Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjäderbensstag
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6951 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Roggaman skrev:
fuling skrev:
citat:
Sätt ett stag på en 70-tals bil å ett på en från 2000-talet, så lär det göra mycket större skillnad på 70-talaren.

Vafö det då??? Det MÅSTE även vara här att det skiljer från bil till bil.


Som jag skrev, det beror på hur bilen är konstruerad.
Men generellt så borde väl ha hänt en del på några årtionden.
Sen om du jämför en tysk "stridsvagn" från -70 med en fiat 600 från samma år så lär det naturligtvis skilja en del.
Byggde ett tre punkts stag (torn-torn-torpedvägg-torn) på min 280ZX Turbo, å där märktes en tydlig skillnad, om inte annat så kände man att den förmedlade gupp å gropar mycket bättre.



Mycket av det som hänt sedan sjuttiotalet vad det gäller bilkonstruktion har mer varit för att få ner produktionskostnader än att få bilarna snabbare runt banan, en sån detalg är ju McPeston definitift, så jag tror snarare att behovet generelt sett är större på modernare bilar än på sjuttiotalsvagnar.

Alla sjuttiotalare jag ägt (utom en), och det är en klar majoritet av mina bilar, har haft dubbla A-armar, däremot de bilar jag haft av modernare konstruktion har ofta haft McPeston.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



fuling skrev:
Finns inga specifika vinklar böja man skall unvika utan man SKALL unvika alla vinklar och böjar.

Steg 1:
Ta reda på om du behöver ett stag i huvudtaget, med andra ord hur mycket flexar tornen utan stag???


En ännu bättre ide om man tänkt behålla bilen är att skaffa ett fjäderbenstag innan tornen börjar flexa för mycket eller spricker...

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Fjäderbensstag
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6951 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande