Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (36582 totalt) |
Tänkte berätta om en nästan färdig locost.
Förhoppningsvis kommer sjuan att dyka upp på någon ban-träff kommade åren Bygget började egentligen för 2 år då jag fick för mig att jag skulle bygga en sjua utifrån ett kit. Jag tittade på Caterham men insåg snabbt att detta inte var mig grej, jag gillar lite mer basic och locost lösningar. Westfield verkade ju vara alternativet men av en slump stötte jag på ett Estfield chassi som var till salu billigt, i samma veva så blev det en 318i motor över från bygget av Hans osbecks (min kusin) Fyndbörsen bil. Jag blev grymt imponerad av Estfield då de utan att göra något med chassit slängde i en V8 !! Trångt visst men oj vilket chassi. Estfield bygger mycket på lada prylar vilket är bra grejor men det finns inga delar i svedala så jag valde en 240 bakaxel rejält skall det vara www.racetech.ee Med finans hjälp från firman jag jobbar på togs beslut om att vi bygger en sjua till firma med mig som ansvarig och drivande. Inriktingen på sjuan har varit locost och bygga en bil som är hållbar och som inte blir något puts-objekt Så med MYCKET hjälp av byggaren av Hans osbecks Fyndbörsen bil så har vi nu en körbar sjua Under tiden av bygget har jag också skaffat mig en Miata som jag gillar skarpt. Trevligt miata folk runt göteborg gör det Miata ägandet ännu roligare. Tanken med miatan skall jag lära mig att köra bil och deltaga i klubbrace/ban-träffar. Lite om sjuan Estfield chassi gjort för 4 cyl motorer BMW 318i M40 motor med modiferat tråg ca 115 hk tror jag. 240 stel axel utan diff 140 fyrkolvs OK runt om Tank från Fiat 131 -73 Kyl från Opel kadett -69 Avon dämpare (coilover) ställbara i 8 lägen köpt från AC Cobra killen på Öland. Fjädrarna blev kanske lite hårda här men kan tydligen byta Jag oroar mig för den stela axel om att bilen kommer att bli allför överstyrd och studsig, jag är ju liksom van med miatan nu som har fantastisk balans och känsla. Det finns inga vad jag vet k-hämmare till chassit, fram kommer det nog defentivt att behövas. Men hur börjar man från noll när man dimensionerar en k-hämmare ? Problem som vi haft Tråget var största utmaningen, mycket mallande och provande. Men nu har vi ett tråg som funkar, inga problem med oljetrycket Lyckades elda upp ett motorstyr, kabelbrott i motor härvan. Måste har hänt när orginal bilen krockade, var svårt att hitta. Drivsteg brann i styrbox. Massa pyssel med att få igång kyl-funktionen. Ratt lösningen, vi visste inte att den skall vara deformerbar från förarsidan, mycket svets och smide här. Bilen blev supertyst - kanske tog vi för hårt med avgas och kat ? Kvar att göra Sätta på backspeglar Bestämma färg - svårt... förslag ? Justera oljetråg - flytta tappen för avtappning och öka volymen. Montera bälten Sen skulle väl allt lyftas ut och tvättas och målas men det får bli nästa vinter - nu vill vi köra sjua. Bilder i spridda faser: M40:an i bilen oljetråget Bilen är tystar än flesta standard bilar ? Inga problem inför besikting Hardy skivan - hoppas detta håller nu.. Skyddsringar i kardan måste enligt SFRo Huv och lampor Volvo axel och prylar Fiat tank Prova ratt med glad Joos Nästa klar _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Vacker Joachim
Är det en före-efterbild på tråget? Det såg ut att gå liiite lågt innan |
||||
det här ser ju underbart ut!! själv är man i "börjainhandladelarochrör"-stadiet... det är riktigt kul att se att det är så många som har en Locost-bil ståendes hemma....
_________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Ja det var en före och efter bild - 1 cm frigång höjdes till 12 cm Vi tar väl miata klubb kväll och tittar på den senare . /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Lite mera bilder på tråg och höjd av motorn i bilen på begäran
Pick-up som 'L' Låda med tapp och nivå plugg. Tapp skall flyttas och lådan utökas. Tråg sett framifrån Höjden på motorn i bilen /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Härligt att se ännu ett Locost bygge.
Hoppas vi får se dig på www.locostsweden.se och några av våra träffar. |
||||
Självklart är målet att ta den till likasinnade Får man till www.locostsweden.se lika bra som rejsa med möjligheter till bild-uppladdning och annat ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Det finns redan nu möjlighet att ladda upp bilder, men det blir bättre när vi flyttar och uppgraderar forumet till vår ordinarie server.
|
||||
Lite som är gjort
Har byggt om oljetråget lite mha duktig svestare. Utökat med låda till och flyttat avtappnings-pluggen (bilder nedan). Fixat temp-givare och bytt läckade bränsle pump. Tack folk på locost för hjälpen med att fixa billiga delar Gjorde första seriösa test av bilen idag. Klart postivit överlag. Nu åkte jag runt på gamla 240-dubb-däck så det var väl inte riktigt rättvist men fick ändå en bra känsla för bilen. Frukansvärt kul att köra sjua. Smack runt kurvor, drifta lite och sugs man iväg Mer neutral än väntat, fantastik prestanda när väl M40-motor ville sluta bluddra på låga varv. Lyckades köra av flältremmen , skall justeras. Lite väl lätt att få genomslag i kardan över guppen och när den satte sig i acceleration, måste höja bilen lite tror jag med fjädrar och ställa dämparna hårdare. Trevligt pyssel LIte bilder på tråget som jag är mycket nöjd med nu. Extra låda med 45 graders början. Nya hål ner till extra lådan Tråget sett från sidan med oljeplugg och nivå-glas där man ser oljan. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Ser kul ut Josen!
om den dagen kommer när längtan efter ett gynnsammare förhållande mellan effekt och vikt blir för stor, så är just en locost det självklara valet för mig - om inte ekonomin skulle få en högst oväntad boost Men... miatan kommer väl ändå först i sommar - eller? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Självklart, denna sommar är Miatan först. Ambitionen är att driva denna bil till körbart/hålbart skick detta år. Kanske nästa år kan jag åka lite sjua på klubbracen. När det gäller klubbrace så tror jag att miatan är bättre att lära sig att köra bil med. Miatan är ju suverän från början s.a.s. En sjua är ju tyvärr lite opraktisk och kräver mer pyssel för att få till. Min förhopppning är att jag kan kombinera dessa bilar och lära från båda världarna. Men ban-träffar med sjuan tror jag skulle vara riktigt kul. Sätta lite BMW och Porschar på plats med locost stuk vore kul MGCC racen med våra miator ser vi ju fram emot /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Första provturerna är gjorda i ett kallt Göteborg
Behövs sunkiga 240 dubb-däck för att testa lite Jonas Christensen kom och tog en lite film snutt på en glad Joachim som provar hjulspinn och broms Sjua snutt Nu står lackering, speglar och däck på TODo listan. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Påminde om Högsbo, själv uppvuxen ganska nära (Billdal).
Estfield, är det den Estniska tillverkaren? Kul att det finns en estnisk sportbil, kanske folk kan sluta reta mig för att jag är halv-est Har dom nån hemsida man kan kika mer på? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
http://www.racetech.ee/ American Racing i Linköping tar hem dem och säljer ( M Dunå kan man prata med )
Jo det är filmat i Högsbo där vi har den i garage. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Lite nya fälgar och däck piggar up
Fram 195/55 R15 Potenza RE 720 Bak 205/55 R15 Potenza RE 720 Passar fint i skärmar Ny behövs snart lite färg beslut för att matcha fälgar och däck - svårt... _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
||||
På min bil är noskonen lackade i gråsilver, och framskärmarna i svart. I övrigt är det rå olackad aluplåt. (bakskärmarna galvad stålplåt) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (36582 totalt) |