Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Insug längd
3 besök senaste veckan (5570 totalt)
topchop

Här sen Okt 2004
Inlägg: 13


Trådstartare
Hej, jag har läst mycket från denna sida men nu är det kanske dax att skriva något. Jag heter Peter och pysslar med gamla BMW i Skåne.
BMW 2002
Ska bygga eget insug (till turbo) och är lite påläst vad gäller avstämning och så (Görans bok) men undrar ändå: Ett K-Jet inug har ungefär längd av 400 mm och om jag räknar på min motor (och liknande) kommer jag fram till att detta stämmer. Men de flesta moderna bilar har mycket korta insug (kör på andra pulsen?) är detta bara platsbrist?
Min motor är på ca 2150cc portad topp med och 284 kam, original E21 K-Jetinsug och en Mitsu t16 snurra.
Hur "fel" blir det med låt säga 50mm för korta/långa rör?
Bilder på hemmabyggda insug tack!
Mvh Peter "Topchop"

_________________
Peter Almgren
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



topchop skrev:
Hej, jag har läst mycket från denna sida men nu är det kanske dax att skriva något. Jag heter Peter och pysslar med gamla BMW i Skåne.
BMW 2002
Ska bygga eget insug (till turbo) och är lite påläst vad gäller avstämning och så (Görans bok) men undrar ändå: Ett K-Jet inug har ungefär längd av 400 mm och om jag räknar på min motor (och liknande) kommer jag fram till att detta stämmer. Men de flesta moderna bilar har mycket korta insug (kör på andra pulsen?) är detta bara platsbrist?
Min motor är på ca 2150cc portad topp med och 284 kam, original E21 K-Jetinsug och en Mitsu t16 snurra.
Hur "fel" blir det med låt säga 50mm för korta/långa rör?
Bilder på hemmabyggda insug tack!
Mvh Peter "Topchop"


Har man ett "förlångt" insug tappar man effekt på rejäla höga varvtal, och då får man kompromisa, som man alltid gör på bilmotorer.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kompromiss, teleskopiska trattar

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



topchop skrev:
Hej, jag har läst mycket från denna sida men nu är det kanske dax att skriva något. Jag heter Peter och pysslar med gamla BMW i Skåne.
BMW 2002
Ska bygga eget insug (till turbo) och är lite påläst vad gäller avstämning och så (Görans bok) men undrar ändå: Ett K-Jet inug har ungefär längd av 400 mm och om jag räknar på min motor (och liknande) kommer jag fram till att detta stämmer. Men de flesta moderna bilar har mycket korta insug (kör på andra pulsen?) är detta bara platsbrist?
Min motor är på ca 2150cc portad topp med och 284 kam, original E21 K-Jetinsug och en Mitsu t16 snurra.
Hur "fel" blir det med låt säga 50mm för korta/långa rör?
Bilder på hemmabyggda insug tack!
Mvh Peter "Topchop"


Du behöver inte vara så orolig. Man får räkna med att de fysiska omständigheterna i motorrummet göt att man får anpassa längderna i hög grad efter omständigheterna. Pulser 2-3-4 överlappar varandra och varken tvärslutar eller tvärbörjar. Kammens överlapp har en duration som pulsen kan utnyttja osv. Det hår gör det svårt at uttala sig generellt om vad som händer med en specifik motor om röret är 50 mm kortare, men det blir en föskjutning uppåt i varvtalet. Det betyder INTE att motorn kollappsar eller helt förlorar musklerna på sidorna om. Det är en rätt förlåtande kurva där kammen inte ligger helt i härad med inuget. Det är faktiskt så att man kan ha tur och motorn känns bättre registermässigt.

Det hävdades här i forumet för en tid sedan att kort insugningsrör var bra i alla lägen, troligtvis ur flödesmotstånsvinkel. Nu fick vi aldrig någon redogörelse från urkunden på fenomenet. Men jag kan tänka mig att det har fördelar ur andra synvinklar än de pulsmässiga.

Variabla insugningsrör förekommer sedan gammalt, även variabla avgasrörs pipor för tvåtaktsmotoreer
inom båtracing.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
topchop

Här sen Okt 2004
Inlägg: 13


Trådstartare
Jo kompromisser blir det ju.
Bygger jag raka rör finns plats för ca 4-500 mm men det hade varit toppen med riktigt korta insug om det inte fördärvar för mycket.
Bilen ska användas som gat/hobby/banbil och kraft på mellanvarv prioriteras. Jag varvar sällan mer än runt 6-7000 och oftast inte så mycket heller.
Tyvärr så är jag inte speciellt driftig så man kan ju inte jämföra olika rörlängder då jag ser det som ett jättejobb att ens bygga ett!

_________________
Peter Almgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



topchop skrev:
Jo kompromisser blir det ju.
Bygger jag raka rör finns plats för ca 4-500 mm men det hade varit toppen med riktigt korta insug om det inte fördärvar för mycket.
Bilen ska användas som gat/hobby/banbil och kraft på mellanvarv prioriteras. Jag varvar sällan mer än runt 6-7000 och oftast inte så mycket heller.
Tyvärr så är jag inte speciellt driftig så man kan ju inte jämföra olika rörlängder då jag ser det som ett jättejobb att ens bygga ett!


Gör det 400mm från vetilen till tratten, då hamnar du nog rätt så bra med tanke på din beskrivning. Sedan gäller bara att få rätt diameter. Men om inget annat är för handen så ta portarean och fortsätt med en 100mm jämn area sedan gradvis ökande area upp mot trattutsvängningen där det rundas ut tvärt.
Hm, sådana här beskrivningar kan missförstås!
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur nog är det igentligen med insugningslängen med turbo??
Jag har fått för mig att det inte är alls lika känligt som på en sugis.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Hur nog är det igentligen med insugningslängen med turbo??
Jag har fått för mig att det inte är alls lika känligt som på en sugis.


Egenterligen gäller samma principer, vi har bara ändrat "atmosfärtrycket", allright, det är mottryck på avgassidan o lite annat. Men med bra avstämmning så får man bättre fyllnadsgrad med mindre laddtryck.
Men många gånger så är det mindre problem att kompromissa med de "självsugande" egenskaperna eftersom det går att kompensera med lite mer laddtryck. Vad gäller spikningar så är det ju mycket fyllnadsgraden som styr i alla fall. Men det finns förstås koplikationer som uppvärmning av insugningsluten t,ex. Nu ska väl turboexperterna kunna ge mer exakta besked än jag.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ett *dåligt* insug kräver högre laddtryck för samma fyllnadsgrad, vilket ger ökad temperatur, vilket ger ökad spuikningsrisk, och då man ofta kör en turbo mot spikningsgränsen så måste man då backa fyllnadsgrad, altså mindre möjlig effekt. (teoretiskt)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Men frågan är om +-50 blir DÅLIGT??

Jag utan att veta så bra skulle säg nej, gränsfall om man märker något i huvudtaget.

Det är så inhe.... mycket parrametar som skall stämma för att det skall bli optimalt och igentligen blir det bara opimalt för ett vartal.

Så frågan är HUR mycket mer laddtryck behövs eller hur mycket sämre fyllnadsgrad får man med +-50mm? Är det mätbart i huvudtaget???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus L skrev:
Ett *dåligt* insug kräver högre laddtryck för samma fyllnadsgrad, vilket ger ökad temperatur, vilket ger ökad spuikningsrisk, och då man ofta kör en turbo mot spikningsgränsen så måste man då backa fyllnadsgrad, altså mindre möjlig effekt. (teoretiskt)

Det jag var ute och for efter var att spikningen kommer från fyllnadsgraden. Sedan spelar det mindre roll om fyllnadsgraden kommer från laddtryck eller effektivt insugningsrör. Men att mer laddtryck skapar problem i sig eftersom det måste ligga högre för samma effektuttag.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Göran Malmberg skrev:
Magnus L skrev:
Ett *dåligt* insug kräver högre laddtryck för samma fyllnadsgrad, vilket ger ökad temperatur, vilket ger ökad spuikningsrisk, och då man ofta kör en turbo mot spikningsgränsen så måste man då backa fyllnadsgrad, altså mindre möjlig effekt. (teoretiskt)

Det jag var ute och for efter var att spikningen kommer från fyllnadsgraden. Sedan spelar det mindre roll om fyllnadsgraden kommer från laddtryck eller effektivt insugningsrör. Men att mer laddtryck skapar problem i sig eftersom det måste ligga högre för samma effektuttag.
Göran Malmberg



Men spikningarna kommer som en kombination av fyllnadsgrad och temperatur.
Vilket gör skilnad.


Jag tror inte skilnaden blir märkbar, kanske inte ens mätbar, men det är ju inte det den här diskussionen handlar om, eller

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Jag skulle vilja säga att insuget, eller plenumets utformning är viktigare på turbo än de utan.

Men fortfarande så är grenröret viktigare än insuget
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Marcus Jansson skrev:
Jag skulle vilja säga att insuget, eller plenumets utformning är viktigare på turbo än de utan.

Men fortfarande så är grenröret viktigare än insuget


Får jag rekomendera Lennart Zanders kompendium i de här fågorna. Där står det om temperaturer , laddtryck mm. Han har dessutom kommit ut med ett nyare kompendium. Ta en titt på denna sidan
http://www.boostbusters.com/main.asp
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
topchop

Här sen Okt 2004
Inlägg: 13


Trådstartare
Vi i BMW 02 klubben har länge pratat om att gå på Lennarts seminarium men tyvärr så tyx det alltid "rinna ut i sanden" , men någon gång blir det väl av.

_________________
Peter Almgren
Citera
Racetech
Insug längd
3 besök senaste veckan (5570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande