Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hastigeter i karusellen!?!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8122 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Frazze skrev:
Tittade precis på DTM från -91 och -92 på video, dom håller knappast några 70-80 km/h i karusellen!! ser mer ut som 110 - 120!!

DTM-tävlingarna från början av 90-talet från Nordschleife är mycket trevliga! thumbs up
Min favorittävling är från -92 när Klaus Ludwig och Johnny Cekotto(eller hur han nu stavar) turades om att ha ledningen hela tiden under båda loppen och det till slut skiljde 1/10 sekund eller nåt i den stilen när de gick i mål. thumbs up

Jag jmf för skojs skull den tid Klaus Ludwig körde genom Karusellens betongdel under sitt kvalvarv från 92:
http://koni.no-ip.biz/ringen/Dtm93K_Ludwig.mpg
,med ett av mina varv:
http://koni.no-ip.biz/ringen/Ringenkurs/07_Klostertal_HoheAcht/Sektion_07.avi

Helt ovetenskapligt, så klockade jag honom på 5 och 11/100 sek.
Min tid fick jag till 5 och 92/100 sek.
Då pratar vi verkligen ytterligheter, 100 hk VW Polo med dåliga 185/55/14 gatdäck och en av de snabbaste tävlingsbilarna som körts på ringen med slicks.
Det får jag i runda slängar till att han är c:a 14%snabbare än mig.
om vi säger att jag kör c:a 85 km/h i snitt genom karusellen,
så borde Klaus Ludwigs snitthastighet ligga på c:a 97 km/h.
Även om min snitthastighet skulle ligga på 90 km/h, så blir inte hans högre än c:a 102 km/h.

Därför har jag svårt att tro att dom kör 110-120 km/h i snitt genom karusellen!
Möjligen kan ingångshastigheten ligga där i krokarna.

TV-kommentatorn säger också att det inte går att köra fortare än 100km/h genom Karusellen, annars flyger man ut!
Iofs pratar han mycket smörja, men detligger kanske något i dethan säger.

Alforna i DTM-93 var ju överlägsna, så dessa kanske körde någon eller några km/h fortare!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Peeter skrev:
...Jag jmf för skojs skull den tid Klaus Ludwig körde genom Karusellens betongdel under sitt kvalvarv från 92:
http://koni.no-ip.biz/ringen/Dtm93K_Ludwig.mpg
,med ett av mina varv:
http://koni.no-ip.biz/ringen/Ringenkurs/07_Klostertal_HoheAcht/Sektion_07.avi

Helt ovetenskapligt, så klockade jag honom på 5 och 11/100 sek.
Min tid fick jag till 5 och 92/100 sek.
Då pratar vi verkligen ytterligheter, 100 hk VW Polo med dåliga 185/55/14 gatdäck och en av de snabbaste tävlingsbilarna som körts på ringen med slicks.
Det får jag i runda slängar till att han är c:a 14%snabbare än mig.
om vi säger att jag kör c:a 85 km/h i snitt genom karusellen,
så borde Klaus Ludwigs snitthastighet ligga på c:a 97 km/h.
Även om min snitthastighet skulle ligga på 90 km/h, så blir inte hans högre än c:a 102 km/h...


Peeter, tror du inte att din gatfjädring klarar karusellen bättre än DTM-bilarnas sättning? Dom är ju visserligen mjukare/högre satta på Ringen, men karusellen är ju så liten del av hela varvet, så dom har nog inte optimerat sättningen för att vara snabbast där.
Karusellen liknar ju mer våra landsvägar, till vilka VW-teknikerna optimerat din bil.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Nånstans på någon BMW-orienterad sida finns det en utskrift av telemetri från en supertouring bil. Kommer inte ihåg siffrorna just nu, men det gick klart saktast i karusellen.

Borde inte en modern racerbil med marginal markfrigång och ordentlig downforce ta sej runt snabbare i det platta ytterspåret?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nisse Classon skrev:

Peeter, tror du inte att din gatfjädring klarar karusellen bättre än DTM-bilarnas sättning? Dom är ju visserligen mjukare/högre satta på Ringen, men karusellen är ju så liten del av hela varvet, så dom har nog inte optimerat sättningen för att vara snabbast där.
Karusellen liknar ju mer våra landsvägar, till vilka VW-teknikerna optimerat din bil.

Nej det är nog ingen som optimerar sin bil för att vara snabb i just Karusellen!
Vad jag försökte säga, är att fartskillnaderna mellan en extremt långsam gatbil och en snabb racebil med slicks inte är så stora genom just Karusellen.
och att jag inte tror det är realistiskt att DTM-bilarna i början på 90-talet körde 110-120 km/h i snitt där.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Peeter skrev:
och att jag inte tror det är realistiskt att DTM-bilarna i början på 90-talet körde 110-120 km/h i snitt där.


ok, att uppskatta hastigheter är tydligen inte helt lätt. Men när man såg det hela filmat från helikopterkamera såg det ut att gå rejält fort iaf. Men jag har inga fakta på fort de egentligen körde.

Jo, den där kommentatorn på Eurosport var ju rätt så ute och reste om man säger som så! När Klaus Ludwig kör genom Bredscheid och Ex-mühle säger han att nu passerades Bergwerk!! Senare säger han att Planzgarten är banans högst belägna punkt!

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Frazze skrev:
Peeter skrev:
och att jag inte tror det är realistiskt att DTM-bilarna i början på 90-talet körde 110-120 km/h i snitt där.


ok, att uppskatta hastigheter är tydligen inte helt lätt. Men när man såg det hela filmat från helikopterkamera såg det ut att gå rejält fort iaf. Men jag har inga fakta på fort de egentligen körde.

Jo, den där kommentatorn på Eurosport var ju rätt så ute och reste om man säger som så! När Klaus Ludwig kör genom Bredscheid och Ex-mühle säger han att nu passerades Bergwerk!! Senare säger han att Planzgarten är banans högst belägna punkt!


Tycker det låter som Mark Cole, en veteran på Eurosport, har väl alltid svamlat lite väl mycket tycker jag, men han låter alltid entusiastisk! thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Sörpan skrev:
Tycker det låter som Mark Cole, en veteran på Eurosport, har väl alltid svamlat lite väl mycket tycker jag, men han låter alltid entusiastisk! thumbs up


Kan också vara Andy Marriot. Han kommenterade en hel del DTM på den tiden.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nürburgring
Hastigeter i karusellen!?!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande