Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7432 besök totalt |
27,7777 m/sec ![]() ![]() Du måste nog upp en bit till.... eftersom dom flesta säger att bilspoilers knappt funkar under 100 blås..... fast det går väl göra dom så att dom funkar under den hastigheten men till på kostnad på drag och annat..... Men vi får väl snart en lektion om fartens variabel och inverkan av någon som kan det bättre än mig ![]() Ska snart utöva fysikens lagar tillsammans med Dr Anders på RaceTown så jag kan fråga den lärde..... ![]() |
||||
JA....DET ÄR JU DET JAG VÄNTAR PÅ. hUR MYCKET TIMMHYRA KAN MAN TA UT FÖR EN VINDTUNNEL , ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Istället för att höja hastigheten på luften så kan man ju labba med skalan på det man skall testa...
Det jobbiga blir dock att bygga golvet så att det simulerar en väg som rör sig, annars kan det bli lurigt att få bra mätvärden på en venturi t ex. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Finns ett antal vindtunnlar på skolan (Kth Valhallavägen). Den största är mätutrymmet inte större än 1*1 m i tvärsnitt. Att klämma in en bil där är inte möjligt
![]() Den vindtunneln är ändå ganska stor. Tar upp tre våningar på höjden. Det bästa alternativet är ju att bygga det man ska testa i mindre skala. Då kan man ju sänka hastigheten och minska storleken på själva tunneln. Hyra vindtunnel är dyrt. Mycket dyrt. Försvaret har ju vindtunnel i stockholmsområdet. Men att hyra den är nog lite väl dyrt bara för att testa lite aerodynamik på bilen. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re: hur funkar downforce?
Jag monterade lägessensorer på hjulupphägningarna och testkörde på en hyffsat plan väg och tog medeltal på ihopfjädringen. Med ledning av hjulkonstanten kan jag då få ett ungefärligt marktrycksvärde. Både fram å bak. I vart fall ser man skillnaden. Vad gäller min bakvinge så testade jag den en hel del i sommras. Då monterade jag En ventilfjädeer i varje hörn av bakluckan så den låg 10 mm upplyft. Med ledning av bådas fjäder konstant och lägessensor fick jag fram t,ex 40 kg vid 100 km tim. Inte något himlastormande tryck, men väl 5% av 800 kilo vikt på bakaxeln. (Nu har jag inte kollat 250 km/tim men denna anfallsvinkel). Hur som helst , om vingen sitter på orginalhöjden så händer ingenting. Det går i alla fall å få nån typ av resultat som är bättre än ingenting. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
I Göran Malmberg fall med ca 40kg vid 100km/h.
Kan man då säga att ? 40=(100/3,6)^2*A*clr*rå /g/2 Av A*clr*rå/g/2 är väll en konstant värde. Det skulle då ge nerkraften=c^2*konstnten Det skulle då ge ca 160kg vid 200 eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vad det gäller vindtunnelfläktar så behöver man inte komma upp i så hög hastighet för det är bara i mätsträckan som man har liten diameter. Resten av sträckan är arean stor och därmed väldigt låg hastighet. Om man bygger en öppen tunnel så måste man förstås även accelerera upp luften vilket kostar lite mer kräm, men en sluten tunnel är alldeles för dyr och komplicerat. Man måste bl.a. kyla bort den ökade värmen man får p.g.a. fläkten (energin tar vägen någonstans). Men ring till FOI - man får ju inte mer än nej på frågan vad som krävs. En fullskaletunnel av god kvalitet för lite högre hastigheter och med rullande landsväg kostar ett antal hundra miljoner, vilket är svårt att komma ifrån.
om man vill veta luftmotståndet på bilen så har jag sett diagram som man kan fylla i, så ramlar det ut, tillsammans med bilens effekt. Man kör lite accövning, trycker ned kopplingen och rullar, etc. vid lite olika hastigheter så kan man få fram vad som är luftmotstånd och vad som är rullmotstånd. Man kollar alltså hur fort man t.ex. tappar 5-10 km/h vid olika hastigheter. Eftersom luftmotståndet är ungefär propertionellt mot hastigheten i kvadrat, vilket rullmotståndet inte är, så skall det gå att få fram hyfsat. Man vet ju iallafall om det blev bättre eller inte. Lyftkraften kan man få fram på det sätt som Göran beskrev. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Har ryktats om en kille i BMW-kretsar som riggade en stötta mellan insidan av skuffluckan och en badrumsvåg efter att han monterat en "Herrejössesvinge". Om vågen hade minne eller om han la sin polare där bak för att läsa av utslaget framgick dock inte...
![]() ![]() Annars kan man tejpa hela bilen full med små korta garnbitar, åka ut på vägen och köra i olika hastigheter medans en polare filmar det hela från en annan bil. Han får ju dock inte störa luftströmmarna till mätbilen. Då kan man iaf få ett hum om hur luften rör sig. Lycka till! |
||||
Ja, ungefär. Förutsatt att man inte får avlöst strömning i de hastigheterna och kanske tappar allt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Tror inte att det räcker långt med en beganad ventilationspryl, en normal radialfläkt är inte konstruerad för så mycket mer än max 10m/s. och skall du lyckas med 3-4ggr så hög hastighet genom att minska kanalarean så får du antagligen för högt tryck. De flesta fläktar som används idag är inte konstruerade för så mycket högre tryck än 5-600 pa och det räcker inte långt. En högtrycksaxialfläkt klarar betydligt mer men den storleken du skulle behöva är lite mer än vad bonden har till att torka hö med så jag tror vi snackar STORT elverk...typ Ringhals light ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Ja, ungefär. Förutsatt att man inte får avlöst strömning i de hastigheterna och kanske tappar allt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag har här använt mig av en computer som hetre Cygnus. Finns inte längre, men jag har min kvar. Den mäter bilens prestanda med hjälp av sensorer som mäter på hjulen, motorvarv mm. Altså med givare å inte accelerometertyp. Den mäter svänghjulseffekt, (bla). För att få fram denna så kalibreras mätaren genom att man frirullar i olika farter. Den räknar då ut, som Anders säger, luftmotståndet ur den olika uppbromsningen. Det går att se aerodynamiska förändringar. Man frihjular i båda riktningar för att ta bort väglutning mm. Samt vindstilla skall råda. Annars ska ju luftmotståndet vara Cw x frontytan vad jag vet.
Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Ett tillägg vad gäller 160 kg vid 200. Så kan jag stödja det med en mätning vid 150 km/tim. Vingen var i samma höjd men med mindre anfalls vinkel. Den gav då 70-75 kg. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Hmm, har ett minne av nåt räkneexempel från skolan då vi räknade på just detta med skalmodeller då kom vi fram till att hastigheten på luften skulle vara högre för att få samma reynoldstal. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Reynolds tal, Re=UL/'ny'=ρUl/µ
U=hastigheten, L är en 'typisk' längd. På vingar är det kordan(från fram- till bak-kant) 'ny'=viscositeten för fluiden, t.ex. luft nånstans kring 10^-5 och för vatten ca 10^-6 har jag för mig. Re skall helst vara samma som i verkligheten för att man skall få med saker som virvlar, avlösningar och liknande. Därför är det bra med vattentunnlar, då vatten har 10 ggr mindre viscositet än luft och dessutom är det enkelt att visualisera virvlar genom att släppa ut färg i vattnet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Har du det i Excel eller nåt? _________________ ![]() |
||||
Var får man tag på sådana........Det är ju användbart i många lägen..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Här finns en del bra givare för lite olika typer av mätningar... http://www.mytolerans.se
_________________ ![]() |
||||
Kolla http://www.activesensors.com/html/lv Göran malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Hmm...........mycket bra ideer.........
Men måste man verkligen ha rullande golv......Vad jag pratar om, är ju att få tillgång till en vindtunnel som alla har råd att hyra. Alternativet är ju att inte hyara en som är jättedyr. Det där med kylning av luften, vid en sluten tunnel, (sluten tunnen är ett måste) det borde gå att lösa ganska enkelt......med ett stort vattanbatteri och vatten har jag 4 meter undet marknivån. Man bor ju på landet, 25 meter från älven. Jag ska be min gamla chef om råd, när det gäller fläkt.......och om någon av er har talas om att det ska rivas ett sjukhus någonstans......skrik då till. Några frågetecken som kvarstår.........vilkan höjd och brädd måste man ha i tunneln där bilen står...........och vilken hastighet måste man upp i för att det ska vara någon ide. Detta kanske inte går att genomföra.......men om man aldrig försöker, då blir vi ju sittande här och bara snackar om det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tack. och apropå datorer.........jag har en dator som man sätter med sugpropper på rutan. Den kan mäta g-krafter mm..........sedan kan man räkna om med olika formler och få fram acc, bromskraft, sidokraft, effekt, tid och distans på acc och broms, hastighet ...mm mm. Låter som trolleri...men det funkar faktiskt...vet inte hur.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7432 besök totalt |