Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Rätt fjädersättning?
<<   1, 2, 3, 4
7 besök senaste veckan (18339 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson skrev:
den där textfilen... jag tror att min inbox skulle tycka om den (har du lust att maila den till mig alltså?? )

Vore det inte bättre om Magnus kunde fixa så alla kunde läsa?
-------------------------------------------------------------------------------

Nu var det nära att brandlarmet gick hemma
Efter div mätningar och framräkningar av fjäderkonstanter mm
Vad jag nu kom fram till vad var jag hadde en känsla av, för mjukt bak.
Perfekt med lite teori thumbs up , nu måste bara ingångsvärdena mätas upp ordentligt.
För rövdrift gällde ju att f skulle vara lite högre fram än bak, men hur är det för grävlingar?

Måste också kontrolera att jag inte cyklar i badkaret.
För den frikvens som det har snackats om hitils gäller väll f=sqr(k/m)/(2*pi) ?

En annan sak jag undrar f=sqr(k/m-(c/(2*m))²)/(2*pi) och c=2*sqr(k*m), för stoppar man in c i den första så blir den noll.
Är det jag som har gjort en riktig tankegroda eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:

...En annan sak jag undrar f=sqr(k/m-(c/(2*m))²)/(2*pi) och c=2*sqr(k*m), för stoppar man in c i den första så blir den noll.
Är det jag som har gjort en riktig tankegroda eller?


Du har inte gjort någon tankegroda, det är snarare så, att du är väldigt nära att polletten trillar ner.
Finessen med att ligga på kritisk dämpning är nämligen, precis den, att svängningsfrekvensen BLIR noll.
M.a.o. bilen svänger inte (i vertikalplanet).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Rätt fjädersättning?
<<   1, 2, 3, 4
7 besök senaste veckan (18339 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande