Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Analysera ett varv på ringen
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (11632 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



FredrikB skrev:
Peeter skrev:
Bansträckningen ser lite latjo ut på den senaste bilden!?!


Bansträckningen räknas ut på G-krafter kontra hjulhastighet, så särskilt på en sån här lång bana kan den bli lite konstig

Är de nåt speciellt ställe som ser fel ut? eller är den allmänt fel?

Ärligt talat, så är det i princip ingenting som stämmer!
Skulle väl i så fall vara att man kommer tillbaks till samma ställe där man startat!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Ärligt talat, så är det i princip ingenting som stämmer!


Nu tar du väl i Peeter? Du har väl fattat att banan är vriden i förhållande till det vanliga nord-syd perspektivetet? Jag kände i alla falla igen Döttinger höhe och Mercedes-arenan och många andra sektioner.

Fredrik, om du skulle ge dig på att räkna ut en BTG-tid från detta varv, vad hamnar den på då?

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:

Fredrik, om du skulle ge dig på att räkna ut en BTG-tid från detta varv, vad hamnar den på då?

Anders


Jag kan banan för dåligt för att veta vilka punkter jag ska räkna mellan...men om någon sätter ut punkterna på banan så kan jag kolla upp tiden mellan dom

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Anders Jonsson skrev:
Peeter skrev:
Ärligt talat, så är det i princip ingenting som stämmer!


Nu tar du väl i Peeter? Du har väl fattat att banan är vriden i förhållande till det vanliga nord-syd perspektivetet? Jag kände i alla falla igen Döttinger höhe och Mercedes-arenan och många andra sektioner.

Fredrik, om du skulle ge dig på att räkna ut en BTG-tid från detta varv, vad hamnar den på då?

Anders

OK, tänkte inte på att banskissen låg upp och ned!
Då stämmer den ju ganska bra!
En BTG-tid är ju lite svår att räkna ut, eftersom dom kör GP-slingan.
Men om man skulle ta tiden från där ni svänger ut på T13 från GP-banan, under den vita rutan där det står 224/5322 uppe i högra hörnet och till början på T13 där ni kör in på GP-banan igen ovanför den gula rutan där det står 54/3600.
Då får man tiden för ett helt varv på nordslingan om man lägger till c:a 5 sekunder. Från den tiden kan man ju iofs dra ifrån c:a 25 sekunder så borde man få en ungefärlig BTG-tid.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



höfläkt skrev:
FredrikB skrev:
Anders Jonsson skrev:
Över 25 km= hela banan.

Max 277 km/h, 10 min 10 sec, men inte över 7000 rpm....

För snabbt för att vara SAABEN

Tiden stämmer ju på en GT3 Cup/RS men för lågt motorvarv kanske...

För långsamt för Vipern, eller....

Skoj!

Anders


SAABar kan vara snabbare än man tror.

Loggen är från tidsträningen på 24-timmars förra året.....

och bilen är en Saab 9.5 SportCombi


Visste inte att jag hade en konkurerande ringenbil i garaget...! Kan vi få en bild på bilen kanske? Så jag vet vad jag skall bygga efter på tantens bil... Ups..Sussi kommer, måste sluta


Jag ska skvallra för Sussi nästa gång vi ses!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



FredrikB skrev:
Jag kan banan för dåligt för att veta vilka punkter jag ska räkna mellan...men om någon sätter ut punkterna på banan så kan jag kolla upp tiden mellan dom


Bridge=Antoniusbuche bridge, stora bron i slutet av långa rakan.

Gantry=Stålställningen som går över långa rakan ett par hundra meter efter man kommer ut ur Galgenkopf.

Nåväl, enklare är väl att försöka ta ut tiden för bara nordslingan, den vet du väl i alla fall var du har!?

Fredrik, ett förslag, när ni kör 24-timmars i år igen. Video filma ett bra varv och lägg sedan ut såväl filmen som telemetri-datan här Då lovar jag att bjuda på en pilsner eller två!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Nåväl, enklare är väl att försöka ta ut tiden för bara nordslingan, den vet du väl i alla fall var du har!?

Fredrik, ett förslag, när ni kör 24-timmars i år igen. Video filma ett bra varv och lägg sedan ut såväl filmen som telemetri-datan här Då lovar jag att bjuda på en pilsner eller två!

Anders


Jag har tänkt att jag skulle göra nån sån film med Tex. Hastighetsmätare och varvräknare inklippt i bilden från telemetrin....vi får väl se om det blir av

öl är ju alltid gott

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159


Trådstartare
Peeter skrev:

OK, tänkte inte på att banskissen låg upp och ned!
Då stämmer den ju ganska bra!
En BTG-tid är ju lite svår att räkna ut, eftersom dom kör GP-slingan.
Men om man skulle ta tiden från där ni svänger ut på T13 från GP-banan, under den vita rutan där det står 224/5322 uppe i högra hörnet och till början på T13 där ni kör in på GP-banan igen ovanför den gula rutan där det står 54/3600.
Då får man tiden för ett helt varv på nordslingan om man lägger till c:a 5 sekunder. Från den tiden kan man ju iofs dra ifrån c:a 25 sekunder så borde man få en ungefärlig BTG-tid.


om man räknar som du skriver där uppe så hamnar på man på 8 minuter ganska exakt.

Från att varvet startar (mitt på depårakan) till att man är "ut på T13 från GP-banan" är det 2:30, sen är det ungefär 15 sekunder från "till början på T13 där ni kör in på GP-banan igen" till att varvet är slut.
Är väl ingen exakt vetenskap men......

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikB skrev:
Peeter skrev:

OK, tänkte inte på att banskissen låg upp och ned!
Då stämmer den ju ganska bra!
En BTG-tid är ju lite svår att räkna ut, eftersom dom kör GP-slingan.
Men om man skulle ta tiden från där ni svänger ut på T13 från GP-banan, under den vita rutan där det står 224/5322 uppe i högra hörnet och till början på T13 där ni kör in på GP-banan igen ovanför den gula rutan där det står 54/3600.
Då får man tiden för ett helt varv på nordslingan om man lägger till c:a 5 sekunder. Från den tiden kan man ju iofs dra ifrån c:a 25 sekunder så borde man få en ungefärlig BTG-tid.


om man räknar som du skriver där uppe så hamnar på man på 8 minuter ganska exakt.

Från att varvet startar (mitt på depårakan) till att man är "ut på T13 från GP-banan" är det 2:30, sen är det ungefär 15 sekunder från "till början på T13 där ni kör in på GP-banan igen" till att varvet är slut.
Är väl ingen exakt vetenskap men......


Var det 8 minuter BTG eller ett helt varv?
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159


Trådstartare
Det är tiden mellan dom två punkterna som Peeter beskrev, jag har allså varken laggt till några 5 sekunder eller tagit bort 25

så BTG borde bli 7.40 eller 7.35 beroende lite på hur man tolkar vad han skrev.

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikB skrev:
Det är tiden mellan dom två punkterna som Peeter beskrev, jag har allså varken laggt till några 5 sekunder eller tagit bort 25

så BTG borde bli 7.40 eller 7.35 beroende lite på hur man tolkar vad han skrev.


Ja och så fort kör jag verkligen inte coh det måste på ngt sätt blivit feltryckt eller felciterat då det skrevs om det er AMS.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



FredrikB skrev:
Det är tiden mellan dom två punkterna som Peeter beskrev, jag har allså varken laggt till några 5 sekunder eller tagit bort 25

så BTG borde bli 7.40 eller 7.35 beroende lite på hur man tolkar vad han skrev.

För att få tiden för ett helt varv så bör du lägga till c:a 5 sek.
Dvs 8:05 för ett helt varv.
För att få en BTG-tid(Bridge To Gantry) så drar man bort c:a 24-25 sekunder för en så pass snabb bil.
Det är den tid det tar att köra mellan Gantryt(metallställningen som går över banan vid Döttinger Höhe) och bron Antoniusbrücke,
plus skillnaden i tid från Antoniusbrücke och upp till Hohenrain, om du skulle starta stillastående från "Turistpåsläppet" jmf med när du kör ett helt varv och kommer ångande i full fart.

BTG-tiden borde alltså hamna runt 7:40.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159


Trådstartare
johann skrev:
FredrikB skrev:
Det är tiden mellan dom två punkterna som Peeter beskrev, jag har allså varken laggt till några 5 sekunder eller tagit bort 25

så BTG borde bli 7.40 eller 7.35 beroende lite på hur man tolkar vad han skrev.


Ja och så fort kör jag verkligen inte coh det måste på ngt sätt blivit feltryckt eller felciterat då det skrevs om det er AMS.


Vad i artikeln menar du att skulle va feltryck?

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikB skrev:
johann skrev:
FredrikB skrev:
Det är tiden mellan dom två punkterna som Peeter beskrev, jag har allså varken laggt till några 5 sekunder eller tagit bort 25

så BTG borde bli 7.40 eller 7.35 beroende lite på hur man tolkar vad han skrev.


Ja och så fort kör jag verkligen inte coh det måste på ngt sätt blivit feltryckt eller felciterat då det skrevs om det er AMS.


Vad i artikeln menar du att skulle va feltryck?


Möjligen har jag feltolkat det men utifrån vad som stod i artikeln där så fick jag intrycket av att era varvtider låg kring motsv. 8.30-8-40 på Nordslingan. Skall kolla när jag kommer hem.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Så här stod det i AMS
Citat:
...Simonsson noterade en tid på strax över elvaminutersgränsen vilket skall jämföras med nio minuter på den gamla Nordslingan. Inte så tokigt, men på kvällsträningen kavlade vi upp armarna för att försöka kvala in i första startgrupp, som är 60 bilar stark.

Hans laddade på och noterade fin 10.46, som ändå inte riktigt nådde ända fram.
.
.
.
Hans körde in i natten och noterade 10.40 medans det fortfarande var ljust.


om strax över 11 minuter motsvaras av 9 minuter på NS så borde väl inte 10.40 vara bättre än 8.30? Ja om det inte står fel ngnstans t ex det där om 9 minuter.
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159


Trådstartare
Ja de beror ju helt på hur man räknar, men 2 minuter för GP slingan är väl lite väl lite, enligt loggen så är det ungefär 2.30...lite beroende på var man räknar övergången till nordslingan i den 180graders vänstern ut från GP slingan.

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



(Åke Wallebom a.k.a oak vid tangentbordet)

Men grabbar... Såhär ska det ju se ut!



Med demoversionen av TrackView2 hänger det med en datalogfil från Nürburgring som ni kan titta på!

Bara att tanka hem på http://www.ake.nu/oakgps/
Klicka på 'Download Preview!' längst ner i menyn till vänster

(Registreringsformuläret kan ni bara klicka förbi om ni vill, men det vill ni väl inte? )

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Någon som vet vart man kan komma över det programmet till MOTec?
Har juh sånt styrstystem på min bil så ja skulle nog kunna använda det thumbs up

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159


Trådstartare
David Berglund skrev:
Någon som vet vart man kan komma över det programmet till MOTec?
Har juh sånt styrstystem på min bil så ja skulle nog kunna använda det thumbs up


Alla program som Motec har finns på http://software.motec.com.au/release/ (nästan alla iaf :-)

och har du en ECU från Motec med Logging option eller en ADL så är det bara att ladda ner Interpretern å sätta igång

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Nürburgring
Analysera ett varv på ringen
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (11632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande