Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Keramiska kulor i drivknutar.
1 besök senaste veckan (2075 totalt)
hegge
München, Tyskland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 15


Trådstartare
En liten fundering dök upp häromdagen. Det finns ju kullager med keramiska kulor, men finns det drivknutar med keramiska kulor?

Har diskuterat med lite folk och det verkar inte finnas någon entydig åsikt om det är bra/dåligt. Vissa säger att det är bättre p.g.a. de keramiska kulornas lägre friktion och vikt. Andra menar på att eftersom kulorna är hårdare än stålkulor så nöter det mer på lagerbanorna. Lastfallet på en drivknut är ju lite annorlunda än på ett kullager.

Sedan är det ju problemet med om kulorna deformeras. En keramisk kula är mer spröd och det blir inte så mycket kvar. En stålkula har ju fördelen att den bör förbli relativt intakt och man kan köra en bit även om knuten är paj. Men å andra sidan så bör stålkulan deformeras långt innan keramkulan gör det ...

Skickar med några intressanta länkar i området.
http://www.mrcbearings.com/display_tables.asp?docid=c&maincategory=002a&subcat=002
http://www.mrcbearings.com/display.asp?docid=a&maincategory=002a&subcat=002

_________________
Henrik Andersson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Angående keramiska kulor i lager så används dessa i racing i tex F1 m.fl.
Keramiska kulor har den fördelen att de är mycket hårda och har lägre vikt. Den lägre vikten gör att man kan ha högre lagerhastigheter utan att kulans massa tillsammans med centripetalkrafterna gör att kulan bryter igenom oljefilmen. Den hårda keramiska kulan kan också släta över eventuella defekter som uppkommer i lagerbanans yta. Har man problem med smörjning så kan man välja att använda keramiska lagerbanor också, men även hybridlager har bättre egenskaper då Si3N4 mot stål inte smetar lika mycket som stål mot stål.

När det gäller slitage så håller lager med keramiska rullkroppar betydligt längre (upp till tio ggr längre), lagret fungerar också som en elektrisk isolator. Lägre friktion är ett resultat av att de keramiska rullkropparna inte deformeras lika mycket som dito av stål.

Då keramik är sprött så bör man vanligen undvika att använda materialet i konstruktioner som utsätts för slag.

Man borde kunna höra med tex SKF angående användade av keramiska rullkroppar i olika applikationer. Det mesta av informationen jag skrev ovan är från SKF.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Johan Edlund skrev:

Då keramik är sprött så bör man vanligen undvika att använda materialet i konstruktioner som utsätts för slag.



Svaret på frågan. Fundera på hur kraftflödet från slutväxel till däckkontakt ser ut. Och varför en drivaxel är gjord för att fungera som torsionsstav.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Racetech
Keramiska kulor i drivknutar.
1 besök senaste veckan (2075 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande