Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Uppgradering av bromsarna, eller?
1791 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Jag har inhandlat 4-kolvs ok från Brembo, men vid jämförelse av beläggen så märker jag att Brembo beläggen är mindre än orginal.....

Kommer det att bromsa bättre ändå? oken är ju betydligt stöddigare...





_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Kommer de att ta över hela ytan då (samma skivor antar jag)?
om det blir orörd skiva längs in så är väl det ingen katastrof, men hur mycket bättre det blir kan man spekulera i.
Andra belägg (bettigare eller så)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Hmm.. jag funderade om min "uppgradering" av bromsarna totalt sett verkligen gav någon förbättring. Byte av ok från enkolvsok till fyrkolvsok resulterade visserligen i en ökning av beläggyta, men samtidigt också ordentlig ökning av den ofjädrade vikten. Skivorna väger ju också mer,(större). Dessutom väger ju R-däcken betydligt mer än vanliga gatdäck. Frågan är om jag fått bättre prestanda totalt sett, Mats Kinnby åker BMW-Cup med originalok och andra belägg, så det kanske inte var helt nödvändigt med andra ok?
Kanske hade varit bättre med originalok, enkolvs, och andra belägg + lätta däck och fälgar?
Hursomhelst tycker jag att jag har fått bättre bromsar, så det kanske uppväger sämre väghållning p.g.a tyngre ok/fälgar/däck. Å andra sidan har ju den ökade vikten samlats lågt, det kan ju vara en fördel?
Synpunkter någon?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



OT OT OT OT:

väger R-däck mer än vanliga?
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Storleken på belägget ska enligt Görans bok inte ha någon betydelse.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Anders Jeppsson skrev:
OT OT OT OT:

väger R-däck mer än vanliga?
Den högre stabiliteten i stommen kommer nånstans ifrån..

Men detta är ju ingen absolutsanning. Det finns nog de RDäck som har samma stomme som gatdäck från samma tillverkare och då lär vikten inte skilja så mycket.

En grov gissning är att ett RDäck i 205/50/15 väger ca 1 kg mer än motsvarande Gatdäck.
Detta råkar vara skillnaden mellan Toyo RA-1 och TS-1

Back on Topic:
om uppgraderingen gör dig nöjd så är det väl inte så mycket att fundera över. Om du mäter det i vart du kvalificerar dig på gridden är det en annan sak (men då hade du haft "bevis").

Byta belägg, fräsh bromsvätska, kylluft kan man komma långt med tydligen (om det inte är riktigt illa från början förståss). Hur man än gör så blir det lite pyssel som tillför lite dimensioner till hobbyn.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Att Mats åker std. belägg och ok är för han kör standardklassen och där får man inte byta hur som helst.

Sen att det funkar sjukt bra med rätt prylar är ingen hemlighet. Dock är racebilarna även i standardklassen ganska mkt lättare än en originalbil.

Fördelen med att hänga på mer massa/ok kan nog vara att kännslan kan öka och att värmemotståndigheten likaså. Mao en förbättring... Men du har en bra point i att det inte bara är vinst med tyngre prylar. Vore intressant att göra ett back to back test...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Visst har inte friktionsarean så stor betydelse på bettet i belägget, men tänk ändå på beläggets tjocklek och därmed dess värmekapacitet. Många belägg har en tendens att slitas fortare när de är halvslitna och just beläggen till ovanstående Brembo-ok är oftast 15mm tjocka (ibland 17mm) totalt. 'VAG-belägget' är 20mm. Jag förstår jakten på gram för att minska den ofjädrade vikten och viss estetisk attraktion med ett fyrkolvsok som det står Brembo på. Samtidigt är jag lite konservativ i mitt tankesätt och hävdar att många förare klarar sig med ett riktigt bra belägg (plus kylning/bromsvätska) i originaloken. Vill inte verka nedstämmande mot uppdatering av andra ok och visst finns det viktreduktion att tjäna tillsammans med ett ofta styvare flerkolvsok.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Stacke skrev:
Samtidigt är jag lite konservativ i mitt tankesätt och hävdar att många förare klarar sig med ett riktigt bra belägg (plus kylning/bromsvätska) i originaloken. Vill inte verka nedstämmande mot uppdatering av andra ok och visst finns det viktreduktion att tjäna tillsammans med ett ofta styvare flerkolvsok.

Största anledningen till uppgraderingen är att jag vill ha en stummare/bättre känsla i pedalen, och därmed ett mer konsekvent uppträdande. Jag har fått för mig att orginal oken sviktar en del...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



ThomasT skrev:
Stacke skrev:
Samtidigt är jag lite konservativ i mitt tankesätt och hävdar att många förare klarar sig med ett riktigt bra belägg (plus kylning/bromsvätska) i originaloken. Vill inte verka nedstämmande mot uppdatering av andra ok och visst finns det viktreduktion att tjäna tillsammans med ett ofta styvare flerkolvsok.

Största anledningen till uppgraderingen är att jag vill ha en stummare/bättre känsla i pedalen, och därmed ett mer konsekvent uppträdande. Jag har fått för mig att orginal oken sviktar en del...
Blev det bättre? Var det värt det i dina ögon?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
ThomasT skrev:
Stacke skrev:
Samtidigt är jag lite konservativ i mitt tankesätt och hävdar att många förare klarar sig med ett riktigt bra belägg (plus kylning/bromsvätska) i originaloken. Vill inte verka nedstämmande mot uppdatering av andra ok och visst finns det viktreduktion att tjäna tillsammans med ett ofta styvare flerkolvsok.

Största anledningen till uppgraderingen är att jag vill ha en stummare/bättre känsla i pedalen, och därmed ett mer konsekvent uppträdande. Jag har fått för mig att orginal oken sviktar en del...
Blev det bättre? Var det värt det i dina ögon?

Seså... lugn och fin....

Jag håller inte riktigt samma galna tempo som de andra bilbyggarna här...

Dessutom blir det riktigt svårt att få på 15" plåtisarna med vinterdäcken, när Brombo oken sitter på.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



ThomasT skrev:
Seså... lugn och fin....

Jag håller inte riktigt samma galna tempo som de andra bilbyggarna här...
Då gäller det att minnas bromsarna som usla förra året så är problemet ut världen

Själv har jag så vaga minnesbilder från förra året så oavsett vilka förändringar jag gör så får jag nästan börja från noll. "Ingorance is bliss" eller hur det nu var.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Uppgradering av bromsarna, eller?
1791 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande