Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29594 totalt) |
För att få det bra mätte jag hålet i hållarna.
![]() Efter att ha kastat sand med hjälp av tryckluft på hållarna var hålet 60.10mm i diameter. Vilket käckt instrument! Jag har aldrig sett ett sånt med 3 invändiga mätpunkter förrut...Vad kallas det? Vilka resurser du har där förresten! ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Håltolk eller invändig mikrometer brukar vi säga. Vet inte om det har ett mer korrekt namn. Vi naävnder dessa från 4mm till 90 mm. Under 4mm använder vi mätpinnar och över 90mm mäts med en annan typ av hålmikrometer. En sådan går att göra "hur lång som helst". Verkstaden är hyffsat komplett med anor från 20-talet så det mesta finns tillgängligt.. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Efter en "mindre" incident så har jag insett att M42-motorn inte är odödlig, trots en stark vilja att tro det bor i mig.
Därför har jag mer eller mindre bestämt att byta kamdrivningen på motorn. I skrivande stund planeras det även för en mindre effektökning, men jag är fortfarande lite osäker på hurvida det verkligen kommer bli så. Det finns god hjälp att få i ämnet, kanske är det för lätt att få hjälpen.. ![]() ![]() Våren närmar sig med stormsteg och jag har som vanligt väntat för länge med att komma igång. Pengar kostar det också. > ![]() Ny kamkedja inkl drev, skenor och allt annat nödvändigt ska iaf bli nytt och fräscht. Svänghjul modell lättare är på gång vilket medför en annan koppling plus lite annat smått och gott osv. Undrar om det verkligen går att göra som jag tänkt... ![]() En diffklump med broms och rätt utväxling är bokad dessutom. ![]() Det verkar dessutom vara på gång med en annan sättning på fjädringen av bilen vilket medför nya stötdämpare. Pengar pengar pengar.. ![]() ![]() Men det blir förhoppningsvis väldigt mycket roligare också. ![]() I samband med den utökade garagetiden så tänkte jag plocka lite med inredningen och se hur det ser ut under golvmattan osv. Onödiga grejer ska bli onödiga och därför plockas ur bilen. Hur långt jag hinner får vi se. Det är egentligen körningen som har högst prio.. Sen angående bussningshållarna som jag ska pulverlacka.. Färgerna som jag kan välja på är röd eller gul. Drömval.. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det är väl egentligen inget som kommer hända på E30n, men på min brukshink 318is E36 så har topppackningen valt att läcka vatten, utåt. > ![]() ![]() ![]() om allt gått som jag vill så är det tätt med hjälp av ett (svindyrt) tätningsmedel från omega. Detta fick mig att se ett topplyft inkl allt vad det innebär på bruksbilen. Det var inte alls tanken med den bilen. ![]() ![]() Blir det renovering så kommer jag skruva iordning E36an först sen åker E30 på att smaka verktyg. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Nej detär väl egentligen inte hela världen. Men detär ju min bruksbil... Jag är inte i jättebehov av en bil då jag kan gå till jobbet osv. Men ändå. ![]() Sen har jag aldrig skruvat med så här moderna motorer. Det närmaste jag kommer är min gamla Ford Sierra som jag bytte kam och topppackning. Det slutade med en motor som spottade eld och glöd och gick som f*n på höga varv och knappt alls på låga.. Remmen hamnade säkerligen ett helt gäng kugg fel osv. ![]() Jag hade dessutom i min okunskap köpt en insugspackning avsedd för en förgarasmotor... Spridarna hade nog fullt upp att blöta ned packningen så det kom fram lite soppa till cylindrarna.. ![]() ![]() Nu har jag lite mer på fötterna och vet mer om hur det fungerar i teorin, dessutom har jag skaffat bra dokumentation om hur det ska gå till osv. Att göra som jag gjorde med Fordsnurran kan ju bli lite jobbigt och inte minst lite dyrare.. Men det ska nog gå bra. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det var egentligen inte meningen att dra in bruksbilen här öht.. Men eftersom motorn är av samma familj med små modifikationer mot den som sitter i mitt projekt så blev det så.
För att upplysa lite så kan jag medela att toppackningen verkar var inne på sitt andra liv efter att ha blivit tät med hjälp av omegas 101. ![]()
Sotsats är fortfarande aktuellt men, till rätt bil denna gång. Var bör man köpa dessa saker? Är det BMW som gäller? Vad ingår? Toppackning topplocksskruvar, nåt mer? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Aha, tackar. ![]() Ska ringa runt lite imorgon tror jag. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag vet inte om jag har postat dessa tidigare.
om jag har gjort det så var det ett tag sen. Filmklipp 1 Filmklipp 2 Det är så fånigt kul att se sig själv köra runt där, så jag tänkte dela med mig. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag ser bara brister nu faktiskt.. ![]() ![]() Massor som kan bli bättre och en hel del som måste bli bättre. ![]() ![]() Tiden rinner ifrån mig och mitt trånga garage. ![]() Knutstorp får jag inte missa tex.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Är det så illa? ![]() Jag hoppas få se lite action på knutstorp i varje fall ![]() _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||
Det drar ut på tiden.. > ![]() Jag kan inte börja skruva förräns det blir åtminstone lite varmare. Kommer jag väl igång är det en hel del som kräver lite tid. Kamdrivningen.. Hmm, ja det ska väl gå bra men man vet aldrig. Paniken närmar sig. ![]() ![]() ![]() Men ut ska den! Ska försöka senarelägga så mycket som möjligt av det som ska göras tills efter sommaren. Det har blivit en ansenlig hög med funderingar skisser och anteckningar här hemma.. ![]() ![]() Det fattas framför allt pengar men också tid och plats. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag pratade med min far idag (garageägaren)
Vi har en längre tid planerat en ombyggnad av garaget för att frigöra mer yta till själva garagedelen för bilen. Av outgrundlig anledning har det bara skjutits fram hela tiden. Men idag när pappa kom hem från jobbet så fullständigt ordagrant sprutade det vatten från ett vattenrör som frusit i det rum som skulle offras till fömån för större garage. ![]() ![]() ![]() På en halvtimme var golvmattan utriven och projektet påbörjat! ![]() Så fort det blir lite varmare ute så ska det rivas en vägg och byggas cykelgarage! ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
||||
Diameter på främre kränghämmare på en 318is..
Hur grov är den på riktigt? Vad ETK eller diverse papper säger behöver jag inte veta. Jag ska sätta plattjärn och riktiga rörklämmor så det inte går sönder igen.. ![]() Tänkte få min röda sak genom besiktningen så jag kan köra med den nu när jag för tillfället är billlös. Antar att man måste ha kränghämmarfästen/hållare som är hela? Tillägg: Jag kan mäta krängpinnen själv, men om någon har gjort det och vet säkert hur grov den är så litar jag på det. Då slipper jag en omväg innan jag åker till jobbet och skapar.. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29594 totalt) |