Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -73 (med audi motor)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (96345 totalt)
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
idag blev det kort dag!
plockade ihop styrning. inte avancerat dock roligt när delarna är renoverade/nya och fina!
började även att montera bussnigar osv till framvagnen!

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
idag gjord jag en del framsteeg i garaget!
bla monterade jag dom nya "urethan busing" från smart racing products(http://www.smartracingproducts.com) blev en del slipande innan dom satt som dom skulle!(man ska slipa till dom så dom passar)

sen monterade jag i hop störe delen av framvagnen och det såg bra utt! kanse man kan få ditt hella framvagnen i morgon så att man kan börja mätta in bakvagnen.

sen var det bara att montera det på bilen!

tyvär så var det lite problem med att få lös en bult i fjäderbenet! men det ska nog gå att lösa i morgon då jag la det i bad över natten!

_________________
jonny strand
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



det är hur intresant som helst att följa ditt bygge hur har det gått med motor och drivlina? fixade allt sig?

_________________
Björn Hansson
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
det är hur intresant som helst att följa ditt bygge hur har det gått med motor och drivlina? fixade allt sig?


motor och låda sitter ihop thumbs up och jag har ficksat ett sväng hjul som funkar. har gjort halva insuget klart. blir bra men jag har ingen svets att köra alu med så jag var tvungen att göra halva först sen slipa det klart hemma i garaget(innuti) sen ska jag fara och få det svetsat klart senare. dock inget som ligger på då jag har mycke annat att bygga klart först tex fästen för motor i rammen osv. sen har jag inte köpt drivaxlar än (vet var jag kan köpa dom men jag har inte pengar) thumbs down vilket gör att jag inte kan passa in motorn fastän backvagnen kommer på plats. men det är ju en hel del kvar förän jag är utan arbete i garaget pga drivaxlarna!

_________________
jonny strand
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Hel grymt bygge!

Var köper du drivaxlarna? För de är väl specialanpassade förstår jag? Jag köpte mina hos Dione Kullager i Uppsala, de kostade runt två tusen om jag inte minns fel...men det var ju nåt år sen. Tyvärr har jag inte kunna provköra än, men de verkar seriösa!!

/ Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Det där är ett hett bygge!!! Det är vackert att se en bil skapas av någon som lägger ned sin själ i det. Om jag själv byggt en bil på samma sätt som dig skulle jag inte våga köra den...

_________________
Avregistrerad användare
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Hel grymt bygge!

Var köper du drivaxlarna? För de är väl specialanpassade förstår jag? Jag köpte mina hos Dione Kullager i Uppsala, de kostade runt två tusen om jag inte minns fel...men det var ju nåt år sen. Tyvärr har jag inte kunna provköra än, men de verkar seriösa!!

/ Andreas


tack

jag kan köpa drivaxlarna hos gtmotorsport, eller http://www.v-zweeden.com/ mfl då jag kommer att köra med orginal porsche 993 drivaxlar om inget sätter käpar i hjulen för mig ! om nån har några billiga såna liggande kan ni ju höra av er!

_________________
jonny strand
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Finns nu en firma i UK som gör drivaxlar karndaner och så vidare i kolfiber

Men inte lönt att fråga ens vad det kostar

Drömma kan man ju

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Björn Persson skrev:
Finns nu en firma i UK som gör drivaxlar karndaner och så vidare i kolfiber

Men inte lönt att fråga ens vad det kostar

Drömma kan man ju



http://www.torqline.com/

http://www.spinning-composites.com/

_________________
Stefan Cedergren
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
då har jag äntligen börjat montera bakvagnen! min broder som bor i norrbotten kom idag ner och ska hjälpa mig lite då det är lite bökigt att vara själv när man ska mäta och böka!

först gjorde jag fyra nya fästen då det vissade sig att dom jag gjort först inte höllmåtten!(gjordes i en pelar borr) så jag pratade med han som jag hyr garage av och fick låna svarven som han har i sitt garage! och nu blev det mycke bätre. rakt och fint


sen skulle vi mätta ut var bakvagnen skulle hamna så vi gjorde en mätanorning med måtet 2272 som hjul basen sak bli!(bara för att få ca mått då vi måste göra mer noggranna mätningar senare när vi svetsar fast fästerna!)


sen så gjorde vi hål för fästenrna med marginal för att justera in bakvagnen



sen test monterade vi den



så nästa gång ska det göras hål för främre fästerna och kapas bort matrial så att a armarna kan röra sig fritt! som det är nu så tar det i på ett ställe på båda sidorna om a armarna trycks upp som om det fjädrade!

_________________
jonny strand
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



grymt fränt bygge! thumbs up
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
grymt fränt bygge!

tack

var idag en sväng och mekade så nu är all plåt borta så att man kan få bakvagnen exakt där den ska vara!
blev också tvungen att gör hål för en av armarna i bakvagnen så jag fick upp allt så högt som jag ville
sen blev jag bara tvungen att testa skivor och ok bak! och en fälg (dock inte till bilen utan sommar fälgarna till brucks/bus bilen) nä nu kan jag inte sitta här och slösa bort tiden ska cada upp lite delar så bakvagnen får stabila fästen i karossen! det är konstig hur fort man har surfat bort 2 timmar på rejsa känns som att tiden står still när det finns så mycke intresant att läsa thumbs up






_________________
jonny strand
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



det är ju så man blir tårögd, jobbar på porsche och är helt såld på audi med andra ord ett bygge i min smak.
rs2 innsuget blir riktigt nice men jag har för mig att det kräver lite modefiering vid fördelaren för att få plats.
vad blir det för trim på maskinen ?
lycka till ska bli kul att följa detta
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
det är ju så man blir tårögd, jobbar på porsche och är helt såld på audi med andra ord ett bygge i min smak.
rs2 innsuget blir riktigt nice men jag har för mig att det kräver lite modefiering vid fördelaren för att få plats.
vad blir det för trim på maskinen ?
lycka till ska bli kul att följa detta
mvh dennis


tackar!
innsuget: blir ett omgjort vandligt s2 insugg (blev billigast så)med rs modifikationer alltså borttagna service kanaller som stör luften thumbs up plus att jag har gjort om det så att det pekar rakt back(punktade ihop det klart själv idag men då jag inte har en egen tig så blir det till att läja bort) blev bra med tanke på fördelare osv döm inte utt min alu svetsning det är en vandlig mig som jag kör med alu tråd plus argon men ingen pulsning eller vad det heter

trim: orginal nu från början så att det inte blir några problem med få den laglig på gatan osv


inpasning klart men ganska mycke svetsande och slipande kvar!


min försök med migen (sitter då fast tills jag får det svetsat på rickt)


bild på rensat s2 insugg som på rs2an inte helt klart med poleringen av insidan på denna bild dock

_________________
jonny strand
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Hur går det med bakvagnen på lillhemsken?

Tryck dit hjulupphängningen så man får se bilen stå på egna ben.

Följer ditt bygget med stora ögon, och sucktar efter en likadan bakvagn..

thumbs up

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Hur går det med bakvagnen på lillhemsken?

Tryck dit hjulupphängningen så man får se bilen stå på egna ben.

Följer ditt bygget med stora ögon, och sucktar efter en likadan bakvagn..



nu är det inte så långt bort! det enda jag är funderande över är hur högt upp jag ska montera bakvagnen med tanke på optimala vinklarna då bilen står på backen!(i övrigt tror jag att jag har koll med betoning på tror)
bilen har stälts i våg och framvagnen är injustrad thumbs up . dock ska jag till fjälls nu så det dröjer nog lite innan det blir klart! skoter/snowboard blir inte så tråckigt heller


en lite bild från idag! har även blästrat lite delar till motorn men det får dröja med bilder tills motor ska plockas ihop


försöker få hella bilen i våg




vinklar på bakvagnen undersöks hm undrar hur man räcknar utt vad som är bästa lägt för den när den står på backen! vill komma under fund med bästa vinkeln av a armarna bak och sen flytta upp bakvagnen så att det stämmer med skärmkanter osv! dum ide eller tror ni jag är på rätt spår?




nu har jag inte tid att sitta här längre! det är inte lite beronde framkalande deta forum! ska fixa frugans snowbord så vi kan njuta av snön uppe i kittelfjäll!

_________________
jonny strand
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Gör festena justerbara i höjdled, då blir det lätt att ändra höjden utan att ändra geometrin.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Gör festena justerbara i höjdled, då blir det lätt att ändra höjden utan att ändra geometrin.

jo tanken har slagit mig!

hur har jag inte kommit på men det bör ju vara en ganska stabilt konstruktion i så fall!

_________________
jonny strand
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Enlig mitt sätt att se på saken.....så ska undre börarmen vara i våg, när bilen står obelastad.
Men det kanske är någon Porsch-nisse som räknat ut något annat. Det har ju experimenterats en del innom Porsche-teamen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Enlig mitt sätt att se på saken.....så ska undre börarmen vara i våg, när bilen står obelastad.
Men det kanske är någon Porsch-nisse som räknat ut något annat. Det har ju experimenterats en del innom Porsche-teamen.


det skulle vara trevligt om det var så för som det är nu så är dom undere bäramrnarna i våg när fästerna är just under ramen och då har jag ca 2 cm (om man ser det från sidan) till skärm kanten med däck och fälg som jag funderar på! men jag vill gärna vara helt säcker innan jag svetsar ditt det!

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
efter som jag har varit lite orolig med att bakvagnen ska hamna fell så bestämde jag mig för att snaka med nån som jobbar med att rikta bilar osv! gör ju inget att det finns ca 200 meter bort från mitt garage! så jag var dit idag och fick mycke hjälp med hur jag ska tänke och mäta för att få det rätt!
tack bosse på myckle karoseri! thumbs up
jag fick ochså en kopia med mig hemm på min kaross och referens punkter och alla mått! jippy! så man kan kålla att allt står rätt till med framvagnen också! finns högupplöst bild på pappret om nån är intreserad!


_________________
jonny strand
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -73 (med audi motor)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (96345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande