Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Grepp eller drift - vilket funkar bäst, när och var?
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (14133 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Pär Hansson skrev:
En som kanske skulle ha förutsättningar att utvärdera vad som är snabbast är ju Mattias Ekström.

Utan att åberopa vetenskaplighet så snålkörde han tydligen ungefär lika fort som han attackerade i asfaltrallyt han körde nyligen.
....med samma förar-bilkombination kan tilläggas, så då är det väl avgjort MED åberopande av vetenskaplighet, då!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Sörpan skrev:
Walter Röhrl körde väl en del DTM med Audi i början på 90-talet med ganska gott resultat vill jag minnas, han var i och för sig mest hjälpryttare till Stuck och Biela.


Ja han är en duktig raceförare men har aldrig varit bäst vilket han var i rally ett par år.
Vad jag försöker få fram är att han är en bättre rallyförare än vad han är raceförare.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Daniel7xQ skrev:
johann skrev:

Det visar ju bara att KL är en sämre förare än WR, inte om rally- eller race-stil är snabbast.



Sant, men jag hävdar att en rallyförare oftast är en mer komplett förare.


Det är möjligtatt du har rätt men det innebär inte att man är bättre på just banracing.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:
Daniel7xQ skrev:
johann skrev:

Det visar ju bara att KL är en sämre förare än WR, inte om rally- eller race-stil är snabbast.



Sant, men jag hävdar att en rallyförare oftast är en mer komplett förare.


Det är möjligtatt du har rätt men det innebär inte att man är bättre på just banracing.


Själv tror jag dom som tävlat i både racing och rally är dom allra bästa....... speciellt om dom har kört truckrace nån gång med

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:
Daniel7xQ skrev:
johann skrev:

Det visar ju bara att KL är en sämre förare än WR, inte om rally- eller race-stil är snabbast.



Sant, men jag hävdar att en rallyförare oftast är en mer komplett förare.


Det är möjligtatt du har rätt men det innebär inte att man är bättre på just banracing.


Själv tror jag dom som tävlat i både racing och rally är dom allra bästa....... speciellt om dom har kört truckrace nån gång med


Bäst på vad femkamp i motorsport?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:
Daniel7xQ skrev:
johann skrev:

Det visar ju bara att KL är en sämre förare än WR, inte om rally- eller race-stil är snabbast.



Sant, men jag hävdar att en rallyförare oftast är en mer komplett förare.


Det är möjligtatt du har rätt men det innebär inte att man är bättre på just banracing.


Själv tror jag dom som tävlat i både racing och rally är dom allra bästa....... speciellt om dom har kört truckrace nån gång med


Bäst på vad femkamp i motorsport?


Näe Poker tydligen

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AndersY skrev:
Att jämföra mellan olika förare är uteslutet eftersom olika förare är olika snabba och det inte går att särskilja om det är körstilen eller deras resp. förmåga som avgör.


Det hänger givetvis samman.
Egentligen skulle man behöva göra ett test i störrev skala för att kunna dra något sänär säkerställda slutsatser kring det. Frågan är om man kommer fram till något mer än att just för en viss bil så är en viss körstil snabbast.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
Näe Poker tydligen


Det känner jag inte till.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



KristianAE86 skrev:
har en dvd nånstans i röran där de bästa japanska driftbilarna testas på bana (bankörning)

bla:Ueo's AE86, Tamagutchi's S15, Hada's RX7 - Alla var snabbare på bana än likvärdiga banracingbilar
-
s"å deras chassi-uppsettning e helt enkelt thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Men inte med drift setup förmodar jag. Stenhårt bak och mjukt fram kan aldrig vara snabbare än samma bil med bra balaserad setup.

Vad menar du med likvärdiga banracingbilar?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Daniel Ekström skrev:
KristianAE86 skrev:
har en dvd nånstans i röran där de bästa japanska driftbilarna testas på bana (bankörning)

bla:Ueo's AE86, Tamagutchi's S15, Hada's RX7 - Alla var snabbare på bana än likvärdiga banracingbilar
-
s"å deras chassi-uppsettning e helt enkelt thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Men inte med drift setup förmodar jag. Stenhårt bak och mjukt fram kan aldrig vara snabbare än samma bil med bra balaserad setup.

Vad menar du med likvärdiga banracingbilar?


ex.. Ueo's d1 vinnande AE86 - gentemot en banrace TRD AE86:a

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

KristianAE86 skrev:
Daniel Ekström skrev:
KristianAE86 skrev:
har en dvd nånstans i röran där de bästa japanska driftbilarna testas på bana (bankörning)

bla:Ueo's AE86, Tamagutchi's S15, Hada's RX7 - Alla var snabbare på bana än likvärdiga banracingbilar
-
s"å deras chassi-uppsettning e helt enkelt thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Men inte med drift setup förmodar jag. Stenhårt bak och mjukt fram kan aldrig vara snabbare än samma bil med bra balaserad setup.

Vad menar du med likvärdiga banracingbilar?


ex.. Ueo's d1 vinnande AE86 - gentemot en banrace TRD AE86:a


Ställer de upp på ett 9timmars?
I dragracing så säger de väl att man ska ha 17% hjulspinn för mest grepp. Så pyttelite sladd är säkert bättre. Men sen ska däcken hålla mer än 1 varv.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Grepp eller drift - vilket funkar bäst, när och var?
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (14133 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande