röda stolar i skinn, stämmer det?? om du har skinnstolar så är de normalt väldigt halkiga viket blir jobbigt i längden om man skall hålla i sig i ratten, dessutom väger de betydligt mer än "tyg" stolar.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Henrik Stenhammar
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 38



Svarar åt Jonka.
Japp det sitter oxblodsskinn i bilen, men känner jag min bror så är dom på väg ut till förmån för nåt kramgoare.

_________________
Henrik Nilsson

Toyota Mr2 TURBO -93
Datsun Fairlady Z -71
Bmw 1600-2 -71
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Får tacka för svaren!


Från början var bilen bara tänkt som ren rolig bruksbil, därav oxblodsskinninredningen. Får se om den byts ut. Framstolarna börjar bli en aning slitna, så de kanske ryker mot något roligare sen. Baksätet får troligen sitta, då jag använder bilen dagligen under sommaren.


Daniel Ekström skrev:
Jag har två saabkompisar som har bra erfarenheter av "Mats-kammarna". Finns nog en del info om dom på stcs.

Har funderat lite på dom också, men som student har jag ju inte något direkt överflöd av pengar, så vi får se. Kammar är ju inte så blodigt att byta vid ett senare skede.

Citat:

Blir det inte sämre känsla i bromsarna med större kolv i bromsoken? Utväxlingen ökar ju och då måste "svampet" i pedalen öka lika mycket.


Mycket möjligt att det är så. Vet bara att det är en åtgärd som är ganska vanlig på de gamla 900orna. Skillnaden i kolvdiameter är inte jättestor.

tvåtaktsmicke skrev:
Din vidsynthet hedrar dig Jonathan Tänk att trimma och styla en 90, en bortglömd Saabmodell i sportiga sammanhang. För den modige finns det dock tillfällen till riktigt bra fynd för den som vill ha tag på en robust och billig bil, Saab 90 verkar hålla sig rätt bra fast de ofta lider brist på all sorts omvårdnad. De sena 99orna likaså

På något vis så ger din bil ett mer harmoniskt intryck än vad jag brukar få av Saab 90.


Det var precis min tanke när jag började bygga på den. Vissa fnös och undrade varför jag byggde på saabs fulaste modell någonsin, och visst, den är inte så snygg original, men nu är jag ganska nöjd.

Angående skicket så var min morfar ganska noggrann med service och rostskyddsbehandling, så den har bara små tendenser till rost på de vanliga ställena.

Det är dock åtgärdat nu, och kommer troligen inte tillbaka eftersom den inte går vintertid mer. Åka snöväg med 1,2bar i ladd kan vara sådär kul.


Jurkko skrev:
Tjenare Jonka!
Måste säga att bilen har blivit såååå snygg!


Tack för det.
Mjo det är en hel del skillnad mot förut, som tur är. Trist att du sålde din 99 tycker jag...men du kommer säkert tillbaka i träsket nån gång.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8103



Citat:
Jurkko skrev:
Tjenare Jonka!
Måste säga att bilen har blivit såååå snygg!


Tack för det.
Mjo det är en hel del skillnad mot förut, som tur är. Trist att du sålde din 99 tycker jag...men du kommer säkert tillbaka i träsket nån gång.

Visst var det tråkigt att kränga iväg 99:an men jag behövde en brukshink att åka till jobbet med.
Vi får väl es vad det blir för åk nästa gång... Det suger rejält i bilköpartarmen nu men jag ska försöka ha is i magen fram till våren.
Vet inte om jag ska avyttra "puggen" och satsa på nåt trevligare att ha som hobbybil. Vill ha bakhjusdrivet
Sedan är det inte helt omöjligt att det blir en Saab som bruksbil. Saknar ju klubbforumet

Ja, ja, den som lever får se. Du får bjuda på en åktur om du har vägarna förbi Eskistuna nån gång. Jag bjussar på fika
Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Då var äntligen växellådshuset lagat efter att jag upptäckt att det slagits bort en flisa in i oljetråget. Tur att det inte var den lådan jag hade på bilen förut.

Den här lådan ska renoveras och förstärkas lite lätt genom montering av en fast spännhylsa till pinjonglagrena, samt ett kraftigare diffhuslock.



Rent och fint. Precis som ett kokillgjutet växellådshus ska se ut.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Tycker inte alls att det är SAAB:s fulaste modell! Tvärtom en av de tuffaste! Dessutom har du ju fått till det extra coolt! thumbs up Hur mycket väger den?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
pålsson skrev:
Hur mycket väger den?


Vid regbesiktningen vägde den 1190kg. Efter det har ju intercooler, avgas, kjolpaket och lite annat åkt på, så en liten bit över 1200kg väger den nog. Helt okej tycker jag, men det ska minskas så mycket som möjligt utan att tumma på komforten alltför mycket.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
rocco
Trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kompissen har en t-8 i sin 90 med viggen turbo stor ic och tilläggs sprut mm... Han undrar vad de är för front på bilen... Mvh Ismo

_________________
Ismo Svartström
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
rocco skrev:
Kompissen har en t-8 i sin 90 med viggen turbo stor ic och tilläggs sprut mm... Han undrar vad de är för front på bilen... Mvh Ismo


Tjena!

Eftersom knappt någonting finns att tillgå till modellen så har jag byggt en del själv. Det gäller även stötfångare och ramar till lysen.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
rocco
Trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tackar för ditt svar o lycka till med projektet...
Mvh Ismo

_________________
Ismo Svartström
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
En liten uppdatering här.

Har börjat göra i ordning min 2,3literstopp. Brotschat säten och slipat in ventiler.

Växellådan är nerriven och ska få förstärkningar innan den monteras ihop igen.


Mina bussningar är nu färdigsvarvade. Pris i nivå med vad som är lagom för en CSN-sponsrad. Gratis! (Tack för det M-verkstan och Henrik)

Bussningarna är svarvade i Acetalplast. Hur hårda de är i jämförelse med Polyurethan vet jag inte, men hårdare är de. Får hoppas att de lindrar bilens torque-steer en aning.






Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar här.


Bilen är numer ihopmonterad och fungerar...sådär.

Den känns bra mycket stabilare på vägen än förra året, och är lite mer villig att ge sig in i kurvorna. Dock måste jag ta och sätta mig in i väghållningsvärlden så att jag kan göra mer justeringar.


Motorn däremot fungerar inte alls bra. Bilen får på tok för mycket bränsle och bluddrar vid laddtryck över 0,5bar. Felet tros vara luftmassamätaren (för tredje gången), men bränsletrycket ska för säkerhets skull mätas upp imorgon.

Annars känns det riktigt bra, och den fyrväxlade lådan gör sitt jobb mycket bättre än förra årets låda.


När tid ges ska en laddtrycksbegränsning på ettan fixas, så kanske man även kan använda den.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Härligt med framsteg! Hoppas du råder bot mot bluddrandet oxå! Får väl se din bil live på Kullen hoppas jag?

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 90 T16 RWD 1986
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
38 besök senaste veckan (144025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande