Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Stela bakaxlar, lutande dämpare och bankörning. | 2333 besök totalt |
Bland en del av mina vänner så envisas det med att åka med stela bakaxlar.
En del av dom finns tom här... Får ofta frågan om hur det ska byggas för att få lite vettig väghållning. Detta med hur stag osv ska gå har nog retts en del i tidigare om man söker lite. Nu då till dämparplaceringen. Kollar man på en original Amazon tex så lutar ju dämparna in nästan 45°. Ger ju en komfortbetonad färd säkert och jag vill ha det till lite mer dämpning i roll... Sätter vi nu på hyffsat hårda fjädrar så ser jag faran i att det inte kommer bli ngn harmoni alls mellan dämpning på plan väg och i kurva. Borde bli ganska gungigt. Jag skulle vilja säga att man sätter dämparen betydligt rakar. 240-folket i skogen sätter väl sina i hatthyllan helt rakt, men hur optimalt detta är vet jag inte. Även 240 original har ju en mer eller mindre rättuppstående palcering. Vi förutsätter såklart att vi tänker till på dämpkurvan så den anpassas för den nya lutningen för enkelhetens skull. Ideer, tankar och tips någon? |
Blir det värkligen skiland mellan stötdämparna rörelse i fjädring och i roll???
Nästa grej är att stel axel alltid, hmm för det mästa, blir mjukare i roll än i fjädring. Hmm varför man satt stötdämparna snätt måste vara för att de vart för korta om man satte de rakt, slaget skulle då inte räcka till. _________________ Johan Sjölinder |
Är med på vad du säger Johan, men vi får skillja på fjäder och dämpare bara så vi inte tänker fel.
Men visst ändrar vi dämpkonstanten även på en stel axel genom att luta dämparna... Tror mkt beror på platsbrist då en rak montering skulle inkräkta på bagaget för mkt. Ngn direkt superfördel rent väghållningsmässigt kan jag inte finna. Hur det blir mellan fjädring och roll får jag väl ta en runda till i skallen... Måste kolla på hur de har i NASCAR. Nga tips har de säkert. |
Japp, vist ändra man förhållandet mellan hjul ock dämpare om man vinklar dämparna.
Men utan att tänkt allt förmycket på problemet så ser jag ingen större skilnad mellan hur dämpningen skulle skilja mellan fjädring och roll. Vinklar vi dämparna 45grd så kommer väll slaget på dämparn öka med 2^0,5 i fjädring rörelsen. I roll-led måste det bli liknade men med skilanden av utväxlingsförhållandet mellan spårvidden och typ cc infästing stötdämpare. _________________ Johan Sjölinder |
Hm, låter iofs vettigt det du säger.
Tänkte mig nog om axeln rollade kring sin centrumpunkt och yttre dämparfästet beskrev en båge som var mer rakt vinklad mot dämparens slagriktning. men så blir det kanske inte. Vi vänder lite på det. Skulle du se ngn nackdel att montera dom helt rakt? Jag gör det inte iaf. Förutom med viss reservation för just upplåsning i roll eller liknande. |
Uatn att tänka för mycket så skulle jag sätta dämparna lite snett, typ på cirkelbågen som axen/fästena beskriver.
Hmm det är så jag kommer sätt mina coilover på 95an. citat: Tänkte mig nog om axeln rollade kring sin centrumpunkt och yttre dämparfästet beskrev en båge som var mer rakt vinklad mot dämparens slagriktning. men så blir det kanske inte. Hmm kanske kanske inte men stötdämarens huvuduppgift är fjädringen, vist den berör även i roll-led men där är dämpningen inte lika viktig. PS Vi får väll se om det kommer någon mer med vättiga saker också _________________ Johan Sjölinder |
Racetech Stela bakaxlar, lutande dämpare och bankörning. | 2333 besök totalt |