Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng*
1, 2, 3, 4   >>
15335 besök totalt
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Bilen är från början en 205 GTi Classique sport -90 som jag köpte förra året, precis samma som Freddan och Niklas som redan har presenterat sina bilar här, dock är det en del som skiljer i våra modifikationer så jag tänkte att jag skulle presentera min version också...

Bilen används till busbil/banbil/bruksbil under sommarhalvåret, detta är min enda bil så vissa krav på bekvämlighet finns varav lättning troligtvis inte kommer bli aktuellt

Har hittills endast kört konbanor med bilen men nästa år har jag tänkt åka på "riktig" banträff också
i år han jag ju iaf med Bilsport Superstage med Peugeot-klubben och fick tiden 1.38.06 med vanliga gatdäck vilket jag var nöjd med, hade dock varit kul att testa hur mkt man hade kunnat korta tiden med R-däck

Nu till de modifikationer som är utförda på bilen.

Motor: 2,0L 16v 155hk (XU10J4) från Peugeot 405 Mi16-94, k&N öppet luftfilter, 2" avgassystem med 1 Supersprintdämpare

Chassi: Avo Coiloverkit, sänkt bak med original torsionsstavar, Sparco övre fjäderbensstag

Bromsar: Slitzade/borrade skivor, greenstuff belägg, valvoline bromsvätska

Fälgar/Däck: 16" TSW Venom/ Pirelli P-Zero 195/45-16

Inredning: 2 svarta Sparco sprint stolar, i övrigt standard

Sedan är en del rent utseendemässiga modifikationer utförda men dessa kan ni se på bilderna...

Prestanda: 0-100 6,5-7,0s, SS 1.38.06


Framtidsplaner:
Det som är planerat närmast är att de delar som inte blivit omlackerade i år skall bli det, dvs skärmar dörrar och tak så den är i tipp topp skick till nästa säsong
Styvare bussningar i fram och bakvagn
Greppvänlig ratt
Stålomspunna bromsslangar
R-däck

Bilder

Bilder från SS





Motorrummet

Det var väl ungefär allt!

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Välkommen!

Jag tycker iaf att det var en bra tid med gatdäck på SS betänkt den smått söndagskörande stilen. Jag fick kämpa mig till (exakt) samma tid med r-däck.

Väldigt prydlig bil. thumbs up Gjutjärnsmotorn är ju tydligen inte så supertung, och svettas dessutom inte ens för 550 hk iaf.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Fick lite gjort i garaget idag, nu är bilen isärplockad och klar för att lämnas på lack


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



jag som tyckte din verkade blank som den var

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Var ganska blank...., dock så syns det ju att lacken är 14 år gammal, kul att det är fritt från småbulor och riktigt blankt och fint tills nästa säsong

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
TBoy
Katrineholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 54



Vad behöver man göra för att få till en sådan motorinstallation?
Vilka årsmodeller på kaross/motor/låda skall man satsa på?

/Tommy

_________________
__________________________

MVH Tommy Karlsson
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
TBoy skrev:
Vad behöver man göra för att få till en sådan motorinstallation?
Vilka årsmodeller på kaross/motor/låda skall man satsa på?

/Tommy


Alla modeller av mi16 motorn passar rätt av i motorfästen och växellådorna passar också mellan motorerna, de modifieringar som behövs göras är att banka torpedväggen lite så avgassystemet går fritt samt att modda fläktpaketet så att kylaren kommer längre fram annars slår den emot insuget, Det största jobbet är att bygga om elen. De flesta slangar och så är liknande anslutningar så det är inte så mkt som behöver ändras...

Att använda sig av den äldre 1,9 liters 16v motorn är det vanligaste, jag vet bara en till som har använt sig av 2,0 litersmotorn här i sverige. 1,9:an är billigare, lättare att få tag i samt lite enklare att få elen att fungera som den skall, den ser även mer original ut vid bes.. vinsten med 2,0 motorn är några extra hästar samt bättre bottendrag plus lite coolhetsfaktor, den nyare motorn finns i 405:or från 93 samt 306s16

årsmodell på karros spelar ingen större roll men en -89 eller nyare är ändå att föredra, de har skivbromsar bak, bättre rostskydd och en del andra bättre detaljer

kika in på peugeot sport clubs hemsida om du vill, finns många trådar om detta ämnet där

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Lägger in lite bilder från dagens arbete....

Den lilla rost som fanns är numera historia







_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Sådär ja, nu var bilen lackad och klar återstår bara att plocka ihop allt och det är ju ingen stress med det direkt, resultatet blev mkt bra iaf

sen är planerna att inhandla bussningar till framvagnen och byta till stålomspunna slangar, en ratt står också på listan, får se hur mkt pengarna räcker till, lacken kostade trots allt en slant...

hemkommen från lackeraren

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Så nu är en ratt beställd , blev en OMP Quadro 04, den svarta på bilden


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Nu börjar det se ut som en bil igen har monterat lite lister och sommarhjul sedan bilden är tagen, slänger upp några fler bilder om nån dag


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



riktigt snygg bil jag tycker att dom lite äldre Peugeoterna är riktigt snygga. Och med "lexus" lampor bak så är blir det kalasbra

_________________
Björn Hansson
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Fick paket i fredags och i det låg nya ratten, den ser bra ut och är hur skön som helst att greppa, skall bli skoj att montera i bilen

http://web.telia.com/~u11209273/Bilen/Ratt1.JPG

Nästa helg är jag ledig från allt som har med skolan och göra så då skall det hem och skruvas

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Snygg thumbs up

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Jäkligt snygg ratt thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering...

Förra helgen blev det en del gjort, dock så råkade bilderna jag tog försvinna men här kommer lite nytagna bilder från dagen.

Började förra helgen med att montera ratten, den passade inte på gamla navet men jag borrade nya hål och gängade dem så gick den dit sen, passade också på att lacka den fula träknoppen silver, skall ha gamla centrumkåpan i ratten sen dock... blixten förstörde färgerna lite på denna bilden tyvärr så knoppen ser konstig ut



Listerna monterades



Nya sidoblinkers( de gamla var nötta och fula)



Polerade slutröret med autosol



Fronten monterades med nytt nät



Köpte ny list till framrutan och monterade denna samt sidorutor



Gångjärnen till huven lackade och monterade, ska de va fint så ska de



Såhär ser den ut för tillfället, bara huv och främre breddare kvar att montera




Det som återstår när huv och breddare är monterat är att dra lite kablar i dörrar och få dit dörrsidor, sen har jag lött ihop lite sladdar för att få igång varvräknaren, en elektrisk motor för att öppna bagageluckan skall också monteras. så det blir väl helgens jobb sen är det bara vänta på våren Vidare inköp får vänta tills ekonomin ser bättre ut :?

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Ser grymt snygg ut nu! thumbs up Men de där norrortrejsing borde du ta bort, såvida du inte är medlem där? Ersätta med rejsa.nu kanske??

Ska bli riktig kul å se hur den går nästa säsong... (-05 alltså)

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Dekalen har suttit där sedan jag köpte bilen, har tyckt den var snygg och passar in därför har den fått sitta och det får den nog göra ett tag till, rejsa.nu dekalen kan nog få någon annan bra placering

Ja det blir jävligt fint nu, skall bli skoj att börja köra när säsongen kommer igång

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Har pillat lite idag också. här är lite pics...

Började med att göra i ordning främre breddaren



När den var klar monterades den



Sedan satte jag igång att slipa på kylarplåten, var så mkt gamla färglager så jag slipade den plåtren för att det skulle bli bra resultat med ny färg



Färdig



Den lilla spoilern på bakrutan nylackad och monterad, dammig som fan blev bilen av allt slipande i lokalen också



Huven på plats, skall dock justeras in lite...



Tog en bild ovan skärmen också där man ser hur mkt däcket går utanför skärmen



det var allt för idag

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



har du lackbox eller kör du sprayburk när du lackar smådetaljerna? ser bra ut thumbs up

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Niklas skrev:
har du lackbox eller kör du sprayburk när du lackar smådetaljerna? ser bra ut thumbs up


Smådetaljerna är lackade med sprayburk faktiskt, blir jäkligt bra resultat om man är noggrann med underarbete och ser till att färgen flyter ut bra

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng*
1, 2, 3, 4   >>
15335 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande