Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
OCL/Brorssons M3 CSL 1.21.56 i SS
<<   1, 2, 3   >>
8610 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



torque skrev:
Det bästa med slicks förutom greppet är att det inte blir något snack om R-däck eller gatdäck hit och dit
om alla åkte på slicks i SS skulle vi slippa mycket gnälla i stilen; (men jag hade "bara" gatdäck, ju )
och det finns inte slicks som är olika bra lämpade för förhållandet som råder för tillfället då?
Enhetsdäck, restriktorer och samma vikt vore ju att ta död på intresset från arrangören...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



NiklasFalk skrev:
torque skrev:
Det bästa med slicks förutom greppet är att det inte blir något snack om R-däck eller gatdäck hit och dit
om alla åkte på slicks i SS skulle vi slippa mycket gnälla i stilen; (men jag hade "bara" gatdäck, ju )
och det finns inte slicks som är olika bra lämpade för förhållandet som råder för tillfället då?


Då har man köpt fel slicks..... Och blivit frånåkt!

Det är väldigt skönt att se OCL/Brorsson CSL'en gå såpass fort som den gör nu!
Tänk va fräna chassi komponenter för en halv mille kan göra.....
Nu är det bara trimning av maskinen kvar sen är den klar!

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jag tycker personligen inte man kan skriva "Sveriges snabbaste gatbil" och ta tiden med slicks. Med slicks är det inte en gatbil längre, däremot kan man ju köra SS utan problem, men då utan att hävda gatbils joxet.

Som jag ser det är Radical SR3 den snabbaste gatbilen, den körde på r-däck och så vitt jag vet i ett sånt skick att den kan släppas igenom en besiktning.

Visst, den har inte tak, fyra sittplatser och bagageutrymme, men det behöver inte en gatbil ha enligt definitionen. Däremot behöver den ha däck med E-märkning och minst 1.6 mm, framlampor och bromsljus.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det är väl mer än däcken som gör att OCL/Brorssons CSL inte skulle komma igenom en hårdför besiktning eftersom den är helbilsgodkänd. Samma sak gäller en hel drös andra "gatbilar" som kört i SS.

Lista tiderna och omständigheterna så kan väl ingen gnälla. Slicks, tävlingsbil, markfrigång, vikt, annat luftfilter, okoncentrerad, solen i ögonen eller vad som helst påverkar ju.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Det står ju i listan om det är Standard, Modifierad eller tävlingsbil. Står även vad man kört på för däck och vad man har för vikt. Sen kan var och en uppskatta fritt.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Personligen är jag lite trött på att på allt om att bilar måste vara per definition en "gatbil".

"bla, bla jag kör med den till jobbet dagligen, det är en gatbil" (läst spoilernytt)
Jag slutade köra med min bil dagligen för 1,5 år sedan. Och den är inte ens extrem.. har jag en räserbil nu då? (brukar kalla den för räserbilen kan erkännas)
Har iofs också blivit hårt uppklassad i smålandscupen p.ga. slicks en gång men det var det värt

Ta bilarna för vad dom är.. man får egentligen inte göra något kul på en modern bil utan att den blir olaglig och därmed är den väl inte är en "gatbil" länge även om den nu är registrerad och klar?

Så jag sållar mig till Samuel.. var och en kan uppskatta fritt

Snuskigt snabbt är det iaf thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



många som klagar på slicks... men turbo då? Det är tydligen helt ok att trimma motorn med alla medel men att trimma däcken är inte tillåtet... *suck*

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Jag tycker inte det är dumt alls att kommentera däcken. SJälvklart kan inte en bil med slicks vara en gatbil i det utförandet. R-däck är ju fortfarande däcktrim. Min bil kallar jag utan tvekan gatbil. Den går med samma setup och däck på både strippen och banan och till besiktningen. Enda modden är monterande av katten och omställt soppatryck. Det ÄR inte lika ballt att ha en banbil på trailer som att ha en bil a la Superevon!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Erik (fd Mooseman) skrev:
Det ÄR inte lika ballt att ha en banbil på trailer som att ha en bil a la Superevon!


Superevon är lika lite en gatbil som en SLC-räser. Ska man ha någon typ av rättvisa i tex SS så får man ha ett reglemente som styr coh en besiktning. Precis som i riktig racing

Bilsports SS får man ta som ren underhållning

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Erik (fd Mooseman) skrev:
Enda modden är monterande av katten och omställt soppatryck.


Med andra ord kör du med en bil som inte är besiktningsduglig till vardags... har du hållit dig inom reglerna för effektökning? 10% vrid och 20% effektökning (eller var det tvärt om)?

Vad är det för skillnad med en motor som är olaglig och på däck som är olagliga med bilprovningens ögon?

Som Björn skrev så är väl inte superevon laglig på speciellt många punkter?

En gatbil borde ju i rimlighetens namn vara helt laglig att köra på gatan...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



964c2 skrev:
Bilsports SS får man ta som ren underhållning
/Björn

Ja, det måste man absolut göra. Inte bara bilarna är "felkällor" tänk er att komma dit en dag efter att några varit där dagen innan och lagt ner gummi. Det har varit en varm och ljummen sommarnatt, temperaturen är 22 och soldis, vindstilla. Redan under de förhållandena har men ett par sek. jämfört att komma dit i oktober med +7 och ingen som kört där på tre veckor och det regnat de senaste två veckorna...

Den som verkligen vill mäta sitt material eller sin "person" bör ställa upp i en rejsingserie, inte sitta och räkna med Bilsport!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



BTG skrev:
964c2 skrev:
Bilsports SS får man ta som ren underhållning
/Björn

Ja, det måste man absolut göra. Inte bara bilarna är "felkällor" tänk er att komma dit en dag efter att några varit där dagen innan och lagt ner gummi. Det har varit en varm och ljummen sommarnatt, temperaturen är 22 och soldis, vindstilla. Redan under de förhållandena har men ett par sek. jämfört att komma dit i oktober med +7 och ingen som kört där på tre veckor och det regnat de senaste två veckorna...

Den som verkligen vill mäta sitt material eller sin "person" bör ställa upp i en rejsingserie, inte sitta och räkna med Bilsport!


Eller ett billigare alternativ, kör ett par sprintlopp med 10st identiska Neon bilar på Gelleråsen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Daniel Ekström skrev:
En gatbil borde ju i rimlighetens namn vara helt laglig att köra på gatan...

Att diskutera en exakt defintion av "gatbil" är extremt hopplöst.

Det är bara och inse att SS är underhållning och inte ett fullt fungerande mätinstrument

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



RS6 skrev:
Eller ett billigare alternativ, kör ett par sprintlopp med 10st identiska Neon bilar på Gelleråsen.

Nja, om man läser mitt inlägg så är det två alternativ. Material - Person.
Vill man mäta personen så tar men Neon eller go-cart eller nåt. Men det säger ju inget om materialet i garaget...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



BTG skrev:
RS6 skrev:
Eller ett billigare alternativ, kör ett par sprintlopp med 10st identiska Neon bilar på Gelleråsen.

Nja, om man läser mitt inlägg så är det två alternativ. Material - Person.
Vill man mäta personen så tar men Neon eller go-cart eller nåt. Men det säger ju inget om materialet i garaget...


Visst, men just Neon sprint eller liknande tycker jag är väldigt intressant för att det är på lika vilkor, likvärdigt matrial. Så det är person som avgör och inte budget.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Eller ett billigare alternativ, kör ett par sprintlopp med 10st identiska Neon bilar på Gelleråsen.

Behövs inte, en RIKTIGT satt konbana så är föraren MYCKET viktigare än matrialet.
Hmm vist finns det en nedre gränser för matrialet, men den är betydligt lägre än vad de flästa tror.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



fuling skrev:
citat:
Eller ett billigare alternativ, kör ett par sprintlopp med 10st identiska Neon bilar på Gelleråsen.

Behövs inte, en RIKTIGT satt konbana så är föraren MYCKET viktigare än matrialet.
Hmm vist finns det en nedre gränser för matrialet, men den är betydligt lägre än vad de flästa tror.


Jo visst, men för att konbanan ska bli lika intressant som ett Neon sprit så skulle alla köra samma bil genom konbanan Då utmärker sig personen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



RS6 skrev:
fuling skrev:
citat:
Eller ett billigare alternativ, kör ett par sprintlopp med 10st identiska Neon bilar på Gelleråsen.

Behövs inte, en RIKTIGT satt konbana så är föraren MYCKET viktigare än matrialet.
Hmm vist finns det en nedre gränser för matrialet, men den är betydligt lägre än vad de flästa tror.


Jo visst, men för att konbanan ska bli lika intressant som ett Neon sprit så skulle alla köra samma bil genom konbanan Då utmärker sig personen.


(PS självklart är jag införståd med att alla Neon bilar inte presterar 100% lika men nog är det nära DS)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Behövs fortfarnade INTE lika bilar OM konbanana är BRA satt, då är den FÖRAR beroende.

Men vist är 2st förare jäv.... gämna/lika och duktiga kringel vridare kommer det skilja om matrialet skiljer sig mycket åt. Det är självkart, men det skiljer mindre än vad de flästa tror.
Det är detta jag tycker är så jä... underbart med konbanaor, de skiljer angnarna från vetet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Magnus Thomé skrev:
Daniel Ekström skrev:
En gatbil borde ju i rimlighetens namn vara helt laglig att köra på gatan...

Att diskutera en exakt defintion av "gatbil" är extremt hopplöst.

Det är bara och inse att SS är underhållning och inte ett fullt fungerande mätinstrument


Jo jag är helt på det klara med att det är ren underhållning och vilken underhållning sen

Vände mig lite emot att många säger att det är "fusk" och olagligt med slicks och sen åker dom själva i bilar som är olagligt trimmade osv... Ville inte ha en diskussion om gatbil osv

edit:
Detär deremot ett rätt bra instrument för att mäta hur mycket man klarar av att ta ut ur bilen. I alla fall i dom fallen där gullabo kört och man har en bil som stämmer med den han körde. Har han kört tex 1,30 och jag 1,40 så vet jag ju att det finns mycket kvar att göra

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Daniel Ekström skrev:
...
Detär deremot ett rätt bra instrument för att mäta hur mycket man klarar av att ta ut ur bilen. I alla fall i dom fallen där gullabo kört och man har en bil som stämmer med den han körde. Har han kört tex 1,30 och jag 1,40 så vet jag ju att det finns mycket kvar att göra


_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
OCL/Brorssons M3 CSL 1.21.56 i SS
<<   1, 2, 3   >>
8610 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande