Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Hydraulcittror"
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9519 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus L skrev:

Självklart, men citroens oförtjänt låga användande som banbil hänger, som jag ser det, mest ihop med felaktiga uppfattningar om hydraulcittrorna.
Men skall man hitta en familjebil/mellanklassbil som verkligen är en mycket bra kompromiss mellan bra komfort och oslagbara vägegenskaper så finns ju bara Citroen Activa. I sin storleks/prisklass är den bäst både till och från dagis och på banan. Men hur många kör Activa på banorna. Jag tror att väldigt mycket valet av bil avgörs av fördommar och utstrålning i första hand, och att bilens verkliga egenskaper för de flästa kommer ganska långt ner på skalan. Och det gäller även oss rejsianer.


Klippte ut detta från en debatt på som tenderar att infektera. Dock är jag ärligt nyfiken på hur bra hydraulsystemet presterar och hur man modifierar det. Den enda moderna cittra jag provat är en C5 kombi. Att den skulle vara klockren som banbil var ju inte en tanke som dök upp under provkörningen, så jag antar att modifieringar behövs isf (om nu C5 är en "äkta" hydraulcittra alltså)

Zolniers (?) BX som gått i SLC, vad är gjort på den t.ex?

_________________
Pär Hylander
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Jag minns ett reportage där Citroen med sitt aktiva hydralsystem Activa knappt krängde i kurvorna.
De testade den mot en BMW bland annat.. ska se om jag kan hitta reportaget.

http://www.citroen.mb.ca/Documents/Car/1.html

där!.

och här är bilder på skillnaden hur det kränger i kurvorna

http://www.citroen.mb.ca/Documents/Car/2.html

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu vet vi ju dock att krängning inte BEHÖVER vara av ondo förutsatt att man hat kontroll på den och att det inte börjar bli slagsida som en segelbåt.

Men jag är oxå nyfiken. Mina fördomar säger mig "mer komfort än race". En bil som kränger mindre lär uppfattas bekvämare än en som kränger mer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Det är ju ii första hand Xantia Activa som har den enormt bra väghållningen original.


Men Hydraulcittror passar sig ganska bra att modifiera då det är enkelt att byta fjäderkonstanter och körhöjd och dämpning.

använder man lite delar från en hydraktivcittra (XM eller nyare) Så får man dessutom möjlighet att ändra såväl fjädringskonstant som dämpning och rollstyvhet under färd, förutom körhöjd.

den hydraulförmedlade gasfjädingen har en väldigt enkek arbetsprincip.

Du har en hydraulkolv som växlar om bärarmens rörelse till en rörelse i hydrauloljan, som sen fortplantar sig via dämpventilen in i gasklockan, där gasen står för fjädringen. Ändrar man mängden olja så ändras körhöjden, ändrar man männgden gas så ändras fjädringskonstant. Sen har de flästa hydraulcittror fri strömning mellan hjulen på samma axel, vilket medför att gasfjädrarna inte tar krängning, det gör krängningshämmaren.

På bliar med hydractiv-system så sitter det förutom en ganska hård gasfjäder vid varje hjul dessutom en extra fjäder per axel, som kopplas bort vid givna situationer vilket även förhindrar den fria strömningen mellan sidorna, så då tar gasfjädern även krängning i det läget.

och eftersom det är så enkelt att ändra fjäderkonstant, man fyller bara på lite mer gas för en mjukara fjäder, och släpper ut lite för en hårdare, så är det ju enkelt/billigt att ändra betende på bilen, vill man ändra dämpning så byter man klocka, vilket är ganska enkelt, som att byta ett oljefilter ungefär.

Jag ser det som en fördel om man bygger en bil med hydraktivsystem, där man ersätter datorn som räknar ut hurvida körförhållandena är sportiga eller inte mot en brytare, så har man två fjäderkoinstanter att schifta mellan, (bana och gata) man kan då köra med en lägre, styvare bil på bana, och en högre, mjukare på gata, utan att lämna förarstolen.


Men på Xantia activa har man ett mycket mer avancerat system med aktiv krängningshämning, där fjädringen altså motverkar krängning aldeles på egen hand.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Lite testsiffror. som jag tolkar siffrorna så är högre siffra bättre.....


Compare the skidpad figure with those of a number of cars and particularly high performance sports cars as measured by Car & Driver and you will see what that means:

Acura NSX 0.93
BMW 325 0.82
BMW M3 0.86
Corvette ZR-1 0.92
Camaro 0.78
Dodge Neon 0.80
Ferrari 512TR 0.92
Ferrari F40 1.01
Ford Mustang 0.82
Infiniti Q45 0.77
Jaguar XJS 0.77
Lexus SC300 0.82
oldsmobile 88 0.79
SAAB 900SE 0.81
Volvo 850T 0.81
Toyota Supra T 0.95
Citroen Xantia 0.97



Källa http://www.citroen.mb.ca/citroen_quarterly/Vol13-1/xantacti.html

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Pär Hylander skrev:
Zolniers (?) BX som gått i SLC, vad är gjort på den t.ex?




På min bil är följande ombyggt/modifierat:
För att skapa högre fjäderkonstant så är klockorna(gasbehållarna) ombyggda så att man kan justera trycket, orginal ligger trycket på ca 50kg men är nu sänkt till 5kg fram o 10kg bak.
Även ingången på klockorna från hydraulbenet (fjäderben) är omgjort för att kunna justera dämp-returdämp genom
byte av fjäderbrickor på strypventilen.
Sedan är även en backventil monterad på slangen mellan nivåregleringen till hydraulbenet för att motverka att vätskan går baklänges i systemet (modifierad orginal del från XM)
och slutligen så är även hydraulbenen modifierade för att klara av att jobba på lite lägre nivå än vanligt genom kortade genomslags gummin och lite annat.

Finns lite kvar att göra innan fjädringen är optimal, men bilen är ganska snabb i nuvarande utförade.

_________________
Andreas Zolnir
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Det är väl g-krafterna som uppnåddes i en skidpad som är siffrorna där i tabellen.

Tyvärr står det ju inte om alla bilar kördes med samma gummiblandning. (vilket de inte gjorde med
största sannolikhet)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



oops, redan postat av någon annan. *Delete*

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Intressant teknik må jag säga.

Men skidpad är en sak och är väl ett statiskt test.

Hur är kännslan och dynamiken? Repsonsen i systemet?

Vet att jag läst om gasfjädrar, då integrerade med vanliga dämpare, i ngn RaceTech för längesedan och hur de ansåg den största fördleen med systemet var att man kunde ha en fjäder som anpassades exakt efter rådande förhållande.

Dock känns själva dämpdelen klart skum.
Hur ser dämpkurvorna ut? Hur ändrar man på dom om man tex vill ha lite mer lågfartsretur eller likannde?
Alltså en ändrig på ett specifikt ställe i dämpkurvan. Dert borde gå, men låter som om det blir ganska speciellt.
Finns det riktiga racingkunskaper ngnstans om dessa system? Eller är det ofta ett gäng entusiaster som utvecklat mer och mer?

Ingen kritik som så, bara nyfiken.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Minns att teknikens värld gillade väghållningen på bilen oxå, och var väldigt imponerade över älgtestet.
De körde den till o med på rallycrossbana mot ngn golf av ngt slag, (4hjulsdrift etc), och vann . (säger inte så mycket iofs

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Citroen har kört en hel del rallye, och även haft vissa framgångar, men de är ute ur den cirkusen med hydraulbilarna, delvis på grund av regeltolkningar (aktiv fjädring).

Det finns nog inte så mycket kunskap att köpa hur man gör för att anpassa hydraulcittror för att få dem svängvänliga, då det inte finns så mycket efterfrågan, tyvärr.

Men enligt min uppfattning så handlar det mer om fördommar och utstrålning än om verklig potensial.

Citroener har dessutom hjulupphängningar utan gummibussningar, utan det är rejäla bärarmslager från skf, så flex i hjulupphängningar är relativt låg.

och bromsarna är generellt sett överdrivet bra, min flickvän gnällde på att bromsarna på min CX var för skarpa, och att styrningen var för direkt när hon körde den i början.

Jag är väldigt förtjust i lösningen med bromsventil istället för bromscylinder.


Det finns några grejjer jag inte gillar riktigt med Citroen, men kan man leva med de bristerna är det trevliga vagnar, största bristen som jag ser det är framhjulsdriften, sen kommer spontanlättning av äldre bilar, och visst rappel med elektriska saker.

Problemen med både elsystemen och spontanlättningen har minskat ordentligt med tiden, men i samband med det försvan även DIRAVI-styrningen så.....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Andreas Lidström skrev:
Intressant teknik må jag säga.



Dock känns själva dämpdelen klart skum.
Hur ser dämpkurvorna ut? Hur ändrar man på dom om man tex vill ha lite mer lågfartsretur eller likannde?
Alltså en ändrig på ett specifikt ställe i dämpkurvan. Dert borde gå, men låter som om det blir ganska speciellt.
Finns det riktiga racingkunskaper ngnstans om dessa system? Eller är det ofta ett gäng entusiaster som utvecklat mer och mer?

Ingen kritik som så, bara nyfiken.


Nyfikenhet och intresse uppskattas klart, jag är inte helt insatt i dämperiet, varken citroens eller andra.


Men det finns olika klockor, med olika stora dämphål, och det är även backventiler som gör att in och ut dämpning blir olika, samt ventiler för lågfart/högfart, men det man brukar göra för att ändra är att borra upp eller förminska hålen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hmm, är det korrekt uppfattat att fjädring och dämpning sker i samma system? Det finns alltså inga separata stötdämpare som det är i kombination med vanliga skruvfjädrar?

Hur skiljer sig det klassiska systemet från det aktiva?

Är det motsvarande fjäderben fram? Alltså typ McPherson? Vad är det bak?

Denna tråden behöver nog lite bilder och principscheman!!

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Det finns flera nivåer på aktivitet.

Från hydraktiv I som har extra komfortklockor som kopplas i och ur efter behov.
Till SC-CAR i Activa, som aktivt motverkar krängning, och är ganska avancerat :-)


Framvagnen är på Äldre Citroener är dubbla A-armar, medan nyare har McPhersson.

BX-XM och nyare har McP. CX-GS och äldre har A-armar.

Bakvagnen är oftast(altid?) bakåtriktade bärarmar.


Jag har haft bra bilder som jag letar efter nu.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Fjädring och dämpning sköts av samma system, man har inga lösa dämpare eller fjädrar, utan de är en enhet, en hydraulkolv som kanske snarare är att se som ett länkage framm till fjädern, som är gasen i klockan. dämpningen bestäms med storlek på hålet mellan fjäder och hydraulkolv.


Jag har bilder jag söker frenetiskt efter.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Bild på ett komplett fjäderdon.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Magnus L skrev:
Det är ju ii första hand Xantia Activa som har den enormt bra väghållningen original.

Jag ser det som en fördel om man bygger en bil med hydraktivsystem, där man ersätter datorn som räknar ut hurvida körförhållandena är sportiga eller inte mot en brytare, så har man två fjäderkoinstanter att schifta mellan, (bana och gata) man kan då köra med en lägre, styvare bil på bana, och en högre, mjukare på gata, utan att lämna förarstolen.


Trivia: Ligier hade moddade Citroen-hydraler i sin F1-bil för att behålla markfrigången under downforce-trycket. JS19 hette den o året var 1983. Samma år som Lotus debuterade sin fullaktiva fjädring i F1 . Har letat som benet efter mera info om Ligieren men ack.

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Hydractive-systemet är ju väl beskrivet ovan. Men faktum är att Activa-systemet är mekaniskt/hydrauliskt separerat från Hydractive såtillvida att det sitter en hydraulisk linjärmotor vid ena (högra?) sidan av varje klassisk krängningshämmare på bilen. Huruvida detta system är hopkopplat med Hydractive mjukvaruvägen vet jag inte.

Men åtminstone teoretiskt skulle det gå att kombinera med vanlig skruvfjädring.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847





Mycket enkel funktionsprincipbeskrivning.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Magnus L skrev:
https://rejsa.nu/im/_annat/1863-old_2005-02-16-cilindro.gif

Mycket enkel funktionsprincipbeskrivning.


thumbs up

Nu klarnade det betydligt

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Jag trodde att gasklocka/stötdämperiet satt separerat från själva hjulupphängningen och var förbundet via med detta via rör och slang, men om man tolkar bilderna så sitter det ihop? Hur tusan får det plats?

Vidare undrar jag (om det är som jag trodde enligt ovan) om det är en gasklocka per hjul, eller en per axel eller en sammalagt? Skrev ju ovan att hö-vä på en axel är förbunden så att det inte blir något rollmotstånd alls.

Intressant det här! Känns ju som det har en massa skojjig potential. Undrar varför det inte är vanligare i racingapplikationer (regelskrivning?)

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
"Hydraulcittror"
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande