Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Tips för konbanan.
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9942 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Man hoppas ju att det är fler som kommer att upptäcka hur skoj och okomplicerat det är att köra slalom den här säsongen. Man kan ju köra med vilken bil som helst egentligen och verkligen ha jättekul. thumbs up
Det verkar också som om det blir fler slalomtillfällen än någonsin i år.
Ett jättebra sätt att öva på och finslipa sin bilkontroll.

Tänkte dela med mig av några tips som jag gav till Peugeotgänget förra året då jag lekte instruktör på Lunda. Ingen absolut sanning. Bara lite idéer.
Kom gärna med fler tips och kommentarer.

Falk, med kraftig slalomabstinens skrev:

Några grundtips i konbanan för dig som inte provat så mycket.

Varför håller vi på och kör bil bland koner?
Jo, för att vi gillar att köra bil och vi vill ha kul med likasinnade. Vi gör det absolut inte för show off. Prestige och dryghet lämnar vi hemma. Släpp fram ödmjukheten!

Vem tävlar vi mot?
I första hand mot oss själva. Varje ekipage är unikt. Alla har olika förutsättningar. Alla är nybörjare i början. Övning ger färdighet.

Vad är hemligheten. Hur blir man en dräpare i konbanan?
Vilka modifieringar ska man göra till att börja med för att bli snabb?
Glöm bilen, börja med att modifiera föraren! Det är mycket billigare och enklare att modifiera föraren än bilen. Det gäller att träna bort invanda felbeteenden. Många kör med felaktig sitt(ligg)ställning. Ovanor som att t.ex greppa ratten inifrån måste arbetas bort.
Det gäller att behandla manöverorganen disciplinerat. Ratten, pedalerna, stolen och bältet är dina bästa kompisar i konbanan. Använd ögonen och "insidan".
Vi glömmer bilens egenskaper tills vidare. Det är än så länge överkurs.
Bara ett par saker att tänka på när det gäller bilen första gångerna du testar! På en standardbil med standarddäck, se till att ha ordentligt med luft framförallt i framdäcken. Inga lösa grejer i kupén.

Före start.
Läs banan. Gå och kika!
Memorera! Gör en mental karta av banan i skallen. Fundera på knepiga partier. Hur fungerar partierna körda i sekvens. Den vägen som ser kort och självklar ut är inte alltid snabbast.

Tag plats i bilen. Hur sitter du?
Grundtips. Dra fram stolen ett par hack och vinkla fram ryggstödet lite.
Det blir ofta lagom om man bekvämt kan vika ner handen över ratten högst upp på utan att lyfta skuldrorna från ryggstödet. I tighta slalombanor funkar det ofta bra att sitta lite högre än vanligt.

Ratta konsekvent.
Att greppa ratten i "tjugo i fyra"-fattning är ett bra utgångsläge.
Jobba med vänsterarmen i högersvängar och högerarmen i vänstersvängar. "Sitt som en hösäck" och skjut ifrån dig ratten så att du trycker ryggen mot stolen. Greppa inte överdrivet hårt i ratten. Försök att undvika att "dra" i ratten för då lättar ryggen från ryggstödet och du tappar kommunikation med bilen. (Den mesta informationen om hur bilen beter sig får du i rumpan och nedre delen av ryggen)
Bältet. Åtdraget. Inga bylsiga kläder mellan bältet och kroppen.
Högerhanden på ratten. Inte på växelspaken.
Vänsterfoten i golvet. Inte på kopplingen.

Några Körtips:
* Titta rätt. Upp med blicken!
* Titta dit du ska, inte där du är.
* Titta genom nästa hinder och förbi. Öka "bildvinkeln".
* Den konen/porten som är närmast framför dig har du mentalt redan passerat.
* Bromsa innan konen/porten.
* Viktförflytta. Undvik "abuse understeer".
* Överkör inte. Mjuka inputs. Du kan inte utnyttja mer grepp än vad som finns tillgängligt. Spelar ingen roll om du vrider mer på ratten, bromsar mer eller gasar mer om det inte finns mer grepp att ta av.
* Timing är viktigt. "Sakta ner och bli snabb". Det går inte att köra fort i långsamma partier.
* Strunta i att torkarna och blinkersen slås på och att du tutar av misstag.
* och igen, upp med blicken!

Tillbaka till verkligheten.
Kom ihåg att när du åker hem så är du tillbaka i trafiken igen.
Utnyttja det du upplever i slalombanan på rätt sätt. Använd kunskaperna/erfarenheterna till ökad säkerhet. Inte ökad fart.

Ha kul!



_________________

Rice and shine
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är kanongrejer som Lasse tar upp här. thumbs up

Jag fick Magnus T som "lärare" och det hjälpte mig enormt mycket!
Det han lärde ut (samtidigt som vi åkte i den blåe ) fastnade och det fungerade!

Men, man får påminna sig både en och två gånger vartefter man kör.. Man glömmer gärna bort vissa saker som att flytta fram blicken och att sitta rätt efter några pass.
Fokusera och koncentrera dig så vips kommer flytet fram igen!


Åhh konbana som är sååå kul!
Måtte det bli vår och sommar snart!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Konbana känns som nått jag verkligen måste testa.... ser så roligt ut!
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 234



Man tackar för många trevliga tips thumbs up Fast kan någon förklara detta "Viktförflytta. Undvik "abuse understeer"." för en amatör som mig. Understyrning känner jag igen efter att ha kört i konbanan med Alpinan som är gjord för något helt annat (kändes som att köra Finlandsfärja i en simbassäng), men det löste jag med lite gas fast det är kanske inte så man ska göra
Mattias_H skrev:
Konbana känns som nått jag verkligen måste testa.... ser så roligt ut!
Klart du ska, roligare kan man inte ha med en bil än i en konbana :

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
... förklara ... "abuse understeer"...

Lite info finns här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=113075#113075 .

_________________

Rice and shine
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



+ thumbs up

BASIC

Blicken: Titta på marken mellan konerna och fixera inte blicken på konen....

Köra tight är bättre än att köra hårt.

om det går - kör hellre på varvtalsstoppet i 0.2 sek än att försöka växla upp och ner.

ADVANCED

"Sick sack" kan vara mycket bättre än "sinusvåg-spår" om man har en svängvillig bil.
Ibland kan man köra assymetriskt; dvs utnyttja att man sitter på ena sidan av bilen för att pressa några procent mer fart i en lång slalomvända med många koner

In i ett slalomparti från en raka: Sikta snett in i partiet och bromsa förbi första konen.

Trekoners parti: Kör rakt in förbi första kon som ovan, sväng skarpt en gång och acca tidigt i en mjuk båge ut.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag läste någonstans här på rejsa om spårval i konbana...
Tipset var att man skulle försöka träffa konen med bakhjulet. Är det här något jag drömt eller är det ett nra tips?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur rundar man ensam vändningskon bäst i 180 grader?
Stor sväng in tajt ut? Eller tajt runtom eller?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Erik Tryggvesson skrev:
Man tackar för många trevliga tips thumbs up Fast kan någon förklara detta "Viktförflytta. Undvik "abuse understeer"." för en amatör som mig. Understyrning känner jag igen efter att ha kört i konbanan med Alpinan som är gjord för något helt annat (kändes som att köra Finlandsfärja i en simbassäng), men det löste jag med lite gas fast det är kanske inte så man ska göra
Mattias_H skrev:
Konbana känns som nått jag verkligen måste testa.... ser så roligt ut!
Klart du ska, roligare kan man inte ha med en bil än i en konbana :


Finns lite saker man kan erbjuda E-30 bakvagn för lite bredare körning , Vererra hämmare och ett par ställbara stötdämpare , som du under konkörning ställer lite hårdare men inget man kör till vardags eller bankörning , blir lite bred körstil på bana

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 234



krister Andersson skrev:
Finns lite saker man kan erbjuda E-30 bakvagn för lite bredare körning , Vererra hämmare och ett par ställbara stötdämpare , som du under konkörning ställer lite hårdare men inget man kör till vardags eller bankörning , blir lite bred körstil på bana
Tack för tipset Kan vara bra att veta inför nästkommande projekt

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Superswift skrev:
Hur rundar man ensam vändningskon bäst i 180 grader?
Stor sväng in tajt ut? Eller tajt runtom eller?


beror inte det på vad som finns efter vändningskonen?
om det är en lång raka är ju utgångshastigheten viktig, medans om det är ett knixigt parti med låg fart kanske det är.... äääsch, jag svamlar...

Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Lyfta blicken, svåraste momentet för mig?!

åååhhhh vad jag längtar till sommaren!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Superswift skrev:
Hur rundar man ensam vändningskon bäst i 180 grader?
Stor sväng in tajt ut? Eller tajt runtom eller?


beror inte det på vad som finns efter vändningskonen?
om det är en lång raka är ju utgångshastigheten viktig, medans om det är ett knixigt parti med låg fart kanske det är.... äääsch, jag svamlar...




Jag tänkte mer superstage versionen där man gasar en bit, rundar en kon gasar och kör tillbaka in i konbanestråket man just kom ifrån. Med stora fina fria asfaltsytor runtom där en Firebird utan problem får rum....


Edit: Kon nummer 4 menar jag.


_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Hur rundar man ensam vändningskon bäst i 180 grader?
Stor sväng in tajt ut? Eller tajt runtom eller?


Skall man tillbaka samma väg gäller toktajt.
Se det projicerat rakt från sidan - bilen kommer åkandes, stannar helt och accar iväg igen.

Allt annat är en omväg - möjligen kan man öppna ingången lite (lite!) för att inte understyra runt, precis som du skriver.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Superswift skrev:
Hur rundar man ensam vändningskon bäst i 180 grader?
Stor sväng in tajt ut? Eller tajt runtom eller?

Delikat frågeställning.
Tror vi diskuterade det bl.a. i den här tråden... Om vi blev så mycket klokare vet jag inte?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=148056#148056

_________________

Rice and shine
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Anders Frisk skrev:
Lyfta blicken, svåraste momentet för mig?!

åååhhhh vad jag längtar till sommaren!


Håller med, det är ruskigt lätt att glömma bort att lyfta blicken. Man har som sagt redan passerat den närmsta konen mentalt och behöver inte lägga mer uppmärksamhet på den.

Jag har märkt att när det flyter på bra så börjar jag vid kon 1 svänga mot kon 2, då parerar man förväntad överstyrdhet i utgången av den första svängen samtidigt som man ligger "steget före" (redan påbörjat sidoförflyttningen) inför nästa.

Dvs. kör även (inte bara titta) som om du passerat den närmsta konen och utnyttja "pendeleffekten"/sidokraften i bilen. Utan tillräckligt med "pendeleffekt" blir det svårt att ligga steget före, för då svänger man ju åt fel håll mitt i kurvan...

Gick det att förstå? Är inte helt övertygad själv

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Anders Frisk skrev:
Lyfta blicken, svåraste momentet för mig?!

åååhhhh vad jag längtar till sommaren!


Sänk stolen. Så gjorde pappa på min första rallybilen när han såg hur jag tog "en kon i taget". Omöjligt i början men sen kom flytet.
Köra nära en kon är ju ändå nåt man gör med ren feeling tycker jag, man kan ju inte sitta och titta på dem för att se hur nära man är

_________________
Daniel Steiner
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Sänka stolen blir svettigt utan större ingrepp tror jag, men tackar för tipsen! Det där pendlandet fick jag läsa några gånger märker jag... Skyller på fredagströtthet. Fasen vad det drar och rycker i köra-tarmen, nästan värt att skotta bort snöeländet framför garagedörren så jag kan sitta i bilen och låta wroom wroooom....

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Kul att läsa och nyttigt känns det som. Lite roligt tycker jag det är för i princip allt det du skriver Lars är lika i slalom (skidbacken)

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



*abstinens å det grövsta*

edit: den första smileyn är väldigt lik herr Falk

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Niklas skrev:
... den första smileyn är väldigt lik herr Falk

Hi-hi...

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Tips för konbanan.
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande