Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
En fråga om bromssystem och en om etanol
2 besök senaste veckan (1844 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Vill minnas att någon biltillverkare ett tag hade ett bromssystem på bilen som låg så att om en krets dog, så bromsade ändå tre hjul. Jag vill nämligen ha ett fyrkrets-system på mitt hemmabygge. Och frågan är således om man får ha det.

Jag tänker använda etanol (alkohol? ) som bränsle till bilen. Jag har pump och filter från SX som stödjer användandet av detta. Dock undrar jag lite om hur mycket energi man får ut av alkohol kontra bensin. Någon som vet? Har hört att alkohol har högre oktan men man vill ju även att det ger samma eller gärna mer mängd energi per volymenhet.

Någon som kan tipsa mig hur jag skall gå tillväga för att ha alkohol (eller vad man nu ska säga...) i bilen.

Behövs någon form av katalysator? Blandningsförhållande? Insprutssystem?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402




            Energi  Densitet  Luft / Bränsle för lambda = 1     Energi / kg luft
Etanol  ~27.0MJ/kg   0.79           ~9.0:1                        ~3MJ/kg luft     
Bensin  ~43.8MJ/kg   0.75           14.7:1                        ~3MJ/kg luft


Etanol och bensin ger ungefär lika mycket energi i en motor som suger lika mycket luft...
E85 har 98 - 102 oktan (beror på vem man frågar) troligen närmare 102 än 98. Etanol ca 106 oktan.

I övrigt som en bensinare men du behöver sputa in ca 30-35% mer bränsle än för ren bensin.

Har varit en del diskussioner om detta tidigare, kolla med "sök"

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Volvo har "triangeldelat" bromssystem, från 140/240 i alla fall. Varje framok är egentligen tvådelat, så det är som två 2-kolvsok (det är fyrkolvsok fram). Till varje halvt bromsok ingår i en krets med ena bakhjulet, så det bromsar alltid på minst 2 "halva" ok fram, och ett bak.

Visst får du ha fyra bromskretsar men det är kanske onödigt krångligt i mina ögon. Balansen mellan hjulen måste ju bli rätt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



För att kompensera balndningsförhållandet som E85 har så krävs omkring 55% massflödesökning av bränsle. Energinnehållet gör att bränsleförbrukningen ökar ca 35-40%, man måste därmed släpa med sig mera bränsle (en av anledningarna till att etanol inte fick någon genomslagskraft som bränsle, speciellt inom flygindustrin). Bränslesystemet måste vara resistent mot E85 om man vill att det ska fungera i längden men samma problem finns också med andra högoktaniga bränslen. Speciellt så är det spridarna man bör vara noga med, se till att de är avsedda för etanol.

Blandningsförhållande blir som vanligt lambda 1, något fetare för max effekt. Katalysator krävs om bilen ska gå igenom besiktningen och vara miljövänlig. Egentligen ska den väl inte gå igenom alls eftersom motorn går på "fel" bränsle men det är inget jag ska lägga mig i.
Lambda 1 innebär ungefär 9,5:1 för E85.

Det högre oktantalet medför att högre kompressionsförhållande kan användas, detta medför att ökningen av bränsleförbrukningen blir något lägre än vad enbart skillnaden i energiinnehåll E85/bensin indikerar. Hur högt man ska våga gå i kompressionsförhållande vet jag dock inte, de motorer som går med ren metanol brukar köra kring 15:1, så 12-13:1 borde kanske inte vara en omöjlighet.
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Är inte alkoholen snällare mot naturen?

Jag hade (ärligt) tänkt välja det för miljöns skull....vad bör man välja som är snäll mot den?

och ja, jag förstår att det verkar konstigt att bygga en sportbil som är snäll mot naturen

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



E85 är bättre bränsle än bensin. Högre oktan och kyler bättre. Tyvärr blir det lite svårstartat under noll grader och du måste se till att bränslesystemet sprutar in 37% mer soppa volymmässigt. HC och Co värden brukar vara betydligt lägre vid användning av E85 och bilen brukar tåla mer laddtryck/kompression/förtädning än med vanlig handelsbensin. Det finns alltså cca. 19% mer effekt att hämta även på sugmotorer....vilket är antagligen anledning till att alla plötsligt börjar bry sig om naturen Men som sagt, det går åt cca. 30-40% mer soppa så tankningsstopp kommer att bli oftare. Soppassystemet brukar klara sig rätt bra...jag har bara anekdotala bevis för detta men jag har kört på 100% E85 hela sommaren.

Vi ska köra vår rejsmotor på E85. För effektens skull. Miljövänligheten är en trevlig bieffekt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Så förutom att den blir extra törstig så finns inga direkta nackdelar?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



SteQve skrev:
Så förutom att den blir extra törstig så finns inga direkta nackdelar?


Jo, den går knappt att starta under minusgrader. Man måste typ spruta in startgas eller använda motorvärmare eller så...den måste också ha väldtigt fet blandning under första minuter, tills den blir varm.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Har för mig att startproblemen är lite bilberoende också.
Man kan även köra med lite extra bensin på vintern.
När jag hade ~60% etanol (2/3 E85 + 1/3 BF95) i 360:n startade den utan problem även i -10 grader.

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



För att bilen ska vara miljövändlig så måste du se till att bilen är lambda styrd, den ska mao gå på lambda 1 och vara försedd med katalysatorrening. Är motorn korrekt byggdså ska den även starta i kallt väder, ja inte sibirisk vinter men några minusgrader iaf. När det gäller bränslesystemet så är det främst bränslespridare som man har haft problem med.

E85 kommer att minska nettoutsläppet av koldioxid, även om bruttoutsläppet ökar. Rätt styrd så kommer flera avgasvärden att minska, dock så ökar de oförbrända kolvätena något. Dock anses metanols utsläpp av oförbrända kolväten vara ett större problem. För att vara miljövänlig så krävs också att katalysatorn startar snabbt vilket kanske inte är det lättaste att uppnå.

Har man en motor som tex förbrukar 0,3 kg luft per sekund, så tillsätts i regel 1,22 kg bensin per minut, med etanol så blir det istället 1,89 kg. Detta är en ökning med 55%. Volymmässigt så är detta 1,65 respektive 2,39 liter, mao en ökning med 45%.
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35



Hur vet man om bränsle systemet är etanoltolerant? Jag ska använda mig av E85 i en förgasarbil (dellorto). Hur är det med bränslepump och regulator? Det sitter mekanisk soppapump på den...

_________________
Johannes Andersson
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Finns det något miljövänligt alternativ alls???

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Det ende helt miljövänliga alternativ jag kan komma på är *Fantom* Fanns ritningar till den bilen i hobbex förr

Men annars så är det ju en fördel att köra på (rimmligt) förnyelsebara bränslen, ex etanol och rappsolja.

Fördelen med dem är ju att nettotillskottet av Co2 hålles förhållandevis lågt, och att vi kan producera hyffsade mängder innom landets gränser är ju inte heller det fel.

Men av någon anledning så blandar framförallt vissa politiker ihop det där med estetik och miljö, att exempelvis en rappsdriven bil sotar lite mer än en bensindriven bil, och altså *smutsar ner* mer i sin närmiljö, och nutid, ser (de svenska)politikerna som ett större problem än att en bensinbil släpper ut mer Co2 som inte syns, och dessutom är ett större problem på lite sikt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Man vill ju inte råka ut för billströms vrede...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



SteQve skrev:


och ja, jag förstår att det verkar konstigt att bygga en sportbil som är snäll mot naturen


Det verkar inte alls konstigt, bara smart.

_________________
/Anders C
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Magnus L skrev:
Det ende helt miljövänliga alternativ jag kan komma på är *Fantom* Fanns ritningar till den bilen i hobbex förr

Men annars så är det ju en fördel att köra på (rimmligt) förnyelsebara bränslen, ex etanol och rappsolja.

Fördelen med dem är ju att nettotillskottet av Co2 hålles förhållandevis lågt, och att vi kan producera hyffsade mängder innom landets gränser är ju inte heller det fel.

Men av någon anledning så blandar framförallt vissa politiker ihop det där med estetik och miljö, att exempelvis en rappsdriven bil sotar lite mer än en bensindriven bil, och altså *smutsar ner* mer i sin närmiljö, och nutid, ser (de svenska)politikerna som ett större problem än att en bensinbil släpper ut mer Co2 som inte syns, och dessutom är ett större problem på lite sikt.


Vinsterna i nettoutsläppen av etanolbränsen är i dagsläget inte så stort då etanolen huvudsakligen tillverkas från jordbruksprodukter. För att få en ökning av den vinsten så krävs en moderniserad produktion av bränslet baserat på cellulosa. Nu kommer jag inte ihåg exakt med E85 sänker nettoutsläppen av koldioxid med 20-30% eller något sådant.

Man kan inte heller tillåta en motor att vara smutsig bara för att få låga utsläpp av just ett ämne. Tex E85 resulterar i en ökning på utsläpp av acetaldehyd och formaldehyd medans utsläpp av bensen och 1,3-butadien reduceras (enligt en rapport publicerad av SAE). Men de senaste upptäckterna med etanolbränsle som oroat har just varit utsläpp av VOC och etanols förmåga att reagera tillsammans kväveoxid under bestrålning av solljus.

Som en som arbetade med kärnkraft påpekade; man måste undersöka hela kedjan, från början till slut för att kunna avgöra om något är miljövänligt. Man kan inte bara tex mäta avgasutsläppen från en bil och på så sätt se att den är miljövänlig eller ej, vill man undersöka etanol så måste man gå hela vägen från växt till att etanolen har förbrännts och då också inkludera produktion och transport av bränslet. Gör man inte detta så får man bara i slutändan en produkt som verkar miljövänlig bara för att någon tycker det inte för att den verkligen är det; som grön el tex.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Javisst, som de som påstår att elbilar och elektriska tåg är miljövänliga, för de släpper ju inte ut några avgaser alls, men de har inte pejl på hur elen produceras....


Men här i norr har vi ganska bra koll på hur man producerar etanol

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
En fråga om bromssystem och en om etanol
2 besök senaste veckan (1844 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande