Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (51147 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Min gode vän Björn och jag har under en längre tid spånat runt frågan om vad som är det bästa sättet att för en rimlig peng ta sig runt en racerbana. Tankar om begagnade Formel 1-vagnar, superkartar, racersportvagnar och annat har stötts och blötts, kanske mest blötts, över otaliga ölglas. Det brukar alltid resultera i en diskussion om hur man ska konstruera en riktigt bra racerbil.

När sedan frågan om vad som är bästa formen av racing per krona dök upp här på forumet, konkretiserades frågan om det går att utveckla ett ännu bättre koncept i mitt huvud. För oss amatörer som inte kör Fomel 1, finns det lätta formelbilar, som Formel Ford och Formel Vee, effektiva racersportvagnar såsom Radical och Westfield XTR2 och små våldsamma saker som Superkart att fräsa runt banor med. Alla roliga och snabba, men formelbilarna är hämmade av sina tekniska regelverk och i någon mån tekniskt frånsprungna, racersportvagnarna är stora, tunga (nåja) och dyra, och en kart är på gränsen till skrämmande i sin digitala karaktär - av eller på.

Det borde gå att hitta en gyllene medelväg, som utnyttjar fördelarna hos respektive teknisk konstruktion och förpacka detta i en enhetsklass liknande RS, Clubman eller Locost. Den tekniska enkelheten, formatet och den låga kostnaden hos formelbilarna, nytänkandet och propulsionen (mc-motorer) hos racersportvagnarna och lätthet och viss teknik från kartvärlden.

Resultatet blir en formelbil i det lilla formatet, som ska kunna prestera varvtider inte långt från Radicalbilarna, till en bråkdel av kostnaden. Därtill ska bilen vara lättkörd och hanterlig, den ska lämna utrymme för generöst tilltagna kroppshyddor och den ska vara enkel att bygga, serva och underhålla. Det ska vara den naturliga gubbracingbilen för dem som tröttnat på att kasa runt i tunga, långsamma och dyra gatbilar (eller gatbilsderivat) runt banan.

Så jag började skissa på hur en sån här bil skulle se ut. Olika idéer sattes under luppen, bland annat stel framaxel, men efter lite mentalt testande hade min formelbil en liten rörramslåda för föraren, dubbla triangellänkar fram och en stel bakaxelkonstruktion. Mellan föraren och bakaxeln finns det plats för en motorcykelmotor i 1000-kubiksklassen. Enklast möjliga design hälsar till Lotus 49. Mekaniskt ska det vara så enkelt som möjligt, komponenter bör kunna stjälas i ganska stor utsträckning från motorcykel- och gokartvärldarna.




För att testa idéerna lite närmre köpte jag sugrör, kontaktlim och oasis, som är en grön porös massa man brukar stoppa blommor i. Sedan byggde jag modell.





Det verkade fungera som jag hade tänkt, ramen var särdeles vridstyv för de belastningsfall som råder. Fronten utformades för att generera downforce, vilket bekräftades med hjälp av en hårtork. Min fru drabbades av inspirationen och släpade iväg mig till Dekorima så att jag kunde shoppa det nödvändigaste för att komma vidare. Blomsterpinnar och representativ förardocka! Färden gick vidare till Clas ohlson som fick bidra med hjul.

Med bågfilsblad och limpistol började en modell i skala 1:6 ta form.




Min testförare tröttnade på att vänta, han ägnade sig åt andra nöjen i väntan på att chassit skulle bli klart.



Efter att ha limmat, granskat, rivit, sågat om och limmat igen otaliga gånger var jag till slut nöjd med formen och gick på hjulupphängningarna istället. Stag och spindlar tog form under bågfilen och med en smula kreativitet tillverkade jag fungerande ledlager och fjädring.




Med hjul på bilen kunde de första provkörningarna företas. Hjulvinklarna är minst sagt intressanta och länklängderna ska trimmas, men i huvudsak fungerade allting som det var tänkt. Krängstyvheten i bakvagnen är, hmm, tämligen obefintlig. Men jag antar att det finns en anledning till att man uppfunnit krängningsfjädern.





Nästa steg är att göra en kaross till modellen - och sedan en fungerande racerbil naturligtvis. Men det lär ta en stund till och ett och annat handtag kommer att behövas. Ett lämpligt tekniskt regelverk och en bra samling tävlingsregler kanske är en naturlig fortsättning. Någon racingarrangör som känner sig manad att ta en dylik klass under sina vingar?

Men jag måste ha ett bra namn på konceptet. Förslag?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Slussgatans formelnamnskommission inkommer härmed med namnföslaget "ForMalt Mark I".

Det är ju en formidabel formelbil som skapats under skuggan av en maltdryck.

_________________
Anders Hansson
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Hm.....seriöst fan Nu blev man sugen att damma av ens egna modellförsök som skräpar på vinden lol

Mvh.

_________________
Ascona_A
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



bra ide..... kan man få en färdigbyggd bil att hålla sig under 80-90.000 eller något sådant så vore potentialen stor. Och visst skulle jag kunna vara intresserad som arrangör.......

Namn isåfall .... Formula SLC

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Helläcker idé!! Snygg skiss på karossens utförande, 60-tals formelbil. thumbs up

Bilens storlek påminner lite om Formula Student, det är formelbilar som byggs av tekniska högskolor med motorer max volym på ca 600cc och med restriktor.
http://www.imeche.org.uk/formulastudent/rules.asp

Här är lite länkar till de olika teamen om du vill ha inspiration till utformning av ram och hjulupphängning.
http://www.imeche.org.uk/formulastudent/links.asp

_________________
/David Söderblom
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lysande kul och ambitiöst!

Drar det upp totala formatet för mycket om det ska vara en drivlina från framhjulsdriven bil med tvärställd motor? Föreställer mig att det skulle kunna pressa ner kostnaden en hel del jmf med mc-motor. (fast det kommer ju inte att låta lika kul)

_________________
Pär Hylander
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Det här verkar roligt man kanske skulle kunna bygga en radiostyrdmodell i skala
1/6

Blir det inte lite konstigt om bakvagnen är ledad på ca hälften av bilens längd å precis där man sitter, kännas mysko på något sätt

_________________
Jan Ekehage
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul idéér och ambitiösa första steg thumbs up
Ett passande namn krävs dock som sagt...
Formel Go!
eller kanske:
Formel Kranie (jag funderar lite på säkerheten i Ve'n ibland )

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Häftigt genomförd (nåja) idé
Testföraren har väldigt bra smak på drickat kultiverad krabat.
Hur snabba ska de bli? att speca en billigare motor är ju alltid en idé om du vill få fart på klassen ordentligt.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Jag funderade lite över säkerheten, det skulle inte vara kul att hamna upp och ner om huvudet är högsta punkten. Vad sägs om någon käck båge som går upp i huvudhöjd?

_________________
Anders Hansson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Kewl! thumbs up Varför formelbil? Jag är lite inne på sportvagnsspåret som du kanske anar

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jättebra Idé jag har själv funderat på att svetsa ihop någon liten formelliknande bil med behändig MC, eller liten bilmotor på tvären, men det har i almänhet falerat på pengar och användningsområde, tyvärr är inte bantider något som är enkelt att få häruppe.


För att få ner kostnaden skulle man kanske kunna speca en ritning på ramen, en spårviss fram respektive bak.

Speca några alternativa styrspindlar, samt några alternativa styrväxlar, styrväxlar kan kortas.

Ex styrspindlar taunus/manta/asconaA-B/kadettC (eller vad ni finner passande) gjärna flera så det finns lite variation....

bromsar går att speca att de skall vara original från samma bil som spindeln, så blir det billigare.

hur är bakvagnen tänkt att fungera?
Differential eller stummt i drivningen (eller diffbroms)?

materialkostnade för en ram borde inte behöva översiga 1000 kronor (det betalade vi för materialet till en locostram)

Beroende på kostnad för karossdelar, som det kanske går att speca en *entyps* form på, kanske med formar för utlåning, eller sprida några *urgjutningar* som tillåts att göras formar på, så de kan vandra lite.


Pris på en färdig bil borde gå att få ner till 20-30 k + motor specar man däcksdimentioner så kanske man kan sikta på ett format som inte blir allt för kostsamt.

En startklar bil borde gå att pilla ihop för ca 50-60 tusen beroende på vad för motorer som används, och hur kostnader för kaross blir.


sen beror det ju på om man bygger med uniballs eller bussningar. samt vad kostnaden för sånt blir.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Det ser ju kul ut. Ett problem bara: Biltypen finns ju redan (Formula 600 & Formula 1000 tex).

(Hate to be a spoilsport)

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. trevlig tankeställning, men vad är det för fel på super seven ( locost )??
det finns redan en tävlingscup, bilarna är lätta, med MCmotorer och det kostar inte skortan...

kan du inte svetsa köper du ett rullande chassie för ca: 15000:-...

(eller är allt en ursäkt för att kunna sitta å leka med maltdryck och lim ?? )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
Hmm.. trevlig tankeställning, men vad är det för fel på super seven ( locost )??
det finns redan en tävlingscup, bilarna är lätta, med MCmotorer och det kostar inte skortan...



Här kan nog den gode Kraniel komma med ett "been there, done that, got the T"...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jo, locostbilarna är ju onekligen roliga, men serien har vissa begränsningar som gör att kostnaden springer iväg. man kan inte svetsa ramen själv, bland annat, utan det finns en lista på *godkända* ramtillverkare.

Sen kan man ju bygga en lite roligare, lättare och kanske säkrare bil om man bygger en ensitsig formelbil. Jag inbillar mig att man sitter mer skyddad i en ram som går i axelhöjd än i en som går i midjehöjd, även om locostarna oftast har helbur.

Vill man dessutom heldre köra en liten ensitsig formelbil med lite mer tanke bakom hjulupphängningsgeometrin så blir locostarna genast ännu mindre intressanta.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Formula Student omnäms juh här då och då, och även om de bilarna kanske är i en mindre skala än den du beskriver så finns det mycket idéer att hämta därifrån.
Det är mer regel än undantag att de letar sig ner i under 250kg i totalvikt med MCmotorer på 80hk i strypt skick.
Dessa är dock inte konstruerade för att köra i hastigheter motsvarande en riktig racerbana men med ~100kg till kanske man kan ha den relativt säker, och med en ostrypt hojmotor på 150hk så är prestandan ett faktum.

Här finner du en uppsjö bilder på allt från tekniska lösningar i detalj till helbilsbilder.
http://www.mt.luth.se/~jeppsson/sae03/index.html

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Varför inte bygga en "replika" av en av F1-bilarna från 60-talet? rent chassimässigt kan man nog göra mycket själv. Det svåra är motorn, men där får man väl fuska lite, man kanske då kan ta en nyare motor och trimma den så att man får ungefär motsvarande vikt/hk på den.

Har själv länge funderat på att bygga en Lotus 49 (1967an) - replika, har en massa bilder på ram och annat på en av datorerna här hemma (om de inte har försvunnit i en av datorkrasherna...)

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
Varför inte bygga en "replika" av en av F1-bilarna från 60-talet? rent chassimässigt kan man nog göra mycket själv. Det svåra är motorn, men där får man väl fuska lite, man kanske då kan ta en nyare motor och trimma den så att man får ungefär motsvarande vikt/hk på den.


Den serien finns också redan...kolla Tigers ERA.

250F "replikor" med Cosworth YB finns också...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Låter som ett skojsigt projekt, men ska ni börja bygga på riktigt får ni nog dra ned lite på saften
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Tycker att det låter som en inte alls dum ide.

Är bra sugen på att konstruera en egen bil. Något liknande en Radical fast med egna ideer. Dvs liten lätt tvåsitsig med aerodynamiska hjälpmedel och täckande kaross.

Finns en del poänger med att köra med en MC motor. Lätt varvvillig motor tilsammans med en växellåda med trevliga lägen är ju inte alls dumt. Dessutom som gjord för att monteras bakom föraren med en kedja till diffen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (51147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande