Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Uppgradering av bromsarna, eller? | 1791 besök totalt |
Jag har inhandlat 4-kolvs ok från Brembo, men vid jämförelse av beläggen så märker jag att Brembo beläggen är mindre än orginal.....
Kommer det att bromsa bättre ändå? oken är ju betydligt stöddigare... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Kommer de att ta över hela ytan då (samma skivor antar jag)?
om det blir orörd skiva längs in så är väl det ingen katastrof, men hur mycket bättre det blir kan man spekulera i. Andra belägg (bettigare eller så)? |
||||||
Hmm.. jag funderade om min "uppgradering" av bromsarna totalt sett verkligen gav någon förbättring. Byte av ok från enkolvsok till fyrkolvsok resulterade visserligen i en ökning av beläggyta, men samtidigt också ordentlig ökning av den ofjädrade vikten. Skivorna väger ju också mer,(större). Dessutom väger ju R-däcken betydligt mer än vanliga gatdäck. Frågan är om jag fått bättre prestanda totalt sett, Mats Kinnby åker BMW-Cup med originalok och andra belägg, så det kanske inte var helt nödvändigt med andra ok?
Kanske hade varit bättre med originalok, enkolvs, och andra belägg + lätta däck och fälgar? Hursomhelst tycker jag att jag har fått bättre bromsar, så det kanske uppväger sämre väghållning p.g.a tyngre ok/fälgar/däck. Å andra sidan har ju den ökade vikten samlats lågt, det kan ju vara en fördel? Synpunkter någon? _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||||
|
||||||
Men detta är ju ingen absolutsanning. Det finns nog de RDäck som har samma stomme som gatdäck från samma tillverkare och då lär vikten inte skilja så mycket. En grov gissning är att ett RDäck i 205/50/15 väger ca 1 kg mer än motsvarande Gatdäck. Detta råkar vara skillnaden mellan Toyo RA-1 och TS-1 Back on Topic: om uppgraderingen gör dig nöjd så är det väl inte så mycket att fundera över. Om du mäter det i vart du kvalificerar dig på gridden är det en annan sak (men då hade du haft "bevis"). Byta belägg, fräsh bromsvätska, kylluft kan man komma långt med tydligen (om det inte är riktigt illa från början förståss). Hur man än gör så blir det lite pyssel som tillför lite dimensioner till hobbyn. |
||||||
Att Mats åker std. belägg och ok är för han kör standardklassen och där får man inte byta hur som helst.
Sen att det funkar sjukt bra med rätt prylar är ingen hemlighet. Dock är racebilarna även i standardklassen ganska mkt lättare än en originalbil. Fördelen med att hänga på mer massa/ok kan nog vara att kännslan kan öka och att värmemotståndigheten likaså. Mao en förbättring... Men du har en bra point i att det inte bara är vinst med tyngre prylar. Vore intressant att göra ett back to back test... |
||||||
Visst har inte friktionsarean så stor betydelse på bettet i belägget, men tänk ändå på beläggets tjocklek och därmed dess värmekapacitet. Många belägg har en tendens att slitas fortare när de är halvslitna och just beläggen till ovanstående Brembo-ok är oftast 15mm tjocka (ibland 17mm) totalt. 'VAG-belägget' är 20mm. Jag förstår jakten på gram för att minska den ofjädrade vikten och viss estetisk attraktion med ett fyrkolvsok som det står Brembo på. Samtidigt är jag lite konservativ i mitt tankesätt och hävdar att många förare klarar sig med ett riktigt bra belägg (plus kylning/bromsvätska) i originaloken. Vill inte verka nedstämmande mot uppdatering av andra ok och visst finns det viktreduktion att tjäna tillsammans med ett ofta styvare flerkolvsok.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
Största anledningen till uppgraderingen är att jag vill ha en stummare/bättre känsla i pedalen, och därmed ett mer konsekvent uppträdande. Jag har fått för mig att orginal oken sviktar en del... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
||||||
Seså... lugn och fin.... Jag håller inte riktigt samma galna tempo som de andra bilbyggarna här... Dessutom blir det riktigt svårt att få på 15" plåtisarna med vinterdäcken, när Brombo oken sitter på. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Själv har jag så vaga minnesbilder från förra året så oavsett vilka förändringar jag gör så får jag nästan börja från noll. "Ingorance is bliss" eller hur det nu var. |
||||||
Skruva banåkabil Uppgradering av bromsarna, eller? | 1791 besök totalt |