Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Data på stötdämpare?
3 besök senaste veckan (1170 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Läste i en tabell för bilsteindämpare och det fanns en kolumn för avstämning. Vad betyder det att den är avstämt till 300/120?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Daniel Ekström skrev:
Läste i en tabell för bilsteindämpare och det fanns en kolumn för avstämning. Vad betyder det att den är avstämt till 300/120?


Bump/rebound?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Men vad står siffrorna för? Jag förmodar att man med hjälp av siffrorna ska kunna välja fjädrar?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tvärtom.

Retur/kompression.

På Bilstein är detta talet angivet i "kg" vid en hastighet av 0,52 m/sekund. Alltså ungefär vad man upplever om man åker med en rallybil rakt in i en stubbe med full fart. Mao, totalt oanvändbart.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Ekström skrev:
Men vad står siffrorna för? Jag förmodar att man med hjälp av siffrorna ska kunna välja fjädrar?


Välja fjäder först, sen bygga en dämpare som passar. Så tror jag blir mer rätt. Men det är såklart ett intregerande arbete.

För att kunna räkna ngt på det behöver man hela grafen, men det är iaf ganska komplicerat.
Vill inte påstå att jag hajat allt av dessa beräkningar dock. Långt ifrån. Men har sniffat lite på det...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Daniel Ekström skrev:
Men vad står siffrorna för? Jag förmodar att man med hjälp av siffrorna ska kunna välja fjädrar?


Välja fjäder först, sen bygga en dämpare som passar. Så tror jag blir mer rätt. Men det är såklart ett intregerande arbete.

För att kunna räkna ngt på det behöver man hela grafen, men det är iaf ganska komplicerat.
Vill inte påstå att jag hajat allt av dessa beräkningar dock. Långt ifrån. Men har sniffat lite på det...


thumbs up Blev lite nyfiken på vad det var som stod i prislistan bara.. Dyra var dom i alla fall thumbs down

btw handlar det om club sport dämparna från bilstein i fall någon undrade.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Vad jag förstått så är en av dom stora skillnaderna på en rejsdämpare och en gatdämpare att en rejsdämpare sätter sej mycket snabbare. Altså större initialt motstånd.

Är det vad man kallar "fast bump"? Känns som dämparkurvornas låga hastigheter mer visar vid långsam viktförkjutning snarare än initialt i en snabbare förskjutning.

Eller?
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Nej.

Lågfartsdelarna av dämpkurvan(komp och retur upp till ca 0.1 m/s) är det som ger kontroll och känsla.

Högfarten (0.1 m/s och uppåt) ger respons på skarpare gupp och vågigheter i banan, som tex curbs, vågor i bromszoner osv.

Att som Bilstein gör ange retur/komp vid 0.52m/s säger inget om hur dämparen kommer kännas. Det är som att bara ange effekt vid ett enda varvtal på en motor istället för hela effektkurvan. Fast i det här fallet jämförbart med att skilja motorer åt genom att kolla effekten på 2000 rpm. Som man gjorde på 20-talet.

Race-dämpare är oftast hårdare i lågfartsdelarna just för att få mer kontroll och känsla när bilen ska sätta sig i kurvan. Med gatdämpare så tjongar bilen omkull och vinglar gärna lite innan den stabiliserar sig. Hur det sen blir med gatdämpare med 10000 mil på nacken kan ni gissa...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Skruva banåkabil
Data på stötdämpare?
3 besök senaste veckan (1170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande