Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Centrera ett rundmatningsbord?
3 besök senaste veckan (6498 totalt)
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Jag ska borra en massa hål i mina nav. I princip borra nytt bultmönster. Fräs och rundmatningsbord finnes.

Planen är att montera rundmatningsbordet i fräsen och centrera bordet mot spindeln/borren. Sen monterar jag mit nav, vevar koordinatbordet till önskad radie och börjar borra. Men hur centerar jag rundmatningsbordet mot borren? Eller ska jag göra på annat sätt?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Har du inte en vippindikator som passar i fräsen?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Har du inte en vippindikator som passar i fräsen?


Vad är en vippindikator?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gripenland skrev:
Björn Larsson skrev:
Har du inte en vippindikator som passar i fräsen?


Vad är en vippindikator?


Indikatorklocka.

Går bra med djupgående eller vippa.
Djupgående brukar man ha för att indikera övre dödläge på kolven i en motor.

Sätt vippindikator i en spännhylsa eller borrchuck och rotera runt en stång monterad i bordet. Beror iofs på hur bordet ser ut annars kan du kanske indikera rakt mot bordet. Djupgående klocka sätter du med magnetfot rakt på fräshuvudet.

Annars fungerar kantavkännare lika bra.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det finns en liten centreringsdon, att köpa på maskinfirmor....som säljer sker och sånt.

Den är svår att beskriva......men det är en ca 10 mm pinne.....där den nedre delen kan röra sig .

Gå in på en firma och fråga. Dom vet säkert vad det är.

Den ser inte så dyr ut........och mycket användbar.

Edit: pinnen sätter man i chucken.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Det finns en liten centreringsdon, att köpa på maskinfirmor....som säljer sker och sånt.

Den är svår att beskriva......men det är en ca 10 mm pinne.....där den nedre delen kan röra sig .

Gå in på en firma och fråga. Dom vet säkert vad det är.

Den ser inte så dyr ut........och mycket användbar.

Edit: pinnen sätter man i chucken.


Kantavkännare

Jag har gjort en egen sådan, fungerar bra.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Elva
Hammenhög/Skåne
Här sen Dec 2003
Inlägg: 95



Gripenland skrev:
Jag ska borra en massa hål i mina nav. I princip borra nytt bultmönster. Fräs och rundmatningsbord finnes.

Planen är att montera rundmatningsbordet i fräsen och centrera bordet mot spindeln/borren. Sen monterar jag mit nav, vevar koordinatbordet till önskad radie och börjar borra. Men hur centerar jag rundmatningsbordet mot borren? Eller ska jag göra på annat sätt?


om det nu 'bara' är nya hulthål du ska fräsa/borra så hoppa över rundbordet. Ta in mitten på navet med hjälp av en indikatorklocka räkna ut kordinaterna där de nya bulthålen skall ligga och veva ut till de olika punkterna.

Så gjorde jag en gång i tiden med 4st fälgar när jag gick svarv/fräs på AMU.

_________________
/Lenny Stålhammar

Golf mk2 1.8T 20V
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Anton Lillsund skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det finns en liten centreringsdon, att köpa på maskinfirmor....som säljer sker och sånt.

Den är svår att beskriva......men det är en ca 10 mm pinne.....där den nedre delen kan röra sig .

Gå in på en firma och fråga. Dom vet säkert vad det är.

Den ser inte så dyr ut........och mycket användbar.

Edit: pinnen sätter man i chucken.


Kantavkännare

Jag har gjort en egen sådan, fungerar bra.


http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_ . . . .

Kantavkännare är bra, fast inte bäst på att indikera i hål eller på runda saker. Men det funkar med lite tålamod och noggrannhet.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Jag skulle rekommendera att du spänner fast detaljen du ska bearbeta och först tar ut centrum lite grovt genom att t.ex fästa ett borr eller liknande och genom att lägga an emot kanten på ena sidan och nolla räkneverket, veva till motstående sida, kolla avståndet och sen veva in till mitten och sen göra likadant i andra ledden.
Det kan vara bra att stoppa ett papper emellen och veva emot sakta tills pappret hålls kvar, men bara precis. På så vis riskerar man inte att lägga an för hårt.
Nu har du ungefär fått fram centrum på några tiondelar när.
Sen tar du och sätter vippindikatorklockan i chucken/hylsan, ev med en dorn med ett hål borrat på lämpligt avstånd från centrum för att man ska kunna mäta på önskad diameter, och så lägger man emot vippan lite lagom mot detaljen så att man ligger ungefär i mitten på mätskalan.
Sen är det bara att snurra på spindeln och läsa av utslaget på vippklockan, veva lite på axlarna till klockan inte rör sig alls (förutom ev. Orundhet och formfel). Där nollar du räkneverken och du har fått fram centrumet på nån enstaka hundradel när.

För att sen kunna borra/fräsa de hål du vill så får du först ha ritat upp detaljen i ett CAD-program (eller om du vill räkna själv) och ta ur koordinaterna i X- och Y-led för fräspositionerna.
Fungerar mycket smidigt och borde ge mindre positionsfel än vad vinkelfelen i rundmatningsbordet ger.

http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&katnr=2&katsektnr=1610&dokid=5100478

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Tack för alla tips thumbs up thumbs up

Att räkna ut X,Y kordinater hade jag inte tänkt på och iom att jag har ritat upp prylarna i CAD så skulle ju det kunna vara något. Fast det är 16 hål per nav som ska borras

Jag ska kolla upp vilken utrustning som finns till fräsen i morgon och nu vet jag ju vad jag ska kolla efter thumbs up thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Har gjort som jag skrev både vid tillverkning av spacers, kardanadaptrar/distanser och vid lättning av svänghjul och det har fungerat ypperligt varje gång.

Har du redan ritningen i CAD-format så är det ju kanon! Bara att måttsätta de önskade måtten och skriva ut. Kanske får bli ett par utskrifter om det blir väldigt många mått, fast ofta är det ju vissa mått som är samma till flera hål, fast med motsatt riktning.

Det går säkert fint, lycka till!

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Arne skrev:
Anton Lillsund skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det finns en liten centreringsdon, att köpa på maskinfirmor....som säljer sker och sånt.

Den är svår att beskriva......men det är en ca 10 mm pinne.....där den nedre delen kan röra sig .

Gå in på en firma och fråga. Dom vet säkert vad det är.

Den ser inte så dyr ut........och mycket användbar.

Edit: pinnen sätter man i chucken.


Kantavkännare

Jag har gjort en egen sådan, fungerar bra.



http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_ . . . .

Kantavkännare är bra, fast inte bäst på att indikera i hål eller på runda saker. Men det funkar med lite tålamod och noggrannhet.


Där är den ju....

Jag har kört massor med mycket noggranna jobb med en sådan. Det är den enkla som gäller.
Den kräver nog att man har digitalutrustning på fräsen.........och att man upprepar centreringen några gånger.....då blir det exact...

Men vad kostar den...?????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:


Men vad kostar den...?????


Jag undrar också..
Vad kostar den?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



om rundmatningsbordet har morsekona är det ganska simpelt att skicka ner en dubb i bordet och chucka en i spindeln, sen är det bara med ögonmått att veva in så nära som det går(brukar funka för det mesta)
Fast det klart sen ska ju arbetsstycket också centeras på rundbordet och då kan man behöva en vippindikator
H Borken

_________________
Janne Ojanen
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Indikatorklocka behöver man om man skall ha noggrannhet.

Kantavkännaren kommer jag sällan överens med..
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Det lutar åt att det blir indikatorklocka. Det fanns ingen kantavkännare i tillbehörsskåpet.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Gripenland skrev:
Det lutar åt att det blir indikatorklocka. Det fanns ingen kantavkännare i tillbehörsskåpet.


Rätt val thumbs up


Kantavkännare använder man normalt inte för att centrera med,utan mera för att typ känna av en yta innan man ska ställa in kordinater som utgår från den ytan!

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Skruva banåkabil
Centrera ett rundmatningsbord?
3 besök senaste veckan (6498 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande