Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28928 totalt)
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



AndersY skrev:
Chrisss skrev:

En katalysator är mycket känslig.
Renar bara effektivt på lambda 1 +/- några %

Hur funkar det med turbo? Har inte turbo svårt att hålla lambda 1 genom hela registret?

Jag har nån gång läst om nåt specialsystem med dubbelkylning via två trycksteg så att man kom ned i temperatur under omgivningstemp för att klara lambda 1 även på höga varv.


Jag kan inte så mycket men precis som jag skrev så brukar man inte åka på lamda 1
i hela registret. På turbomotorer kyler man med bränsle. En motor ger desutom högst
effetkt vid ca lamda 0,86.

Det där med kylningen förstod jag inte. Ligger utanför min kunskap. Nån annan kanske
vet vad du pratar om?

_________________
Christian Lindblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ska vi köra en protest? Är förslaget spikat o klart? Stämmer det som jag skriver i protestbrevet här:

https://rejsa.nu/forum/_sbf_submit.php

OBS: det går inte att skicka det än.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Beträffande historisk racing stämmer det inte riktigt.

De historiska racing och rallybilar som har/får ett FIA App K handling som classic eller historic berörs inte, pga att FIA:s internatuionella regelverk är överställt SBF:s nationella.
Finns idag några andra fall där SBF:s nationella regler krockar med FIA.s internationella i Appendix K Även i dessa fall har FIA reglen/tolkningen företräde.
I praktiken innebär det att endast SSK Classic och de bilar i klassiska rallycupen och nya veteran i rally, som ej har FIA App-K handling drabbas om detta förlslag går igenom.

F.ö. håller jag till 100% med om det mindre genomtänkta i att lansera ett förslag med nuvarande utformning!

Ska du skicka in detta överklagande till SBF brådskar det nog. Årsmötestider stundar strax, då brukar sådant här klubbas igenom. Bäst är nog att parallellt gå den formella vägen via SBF-klubb och disktrikt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Men stämmer det att Roadsport och alla märkesserier (där många kör med gatreggade bilar) kommer få köra på landsväg hur de vill, på gatbilsbanträffar hur mycket de vill men inte ett 12 varv sprintrace?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Vad gäller turbo och closed loop så beror det ju självklart på hur man mappat och vilken typ av sensor man använder.

Jag kan ta min egen bil som exempel eftersom jag precis varit med och provat ut ett trimchip med just closed loop för standard sensorn. (smalband)

Closed loop så länge:
Varvtal < 4000v/min
Turbotryck < 0,3bar
Gaspjällsläge < 2/3

Det finns några ytterligare parametrar som styr detta men kort sagt så den bara i closed loop vid normal, lugn körning.

Vid rejsigare körning blir den direkt ett miljösvin. *oink* *oink*

Å andra sidan är den mindre skadlig än de som kör helt utan lambdastyrning.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Magnus Thomé skrev:
Men stämmer det att Roadsport och alla märkesserier (där många kör med gatreggade bilar) kommer få köra på landsväg hur de vill, på gatbilsbanträffar hur mycket de vill men inte ett 12 varv sprintrace?


Radsport och VOC och möjligen LOCost och någon fyndbörsare är väl i stort de som som kan vara inreggade racebilar och därmed drabbas på racingsidan.
På märkesklubbträffsidan drabbas väl PCS, Alfa och BMW:s raceserier.
om effekterna blir så bakvända som du målar upp Magnus, beror väl också på om miljötalibanerna låter hobbybilar på landsvägen vara i fred. Det är jag långt ifrån säker på att dom gör....
personligen tycker jag alla sådana här miljöutspel oavsett vem som lanserar dom mest är populistiska utspel, utan praktisk nytta, så även i detta fall.

Tyvärr är denna totalt uteblivna repsekt inför konskevenserna för bredracingen på hobbynivå, något som mycket tydligt även speglas genom FIA:s attityd och långsiktiga agerande. thumbs down thumbs down thumbs down
SBF brukar vanligtvis befinna sig lite närmare verkligheten, även om man ibland måste ifrågasätta vissa beslut och förslag.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



ska man åka drifting med de "stora killarna" (iofs mest korta japaner...) så behöver man katt.

http://www.d1gp.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=15

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



dstr skrev:
ska man åka drifting med de "stora killarna" (iofs mest korta japaner...) så behöver man katt.

http://www.d1gp.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=15


Undras om dom fick sitt katalysatorkrav påtvingat sej utan att bli tillfrågade och med kort varsel på samma sätt som vi fått här? Å andra sidan kanske det ger utrymme för fler än en leverantör av katalysatorer för oss i sverige, om nu inte Partiet explicit skriver in tillverkare i reglementet.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



dstr skrev:
ska man åka drifting med de "stora killarna" (iofs mest korta japaner...) så behöver man katt.

http://www.d1gp.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=15


Vilken tur jag har!
Jag har läkarintyg på att jag är allergisk mot katt

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



En annan tanke i detta med katalysatorkravet.

Blir ju lite nyfiken på vilka konskvensutredningar som gjorts och hur de i så fall gjorts?
Finns ju en uppenbar risk att man iaf monentant under ett antal år tappar utövare i flera discipliner.

Aktiva som, liksom flera här på forumet, blir irriterade, inte minst över att ett för vissa bilar mera svårtlöst krav, bara klubbas igenom utan dialog med berörda förare, arrangörer, klubbar etc.

Aktiva på hobbynivå som anser att katalysatorkravet gör deras hobby för dyr och lägger, av eller övegår till "gråsonen" banträffar i icke SBF anslutna klubbars regi.

Aktiva som har tävlingsfordon som av tekniska skäl ej kan förses med katalysator, eller endast med mycket omfattande modifieringar.
Tänker här främst på äldre tävlingsbilar, utan FIA HTP-handling. Dessa finns främst i roadsport, modsport och SSK Classic, men givetvis även i andra klasser. I rally gäller det väl många grupp E och H bilar och samtliga i "Nya veteran" t.ex. Tror att även rallycrossen och isracingen har en stor andel sådana bilar.
Skall dessa bilar bara bort från banorna, eller förväntas just dessa hobbyåkare lägga extra mycket pengar på att uppfylla katalysatorkravet?
Som racerhsitoriker tycker jag okcså det är katastrof om bilar i t.ex. SSK-Classic måste förändras från sitt historiska utförande för att få tävla!

Har verkligen SBF utrett dessa scenarios, eller har man bara siktat på att ta hem miljöpopulistiska poäng, i tron att man den vägen underlättar för bilsportne och dess utövare på sikt?

För oss som tävlar med historiska racerbilar, gäller ju att vi måste ha en Fia HTP-handling på våra bilar.
Då FIA-regleverket "står över" SBF: nationella, slipper vi på dessa bilar katalysatorkravet .(vilken är ett m åste för historisk racings överlevnad, merparten av våra bilar går INTE att rena med katalysatorteknik om det historiska utförandet ska bevaras!)
Problemet i racerhistoriska kretsar är att den nya HTP-handelingen fråm i år kostar 5000:-!!!!
Detta gör att det jäser även i våra led och att en del överväger lägga av pga ksotnadsökningarna och sättet på vilket dessa införs.

Vart är vi på väg egentligen?????

om mina scanarios stämmer med den framtida verkligheten, har svensk bilsport och SBF verkligen råd med de kosnekvenserna?
Det finns många frågar att ställa, vilket jag verkligen hoppas görs i de styrande forum som finns.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Dan Hovang skrev:
dstr skrev:
ska man åka drifting med de "stora killarna" (iofs mest korta japaner...) så behöver man katt.

http://www.d1gp.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=15


Undras om dom fick sitt katalysatorkrav påtvingat sej utan att bli tillfrågade och med kort varsel på samma sätt som vi fått här? Å andra sidan kanske det ger utrymme för fler än en leverantör av katalysatorer för oss i sverige, om nu inte Partiet explicit skriver in tillverkare i reglementet.


Ingen fråga stäldes till förarna och dom fick det med betydligt kortare varsel, under ett år.


Sen förstår jag inte vad du menar med en leverantör i sverige?

När jag tittar på http://www.fia.com/resources/documents/1640531507__List_08_Cata.pdf så ser jag betydligt fler än "en leverantör"...

...och för de leverantörer som inte vill lägga de pengar som behövs för fia-godkännande så kan dom betydligt billigare få den sbf-godkänd för att den ska få användas på nationella tävlingar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Bosse L skrev:
....
Aktiva på hobbynivå som anser att katalysatorkravet gör deras hobby för dyr och lägger, av eller övegår till "gråsonen" banträffar i icke SBF anslutna klubbars regi.
...


Det kommer gå utmärkt att köra bana hela dagarna på SBF-anslutna klubbars banträffar utan kat


Så har jag iaf uppfattat det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag har förståelse för att känslorna svallar lite (eller lite mer).


Men ansträng er nu allihop till att ha en vuxen sansad ton om de här frågorna. Det intressanta är inte att bli arg, det intressanta är att komma någon vart. Fokus på resultat istället för arga gliringar alltså please!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Är det någon som vet vad SBF tänker ta i avgift för att få en katalysator godkänd?
Kan man bara klassa in tillräckligt nånga bilars orginalkatalysatorer så är inte kostnaden så hög för att skaffa en på skroten eller i ett välsorterat meckgarage.

För att klara kravet som SBF har ställt upp på att katten ska reducera Co med 50 % vid förhöjd tomgång.
så räcker det med att ställa bilen magert på låglast.
Vid mager blandning så har en vanlig katalysator 95% verkningsgrad för Co.
och Co på tomgång går att justera på dom flesta bilar.

Att byta bränsle till metanol eller etanol hjälper inte. En sådan motor har samma problem med avgaser som alla andra.
Anledningen till att bilen går "renare" hos svensk bilprovning med sprit i tanken (etanol,metanol)
är att stökiometriska blandningsförhållandet för dessa bränslen är lägre än för bensin.
Med andra ord kommer motorn att gå magrare ju mer sprit man har i tanken. En motor som går magert producerar mindre Co än en motor som går fett. Bilprovningen blir nöjd.
Samma effekt hade uppnåtts om man hade kört magert på bensin.

Sen håller jag självklart med om att lösningen med en kat som inte går lambdareglerat inte kommer att ge någon vidare miljoförbättring.
Eftersom vi alla kör fett under fullast och motorn då producerar mycket HC och Co och lite NOX så kommer katalysatorn fungera dåligt eftersom katalysatorns verkningsgad för just Co och HC sjunker radikalt vid fet blandning.

Jag tycker förövrigt att SBF gör rätt i att höja sportens miljöanseende men man kanske borde diskutera fram någon annan lösning tillsammans med oss aktiva. En lösning som faktiskt ger en positiv miljö påverkan.
Det är klart att jag som aktiv inte vill betala onödiga saker, men om vi fick en merkostnad för något som verkligen gav en miljöeffekt så skulle jag acceptera det lättare än något som inte gör någon nytta.

Tvinga oss alla att köra på E85, då reducerar vi i alla fall Co2 utsläppen med 85%. Och det är ett bränsle som ger mer effekt åt oss att leka med på banan. Vi vill ju alla ha mer effekt.

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



SBF har i något styrelse protokoll under fjolåret talat sig vamrt för just etanol i E85 blandning.
Hade nog som sagt varit bättre att lägga krutet där.
Under förutsättning att även t.ex. en gammal B20 eller Opel 1900 med webrar också kan köras på detta bränsle. (har ingen egen kunskap kring E85 so far, men troligen efter denna säsong....)

Vi som kör två-takt kan ju glömma allt vad katalysatorer heter, de blir lika effektiva efter de första 30 sekunderna som vilken Gevaliaburk som helst..... Tur att det itne gäller våra obehagliga miljösvninsbilar.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Ericl skrev:
Är det någon som vet vad SBF tänker ta i avgift för att få en katalysator godkänd?
Kan man bara klassa in tillräckligt nånga bilars orginalkatalysatorer så är inte kostnaden så hög för att skaffa en på skroten eller i ett välsorterat meckgarage.


Är inte en del på FIA's lista orginal-kattar?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Vänta nu här ..
Så även om jag har originalkatalysator så får jag inte köra med den om den inte finns på FIA's listor!?
Hoppas jag har fel ..
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



om vi skall skojja till det ännu mer så finns det ingen kat från Mazda med i FIAs lista (jag har totalt blöta fötter när det gäller vem som tillverkat den). Bilen är helbilsgodkänd och får därmed officiellt inte pillas med för att vara besiktningsbar. Detta innebär att det inte går att köra Roadsport med nyare Miator mao....

Nu kommer det säkert inte bli så tokigt till slut eftersom SBF är en förening uppbyggd av människor. Det kan bli lite snett och så i början men det kommer väl att praktiseras på en lite rimligare nivå. De värsta klavertrampen kommer väl att rättas till men det blir lite osäkert under första året. Kan det vara värt en protest för att få se hur det hela fungerar....

Hur hanteras kattar praktiskt i andra länder där det krävs FIAkatt för att tävla (tyskland va)?
Hur har museumklasserna det där?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



dstr skrev:
ska man åka drifting med de "stora killarna" (iofs mest korta japaner...) så behöver man katt.

http://www.d1gp.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=15


Det där känns lite lustigt tilltag i en sport som går ut på att förvandla gummi till pulver och helt oförbrända gaser?


Sedan borde väl en enda diseldriven buss av äldre snitt göra mer skada till och från tävlingen än vad ett helt startfällt gör under en racehelg?

_________________
Markus Ålind
Citera
Jan N
Höllviken
Här sen Okt 2004
Inlägg: 11



Höllviken 2005-06-15





Öppet brev till SBF
Racingutskottet
Bilsportens Hus
Bergkällavägen 31A
192 79 SOLLENTUNA




KATALYSATORER PÅ ÄLDRE BILAR

Tidpunkten närmar sig då katalysator blir obligatorisk på samtliga banracingbilar. Några klasser har redan detta krav. Givetvis skall moderna bilar uppfylla dagens miljökrav men att t.ex tvinga registrerade bilar, godkända av SBP att montera kat för att köra på tävlingsbanorna verkar inte vara vettigt.

Vad jag förstår är detta ett spel för gallerierna d.v.s. miljöaktivisterna och har inte något som helst med miljöförbättring att göra. Detta skall de tävlande bekosta genom att installera kat, med mätnippel, dra om avgassystemet, montera värmeskydd, eventuellt ändra på karosseriet/chassit samt ombestycka förgasarna i förekommande fall. Ändra dragningen av avgasrören när det gäller sportvagnar och racersportvagnar innebär ofta stora ingrepp i bilen eftersom plats för katalysator ej finnes. Kostnaden för genomsnittsinstallationen kommer i gynnsammaste fall att ligga kring 6.000 - 10.000:-. Vissa bilar kräver två katalysatorer. Mycket pengar för de hobbyförare som kör i klasser där sponsring är obefintlig och man får betala allt själv.

Jag ifrågasätter om inte den totala miljöbelastningen blir större om man skall tillverka de komponenter som behövs för installationen, installationsarbetet (inkl ev ombestyckning av förgasare och körning på rullande landsväg) än om man kör 40 - 50 mil årligen utan kat.

Hade det inte varit bättre om SBF inriktat sig på att verkligen förbättra miljön. Till exempel de numera vanligtvis förekommande dieselgeneratorerna, som arrangörer eller banägare ställer ut under tävlingshelgerna, för att banägarna skall kunna minska ner huvudsäkringarna till den fasta försörjningen. Miljöbelastning och kostnaden för deltagarna har därmed rusat i höjden. I dagens Miljösverige kan banorna inte leverera ström från det fasta nätet till deltagarna! Snart har vi kanske 150 små elverk knattrande i depåerna (utan kat). Här skulle verkligen SBF kunna göra en insats för sina medlemmar och miljön!

SBF verkar inte ha haft något ordentligt beslutsunderlag och berörd vagnpark/förarkategori har inte inventerats ordentligt. Jag har korresponderat med Kåge Schildt om detta för en tid sedan och har blivit uppmanad av Racesam att visa den senaste e-mailkorrespondensen på lämplig plats på internet.

Jag hoppas innerligen att SBP omprövar sitt beslut och medgiver dispens för de äldre bilarna som annars innebär ytterliggare en meningslös ekonomisk börda för förarna.

Med vänlig hälsning


Jan Nordgren
orförande Racesam samt representant för SPVM.

Kråkbärsvägen 10
236 42 HÖLLVIKEN
Tel 040-454588 kväll 040-454838


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Jan Nordgren [mailto:jnc@telia.com]
Skickat: den 3 februari 2005 23:26
Till: 'Kåge Schildt'
Ämne: SV: Katalysatorer

Hej Kåge!

Tack för din reaktion på vad jag skrivit. Det mörker du anser omge mig är nog inte så dominerande som det ljus du bländas av! Tyvärr är det ju en minoritet som styr Sverige - med miljöpartiet som väger över vågskålen - och vi bör nog besinna oss att inte självmant komma med lösningar som de inte ens skulle kunnat drömma om!

SBF slår klart och tydligt fast att det inte ges några dispenser. Detta innebär att bilar som i dag är godkända av SBP måste montera katalysatorer.
Det måste anses som anmärkningsvärt att bilsporten ställer högre miljökrav än myndigheterna. Miljön lär inte vinna mycket på detta däremot försäljarna av katalysatorer. Förarna får dessutom punga ut med ytterliggare en summa pengar och mycket arbete. Varje sådan här pålaga säges inte betyda så mycket eftersom förarna "ändå lägger ner så mycket på sina bilar". Så resoneras ofta när avgifter skall höjas och nya pålagor tillkommer. Sammantaget blir detta större summor som påverkar antalet deltagare negativt. Vi vill väl inte strypa bilsporten och absolut inte begå självmord.

De förare som utövar banracing 5 - 10 timmar per år lär släppa ut en försvinnande liten del avgaser jämfört med transporterna till och från banorna!
Ett slag i luften som inte har ett dugg med miljöförbättring att göra - troligtvis smutsas miljön ner mer när katalysatorerna tillverkas och transporteras innan de säljes till konsumenten!

SBF skall tillvarata förarnas intresse i stället för att förblindas av en liten udda klick politiker.

SBF borde titta på att på reella åtgärder och inte meningslösa symbolhandlingar på utövarnas/licensbetalarnas bekostnad. T.ex. belöna dom som transporterar sina fordon på ett miljövänligt sätt. Uppmuntra arrangörerna att teckna bättre elavtal med elleverantörerna så att man slipper hyra in dieselgeneratorer som står och spyr ut avgaser 24 timmar om dygnet.

Du talar om skärpta miljökrav och att detta skulle kunna vara ett krav på katalysator för all vår verksamhet. Ni har därför infört katalysatorkrav för att förebygga ett sådant beslut. Detta verkar vara ett svepande försök att rättfärdiga ett illa övertänkt och ej förankrat beslut! På vilket sätt förebygger SBF:s nya krav denna odefinierade skärpning? Vilken myndighet eller organisation kommer att ställa dessa krav? Är det möjligen så att SBF kryper och inte tar en strid för vår verksamhet? Vart kommer en sådan undflyende hållning att ta bilsporten? Någon gång bör SBF sätta ned foten och ta en strid för oss utövare/licensbetalare!

Visst går det att montera katalysatorer. Det är inte svårare att montera en katalysator än en förgasare. "Fungerat väl på både förgasarförsedda bilar samt bilar med insprutningssystem av tävlingskaraktär": Vad är "Fungerat väl"? Att dom har suttit kvar utan att brinna upp? Vilka mål har funnits för reningsgrad? Har dessa uppnåtts? Vilka fältstudier hänsyftas till? Vem har genomfört dessa? Resultat? Källa? Utan att redovisa detta så äger denna typ av argumentation ingen större giltighet. Vilka gränsvärden är SBF ute efter? Hur långt ifrån ligger bilarna idag? Kommer man att ha samma gränsvärden på alla bilar, motorer, moderna och historiska?

Angående er redan inköpta testutrustning.
Vad är det för reglemente som kommer att styra detta? Vad är bestraffningen? Uteslutning från tävlingen eller serien? om det är samma utrustning
som SBP har så betyder det att den är lika lätt att lura.
Du hänvisar till "att Bilsporten tagit över fordonskontrollen från Svensk Bilprovning för våra homologerade rallybilar." Anledningen till detta, just för denna klass är inte en miljöfråga utan en regelfråga, då en homologerad bil skall stämma med den homologering som fabrikanten gjort. Dessutom är det en bil som skall kunna köras på allmän väg enligt gällande regler för detta. Efterkonstruktion och återigen ett dåligt underbyggt argument för att rättfärdiga ett dåligt genomtänkt beslut.

Helt klart är att moderna motorer skall ha katalysator. SBF måste dock tänka på de minimala miljövinster som göres när äldre bilar - många dessutom godkända utan avgasrening av SBP - tvingas att montera katalysator. Låt inte förarna bekosta SBF:s meningslösa spel för miljöaktivisterna!

Jag hoppas att ni överväger ert redan tagna beslut och reviderar det!

Hälsningar
Jan Nordgren




_______________
JNC Consulting AB
Kråkbärsvägen 10
SE-236 42 HÖLLVIKEN
Sweden
Tel +46 (0)40 454588
Fax +46 (0)40 456666



-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kåge Schildt [mailto:kage@schildts.com]
Skickat: den 20 januari 2005 15:54
Till: jnc@telia.com
Ämne: Katalysatorer

Hej Jan.
Jag har med stort intresse läst Nyhetsbulletinen för Spvm och där tagit del av dina olika omdömen.
Jag bifogar skrivning nedan som förhoppningsvis kan hjälpa till att skingra det kompakta mörker du fastnat i och samtidigt sprida något ljus kring en horisont som är betydligt vidare än din beskrivning.
Hälsningar
Kåge


Katalysator i framtidens bilsport.

Miljöfrågorna har fått en allt mer framträdande betydelse i dagens samhälle.

Vi kan dagligen läsa i tidningen om luftföroreningar, växthuseffekten, miljögifter och annat som påverkar den miljö vi lever i.
Vi är väl alla överens om att vi måste värna om miljön och se till att vi inte förorenar och/eller påverkar miljön negativt mer än absolut nödvändigt.

Bilsportens del i miljöförstöringen är väldigt liten, men ifrågasätts som företeelse av miljörörelsen och till del av vissa myndigheter.
Detta kan vi bland annat se i de regler som gäller ljud från motorsportanläggningar och terrängkörningslagen.
Dessa regler är nu föreslagna att ytterligare skärpas trots att de redan nu är strängare än för annan likartad verksamhet. Bilsportförbundet har agerat i dessa frågor och hoppas få gehör för våra synpunkter.

För oss är det därför viktigt att agera på ett sådant sätt att vi på ett trovärdigt sätt kan hävda våra synpunkter, när skärpningar föreslås som skulle kunna äventyra vår verksamhet.

En sådan skärpning skulle kunna vara ett krav på obligatorisk katalysator för all vår verksamhet, där myndighet även föreskriver hur vi ska lösa det.

För att förebygga att ett sådant beslut kommer till har vi tagit beslut om katalysator på ett sätt som är tekniskt genomförbart för vår del.

Ur teknisk synvinkel är det som regel inte längre några problem att eftermontera katalysatorer på äldre förgasarförsedda bilar.
De katalysatorer som idag erbjuds på marknaden och som uppfyller, antingen FIAs krav alternativt SBFs krav, har vid två års fältstudier fungerat väl på både förgasarförsedda bilar samt bilar med insprutningssystem av tävlingskaraktär.

SBF har även sedan ett par år inhandlat en mobil utrustning för att kunna göra stickprovskontroller på tävlingar avseende utsläpp, en utrustning likställd den som finns på Bilprovningsstationerna och som även godkänts för ändamålet av Vägverket i samband med att Bilsporten tagit över fordonskontrollen från Svensk Bilprovning för våra homologerade rallybilar.

Mot bakgrund av ovanstående relaterat så är det Förbundsstyrelsens fasta övertygelse att beslut om införandet av katalysator i bilsporten kommer att gagna sporten på sikt, och visa på ett stort miljömedvetande och ansvar.

_________________
Jan Nordgren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tänkvärt det här med transport till o från banorna... Många kör ju med en äldre buss eller lastbil som med all säkerhet förorenar massor mer än vad racerbilen gör under en racehelg



Tog någon upp katalysatorfrågan med en motion (eller vad det heter) på årsmötet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28928 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande