Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon '66 "Trendamazonen"
1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (44178 totalt)
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Tjena. Ursäkta min frånvaro här nyligen. Har varit bortrest och inte haft tillgång till internet tyvärr. Men här kommer i alla fall lite bilder inom kort på mitt idiot-projekt...

Det är Håkan Sandins gamla banracer som han byggde i början av 70-talet och ser fortfarande ut som den gjorde runt '74 -'75.

Min målsättning med bilen är att återskapa den som den såg ut när det begav sig med undantag för ett par petitesser som SFRo och SBP kräver.

Det sitter justerbara fjäderben runt om, 240 framvagnsbalk med dito styrväxel. Letar efter en kort servo-växel just nu. Volvos 1031 bakaxel med lamelldiff. 4-länk och Wattlänk.
Aluminium bakskärmar samt front och huv i glasfiber.

Har ännu inte bestämt slutgiltigt vilken drivlina som hamnar i bilen. Har både en B21 turbo samt en 170 hk femma ståendes så förmodligen blir det någon av dessa till att börja med. Har en våt dröm om femman med 5 st Mikuni's och vilda kammar, men turbon ger mer och billigare effekt... Vi får se.

Förmodligen hamnar det en Getrag låda i den, hade helst velat ha tag på den med överväxel på 5:an och ettan nere till vänster. Men just nu har jag ingenting i växellådsväg alls så det blir väl det man hittar först.

Sitter 17" splitfälgar på bilen just nu, 10 och 11 tum breda. Hoppas kunna hitta någon bra kontakt på däck för däckfirman här hemma skulle ha 7500:- st för däcken... thumbs down

Har ni något ni undrar över om bilen eller några tips om något så hör av er!

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Jag vill se bilder

_________________
Jan Ekehage
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ngn av dedär Trendamazonerna, för det har väl funnits flera eller iaf i olika skepnader, har far min berättat om att han blev duktigt omåkt av ut på rakan på Anderstorp ngn gång sent 70-tal. 2002:an med lite Alpinagodis osv gick riktigt bra så att en Amazon ska komma flygande på det viset känndes väl inte helt ok... Men väl tbx i depån och lite studerande så var det ju inte vilken Amazon som helst.

SKITCOOL!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Är det Trendab i Nykvarn som ligger bakom denna bil?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653




Det här kan bli roligt. Väldigt roligt.
Men tro inte att du bara kan komma hit och skriva några rader för att retas oss utan att backa upp det med bildbevis.
När det gäller motorvalet så röstar jag för femman, mycket trevligare ljud. Finns ju killar på TPC som säljer adaptrar för vitblock-getrag kombinationen. På tal om växellåda, vet du vilken getrag med dogleg mönster det är som har överväxel på 5:an, själv har jag bara hört talas om lådor med 1:1 på 5:an.

Annars kan jag bara thumbs up thumbs up (hade bara två)

Edit: Hittade beteckningen på lådan.
Kolla här

_________________
Mikael Persson
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Hej Emanuel.

Kul bygge!!! En garage polare till mig håller på att bygga en Amazon med Volvo femma, Han har 5 st mikuni förgasare på den och ett mappbart tändsystem thumbs up Vilken sång säger jag bara , Det var bara någon vecka sedan han startade upp den och det verkar funka kalas, Det som är gjort med den är att det är en portad topp samt eget insug Låååååååååååånga trattar och egenbyggt grenrör.

om jag skulle vara i dina kläder *trångt* skulle jag bygga på 170hk femma thumbs up

MVH PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



[quote="PDE"]
Vet du vilken getrag med dogleg mönster det är som har överväxel på 5:an, själv har jag bara hört talas om lådor med 1:1 på 5:an.

Så vitt jag vet finns det vara en dogleg låda och den är 1:1 på femman, Jag har en i min Amazon

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Amazon67 skrev:

Så vitt jag vet finns det vara en dogleg låda och den är 1:1 på femman, Jag har en i min Amazon

PELLE//


Jag har en liggande hemma på garagegolvet...

_________________
Mikael Persson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Massor med bilder























_________________
/Anders C
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Me like it alot!

Har även jag lyssnat på femman med Mikuni och jotack! Sjukt go gång!
Bara att rekomendera.

Men ujj vad de gjorde "roliga" mods på allsköns bilar förr. McPheston var det poppis att sabba fina framvagnar med, allt i bästa Zackspeedanda. Bävar då Bosse L ser tråden. Han gillar inte McP.

Tror jag fick svar på en annan fråga dock om bakaxeln. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



de var lätt den ballaste amazonen jag någonsin sett hur sitter breddningen?? finns de nån chans att du kan skaffa fam en uppsättning till? nu vart ja sjukt imponerad!

MVH viktor karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Det är nästa så det är bud på studiebesök sen längre fram mot våren då man endå är påväg på det hållet.

_________________
Mikael Persson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Coolt bygge!
Ska du tävla med den?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Hehe, alltid lika kul med positiva reaktioner! Hade inte tänkt att rejsa med bilen själv, då jag totalt saknar tävlingsnerver tyvärr. Blir mer till att bygga en banbil som man kan köra till träffarna med samt ha lite skoj på nätterna med.

Det fanns väl 3-4 st amazoner som Trend var inblandade i mer eller mindre, men detta är den som Håkan Sandin, fd ägaren av Trend / Trendab byggde åt sig själv. Har under åren haft allt ifrån turboladdad B20 på 1.4 liter till 2.5 liters 16v turbo på 400 hk plus ett antal olika sugmotorer har jag fått höra.

Satt från början jagga-axel på den fram till ungefär 75 då han bytte till en Atlas som tyvärr inte längre är kvar... Hade gärna haft den. Fram satt det tidigare Capri magnesium-ben men är numera bytt till 240-mått.

Hade tänkt att denna bil skulle få vara lite unik även i fortsättningen så jag har tyvärr inte tänkt att sälja några satser med breddningen. Har dock lovat polarn en omgång då även han bygger en liknande bil. Kan vara lite skoj att ligga och rejsa med två st liknande amazoner på motorvägen...

Ang Getrag-lådan kan jag mycket möjligt ha fel då det bara är sånt som jag hört, inte själv sett. Det är dock fruktat brutalt med ettan nere till vänster men en överväxel är nog mer prioriterat för att kunna mata 250 km/h utan att behöva ligga på 8500.

Önskar jag hade fler bilder ifrån den gamla goda tiden att visa er men är det någon som har det är det bara att lägga in här!

Är det någon som vill komma och kika är det bara att höra av sig, alltid skoj med intresserat folk!

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Är det någon som vill komma och kika är det bara att höra av sig, alltid skoj med intresserat folk![/quote]

Då får väl jag vara först med att säga till att jag vill komma och titta

Stenungnsund? vart ligger det?

MVH PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



thumbs up

_________________
Johan Dahl
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Amazon67 skrev:


Stenungnsund? vart ligger det?

MVH PELLE//


Va fan!!, lär sig inte ungdomarna sig något i skolan nu för tiden!!

Stenungsund, västkustens pärla, ca 4,5 mil norr om GBG efter E6.
www.stenungsund.se

_________________
/Anders C
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Tänkte på det du Pelle, är din 1031-axel kortad eller är den okapad? Håller på och funderar över lämpliga uppgraderingar på bruksamazonen inför sommaren nämligen...
Blir en lite småpreppad B20 i den och en m46:a och har ingen större lust att åka med orginalaxeln. Om den mot allt rimligt förnuft skulle hålla är ändå inte upphängningen något att hurra över (65'a)... Problemet är bara att jag vägrar ge upp mina 7,5" Mags som sitter bak, de sitter som ett smäck numera med 3,5 varv kapade på fjädrarna. Men visst är 240-axeln runt 5 cm bredare än amazonens? Något annat förslag på stabil bakaxel som inte är för bred förutom ford atlas-axeln?

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hej !

Jag har ett gäng bilder då det var tänkt jag skulle åka med dena där bilen i början på 80-talet. Hör av dig på om du är intresserad.

Björn Ågren 073-561 34 61
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Lägg gärna ut dom här thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Björn skrev:
Hej !

Jag har ett gäng bilder då det var tänkt jag skulle åka med dena där bilen i början på 80-talet. Hör av dig på om du är intresserad.

Björn Ågren 073-561 34 61


Namnet låter misstänkt likt ägaren av den underbara gamla SSK SAAB 93:an, stämmer detta?

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon '66 "Trendamazonen"
1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (44178 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande