Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sturup Raceway
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
64337 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19437



Ja har den inte som orginal men fler foton av samma tavla (som numera i lite skadad) finns .
Jag har inga tider som bevisar det men jag känner mig inte bekväm med spårvalet i hårnål 2 (dvs vändningen innan uppförsbacken). Deras linje går på tok för tight i igången för min smak.
Men jag vill numera ha nån meter över till räcket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



NiklasFalk skrev:
Ja har den inte som orginal men fler foton av samma tavla (som numera i lite skadad) finns .
Jag har inga tider som bevisar det men jag känner mig inte bekväm med spårvalet i hårnål 2 (dvs vändningen innan uppförsbacken). Deras linje går på tok för tight i igången för min smak.
Men jag vill numera ha nån meter över till räcket.


Jag håller med om hårnål2, räcket är väldans nära, jag kör längs högerkanten nästan ända ner till den röda pluppen och svänger in där, det var så jag blev visad av en av KAKs instruktörer också... Oskar fridh körde dock på spårvalet som visas där och det gick bevisligen ganska fort för honom...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



de har ett lite annorlunda spårval på hemsidan att just ta ut den skarpa 180gradarn (hårnål2) efter 90böjen.
jag tycker farten genom 90böjen blir så himla låg och iom den e aningen feldoserad känns de bättre o skära den tidigare, i mitten eller hur man ska säga.

och sista kurvkombinationen. hmm för min del måste jag hålla långt till vänster och bromsa hårt och släppa upp broms innan man tar högern. sen på den lilla rakan som blir innan vänster bromsas de hårt igen, viktigt bilen går rakt fram, sen tas vänstern....

denna kombinationen e de lätt få lifto-off om man inte håller ner farten innan man tar höger. råkade själv ut för de och fick prova på offroad ...

57.9 e min bästa tid

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



oskar skrev:
de har ett lite annorlunda spårval på hemsidan att just ta ut den skarpa 180gradarn (hårnål2) efter 90böjen.
jag tycker farten genom 90böjen blir så himla låg och iom den e aningen feldoserad känns de bättre o skära den tidigare, i mitten eller hur man ska säga.

och sista kurvkombinationen. hmm för min del måste jag hålla långt till vänster och bromsa hårt och släppa upp broms innan man tar högern. sen på den lilla rakan som blir innan vänster bromsas de hårt igen, viktigt bilen går rakt fram, sen tas vänstern....

denna kombinationen e de lätt få lifto-off om man inte håller ner farten innan man tar höger. råkade själv ut för de och fick prova på offroad ...

57.9 e min bästa tid


Spåret på hemsidan vid 90gradaren+hårnålen(ravinen) är det spår man kan rekomendera för Bakhjulsdrivna åk med lite pulver. Spåret på fotot är taget från BMWs material från introduktionen av nya BMW 2-serien och passar små framhjulsdrivna med lägre effekt bilar bättre.

När det gäller spårvalet i det nya partiet är spårvalet på hemsidan ett alternativ som visat sig vara långsammare, jmfrt med det som syns på fotot. Framförallt i race öppnar det upp för att bli omkörd på ett katastrofalt sätt.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Citat:
Spåret på hemsidan vid 90gradaren+hårnålen(ravinen) är det spår man kan rekomendera för Bakhjulsdrivna åk med lite pulver. Spåret på fotot är taget från BMWs material från introduktionen av nya BMW 2-serien och passar små framhjulsdrivna med lägre effekt bilar bättre.

När det gäller spårvalet i det nya partiet är spårvalet på hemsidan ett alternativ som visat sig vara långsammare, jmfrt med det som syns på fotot. Framförallt i race öppnar det upp för att bli omkörd på ett katastrofalt sätt.


Hm kan inte låta bli Men 1-serien heter den och den är BAKHJULSDRIVEN

_________________
Ascona_A
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



johan sekéus skrev:
Citat:
Spåret på hemsidan vid 90gradaren+hårnålen(ravinen) är det spår man kan rekomendera för Bakhjulsdrivna åk med lite pulver. Spåret på fotot är taget från BMWs material från introduktionen av nya BMW 2-serien och passar små framhjulsdrivna med lägre effekt bilar bättre.

När det gäller spårvalet i det nya partiet är spårvalet på hemsidan ett alternativ som visat sig vara långsammare, jmfrt med det som syns på fotot. Framförallt i race öppnar det upp för att bli omkörd på ett katastrofalt sätt.


Hm kan inte låta bli Men 1-serien heter den och den är BAKHJULSDRIVEN


just det. 1-serien, fast jag vet att den är bakhjulsdriven. Dock är det så att det spår som beskrivs på tavlan passar framhjulsdrivna bilar med lite effekt. Fråga mig inte varför de rekomenderar detta för 1-serien som ju är bakhjulsdriven. Lite otydligt skrivet av mig.

Kan ha att göra med att "framhjulsdriven bil med lite effekt" egentligen skall läsas UNDERSTYRD!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Mm, jag håller också med om att deras röda linje inte riktigt stämmer med hur man själv vill köra med bakhjulsdrivet....fast det är klart...när man står och tittar på när folk kör så kör ju alla lite olika ändå...oftast.....fast viktigast är väl att man kör he he

_________________
Ascona_A
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



porschedriver skrev:

just det. 1-serien, fast jag vet att den är bakhjulsdriven. Dock är det så att det spår som beskrivs på tavlan passar framhjulsdrivna bilar med lite effekt. Fråga mig inte varför de rekomenderar detta för 1-serien som ju är bakhjulsdriven. Lite otydligt skrivet av mig.

Kan ha att göra med att "framhjulsdriven bil med lite effekt" egentligen skall läsas UNDERSTYRD!


Jag kör det spåret med, tar men 90-graders högern lågnt utifrån och går in relativt tight så behöver man knappt bromsa före den och får sedan en rak acc-broms-sträcka ner i hårnålen. Jag hade först en teori om att den linjen endast funkar om man har mycket grepp men tydligen så är varvrekorden på Volvo original cup (185-sulor) tagna med den tighta linjen.

_________________
Anders Hansson
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



eftersom den en så direkt efter 90böjen, ska man inte se de som en s-kruva o därmed ha innerspår

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



oskar skrev:
eftersom den en så direkt efter 90böjen, ska man inte se de som en s-kruva o därmed ha innerspår


Var på banan är du nu?

_________________
Anders Hansson
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



hårnål2 efter 90böjen, nr 4


_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag tycker att spåret mellan 3:an och 4:an är en raksträcka som känns riktigt gött i magen eftersom den går nerför. Det jag sett när folk kör där är att väldigt få verkligen klipper innern på 3:an. Finns mycket fart att bibehålla om man går tight in där och sedan kommer i ett spår rakt in i hårnålen. Så behöver man inte tramsa med en mjuk långsam linje ut till en fjärran tangeringspunkt som är ungefär där fyran är.. Följ istället det gröna spåret men dra det mer till extremerna (närmre bankanten).

_________________
Anders Hansson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



sweanders skrev:
Det jag sett när folk kör där är att väldigt få verkligen klipper innern på 3:an.


Är det något ställe på denna bana där man kan tjäna på att gena över curbs/gräs/grus så är det ju här!! Precis som du skriver så gör man så rakt det bara går och förhoppningsvis hinner man gasa en liten dutt innan det är dags för hårnålen! Rekommenderas varmt!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Rikard Ahlin skrev:
sweanders skrev:
Det jag sett när folk kör där är att väldigt få verkligen klipper innern på 3:an.


Är det något ställe på denna bana där man kan tjäna på att gena över curbs/gräs/grus så är det ju här!! Precis som du skriver så gör man så rakt det bara går och förhoppningsvis hinner man gasa en liten dutt innan det är dags för hårnålen! Rekommenderas varmt!!


Precis, om man kikar på kantstenen och bastkvastarna som en gång var kantpinnar förstår man att det är ett utmärkt ställe att uttnyttja hela banbredden.

_________________
Anders Hansson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595




_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hört rykten om ombyggnationer inför 2005!!!?

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Magnus Thomé skrev:
Hört rykten om ombyggnationer inför 2005!!!?


Jupp, de har börjat gräva bort åskådarkullen och skall dra ut banan över grusplanen som var parkering. Någon nämnde att DTCC skall köra på Sturup redan under 2005 och att nya bansträckningen skall vara klar i slutet av maj.

_________________
Anders Hansson
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Låter spännande.. Då går det inte att köra där på hela våren eller??

Jaja.. får hoppas man överlever!!

/Ted

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



ted.brink skrev:
Låter spännande.. Då går det inte att köra där på hela våren eller??

Jaja.. får hoppas man överlever!!

/Ted


Jag vet inte, men förmodligen ändrar de inte på den befintliga banan förrän allt annar är klart.

_________________
Anders Hansson
Citera
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74



Lite info om vad som kommer att hända med Sturup Raceway, som nu kommer att bli längre än Knutstorp :

Tillkommande asfaltyta:
Bredd 12 m
Längd 850 m

Ny bandepå:
Bredd ca 10 m
Längd 200 m

ombyggd depå framför huvudbyggnad:
ca 13000 m2

Gamla banan:
3 ombyggda kurvor.

Allt för att göra livet mer spännande för oss här i Skåne...

Alla justeringar som görs på den befintliga banan är till förmån för just avåkningzoner.
Lämnar lite exempel på vad som skall göras:

Snabbvänstern på baksidan får en mindre radie vilket leder till att kurvan kommer längre ut med en lägre hastighet. I och med att kurvradien minskas så koncentrerar man omkullkörningsrisken till ett begränsat banparti och i det området görs en ny avåkningszon plus att vi flyttar räcket 25 meter ut från asfaltkanten (i jämförelse med de 2 meter som finns till förfogande idag).

Uppförshårnålen skall göras om. Ingången till hårnålen behålls i sitt läge men utgången flyttas ut ca 12 meter vilket ger en större radie samt snällare upptagning av nivåskillnaden som trots allt råder idag (ingen kan ha undgått den).
Hårnålen efter tornet (bortre hårnålen) försvinner och lämnar möjlighet till en ny basträckning att växa fram.

Kurvan efter start- och mål dras in 2 - 6 meter och ges en mjukare utformning (inte lika klurig som innan) och ger därmed utrymme för större avåkningszon även där.

På nya bansträckningen görs betydligt bättre avåkningszoner än vad som finns idag. minst 70-80 m från bromspunkten till ett fast hinder dyker upp. Dessförinnan skall man passera ett halvt grustag med opackat material.

_________________
Early braking is not an option...
www.miata.rules.it
www.formula.nu
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sturup Raceway
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
64337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande