Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
www.svartamasken.com
2 besök senaste veckan (5435 totalt)

brukar Du besöka svartamasken.com?
Ja, jag både läser och skriver där.
14%
 14%  [ 9 ]
Ja, jag läser regelbundet.
8%
 8%  [ 5 ]
Ja, jag tittar in sporadiskt.
27%
 27%  [ 17 ]
Nej, har varit där men tycker den är trist.
16%
 16%  [ 10 ]
Nej, har aldrig varit där.
32%
 32%  [ 20 ]
Totalt antal röster : 61

RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292


Trådstartare
Vet ju att många rejsaianer även är flitiga besökare på Racing Bar, www.svartamasken.com

För tillfället är det litet strul, men arbete pågår för att få fart på verksamheten igen, så misströsta inte.

Tycker personligen att rejsa och svartamasken komplettar varandra på ett utmärkt sätt och välkomnar fler från rejsa att tycka och tänka även där. Men det kanske ni redan gör. Får bli en fråga.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Får väl säga att jag läser en hel del, sållar man bara bort dösnacket finns det mycket intressant att ta till sig thumbs up Att det finns en del som är duktiga på att tala om hur bra det var förr är extra kul för en annan som inte var med
De egna inläggen är dock mycket få.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jag bara läser, känns som att debatten kan bli ganska låg där ibland...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kristian Larsson skrev:
Att det finns en del som är duktiga på att tala om hur bra det var förr är extra kul för en annan som inte var med


Såna finns det här också.
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292


Trådstartare
visst kan det spåra ur ibland, men oftast lyfter vänner av ordning upp det hela till en anständig nivå ganska snart. I och med att det inte finns något krav på registrering dyker det upp vildhjärnor, men också och det är viktigare folk som vågar skriva mer initierat och avslöjande under psudonym eller anonymt än i eget namn. man får ta det onda med det goda.

Även här på rejsa når ju faktiskt debatten rejält låga nivåer emellanåt, men det är nog så på de flesta mer eller mindre öppna sidor.

Det som förenar de båda sajterna är det gemensamma intresset för banracing om än med litet olika infallsvinklar.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Personligen måste jag nog säga att jag gillar SM lite mer än rejsa. Lars har redan varit inne på att siterna har två ganska olika målgrupper. På SM är det racing som sport som står i fokus medan rejsa inriktar sig mer till de som har att köra på bana med bil som hobby.

Även om debatten på SM kan bli låg ibland (är inte helt oskyldig själv, även om mina låga påhopp alltid sker i eget namn) men det är också charmen, det finns ett stort underhållningsvärde att läsa SE-eddies sura inlägg om hur åt helvete det är med svensk racing eftersom det inte finns någon F3-klass, samtidigt som det faktiskt är en bra analys. Personer som honom, Harry G (som jag fortfarande inte vet vem det är trots att jag vart på racing bar ett antal ggr), Peter Gylin, Lars med flera ger en krydda som jag inte riktigt får här. En annan grej jag gillar med SM är att folk faktsikt läser där och att det helt klart blivit en viktig aktör i Svensk racing. Även om Eric var en aktör på den Svenska racingscenen innan känns det som att siten helt klart gjort att hans personliga ställning fått sig en skjuts uppåt och det är kul eftersom jag delar många av hans åsikter av vad som behövs i svensk racing, och det gör sannerligen inte SBF. Men samtidigt kan diskusionerna bli så jäkla träiga. Det finns de personer som kan säga lite vad som helst för att de har uppnått en viss ställning. Förr hände det blablabla, jag vet hur det är för jag var med 59 på Skarpnäck, stick och brinn ungjävel.

Mycket här på rejsa kan bli lite väl slätstruket och folk vill inte riktigt stöta sig med varandra (finns självklart undantag). Men samtidigt så känns det som att folk interagerar och hjälper varan på rejsa och det händer sannerligen inte ofta på SM. På rejsa skapas en massa saker som glädjer människor rent praktiskt och det är ju alltid kul. Synd bara att lite för många tycker att det är lite för festligt att köra runt med taxibilar runt en landsväg i tyskland istället för att köra racerbil i sverige

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Nu är Ze Bläck Mezk uppe och runnar! Ba' så ni vet!


/P

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag får intrycket att det är mycket mindre folk på RBC och att alla bor i Stockholm och hänger på samma gocartklubb. Men det är kanske fel?

Dessutom så känns rejsa.nu som ett mycket komplettare forum med bilfunktioner, artiklar mm. Som datanörd känns det nästan som ett krav.
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292


Trådstartare
RBC är en hyrkartserie som körs i Stockholm, men det finns även en RBC Syd som körs i Malmö. Det kanske är något för Dan. Dessa nöjen är initierade på Racing Bar vars webadress är www.svartamasken.com . Racing Bar existerar också irl sista torsdagen i varje månad. Titta på eventsidan för datum.

Vi har drygt tvåhundratusen besök per år på Racing Bar av racingintresserade i hela landet. I baren tjötar vi ungefär som krogen, medan snacket på rejsa kanske mer liknar det som sker i garaget. Men ingen blir lycklig av att bara drälla på krogen och inte ens den mest inbitne skruvare mår väl av inte kliva utanför det egna garaget då och då.

I mina ögon är dessa två ganska olika koncept roliga och lärorika variationer på samma tema som definitivt inte uteslutar varandra.

Till er som aldrig varit på besök, passa på nu när sidan är igång igen.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Jag håller med Lars att gästboken hos SM och rejsas forum är olika, de har delvis olika målgrupper, och det är kul att båda finns. Rejsa är ju dessutom inte ett forum utan en komplett site med bankalender, banskisser, Ringenkurs, bilder, info om r-däck, artiklar om chassieinställning, hjulvinklar osv osv osv


RBC-Lars skrev:
....
Vi har drygt tvåhundratusen besök per år på Racing Bar av racingintresserade i hela landet.


Hur räknar du ett "besök"?

Nyfiken på hur många fler racingbaneintresserade som läser på Rejsa jmfrt med SM

_________________
Magnus Thomé
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag håller med Lars att gästboken hos SM och rejsas forum är olika, de har delvis olika målgrupper, och det är kul att båda finns. Rejsa är ju dessutom inte ett forum utan en komplett site med bankalender, banskisser, Ringenkurs, bilder, info om r-däck, artiklar om chassieinställning, hjulvinklar osv osv osv


RBC-Lars skrev:
....
Vi har drygt tvåhundratusen besök per år på Racing Bar av racingintresserade i hela landet.


Hur räknar du ett "besök"?

Nyfiken på hur många fler racingbaneintresserade som läser på Rejsa jmfrt med SM


Visst är rejsa mycket mer än ett forum, även om jag personligen oftast besöker just forumet. Rejsa är dessutom betydligt, och då menar jag verkligen betydligt, mer tekniskt avancerad än svartamasken aka Racing Bar. Men som sagt, det är en annan ambitionsnivå på ett barhäng än på en stund i garaget.

Att det är betydligt fler besök på rejsa råder inget tvivel om. Magnus, Du har säkert järnkoll på hur många som tittar in på varje enskild avdelning på rejsa. Till svartamasken finns en mätare kopplad, men vad den mäter exakt vet jag inte. För mig är det mest intressant att följa hur besöksantalet förändras över tiden. Glädjande nog är förändringarna cykliska, så även om det är relativt tyst ibland blir det ett rackarns pådrag någon vecka senare. Det hänger oftast ihop med vad som händer i den stora racingvärlden.

Möjligen kan vår webmaster lämna mer information om detta.

Konstaterar att omröstningen visar att de flesta (som röstat) besöker Racing Bar då och då. Att en (liten) del tycker att sidan är trist är bara naturligt, alla kan ju inte gilla allt. Hoppas att ni som besöker Racing Bar fortsätter med det och ni dyker upp på den fysiska baren någon gång oockså. Till er som inte hälsat på, välkomna in. Vi har inga dörrvakter eller utkastare.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216



Några av mina synpunkter med utdrag ur sidan:

RACING BARS GÄSTBOK är ett opolitiskt forum: ur vems perspektiv?

Du har möjlighet att skriva under pseudonym, anonymt: tycker att det är svårt att svara när man inte vet vem som skrivit och i vilket syfte.

Dock förbehåller vi oss: vem är vi?

Det går ju inte att söka efter inlägg.

Finns säkert ett antal på rejsa som förklara de delar som jag har funderingar om.


Varför skall man ha synpunkter som man inte personligen kan stå för (Du har möjlighet att skriva under pseudonym, anonymt).

Tacka vet jag rejsa.nu

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292


Trådstartare
Leif Blyberg skrev:
Några av mina synpunkter med utdrag ur sidan:

RACING BARS GÄSTBOK är ett opolitiskt forum: ur vems perspektiv?

Du har möjlighet att skriva under pseudonym, anonymt: tycker att det är svårt att svara när man inte vet vem som skrivit och i vilket syfte.

Dock förbehåller vi oss: vem är vi?

Det går ju inte att söka efter inlägg.

Finns säkert ett antal på rejsa som förklara de delar som jag har funderingar om.


Varför skall man ha synpunkter som man inte personligen kan stå för (Du har möjlighet att skriva under pseudonym, anonymt).

Tacka vet jag rejsa.nu


Leif, vad jag försökt uttrycka tidigare är att rejsa och svatamasken är två helt olika sidor av samma mynt. Båda sidorna drivs av samma intresse för racing, men möjligen upphör likheterna dör.

För att ta det bit för bit: opolitiskt: ingen "äger" sidan dvs det finns inga lojaliteter mot någon arrangör, något bilmärke, någon klass, någon debattör och definitivt inte mot någon politisk fraktion. Som jag med en dåres envishet hävdat: Det är fritt fram! Det är med andra ord inte ur någon perspektiv, det ligger ju i själva ordet opolitisk.

Vi, det är Svarta Masken himself och några till som håller igång verksamheten. Ungefär som att Magnus sätter standaden för rejsa.

Att det inte går att söka efter inlägg beror väl till viss del på att sidan är färskvara, ungefär som snacket på krogen. Det är också litet av idén. Därför går det också att skriva anonymt och under pseudonym. På krogen träffar man många lallare som man inte har en aning om vem de egentligen är, men som trots detta kan sätta en sjuhelvetes sprutt på ett reonemang. Eftersom sidan drivs helt ideellt finns inte stålar till avancerade tekniska lösningar.

Att jag själv har för vana att presentera mig och tycker om när andra gör det är en sak, men många av dem som skriver på svartamasken sitter inne med information som de inte kan släppa officiellt, men genom möjligheten att göra det anonymt torgförs de ändå.

Väldigt många av dem som har någonting att säga till om svensk racing följer vad som skrivs på svartamasken, även om de försker att inte låtsas om det ibland. Oftast är de sura eftersom de gärna vill ha ett informationsövertag, men det finns för många som vet saker som kan hintas om, för ett det ska fungera som potentarna vill.

Säger som Du, Leif. Tacka vet jag rejsa (för vissa debatter) Dessutom säger jag tacka vet jag svartamasken (för en annan sorts debatt)

Det ena utesluter inte det andra.

Men det är inget tvång att älska svartamasken.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292


Trådstartare
Leif,

för kännedom är min vardagsbil en Peugeot 309 Look!

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216



RBC-Lars skrev:

På krogen träffar man många lallare som man inte har en aning om vem de egentligen är, men som trots detta kan sätta en sjuhelvetes sprutt på ett reonemang.


Läste mitt inlägg och det hade nog, även om jag är lite negativ till svartamasken, en lite för negativ ton vilket inte var meningen. Läser dock inlägg då och då.

om jag ringar in det som egentligen stör mej är att det finns mycket bra och intressanta inlägg men hur skall jag kunna värdera innehållet. Inlägget kan ju vara från någon som är väl insatt eller någon som har oklara syften med sitt inlägg. Träffar jag en snubbe på krogen så ser jag ganska snart vad det är för en kille och hur många pilsner han druckit och kan utifrån detta värdera det han säger och framförallt, han är inte anonym.

Fram för att man presentera vem man är och därmed står för sina inlägg.


Ha det

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Leif Blyberg skrev:


Fram för att man presentera vem man är och därmed står för sina inlägg.

Vilket skulle ta bort en väldigt stor del av inläggen.
Man får nog helt enkelt acceptera att man inte kan värdera inläggen och där tycker jag också att jämförelsen med krogen haltar.
Det sprids ju av olika anledningar en hel del rykten på startamasken.com, där en del säkert är tillkomna med en baktanke, men en del har ju visat sig stämma rätt bra och många av dem kommer ifrån uppenbart insatta personer. De kanske inte vill avslöja sin identitet pga position eller att man helt enkelt inte vill missa framtida icke-officiell info.
Hur nödvändigt och kul det är att sånt avslöjas, kan ju förstås diskuteras.

Det absolut tråkigaste är när någon uppger sig vara någon som de inte är och gör nåt mer eller mindre konstigt uttalande. Det hade ju varit svårt på krogen... Sedan är det ju trist med alla anonyma påhopp på enskilda, ofta yngre, förare, som t.ex. Alx och Edward.

Edit:
Men något som man skulle ha är möjlighet kunna registrera sig om man vill. Inte minst för mig som ständigt tenderar att glömma bort att fylla i namn. Kör man t.ex. en gästbok som SLC:s med den här BB-programvaran, omvänd ordning och ingen möjlighet att starta en ny topic samt direktlänk in i gästboken, så får man samma funktion som nu, men även möjlighet att registrera sig för de som vill, smilies, BBCode, sökbarhet, etc..

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Elitracing (åskådarracing)
www.svartamasken.com
2 besök senaste veckan (5435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande