Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fundering angående sniklösning för krängningshämmare | << 1, 2 1 besök senaste veckan (4876 totalt) |
Vad jag försöker säga är att fjäderkonstent/hårdheten som motverkar kräningen öker/minstar med R*R.
Det vill säga inte linjärt k=konstant/R^2 Niklas: Du behöver inte kunna räkna, förstå mina heroglyfer Men det är bra att lära sig ungefär hur saker funkar, allså fatta prinsipen. Så fråga på. om inhjulet bak har lättar kommer du inte kunna justera bort understyringen med krängarna. Vad göra??? Jo man gör samma på Pissåer som på fornlämningar, man slaskar dit fetare fram ostar och ökar krängingsstyvheten fram. Vad man vinner på det är att man får bättre camber om det kränger mindre. Sen är det viktigt att ha rätt camber. Ta tex en och kolla på en höfläkt, den är viktförfållande som en backande Pisså, och kolla däckbredderna bak och fram. Så får man ett hum om hur det borde vara. _________________ Johan Sjölinder |
||
jag tänkte som så att med en mjukare framvagn skulle jag föra grepp från bakvagnen (mer än tidigare) innan den lättar bak, dvs få en tidigare greppförskjutning vilket skulle göra att jag inte fick "understyr, understyr, överstyr!" utan snarare en bil som var lättare att känna när den var påväg att komma. (utan den äckliga understyrningsbiten)
om jag ökar krängstyvheten fram och får ner bakhjulet längre (med orginalkrängare tror jag knappast jag kan öka så mycket, inte utan betydligt hårdare fjädrar iaf) borde jag understyra mer pga en obalans i fram/bak-styvhet? Slicks står på önskelistan, fast då både fram som bak.. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
om vi ponerar att hävarmen är 30 cm lång, och så kortar jag den med 5 cm, då får jag alltså en 36% styvare hämmare än orginal? på samma sätt fungerar det åt andra hållet? men då om jag förstått rätt 31% mjukare hämmare på 5 cm längre pga att det inte blir samma % skillnad på längden.
Att inte distansen fjädrar, ställer det till något med värdena? eller är det en fördel eftersom man räknar utifrån orginalvärden? jag kan antagligen (ur minnet) justera 6-7 cm inåt och möjligen 5 utåt... det är ändå en bra justermån. borde hamna någonstans på 42-45% hårdare och ca 30% mjukare då? edit, idag åker jag på gatdäck, slicks därför att jag slipper köpa stora dyra fälgar för en större "contactpatch" Frågan är om jag som förare klarar det steget, jag har försökt förbereda bilen för det med skvalpskydd, bussningar och dämpare. Fast det är klart, om ett par r-däck skulle ramla ner i garaget skulle jag inte gråta över det det kanske är det vettiga steget att ta _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Igen
k=konstant/R^2 k=konstat/300^2 k1=konstant/250^2 k2=konstant/350^2 k/k1=300^2/250^2 --->1,44 ---> ca +44% k/k2=300^2/350^2---->0,735--->ca -26% allså men 300+-50mm Hmm kolla här här, så kan vi räkna lite mer exakt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php "Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare" R-däck tycker jag låter som en vättigig ide _________________ Johan Sjölinder |
||
hur fan räknade jag aja, bara snabbt överslag iaf :P
Ska kolla igenom dokumenten, däck och fälg är en pengafråga, som det ser ut nu är stolar -> båge -> bälten -> hjul.. ordningen det går i.. .förutom det motorpyssel som står vid dörren. efter det har jag en hyggligt bra bil i alla fall (dock är den redan nu i skick att ha mycket roligt med _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Visst är det kul att bygga och ändra, gärna så billigt som möjligt.
Men tro mig när "de lärde" säger att testa utan fram för att se vad som händer med ballansen. (Kostnad 0 kr.) Samt att efter detta styva bak. Det är absolut mest rätt och det du ska lägga krutet på. Slicks är förbjudet på de flesta banträffar numera eftersom bilen då inte kalssas som gatgodkännd... R-däck räcker långt. Seså, ut i garaget och lägg energin på rätt ända av bilen. Gillar ditt projekt skarpt! OT Jag är oxå undersköterska...från början. |
||
inte undersköterska, sjuksyrra (rätt skall vara rätt ) fast jag har en stund kvar till färdig förstås
tja, haka av och prova är ju inga problem, så jag får väl rätta mig denna gång (men jag är sugen på att svetsa en sådan där grunka i alla fall, mekanosjuka kanske :P _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Sorry! Jag sadlade dock om "i tid"... Testa det en först. Blir det bra så kan du ju få utlopp för dina mekanoböjelser på den bakre istället. |
||
Fanns en gammal slagdänga på Ericsson som numera verkar vara bortglömd... Kepp it simple stupid! För övrigt är det här en modd av k-hämmare som jag tänkt göra på min bil _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Skruva banåkabil Fundering angående sniklösning för krängningshämmare | << 1, 2 1 besök senaste veckan (4876 totalt) |