Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Modifiera BMW M5 motorn (E39, S62 motorn)
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (10151 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Wahlström skrev:
Men on/off är ingen PWM-signal. Men det borde gå att bygga en separat styrning för Vanosen du behöver väl bara varvtalet som inparameter


Inte bara varvtal den går på belastning, temperatur och lambdasignal för att nämna några parametrar som styr.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



Niklas Sandström skrev:
Wahlström skrev:
Men on/off är ingen PWM-signal. Men det borde gå att bygga en separat styrning för Vanosen du behöver väl bara varvtalet som inparameter


Inte bara varvtal den går på belastning, temperatur och lambdasignal för att nämna några parametrar som styr.


Är det inte en race-snurra som ska byggas?

_________________
Stefan Wahlström
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Wahlström skrev:
Niklas Sandström skrev:
Wahlström skrev:
Men on/off är ingen PWM-signal. Men det borde gå att bygga en separat styrning för Vanosen du behöver väl bara varvtalet som inparameter


Inte bara varvtal den går på belastning, temperatur och lambdasignal för att nämna några parametrar som styr.


Är det inte en race-snurra som ska byggas?


Jo men ska vanosen göra någon nytta så behövs mer än bara varvtalet iallfall.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



Niklas Sandström skrev:


Jo men ska vanosen göra någon nytta så behövs mer än bara varvtalet iallfall.


Vad skulle det vara?
och är det värt det?
Det är väl ändå varvtal från 4500 med öppna spjäll som är intressant.

Med en rätt stegad växellåda är nog prestanda skilnaden, med eller utan Vanos kanske inte så stor.
En steloperering kanske inte är helt fel?

_________________
Stefan Wahlström
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



M3Jonas skrev:
Grenrören ska tydligen vara riktigt dåliga på M5:an. Det är samma som sitter på alla v8:a motorerna. .


Det är av kostnadsskäl samma som på M62. thumbs down
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
Wahlström skrev:
Niklas Sandström skrev:


Jo men ska vanosen göra någon nytta så behövs mer än bara varvtalet iallfall.


Vad skulle det vara?
och är det värt det?
Det är väl ändå varvtal från 4500 med öppna spjäll som är intressant.

Med en rätt stegad växellåda är nog prestanda skilnaden, med eller utan Vanos kanske inte så stor.
En steloperering kanske inte är helt fel?


Jag tror att enbart varvtal är fullt tillräckligt för oss. Eventuellt använder BMW pedal position för att kunna köra snål-mode eller fult ös. Eventuellt används motortemp (eller oljetemp) för att VANOS blir trög eller något (jag bara gissar...) när det är kallt. Lambda har jag svårt att tro att dom använder. Kan man inte reglera lambda rätt går man i och för sig i limphome och kör kankse annorlunda med VANOSen. Enbart för prestanda kan jag inte tänka mig att man behöver mer än varvtal, men jag har ju haft fel innan!

Klart att vi till absolut största del är intresserad av höga varv, men en nervös motor gör att man kör långsammare. Om man tappar för mycket på en missad växel, kommer man att missa en växel!

_________________
Martin Engström
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
johann skrev:
M3Jonas skrev:
Grenrören ska tydligen vara riktigt dåliga på M5:an. Det är samma som sitter på alla v8:a motorerna. .


Det är av kostnadsskäl samma som på M62. thumbs down


Undrar om det verkligen är hela sanningen! Svårt att tro att BMW sparar pengar på M5:an! Det kan inte vara lätt att få en högprestandamotor genom alla miljökrav. EGR mängder beror t.ex. mycket på pulserna i grenrören...
Jag kanske har för höga tankar om BMW:s tekniker, men vinner man så mycket effekt på ett annat grenrör, gör inte så duktiga ingenjörer ett sådant misstag om det inte finns en annan sida av saken!!

_________________
Martin Engström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Man läser, man lär och man är nääääästan glad att man inte bygger en racer med denna motor.
Det är inte lätt, men kul.


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



triple skrev:

Jag tror att enbart varvtal är fullt tillräckligt för oss. Eventuellt använder BMW pedal position för att kunna köra snål-mode eller fult ös. Eventuellt används motortemp (eller oljetemp) för att VANOS blir trög eller något (jag bara gissar...) när det är kallt. Lambda har jag svårt att tro att dom använder. Kan man inte reglera lambda rätt går man i och för sig i limphome och kör kankse annorlunda med VANOSen. Enbart för prestanda kan jag inte tänka mig att man behöver mer än varvtal, men jag har ju haft fel innan!

Klart att vi till absolut största del är intresserad av höga varv, men en nervös motor gör att man kör långsammare. Om man tappar för mycket på en missad växel, kommer man att missa en växel!


Ja att BMW använder Vanosen även i andra syften än att få en bra effektkarraktär, är solklart.
Men med varm motor och full gas är styrs nog Vanosen för högsta effekt.

Hur mycket ström drar Vanosen?

_________________
Stefan Wahlström
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



triple skrev:
johann skrev:
M3Jonas skrev:
Grenrören ska tydligen vara riktigt dåliga på M5:an. Det är samma som sitter på alla v8:a motorerna. .


Det är av kostnadsskäl samma som på M62. thumbs down


Undrar om det verkligen är hela sanningen! Svårt att tro att BMW sparar pengar på M5:an! Det kan inte vara lätt att få en högprestandamotor genom alla miljökrav. EGR mängder beror t.ex. mycket på pulserna i grenrören...
Jag kanske har för höga tankar om BMW:s tekniker, men vinner man så mycket effekt på ett annat grenrör, gör inte så duktiga ingenjörer ett sådant misstag om det inte finns en annan sida av saken!!


Jag är helt övertygad om att ingenjörerna kunnat få ut betdyligt mer än 400 hk ur den motorn om det hade varit målet men eftersom någon bestäm att 400 hk räcker så dög dessa grenrör. Svårare än så är det inte.
Med andra ord har de inte gjort ett misstag utan de hat tagit fram en motor enligt spec.
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



triple skrev:

Undrar om det verkligen är hela sanningen! Svårt att tro att BMW sparar pengar på M5:an! Det kan inte vara lätt att få en högprestandamotor genom alla miljökrav. EGR mängder beror t.ex. mycket på pulserna i grenrören...
Jag kanske har för höga tankar om BMW:s tekniker, men vinner man så mycket effekt på ett annat grenrör, gör inte så duktiga ingenjörer ett sådant misstag om det inte finns en annan sida av saken!!


Bilar som är certifierade enligt Euro 4 (alla efter 01/2001) måste väldigt snabbt efter start få igång katalysatorn. För att få det är ofta grenrören dubbelmantlade med ett tunnväggigt innerrör med liten massa och låg värmeavledning.
Jag vet inte hur M5:ans grenrör ser ut, men grenrör för dagens avgaskrav svetsar man inte ihop på en pisskvart.
Så kostnadskäl är inte otroligt, den ger trots allt betydligt mer än sin föregångare.

_________________
Stefan Wahlström
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



om man tittar på ETK'n (BMW's reservdelskatalog) så det samma grenrör i en M5-00 som i en 540-00. Jag har en bekant som har fått sin bil trimmad hos Kelleners och de bytte grenrör, kattar, avgas, kammar, portade topparna och mappade bilen på rullande landsväg. Slutresultat blev 454 pållar och riktigt mycket pengar... Det har varit reportage om hans bil i någon av de engelska bmw-tidningarna, kanske står lite specifikationer på kammar etc där? Problemet med M5 motorn är ju att de inte lämnade full effekt från början. Kelleners började tydligen med att köra bilen på rullande landsväg och rätta till allt med givare som var fel etc och sen trimmade man... Enligt min bekant så hade Kelleners en deal med BMW att skicka räkningen till dem när de hade fixat felen, vet dock inte om det stämmer. Tydligen skulle den sämsta motorn inte ha lämnat mer än 364 hkr. Alla bilarna var helt nya och av -99 års modell när mätningarna gjordes.
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
Ahh! Nu har jag kollat lite mer!

Det konstiga om oljepickupperna är nog inte så konstigt. Det verkar bara vara en extra elektrisk oljepump som startas då det svänger. Antagligen klarar den inte att gå torrt så när vi bromsar kanske den skall vara av, men annars ser det ut som den alltid kan gå (skall kolla mer!)

Trottlarna ser också riktigt trevliga ut, det går nog att plugga det vi inte behöver och verkar inte bli svårt att konvertera till mekanisk styrning!
VANOSen verkar hamna i taskigt läge (inte max effekt) när man drar sladden, så det är frågan är om man kan vända på den. Vi vill ju att om sladden går av så skall motorn fortfarande ge max effekt, men på låga varv kan vi leva med att den går dåligt. Nu är det alltså tvärt om!

Grenrören är för jävliga! Men frågan är hur mycket av insuget som skall sparas? Dom långa fina snorklarna i luftburken ser bra ut (även om trimmarna verkar ersätta dom med korta trattar för att få mer maxeffekt) Men luftburken ("plenumet") gör allt jobb med motorn omöjligt! Så detta måste fixas en del med!

_________________
Martin Engström
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
Wahlström skrev:

....
Hur mycket ström drar Vanosen?


Det är en väldigt bra fråga! Problemet när man inte har en bil med fungerande motor är att man inte kan mäta fram grundtiming och grovmappning. Man har heller ingen aning om hur mycket ström olika aktivatorer behöver...

Att testa och se om saker och ting brinner upp känns inte så aktuellt! thumbs down

_________________
Martin Engström
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Nej, det sitter inte elektroniska oljepumpar i tråget.
Det sitter två stycken magnetventiler i tråget som styrs av g-kraftsensorn och leder olja in i den mekaniska 2-stegs pumpen från bankarna.

Anledningen till att grenrören ser ut som dom gör är pga av tändföljden inte är jämn per bank vilken medför att avgaspulserna kommer med olika tidsintervall. Detta pga att vevaxeln är 90° slängar istället för 180°. Det finns ingen nytta med ett avstämt grenrör.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Kul att se att pappa Pär trillat in här. Hörde att det håller på och snickras bil nu igen. Det är kul!

Däremot finns det väl en del effekt att vinna på att ersätta originalen då dessa är rätt trånga för att kunna flöda bra?

_________________
Jonas Edling
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Wahlström skrev:


Jag tror att enbart varvtal är fullt tillräckligt för oss. Eventuellt använder BMW pedal position för att kunna köra snål-mode eller fult ös. Eventuellt används motortemp (eller oljetemp) för att VANOS blir trög eller något (jag bara gissar...) när det är kallt. Lambda har jag svårt att tro att dom använder. Kan man inte reglera lambda rätt går man i och för sig i limphome och kör kankse annorlunda med VANOSen. Enbart för prestanda kan jag inte tänka mig att man behöver mer än varvtal, men jag har ju haft fel innan!

Klart att vi till absolut största del är intresserad av höga varv, men en nervös motor gör att man kör långsammare. Om man tappar för mycket på en missad växel, kommer man att missa en växel!


Jag tror det vore lämpligt med varvtal och en TPS, inget av dem är särskilt avancerat att få till.

styr den initialt på varvtal och förskjut kurvan med Trottelpossition.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



triple skrev:
Wahlström skrev:
Titta om du hittar något här: http://www.all4engineers.com/index.php;sid=ae47e62cd03c10cc59803121f48 . . . .
:read2:


JA
Problemet med tyskar är som vanligt att dom pratar tyska... inte mitt favorit spåk!

Jag tor vi har den tidningen på jobbet, dock fortfarande på tyska...


Det finns ett engelskt supplement till MTZ. Samma innehåll som i den tyska tidningen men utan bilder. Kostar rätt mycket att beställa men det är det värt.

Motec M800 verkar klara både drive by wire och VANOS. http://www.moteceurope.co.uk/index.mv?rsn=4&rpn=18 Själv skulle jag nog blockera VANOSen på en racer, åtminstone så länge som man inte har vildare kammar än standard. Det finns nån test på nätet med en Honda-motor och där gav högvarvsläget mer effekt från ganska låga varv (kanske 3000 rpm, kommer inte ihåg).

_________________
Sten Isaksson
Citera
Skruva banåkabil
Modifiera BMW M5 motorn (E39, S62 motorn)
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (10151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande