Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändstift - beteckning och översättning mellan fabrikat
37 besök senaste veckan (49001 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Jag vill kolla att jag hade rätt stift i motor (så att dom inte var bidragande till kolvhaveriet). Men jag blir alldeles virrig på beteckningar och varma/kalla hårda/mjuka och värmetal.... *puh*

I motorn satt Bosch Super 4, märkta med R6 862 på porslinskroppen och WR 56 i metallen under nyckegreppet.

Boken säger att bilen ska ha Champion N2G eller motsvarande.

Motsvarar mina Bosch dessa Champion?

Sen är jag alldeles fullständigt förvirrar på det här med värmetal. Tror mig hat förstått att gå en motor hårt eller är trimmad så ska man ha ett annat värmetal på stiften. Som jag fattat det finns det olika begrepp för att beskriva detta, nämligen hårda/mjuk, varma/kalla respektive ett värmetal som är en siffra. Är det olika beteckningar för samma sak? VAd är vad? om jag vill stift som är ett snäpp mer lämpade för tuff körning, ska dom då vara hårdare eller mjukare, varmare eller kallare resp ska värmetalet vara högre eller lägre??? *puuuhhhh*

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Är det Porsche 924 Turbo vi pratar om? Då är det samma som på 930 vill jag minnas, NGK B8EGV Racing som gäller...kostar "bara" 200:- / styck på Mekonomen...Finns för halva priset på Micro (sant!)

Bosch W3DP0 funkar också...

EDIT: NGK online-katalog säger BP7ES eller BP7EVX för din bil. Jag rekomenderar fortfarande B8EGV Racing pga. bra erfaranheter.

FAQ på:

http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/faq/index.asp



The insulator nose length is the distance from the firing tip of the insulator to the point where insulator meets the metal shell. Since the insulator tip is the hottest part of the spark plug, the tip temperature is a primary factor in pre-ignition and fouling. Whether the spark plugs are fitted in a lawnmower, boat, or a race car, the spark plug tip temperature must remain between 500C-850°C. If the tip temperature is lower than 500°C, the insulator area surrounding the center electrode will not be hot enough to burn off carbon and combustion chamber deposits. These accumulated deposits can result in spark plug fouling leading to misfire. If the tip temperature is higher than 850°C the spark plug will overheat which may cause the ceramic around the center electrode to blister and the electrodes to melt. This may lead to pre-ignition/detonation and expensive engine damage. In identical spark plug types, the difference from one heat range to the next is the ability to remove approximately 70°C to 100°C from the combustion chamber. A projected style spark plug firing tip temperature is increased by 10°C to 20°C.


Så här läser du NGK-stift:

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
beepbeep skrev:
Är det Porsche 924 Turbo vi pratar om? Då är det samma som på 930 vill jag minnas, NGK B8EGV Racing som gäller...kostar "bara" 200:- / styck på Mekonomen...Finns för halva priset på Micro (sant!)

Bosch W3DP0 funkar också...

EDIT: NGK online-katalog säger BP7ES eller BP7EVX för din bil. Jag rekomenderar fortfarande B8EGV Racing pga. bra erfaranheter.


Ja, det är 924 turbo.

Tittade på länken på NGK, hittade inte turbon men för 2.0 inspr. stämmer beteckningarna. Enligt min bok (Haynes) ska dock inte insprutning och turbo ha samma stift (Champion N6YG resp N2G)

ok, vassare motor, högre värmevärde... verkar det vara för NGK och Bosch ivf. Är det så för alla fabrikat?

Men vad är det för j*kla Bosch Super 4 jag har?

_________________
Pär Hylander
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Kanske någon som trott att 924 turbo och LT/Audi har samma stift?
Vi säljer nämligen sådana på jobbet till svensson-VW, skall kolla imorron vad de är till.

De är dock direkt olämpliga till racing/hårdare gata. Rena racingstift eller Bosch DTC med tre grova klor är bättre. Kör själv med DTC i 944:an.

_________________
/Mathias
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Pär Hylander skrev:
Men vad är det för j*kla Bosch Super 4 jag har?


Antagligen någon som läst fel i rekomendationstabellen och tagit stift till en vanlig 924. Stämmer bra mot Bosch rekomendation, kolla tändstiftsrekomendationen på http://www.bosch.se/

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Pär Hylander skrev:
beepbeep skrev:
Är det Porsche 924 Turbo vi pratar om? Då är det samma som på 930 vill jag minnas, NGK B8EGV Racing som gäller...kostar "bara" 200:- / styck på Mekonomen...Finns för halva priset på Micro (sant!)

Bosch W3DP0 funkar också...

EDIT: NGK online-katalog säger BP7ES eller BP7EVX för din bil. Jag rekomenderar fortfarande B8EGV Racing pga. bra erfaranheter.


Ja, det är 924 turbo.

Tittade på länken på NGK, hittade inte turbon men för 2.0 inspr. stämmer beteckningarna. Enligt min bok (Haynes) ska dock inte insprutning och turbo ha samma stift (Champion N6YG resp N2G)

ok, vassare motor, högre värmevärde... verkar det vara för NGK och Bosch ivf. Är det så för alla fabrikat?

Men vad är det för j*kla Bosch Super 4 jag har?


Du kan hitta 924T på NGK sida genom att trycka ner i fliken där du väljer. Det är precis samma stift.

Det är inte så att "ju vassare bil dessto varmare stift" utan precis tvärtom! Läs texten på engleska, "värmetal" på stiften avgör hur varm själva elektroden och insulator blir. Man försöker hålla tempen på elektroden på ett konstant värde så att den är tillräckligt varm för att hållas ren men inte smälter.

om stiften blir för varm så överhettas elektroden/isolatorn vilket leder till att massa glödande bitar flyger runt och tillhörande problem med spikning/hackande gång osv.

"kalla" stift har däremot mycket yta mellan elektroden och höljet vilket avleder värme bättre. I en motor där förbränningstemperaturen är hög (= turboladdad motor) så vill man ha kallare stift för att dom ska kunna hålla sin optimala temperatur.

NGK anger BP7ES som stift till din bil, vilket är halvkall 14mm stift med 19mm gänga och standard 2.5mm elektrod. En helt vanlig vanilla-tändstift alltså.

B8EGV är en kallare 14mm stift med 19mm gänga och guld-palladium centerellektrod med speciell V-profil för raceanvändning (kolla på modelltolkningslistan).

Det är alltså ingen fara med att använda kallare stift förutom att dom kanske blir sotiga om du inte gasar på ordentligt, vilket du uppenbarligen gör för fulla muggar.

om jag minns rätt så är Bosch Super 4 en rätt ny modell med fyra sidelektroder som ska typ vara bättre för då kan "gnistan hoppa till den som ligger närmast".

Min personligen åsikt är att det låter som Schamporeklam på TV...även om dessa stift kanske funkar i vanliga bilar så är det inget jag skulle vilja använda i en bil med höga förbränningstemperaturer. Det är speciellt saabfolket (och där snackar vi väldigt höga avgastemp pga. Trionic) som avråder från hokus-pokus stift...


Jag vet inte vad "R6 862 " på Boschstiften betyder men det är mkt. möjligt att dessa stift är för varma för din bil. Detta behöver inte automatiskt betyda att det var därför kolven gick, men jag skulle hålla mig till beprövade/rekomenderade stift eller bättre. Dom kostar ju bara skjortan.

Här får du förklaringstabell för Bosch-stift:




P.S. Jag har ett sexpack av använda Bosch W3DPo platinastift från min 911 Turbo som är fortfarande i OK skick. Du kan få dom gratis om du lovar att aldrig köpa tändstift "med vingar" igen ...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Super4 har 4 st väldigt tunna sidoelektroder, idén är ju som sagt att gnistan skall hoppa lättare.
Tyvärr håller detta inte för häftigare än standard, och inte alla sådana heller. Med lite mer laddtryck blåser man t.o.m lätt bort dessa tunna elektroder...
De med tre klor ,DTC, har mycket kraftigare elektroder, och håller i en standardbil minst 6000 mil.

_________________
/Mathias
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
beepbeep skrev:

Du kan hitta 924T på NGK sida genom att trycka ner i fliken där du väljer. Det är precis samma stift.

Ja! Det stämmer ju (jag kollade på 79 årsmodell, där var den inte med, men på 80-stämmer det bra

beepbeep skrev:

Det är inte så att "ju vassare bil dessto varmare stift" utan precis tvärtom! Läs texten på engleska, "värmetal" på stiften avgör hur varm själva elektroden och insulator blir. Man försöker hålla tempen på elektroden på ett konstant värde så att den är tillräckligt varm för att hållas ren men inte smälter.

Näjustedet! Men vassare motor - högre siffra på värmevärdet!? lr?


beepbeep skrev:

Det är alltså ingen fara med att använda kallare stift förutom att dom kanske blir sotiga om du inte gasar på ordentligt, vilket du uppenbarligen gör för fulla muggar.

Ja, planen är ju att gasa för fulla muggar.... men jag har inte gjort det än... motor har gått cirka 40 km sedan föregående ägare satte ihop den

beepbeep skrev:

P.S. Jag har ett sexpack av använda Bosch W3DPo platinastift från min 911 Turbo som är fortfarande i OK skick. Du kan få dom gratis om du lovar att aldrig köpa tändstift "med vingar" igen ...

ok, tackartackar , för ordningens skulle så får jag väl påpeka att jag inte köpt dom själv, utan dom satt i motorn när jag köpte bilen ;-)

GunnarÖ skrev:

Antagligen någon som läst fel i rekomendationstabellen och tagit stift till en vanlig 924. Stämmer bra mot Bosch rekomendation, kolla tändstiftsrekomendationen på http://www.bosch.se/

Fick titta åtskilliga gången innan jag såg det längs till höger.... men som du skriver så är det ju till insprutningsmotorn. Visserligen rekommenderar NGK samma stift till inspr och turbo..... men vad ska man tro?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Wow! Här lär man sig ju saker på löpande band!


_________________
Magnus Thomé
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Alltså för att göra allt mkt. krångligare så är betyder högre värmetal på NGK-språk kallare stift men för BOSCH så är det tvärtom.

Kör du turboladdad Porsche till något annat än kyrkan / Ikea så är det NGK B8EGV röda eller i värsta fall Bosch W3DPo som gäller...det duger antagligen med ett hack varmare stift men tempmarginalen sjunker då.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag blev lite irriterad när jag skulle köpa stift till 75 Turbon i somras, kollade i listan vad NGK rekommenderade och sen vad Bosch rekommenderade, när jag kollade via en kors-referens lista så blev det inte samma värmetal..? Bosch stiftet var ett steg varmare än NGK...
Nu är det ju såklart inte säkert att stegen motsvarar varnadra exakt men ändå, rätt förvirrande.

Vad kostar NGK racing stiften?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Bosch och NGK värmetal är omvända och har dålig samband med varandra...med andra ord bör man inte jämföra dom. Detta antagligen för att man inte ska kunna byta alltför lätt.

Kolla i rekomendationstabellen för varje tillverkare, använd ett steg "kallare" ifall du kört hårt.

NGK B8EGV gick på 198:- /st. på Mekonomen vill jag minnas, dom finns också på Micro för nästan halva priset och bör köpas där. Vet ej om det finns något motsvarande stift för Alfan men du kan kolla vad du har nu och försöka hitta motsvarande...

Jag har kört med både Bosch och NGK och gillar NGK bättre, för röda färgens skull

P.S. Vissa bilar måste ha speciellt stift med förkopplingsmotstånd inbyggd, i synnerhet Saab med DI. Andra stift brukar resultera med att tändkasetten går sönder...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Tar upp en "gammal" tråd om ett intressant ämne!?
Denna tråd kanske borde ligga under Skruva-banbil!?!?

Har bytt stift på min 944 turbo, eftersom jag bytte chipen så
rekommenderas det att man skall "gå upp" till ett kallare stift!
Tidigare satt det Bosch WR7DC, vilket är vad Bosch rekommenderar till en original 944t.
Bytte nu till NGK BPR7ES som rekommenderades.
och då är en fundering, deras värmeskalor är ju omvända, så Bosch 7-stift är väl varmare än NGK 7-stift??
Bilen går hursomhelst bra, men det verkar som om tomgången blev högre när motorn har blivit varm!?
Kall är den ca 950-1000rpm, men när den kommit upp i temp, så ligger tomgången på 1100-1150rpm!?
Inte jättehögt, men lite högre än brukligt!! Är inte helt säker, men jag tror att tomgång varm, var lägre med dom gamla stiften...
om det nu är så att tomgången blivit högre, borde det inte bero på att förbränningen blivit bättre??
För då blir det ju med effekt med samma mängd soppa/luft, för spjället står ju fortfarande i samma läge!!

Stämmer mina funderingar?!??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Spirou944t skrev:

Stämmer mina funderingar?!??


Jag börjar snarare misstänka att kylvätsketempgivaren tagit semester. Om motronicen tror det är 40 minusgrader fast motorn är varm och fin brukar tomgången ligga högt (liksom soppaförbrukningen).

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Micke Holmström skrev:
Spirou944t skrev:

Stämmer mina funderingar?!??


Jag börjar snarare misstänka att kylvätsketempgivaren tagit semester. Om motronicen tror det är 40 minusgrader fast motorn är varm och fin brukar tomgången ligga högt (liksom soppaförbrukningen).


Bytte givaren som sitter på kylaren alldeles nyligen...den gamla gjorde att kylfläkten gick hela tiden!
Tomgången var sedan ok, men efter stiftbytet höjdes den vid varm motor!
Skulle kanske byta tillbaka bara för att testa!?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Är inte den givaren bara till kylfläkten medans motronicens tempgivare sitter nånstans i närheten av termostaten?
Lite skumt med att det sammanföll med stiftbytet men det kan ju ha varit en slump också.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Fläkttermostaten och vattentempgivare har inget med varandra att göra. Tror ej att stiften i sig kunde påverka tomgången...kolla att alla sladdar sitter som dom ska efter stiftbytet.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Tändstift - beteckning och översättning mellan fabrikat
37 besök senaste veckan (49001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande