Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Rollcenter under markplanet...
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (14601 totalt)
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Rocco-82, Nu verkar det ju hända något, du får se till att fixa två 19mm åt mig sen när du har två 17mm leder som funkar

_________________
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
razer skrev:
Rocco-82, Nu verkar det ju hända något, du får se till att fixa två 19mm åt mig sen när du har två 17mm leder som funkar


Hmm, har jag visat dig nått du inte borde sett?

Stämmer det med Rc bak enl. "Skjuvcentrum i T-balken" så är det spacer mellan golv och bakvagnsled som gäller, hur mycke får avgöras när allt fallit på plats...

Konstruktionsmöte Tis 7/10 får se vad som kommer fram...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Rocco-82 skrev:
razer skrev:
Rocco-82, Nu verkar det ju hända något, du får se till att fixa två 19mm åt mig sen när du har två 17mm leder som funkar


Hmm, har jag visat dig nått du inte borde sett?

Stämmer det med Rc bak enl. "Skjuvcentrum i T-balken" så är det spacer mellan golv och bakvagnsled som gäller, hur mycke får avgöras när allt fallit på plats...

Konstruktionsmöte Tis 7/10 får se vad som kommer fram...


Hur gick det på mötet ??

_________________
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Har knackat ett par rader i "Våra Banåkarbilar"...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Då har det något försenade konstruktionsmötet ägt rum...

Beställt av MecMove:
2st RG14-MTE till topplagring.
2st RG16-SE till ny spindelled.
2st RF14-SEICRx1,5 till ny p-ände.

Spårvidden ökas med 7 el. 14mm per sida. (minnet sviker mig) och castern ökas nån grad(er). Camber blir justerbart i topplagringen och KPI är justeras i fjäderbenets infästning.

Men... Så surrar det lite i huvudet och frågorna hopar sig igen...

om man ökar caster, så får p-änden en annan rörelse/läge.

Ska man kompensera genom att flytta fram nedre leden så att läget på navet (vågrätt sett) är oförändrat och sänka styrväxeln motsvarande sänkningen av p-änden?

Några bra/dåliga fenomen jag missat?

Än en gång tusen tack för alla som engagerar sig här på Rejsa. thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
om man ökar caster, så får p-änden en annan rörelse/läge.

Du ökar castern ca 2-4grader och har en arm på ca 130mm det ger ca 9mm i höjdskilnad neråt om styrarmen pekar bakåt. Nu är förmodligen bilen sänkt också, då åker styrarmen upp, hmm du får kolla och se.
Se även här så kan du lägga in dina mått och se vad som händer med hjulvinklarna, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Här kommer det fler frågor

Göran, Angående att modifiera golvet. I mitt fall innebär det att man får modifiera torpedväggen pga det redan idag är trångt mellan styrväxel, avgassystem och torpedvägg. Sen blir man tvungen att tillverka nytt bakre motorfäste och växellådsfäste.
Anledningen är att bärarmar, styrväxel, bakre motorfäste och växellådsfäste är infästa i en balk som är monterad under karossen och rambenen fram. Bild

Lösningen för mig blir att tillverka nya spindelleder. Men jag vet inte vilken typ av stål man ska använda till den biten som ska gå från lagret i bärarmen upp i spindeln.

_________________
Citera
Racetech
Rollcenter under markplanet...
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (14601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande