Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
EVO-förare på ringen (splittad tråd)
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9765 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lars Falk skrev:

Det slår mig att jag läst att att hojåkare ser till att beläggen är "ute ordentligt" genom att "torrbromsa" lite. Vet inte om det flexar mer och beläggen åker in i större utsträckning och lättare på hojar?

En kompis till mig som hade en Laverda 1000 Jota (en vanlig "åkomma" bland mina gamla MC-kompisar) råkade ut för det på E4:an norr om Söderhamn, så på vissa hojar verkar det helt klart förekomma. Nu för tiden kör man på en motorväg där, så sträckan tillhör inte längre E4. Men det var en väldigt lång raka som avslutas med en högerkurva och 50 km/h. När min kompis skulle bromsa in ifrån 230 km/h så skönk handtaget in till styret utan minsta bromsverkan så han passerade visst flygande ett dike, en kioskparkering och ut på en sidoväg i närmare 200 - provbromsade ständigt efter det. Jag misstänker att det kan bero på att pedalvägen är rätt liten på en hoj och att beläggen inte behöver pressas ut mycket innan den lilla bromsoljeförflyttningen inte räcker till.
Men på en modern bil som körs på bana känns det lite onödigt, det var ju inte så himla länge sedan man bromsade senast.


(jag vet att det inte heter bromsolja)

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Anders Jonsson skrev:
kan tänka mig att den känns ganska hög och svajig just där!

Precis, jag kan också tänka mig att den känns så i en bil med originalfjädring. Även om det är "sport"-original. Gatdäck är ju också speciellt. Kanske är det därför han kör som han gör, dvs med lite sladd/rally-attack?(Så skulle jag iaf karaktärisera körning i Hatzenbach) om däcken skulle släppa har han ända rallylastväxelreaktion på bilen och på så sätt går den att "mata igenom" ändå?

Fullt på femman med gatdäck (BMW 328i) i kompressionen med 210-220 på mätaren var iaf möjligt utan allt för mycket darr på manschetten - som jag minns det.
Men även jag har blivit äldre och fegare sedan dess, blivit pappa också... Så vi får se hur det blir med M3:an i sommar, kanske fullt - kanske inte. Genom vänstern på väg till Höhe Acht blir det iaf fullt - utan tvekan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Jonsson skrev:
Gustav Uhlander skrev:
Så som jag har fått det förklarat för mig så anledningen till att dom gör så är för att dom vill trycka ut beläggen efter att dom misstänker att dom har vibrerat in i oken. Detta främst efter att ha kört över curbs o så. Om man tittar på best motoring klippen så gör dom exakt samma grej där hela bunten.


En modefluga bland japanska racerförare alltså - inget som vi riktiga chaufförer behöver bry oss om!

Skämt åsido, kan detta verkligen stämma? Någon som själv upplevt det här?



Ja, absolut! Jag som kör antik och motorsvag bil och inte uppgraderat till fräcka tunga röda eller gula 4 eller 6kolvs-ok (utan istället rejäl kylning och hyggliga belägg) upplever det mkt tydligt. De flytande enkelkolvsoken kan vibrerar isär tämligen mycket om man klipper kurbsen. Har vid flera tillfällen upplevt att pedalen tar mkt längre ner, kanske 5 cm. Även om rörelsereserven varit tillräcklig så känns det otäckt. Så en dutt med vänsterfoten efter kurbsbesök gör jag regelmässigt. Däremot så tror jag effekten är mkt mindre på 4 och 6-kolvok pga de rörliga delarna (belägg och kolvar) är mycket lättare än den flytande delen i ett enkelkolvsok.

_________________
Pär Hylander
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Mm.. halvt OT, men i mina unga dagar när ja brände runt på en skrevraket och svängde in på an avfart i ca 110, började bromsa och ena bromsbelägget fram trillade ut oket, då blir man ganska skraj i kalsongen kan jag lova... (kort sagt INGEN bromsverkan fram alls... )

att det kom en T-korsning 150 meter längre fram gjorde inte saken bättre...

efter några svettiga sekunder å massa motorbroms så fick jag iaf stop på maskineriet och gissa om man fick sig en tankeställare efter det...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Pär Hylander skrev:
Ja, absolut! Jag som kör antik och motorsvag bil och inte uppgraderat till fräcka tunga röda eller gula 4 eller 6kolvs-ok (utan istället rejäl kylning och hyggliga belägg) upplever det mkt tydligt. De flytande enkelkolvsoken kan vibrerar isär tämligen mycket om man klipper kurbsen. Har vid flera tillfällen upplevt att pedalen tar mkt längre ner, kanske 5 cm. Även om rörelsereserven varit tillräcklig så känns det otäckt. Så en dutt med vänsterfoten efter kurbsbesök gör jag regelmässigt. Däremot så tror jag effekten är mkt mindre på 4 och 6-kolvok pga de rörliga delarna (belägg och kolvar) är mycket lättare än den flytande delen i ett enkelkolvsok.


OK, alltid lär man sig något nytt här på rejsa!

Tycker ändock att japanens manöver känns onödig, har inte Evo:n riktiga bromsar? Har för mig att det är något from Brembo som ser ganska rätt ut!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Hur hårt duttar man då? För om man jagar varvtid (kval tex) så måste ju varje bromsverkande dutt ta någon tiondel här och där...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



BTG skrev:
Hur hårt duttar man då? För om man jagar varvtid (kval tex) så måste ju varje bromsverkande dutt ta någon tiondel här och där...


om jag förstår rätt så skall man inte bromsa så någon förlust uppstår inte.

Här är en länk som postades på Ringers. Det lär förklara hela saken (har inte läst det själv).

http://www.stoptech.com/whitepapers/knockback.htm

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Anders Jonsson skrev:
om jag förstår rätt så skall man inte bromsa så någon förlust uppstår inte.
Här är en länk som postades på Ringers. Det lär förklara hela saken (har inte läst det själv).
http://www.stoptech.com/whitepapers/knockback.htm

Lysande artikel Anders. thumbs up (Lite lustigt att han inte upplevt det förrän han satte på jättefina stora superbromsar? Dvs att det fungerade bättre med mer originalspec?)

Eftertankens kranka blekhet kommer obehagligt fort krypande när man läser....
För omedelbart så börjar jag undra om den eller den inbromsningen etc etc där jag upplevt en "lång pedal". Jag har skyllt det på att jag är petig eller att mina gummislangar flexat (blir stålomspunna till i sommar). När det i själva verket lika gärna kunnat vara ett behov av "Pad Knockback"?

En tanke är ju också att tekniken ger ett för-tryckuppbyggande? För om man stampar på pedlaen i vilken bil som helst så kommer blir den ju stummare för varje gång...
Dvs tekniken kanske av en del används för Pad Knockback men lika fullt av andra för att helt enkelt bygga upp bromstrycket i förväg? En slags förladdning bromsar?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Jonsson skrev:
BTG skrev:
Hur hårt duttar man då? För om man jagar varvtid (kval tex) så måste ju varje bromsverkande dutt ta någon tiondel här och där...


om jag förstår rätt så skall man inte bromsa så någon förlust uppstår inte.

Här är en länk som postades på Ringers. Det lär förklara hela saken (har inte läst det själv).

http://www.stoptech.com/whitepapers/knockback.htm


Den där är inte riktigt samma som det jag tror mig uppleva med min gamla bil. Jag tror att mitt flytande ok vibrerar isär pga t.ex kurbs. Det som beskrivs här är mer en sorts utböjning av spindel/nav/hjullager som gör att bromsskivan ställs på "kant" och trycker tillbaka kolvarna, passar bra som förklaring till modern vass japansk bil med rallyarv. Effekten i pedalen blir ju iofs densamma.

_________________
Pär Hylander
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Anders Jonsson skrev:
Pär Hylander skrev:
Ja, absolut! Jag som kör antik och motorsvag bil och inte uppgraderat till fräcka tunga röda eller gula 4 eller 6kolvs-ok (utan istället rejäl kylning och hyggliga belägg) upplever det mkt tydligt. De flytande enkelkolvsoken kan vibrerar isär tämligen mycket om man klipper kurbsen. Har vid flera tillfällen upplevt att pedalen tar mkt längre ner, kanske 5 cm. Även om rörelsereserven varit tillräcklig så känns det otäckt. Så en dutt med vänsterfoten efter kurbsbesök gör jag regelmässigt. Däremot så tror jag effekten är mkt mindre på 4 och 6-kolvok pga de rörliga delarna (belägg och kolvar) är mycket lättare än den flytande delen i ett enkelkolvsok.


OK, alltid lär man sig något nytt här på rejsa!

Tycker ändock att japanens manöver känns onödig, har inte Evo:n riktiga bromsar? Har för mig att det är något from Brembo som ser ganska rätt ut!


Evo 8 har iaf 4 kolvs brembo ok med 17" skivor (strax över 300mm har jag för mig? Nån som orkar räkna ut? lite sent nu.) fram samt 2 kolvs brembo ok med 16" skivor bak. Rätt tveksamt att dom slänger på "sämre" bromsar på 9an. Men tänk dock på att detta är en prototyp bil även om den nästan är klar så är det fortfarande en prototyp kan ju ha något med saken att göra.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Pad knock-back verkar ha varit ett stort problem på Renault Sport Spider bilarna som gick i England enligt en artikel i CCC. Tydligen är det en kombination av veka hjullager och mycket däckgrepp (eller hård kerbkörning) som trycker tillbaka beläggen. Det mest spännande var tydligen att de trycktes ut fram till den grad att om man inte duttade in dem så hade man initialt bara broms bak ... Och det vet vi ju hur bra det blir.

Så det spelar klart mindre roll hur bra bromsar man har, om lagren inte håller mot skivan så trycker man in beläggen oavsett om man har en kolv eller sex.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
EVO-förare på ringen (splittad tråd)
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande