Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M535i -87
1, 2   >>
10418 besök totalt
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
MIN BANÅKARBIL BMW M535I 1987

och banåkarsäsongen 2004.



Drömbil: BMW M5

Efter flera år av kombinerad övertalning och tjat av min gode vän Thomas Fenberg, f.d. aktiv i BMW-klubbens Stockholmssektion, om att: "Visst ska du ha en BMW!" föll jag för frestelsen att köpa mej ytterligare en hobbybil. Eftersom jag redan har överskott på hobbyfordon (4st+2st MC) tvekade jag länge, men säljaren visste vad han gjorde. Han lät mej provköra bilen en hel vecka påsken 2002! Många års missbruk av Volvo medför en underlig känsla av ha-begär när jag rattar mitt livs första BMW. Fattar inte att jag pallat åka traktor i tjugo år! Naturligtvis blir det affär, och jag har nu fem hobbybilar.




Drömbilsubstitut: BMW M535i

Att åka Volvo och att köra BMW är en orättvis jämförelse. Min nya favorit är en M535i som rullat c:a 18000 mil i Sverige. Och vilka mil! Lite rost finns i trösklarna, men motorn går fin-fint. Drivlina och chassi fungerar bra. 1987 kostade min bil c:a 238000 kr! En Volvo kostade väl bara hälften.

Körglädje uppstår och jag tar kontakt med en kille som lär vara duktig på att laga rost. Han vill ha bilen en månad för att ordna alla rostskador. Vi kommer överens om ett pris och jag lämnar över bilen. Detta sker juni 2002. Efter många försök av mej att få tag i, och sätta fart på, snubben som dessutom fick en del förskottsbetalning, lyckas jag slutligen efter sönderbitna naglar och magsår få bilen strax innan Knutstorpsträffen 2003! Tretton månader senare! Bilen levererades med nybytt bränsleslang och nya bärarmar i framvagnen. Rostskadorna ej åtgärdade...


Säsongen 2003

Klockan 0200 natten till lördagen får jag tillbaka bilen och riktar huven mot Knutstorp. Framme 0800 och får två jätteroliga bandagar med BMW Club Schweden. thumbs up



I september 2003 åker jag till Kinnekulle med BMW Sport Club och kör c:a 20 mil på banan, ända tills bromsbeläggen och gatdäcken tar slut.

Hela vintern 03-04 smids vilda planer för ett banracingprojekt, med bur, lättning, slicks, trimning, tokbromsar med mera.
Plånboken och sambon sätter dock vissa begränsningar Hursomhelst måste jag köpa nya skivor och belägg plus nya däck.

Så efter att ha konsulterat Lars-Åke Carlsson, ordförande BMW Sport Club, bestämmer jag mej för att satsa på ett komplett bromssystem från BMW 750iL, som innebär ökning av skivdiametern fram från 282mm till 324mm. Bak från 284 ej ventilerad, till 300mm ventilerad. Bromsoken fram byts från original enkolvsok till fyrkolvsok. Ökning av kolvarea fram c:a 13%. Bak blev ökningen c:a 49%. Balansen ändras från original: fram 67/bak 33%, till fram 57/bak 43%. Rolle Slitz ordnade slitsning av alla skivor. Bromsokrenovering AB i Göteborg renoverade oken till nyskick. Motron i Lund fixade nya teflonslangar med stålstrumpa. Ingvar Lennartsson på BMW Group i Solna sålde nya skivor, monteringssatser och standardbelägg Textar fram och Jurid bak. Huvudcylindern köpte jag av www.ecp.nu. Speedy hjälpte mej att montera nya bromsrör. Slutligen hällde jag i Motul RBF600 bromsvätska från Veteranprodukter via Örby MC, Västberga.

Nya däck köptes av Martin Gistell, Wheelbase. Kumho V70A 235/40x17 som monterades av Niklas Lindberg på Nya Roine Lindbergs Gummi, www.roines.se. 8x17 Borbet femekrade som släpper igenom mycket mer kylluft än original 8x16 BBS split.

Jaha. Bara att vänta på bansäsongen 2004. Och vänta. Och vänta. Som ett substitut åker jag tills vidare på nätet, www.rejsa.nu, och bränner många roliga timmar.


Knutstorp April 2004

Tre dagar innan premiärturen 2004 pajade kylaren, så ny Nissenkylare monterades av Kylux, Järfälla på bara 24 timmar! Sedan åkte jag till BMW Sport Clubs första banträff 2004-04-25 där jag rastade kärran ordentligt. C:a 15 mil avverkades i både vått och torrt. Bettet i pedalen är enormt jämfört med innan! Behöver inte alls lika stor kraft heller!



Varvtiderna kapades med sex sekunder jämfört med förra gången, så det var ju en helrätt satsning jag gjort. Låg bakom en E30 i många varv, blev förbisläppt och åkte av i Litoböjen. Upp på banan och var ikapp vid krönet. Då åker E30:n av och kör rally i sandfållan. Kul med banåka!

På vägen hem slutade generatorn att ladda, så i regn och mörker var jag tvungen att köpa tre nya batterier längs vägen för att ta oss hem.


Gelleråsen Maj 2004

Nästa äventyr blir förarkurs med BMW Sport Club 20 maj, då ska jag laborera med lufttrycket som jag inte riktigt blivit kompis med ännu. Kalltryck 1.8 och ett varmtryck på 2.1 är det jag kört på efter att ha släppt ut, släppt ut, släppt ut och släppt ut. Vänster fram är bra mycket mer slitet än de andra. Konstigt. Måste nog se till att rotera däcken så att de blir jämnt slitna! På önskelistan står nya belägg av racingtyp. Jag har funderingar på att köpa Ferodo DS2500 av Carl Rydqvist, hoppas jag får råd redan denna säsong!

Gelleråsen gillar jag. Förarkursen genomförs med många avbrott för instruktioner. Mycket nyttigt! Det blev inte så många hela varv, men lagom till regnet och haglet kom fick jag prova rätt spår hela banan.



Fortfarande bra grepp i regnet ända tills jag bromsar för sent och åker av i hårnålen och ut i sandfållan. Naturligtvis med instruktören i passagerarstolen.
Det blev en lustig obalans i hjulen efteråt. När jag tittade satt det fast en mindre sandlåda på varje fälg. Hög ofjädrad vikt.


Anderstorp Juni 2004

Anderstorp 5 juni åkte jag med en massa oplar och VW och en och annan Porsche. Låg jämnt med en engelskreggad M3 E30 och blev till sist förbisläppt. En lila Porsche 968 låg jag bakom i många varv, men jag blev inte förbisläppt. 17mil blev det och framdäcken slets kraftigt. På denna bana slets höger fram mer än vänster. Jag tror att jag hittat rätt lufttryck för R-däcken. Varmtryck fram 1,9 och bak 2,1. Det motsvarar ca 1,7/1,9 kallt.Jag har skaffat en liten riktigt bra digital lufttrycksmätare från SGA i Bromma som används flitigt för att försöka ha rätt tryck på banan. Återstår att hitta en vettig pump också, knepigt att höja trycket utan. De nya R-däcken verkar inte vara en långsiktig investering. Det finns inte mycket gummi kvar.Frågan är hur gatdäck hade hållt med samma körning. Bilen har inte körts på gatan annat än till och från banorna.



Efter att ha bytt däcken på fälgarna korsvis sitter nu alla oslitna f.d. insidor ytterst, och jag och bilen är redo för BMW Sport Clubs banträff på Gelleråsen 11 juli 2004. Nu ska jag praktisera allt jag lärt mej på förarkursen! om jag inte glömt spårvalen.



Spårvalen skiljer sej en del jämfört med att åka hoj. Provade i september 2003 och upptäckte att det är ÄNNU roligare att åka på bana med MC!


Foto: Örjan Leo,Honda Classic Club Sweden

Hoppas att jag kan åka i samband med MCHK-R:s årliga final i roadracing för historiska
hojar även september 2004.


foto: Mats olofsson

Ja! Det blir en upprepning av 2003 års succé för Classic Honda Club Sweden som står flaggvakter på fredagsträningen även 2004. Vi är ca 10st som får rasta våra standardhojar på en i övrigt tom och torr bana i höstsolen. Denna gång har jag just fått tillbaka förgasarna från ultraljudstvätt hos SE EL KB i Fjärås. Tyvärr visar det sej att en förgasare flödar över hela tiden. Efter felsökning lokaliseras felet till ett mikrohål i överströmningsröret av mässing som sitter inpressat i flöttörkoppens gods. Hmm. Hur byta rör? Men bonnmek som man är kommer jag på en klurig lösning: Jag trär på en bensinslang över röret! Klart för race! Tyvärr går inte hojen riktigt rent, men tillräckligt hyfsat för att jag ska få ytterligare en minnesvärd bandag 2004, denna gång på två hjul.


Samma kurva: Depåkurvan 2004 foto: Mats Larsson,Classic Honda Club Sweden


Gelleråsen Juli 2004

Men nu gäller det på Gelleråsen att välja spår för bil. Denna gång tar jag med mej min hovfotograf Thomas Fenberg och hoppas på fler bra bilder. Gammal banräv som åkt många varv på landets racerbanor. Vill gärna se hans projekt 02, som pågått ca 10 år, ute på banan snart!

Flaggvakt på Gelleråsen när BMW-Cup körs är enormt roligt och nyttigt. Stod i Ejes kurva i regnet och fick på nära håll studera hur de olika spårvalen påverkar flytet i körningen. Flera duktiga chaufförer åkte faktiskt av och ut i gruset. Gläder mej, att inte bara jag har svårt att hålla mej på banan!

Sen är det äntligen dags att prova på att köra som jag fick lära mej på förarkursen. I regn. När regnet tillfälligt gör uppehåll lyckas jag hålla jämnt med Micke Regnell i sin E30M3, men bara när jag åker i det lite torrare spåret. Micke åker nog bara på halvfart, och hans däck ser mycket fräschare ut. Depåkurvan har inget självklart spår som har blivit lite torrare, utan där är det blött överallt, så där åker jag ena varvet understyrt och nästa varv överstyrt.

Tredje varvet håller det på att gå rakt fram och ut i naturen. Tyvärr blir jag fotograferad just efter jag precis klarat mej, så spåret i den kurvan ser inte bra ut på bild...
Gelleråsen genomfördes med stor belåtenhet, mest i regn. Stod flaggvakt på BMW Cup i Ejes kurva och fick se många intressanta spårval! Att komma för långt ut i kurvan behöver inte sluta med avåkning, men några åkte sandbana innan de kom upp på banan igen. Kanske bästa spåret hade Mats Kinnby som hade hög fart någonstans i mitten, och ett bra spår ut ur kurvan med hög fart, utan att bli omåkt. Jag tror han slutade trea i BMW-Cup. Själv åkte jag på bankörningen i samma fart som Micke Regnell (BTG) i hans M3 E30 i många varv på blöt bana. Förvånansvärt bra grepp i vätan med mina R-däck! Sen när det blev torrt hängde jag inte med. Kul-kul!


Gelleråsen 2004


Knutstorp Augusti 2004

Nästa tillfälle att stampa plattan i mattan blev återigen Knutstorpträffen efter att ha våndats länge när BMW Club Schweden drog sej ur. Heder åt grabbarna i BMW Sport Club som lyckades ordna och genomföra träffen minst lika bra som tidigare! Nu två härliga dagar med mycket banåka och ytterligare tidsputsning av mitt "personliga rekord" på Knutan. Cirka 1.16 blev det bästa varvet när min kompis tog lite amatörmässiga tider med sin telefon. Att jämföras med cirka 1.23 förra året! Jag låg och nötte varv efter varv på 1.16-1.17 men gick i depå för att inte överhetta däcken. Tycker att jag fått in ett ganska bra flyt på Knutstorp, enda stället där jag provar nya spår lite då och då är Litoböjen, ibland tar jag ett klassiskt sent apex och flyter ut på vänstra curbsen i utgången. Ibland går jag rätt på vid högerkanten, på innern, och bromsar sent och hårt för att få ett rakt spår längs högerkanten inför S-kombinationen innan rakan. Vet inte vilket som går snabbast. Eftersom jag har en relativt motorstark bil, 200+hk/1400kg, tror jag att det senare är snabbare. Det vore kul att prova med en motorsvag bil. Kanske kan jag lära mej ett bättre spår?

Nu tror jag att däcktrycket och jag kommer någorlunda överens. Kalltryck fram 1,6 blir efter några varv 1,9. Trycket bak verkar inte inverka särskilt mycket på väghållningen, men 0,2 mer än fram har jag kommit fram till. Mer om detta senare.



Kinnekulle September 2004

Sista banträffen för säsongen är Kinnekulle i september, tilsammans med Audiklubben. Ihållande regn på morgonen gjorde däckvalet svårt, för första gången har jag gatdäck på bilen och R-däcken i bagaget. Men jag chansar på ett byte eftersom det gick så bra att köra på Gelleråsen i regn. Mitt däcksval visar sej vara helt rätt, det slutar regna och torkar upp.



M3-an och jag hade en rolig bandag, när det var blött åkte vi jämnt men så fort det blev torrt hade jag ingen chans.



Bilden visar rakan strax innan vänsterböjen under bron. Jag provade att hålla fullt där en gång och det höll på att gå åt h-e. Sen duttade jag på bromsen just där bilden är tagen och fick mycket bättre balans och kontroll på bilen. Måste fixa bättre fjädrar och stötdämpare! Det kändes som vi höll på att tippa...

Bromsarna har hållt hela säsongen utan problem. Ingen fading, fullt tillräcklig bromsverkan även på Anderstorp, bra balans bak-fram, och allt detta med "standardbitar". Även beläggen har hållt sex banträffar, och det finns att slita på kvar. thumbs up

Däcktrycket tror jag nu är optimalt. 1,6 fram kallt blir 1,9 efter tre varv. Bak pyser jag i 1,8 som blir 2,1. Men temperaturen kan variera mellan höger och vänster, jag hade med mej en lasertemperaturmätare och som mest ökade temperaturen på slitbanan från 10 grader till 76! När jag på eftermiddagen kört bra många varv utan avbrott började det skrapa lite från vänster fram. Hmm. har jag släppt ut för mycket luft? Är det fälgen som tar i? Bäst att gå i depå! Det visade sej vara vänster fram som släppt slitbanan på stora delar av både ytterkant och mitten! Jaha. mina nya R-däck är visst inte så nya längre. Sex banträffar på fullgas med experimenterande av lufttycket är nog bra ändå. Dessutom har jag ju åkt till och från med R-däcken monterade. Det har nog blivit lite bruksåka också förresten...

Sammanfattningsvis har säsongen 2004 varit mycket lärorik och framför allt enormt ROLIG!
Bilen har fungerat jättebra, många nya kompisar har jag fått och jag har blivit en ny Schumacher! Tack mina sponsorer! (jag själv.) Tack min (o-)förstående familj, Tack BMW Sport Clubs medlemmar, vi ses 2005! (det vore kul att testa en annan bil, tex BMW 318is.)

PS: Vore kul att:
- Byta fjädrar till kortare,
- Byta stötdämpare till Bilstein Sprint eller gula Koni,
- Montera bur,
- Montera fjäderbensstag både fram och bak,
- Byta ut förarstolen mot riktig race-stol,
- Montera sexpunktsbälten,
- Köpa nya R-däck,
- Byta krängningshämmarna mot M5:s,
- Få rosten lagad,
- Byta ut motorn mot en riktig M5-maskin, 286hk :woot:

Pål Körlinge
Racing Driver

BMW M535i
Honda CB500F

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
thumbs up

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Underbart skrivet Pål. thumbs up (jag hade missat det första inlägget)

Vi ses till sommarn.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Underbart skrivet Pål. thumbs up (jag hade missat det första inlägget)

Vi ses till sommarn.

Tackar! Hoppas du fortsätter åka på gatdäck! (så att jag inte blir alltför frånåkt...)

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oj vad stiligt! Kul att läsa också! thumbs up

Den här bilden, är nog jag orsak till tror jag.
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/3-new_2004-12-30-forarkurs040520.jpg

Kul att den kom till pass. thumbs up

Tillägg: Jag måste lägga en thumbs up för den fyndiga monteringen av Sport Club dekalen i framrutan.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Bra skrivet, det var kul att läsa thumbs up thumbs up

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Bra, intressant och roligt skrivet.

Prioordning på förbättringar enligt mig

Riktig stol
däck
Nya dämpare
Krängare
bur
bälte
rost
motor

Berätta mer om din kompis 02-projekt...

_________________
/Anders C
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Mycket roligt att läsa!!! Man blir mycket inspererad, suget efter medlemskap i Bmw klubben är stort... Farsan har en Bmw 745 -84, den kan varken bromsa eller svänga men det vore kul att vara med.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



thumbs up thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Jag funderar själv på exakt den bromsuppgraderingen du gjort. Får jag vara så ofin och fråga vad det kalaset kostade i slutänden (mellan tummen och pekfingret om inte annat)? Du har ju verkligen gjort det efter konstens alla regler, själv tenderar jag att snål-fuska litet.

Jag har en M535i -86 och en 528iM -87.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Underhållande läsning thumbs up
Jag känner igen mycket i texten då jag hade min bandebut med BMWCS också .

FYYYY, vad jag blev sugen på att köra bana NU!!!

Lycka till med bilen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



pålsson skrev:






Det här är min absoluta favoritbild!!

Undrar varför..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Rolig berättelse! Väldigt kul att du skall fortsätta att köra kommande säsong också. När jag pratade med dig på knutstorp i augusti trodde jag nästan att du skulle göra uppehåll med körningen ett tag.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Jag måste lägga en thumbs up för den fyndiga monteringen av Sport Club dekalen i framrutan.

Enligt mej en självklar montering: Rättvänd för föraren, rättvänd för den som ligger bakom, rättvänd för den som ligger framför och tittar i backspegeln. Dessutom lite 02 turbo-inspirerad...
Tack för lånet av din bild!

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
Bra, intressant och roligt skrivet.

Prioordning på förbättringar enligt mig

Riktig stol
däck
Nya dämpare
Krängare
bur
bälte
rost
motor

Berätta mer om din kompis 02-projekt...


Mja.. jag tycker nog att rosten har prio 1, men håller med om att motorn kommer sist. Min kompis vill jag inte störa i garaget...han får berätta själv sen!

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
blixten skrev:
Rolig berättelse! Väldigt kul att du skall fortsätta att köra kommande säsong också. När jag pratade med dig på knutstorp i augusti trodde jag nästan att du skulle göra uppehåll med körningen ett tag.

/Johan B

Tackar! Budgeten för 2005 är ca 0kr, så just nu ser det inte ut som det blir nåt åka av alls. Behöver varenda om jag ska kunna förbättra bilen som jag vill...

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
Spiidfriik skrev:
Jag funderar själv på exakt den bromsuppgraderingen du gjort. Får jag vara så ofin och fråga vad det kalaset kostade i slutänden (mellan tummen och pekfingret om inte annat)? Du har ju verkligen gjort det efter konstens alla regler, själv tenderar jag att snål-fuska litet.

Jag har en M535i -86 och en 528iM -87.

Har inte pärmen med kvitton här just nu, men en kvalificerad gissning är ca 10000kr. Då är allt nytt eller renoverat utom huvudcylindern. Störst besparing i utgifter gjorde jag genom att lägga några veckor på att hitta billiga ok, de skulle ju ändå helrenoveras.

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



pålsson skrev:
blixten skrev:
Rolig berättelse! Väldigt kul att du skall fortsätta att köra kommande säsong också. När jag pratade med dig på knutstorp i augusti trodde jag nästan att du skulle göra uppehåll med körningen ett tag.

/Johan B

Tackar! Budgeten för 2005 är ca 0kr, så just nu ser det inte ut som det blir nåt åka av alls. Behöver varenda om jag ska kunna förbättra bilen som jag vill...


Hej Pål.

Jag instämmer med att det var en rolig läsning. Jag skulle också vilja göra klart att jag nog tänker kopiera din dekal-lösning i vindrutan! thumbs up

Men varför skall du uppdatera bilen? Den går ju som f-n!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Kul läsning! thumbs up

Har tidigare funderat på E32 750 fyrkolvs ok till min 320is. La dock ner dock då jag såg priset: 7350kr per st

Var oken begagnade om du kom undan med mindre än 10000?

Vilken är den minsta fälgdimension du kan köra på med dom oken?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
BTG skrev:
Jag skulle också vilja göra klart att jag nog tänker kopiera din dekal-lösning i vindrutan! thumbs up

Men varför skall du uppdatera bilen? Den går ju som f-n!

Går inte tyvärr. Copyright, du vet...
Vad gäller uppdateringen: Jag vill inte se dej i vindrutan, jag vill se dej i backspegeln.

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M535i -87
1, 2   >>
10418 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande