Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Modifiera BMW M5 motorn (E39, S62 motorn) | << 1, 2 5 besök senaste veckan (10151 totalt) |
Inte bara varvtal den går på belastning, temperatur och lambdasignal för att nämna några parametrar som styr. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Är det inte en race-snurra som ska byggas? _________________ Stefan Wahlström |
||||||
Jo men ska vanosen göra någon nytta så behövs mer än bara varvtalet iallfall. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Vad skulle det vara? och är det värt det? Det är väl ändå varvtal från 4500 med öppna spjäll som är intressant. Med en rätt stegad växellåda är nog prestanda skilnaden, med eller utan Vanos kanske inte så stor. En steloperering kanske inte är helt fel? _________________ Stefan Wahlström |
||||||
Jag tror att enbart varvtal är fullt tillräckligt för oss. Eventuellt använder BMW pedal position för att kunna köra snål-mode eller fult ös. Eventuellt används motortemp (eller oljetemp) för att VANOS blir trög eller något (jag bara gissar...) när det är kallt. Lambda har jag svårt att tro att dom använder. Kan man inte reglera lambda rätt går man i och för sig i limphome och kör kankse annorlunda med VANOSen. Enbart för prestanda kan jag inte tänka mig att man behöver mer än varvtal, men jag har ju haft fel innan! Klart att vi till absolut största del är intresserad av höga varv, men en nervös motor gör att man kör långsammare. Om man tappar för mycket på en missad växel, kommer man att missa en växel! _________________ Martin Engström |
||||||
Undrar om det verkligen är hela sanningen! Svårt att tro att BMW sparar pengar på M5:an! Det kan inte vara lätt att få en högprestandamotor genom alla miljökrav. EGR mängder beror t.ex. mycket på pulserna i grenrören... Jag kanske har för höga tankar om BMW:s tekniker, men vinner man så mycket effekt på ett annat grenrör, gör inte så duktiga ingenjörer ett sådant misstag om det inte finns en annan sida av saken!! _________________ Martin Engström |
||||||
Man läser, man lär och man är nääääästan glad att man inte bygger en racer med denna motor.
Det är inte lätt, men kul. |
||||||
Ja att BMW använder Vanosen även i andra syften än att få en bra effektkarraktär, är solklart. Men med varm motor och full gas är styrs nog Vanosen för högsta effekt. Hur mycket ström drar Vanosen? _________________ Stefan Wahlström |
||||||
Jag är helt övertygad om att ingenjörerna kunnat få ut betdyligt mer än 400 hk ur den motorn om det hade varit målet men eftersom någon bestäm att 400 hk räcker så dög dessa grenrör. Svårare än så är det inte. Med andra ord har de inte gjort ett misstag utan de hat tagit fram en motor enligt spec. |
||||||
Bilar som är certifierade enligt Euro 4 (alla efter 01/2001) måste väldigt snabbt efter start få igång katalysatorn. För att få det är ofta grenrören dubbelmantlade med ett tunnväggigt innerrör med liten massa och låg värmeavledning. Jag vet inte hur M5:ans grenrör ser ut, men grenrör för dagens avgaskrav svetsar man inte ihop på en pisskvart. Så kostnadskäl är inte otroligt, den ger trots allt betydligt mer än sin föregångare. _________________ Stefan Wahlström |
||||||
om man tittar på ETK'n (BMW's reservdelskatalog) så det samma grenrör i en M5-00 som i en 540-00. Jag har en bekant som har fått sin bil trimmad hos Kelleners och de bytte grenrör, kattar, avgas, kammar, portade topparna och mappade bilen på rullande landsväg. Slutresultat blev 454 pållar och riktigt mycket pengar... Det har varit reportage om hans bil i någon av de engelska bmw-tidningarna, kanske står lite specifikationer på kammar etc där? Problemet med M5 motorn är ju att de inte lämnade full effekt från början. Kelleners började tydligen med att köra bilen på rullande landsväg och rätta till allt med givare som var fel etc och sen trimmade man... Enligt min bekant så hade Kelleners en deal med BMW att skicka räkningen till dem när de hade fixat felen, vet dock inte om det stämmer. Tydligen skulle den sämsta motorn inte ha lämnat mer än 364 hkr. Alla bilarna var helt nya och av -99 års modell när mätningarna gjordes.
|
||||||
Ahh! Nu har jag kollat lite mer!
Det konstiga om oljepickupperna är nog inte så konstigt. Det verkar bara vara en extra elektrisk oljepump som startas då det svänger. Antagligen klarar den inte att gå torrt så när vi bromsar kanske den skall vara av, men annars ser det ut som den alltid kan gå (skall kolla mer!) Trottlarna ser också riktigt trevliga ut, det går nog att plugga det vi inte behöver och verkar inte bli svårt att konvertera till mekanisk styrning! VANOSen verkar hamna i taskigt läge (inte max effekt) när man drar sladden, så det är frågan är om man kan vända på den. Vi vill ju att om sladden går av så skall motorn fortfarande ge max effekt, men på låga varv kan vi leva med att den går dåligt. Nu är det alltså tvärt om! Grenrören är för jävliga! Men frågan är hur mycket av insuget som skall sparas? Dom långa fina snorklarna i luftburken ser bra ut (även om trimmarna verkar ersätta dom med korta trattar för att få mer maxeffekt) Men luftburken ("plenumet") gör allt jobb med motorn omöjligt! Så detta måste fixas en del med! _________________ Martin Engström |
||||||
Det är en väldigt bra fråga! Problemet när man inte har en bil med fungerande motor är att man inte kan mäta fram grundtiming och grovmappning. Man har heller ingen aning om hur mycket ström olika aktivatorer behöver... Att testa och se om saker och ting brinner upp känns inte så aktuellt! _________________ Martin Engström |
||||||
Nej, det sitter inte elektroniska oljepumpar i tråget.
Det sitter två stycken magnetventiler i tråget som styrs av g-kraftsensorn och leder olja in i den mekaniska 2-stegs pumpen från bankarna. Anledningen till att grenrören ser ut som dom gör är pga av tändföljden inte är jämn per bank vilken medför att avgaspulserna kommer med olika tidsintervall. Detta pga att vevaxeln är 90° slängar istället för 180°. Det finns ingen nytta med ett avstämt grenrör. _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Kul att se att pappa Pär trillat in här. Hörde att det håller på och snickras bil nu igen. Det är kul!
Däremot finns det väl en del effekt att vinna på att ersätta originalen då dessa är rätt trånga för att kunna flöda bra? _________________ Jonas Edling |
||||||
Jag tror det vore lämpligt med varvtal och en TPS, inget av dem är särskilt avancerat att få till. styr den initialt på varvtal och förskjut kurvan med Trottelpossition. |
||||||
Det finns ett engelskt supplement till MTZ. Samma innehåll som i den tyska tidningen men utan bilder. Kostar rätt mycket att beställa men det är det värt. Motec M800 verkar klara både drive by wire och VANOS. http://www.moteceurope.co.uk/index.m _________________ Sten Isaksson |
||||||
Skruva banåkabil Modifiera BMW M5 motorn (E39, S62 motorn) | << 1, 2 5 besök senaste veckan (10151 totalt) |